Ulkosuomalaisena huomaa kuinka suomalaiset ovat ahdasmielisiä!
Ahdistaa välillä lukea netistä keskusteluja kuten tämä lasten korvien rei'itys. Paheksutaan ja verrataan ympärileikkaukseen/pahoinpitelyyn. http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1288706148914.html Tässä nyt vain yksi esimerkki. Muita aiheita ovat maahanmuuttajat ja kotiäitiys.
Suomalaiset vaikuttavat todella ennakkoluuloisilta ja kaikkea massasta poikkeavaa karsastetaan. Ollaan jotenkin kylmiä ja negatiivisia.
Olen itse muuttunut näiden parin vuoden aikana paljon, paljon parempaan suuntaan. Sainpas purkautua :)
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 18:51"]
Pitäaikaisena ulkousuomalaisena huomaa, että ihmiset on loppujen lopuksi aika samanlaisia kaikkialla. Joka paikassa on kivoja ja ärsyttäviä tyyppejä, fiksuja ja idiootteja, jne. Ulkosuomalaiset on joskus vähän ärsyttäviä, kun niillä on NIIN terve käsitys siitä, millaisia suomalaiset oikeasti on.
Sainpas purkautua ;)
[/quote] Muualla osataan niiden kotimaasta lahteneiden mielipiteisiin suhtautua vahan rennommin, Suomessa on heti heinaseipaat, talikot ja muut karahkat tanassa.
Ja jos joku 100% ulkomaalainen uskaltaa vahan kritisoida Suomea niin vaaditaan paata vadilla siina missa amerikkalainen vahan pyyhkaisee hilsetta olkapaalta.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 18:40"]
Itse en pidä itseäni enää kovin suomalaisena, yritän vältellä mahdollisuuksien mukaan.
[/quote]
Miksi olet tällä palstalla?
22 heitti överiksi, mikä on niin tyypillistä...
Mä taas olen huomannut, että joka maassa on ne omat juttunsa... Äitinä olen täällä, ihan kuin Suomessakin, tavannut huono äiti -syyttelijöitä, huolestujia ja kilpavarustelijoita. Ne syyt vaan on täällä eri, kuin Suomessa ja se tekee sekä täkäläisistä, että suomalaisista nipottajista ja päällepäsmäreistä naurettavan kuuloisia. :D Joka maasta löytyy kyllä jos jonkinmoista tyyppiä... :D
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 17:14"]Ahdistaa välillä lukea netistä keskusteluja kuten tämä lasten korvien rei'itys. Paheksutaan ja verrataan ympärileikkaukseen/pahoinpitelyyn. http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1288706148914.html Tässä nyt vain yksi esimerkki. Muita aiheita ovat maahanmuuttajat ja kotiäitiys.
Suomalaiset vaikuttavat todella ennakkoluuloisilta ja kaikkea massasta poikkeavaa karsastetaan. Ollaan jotenkin kylmiä ja negatiivisia.
Olen itse muuttunut näiden parin vuoden aikana paljon, paljon parempaan suuntaan. Sainpas purkautua :)
[/quote]
Ehkä nämä some-palstat ei ole parhaita mittareita.
Toinen ulkosuomalainen
Mihin lapsi tarvitsee korviksia, jos ei edes ole itse tarpeeksi vanha ilmaistakseen halua saada ne?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 09:06"]
Kyllä suomalaisten ankeuden huomaa ihan täällä kotimaassakin ollessa. Ei tarvitse mihinkään ulkomaille muuttaa eikä matkustaa. Bongaa katukuvasta iloinen suomalainen! Taitaa olla mahdoton tehtävä.
[/quote]Mitä vittua? Mä oon iloinen vaikka en hirnu kuin eläin.
Suurin osa suomalaisista on onnellisia tutkimusten mukaan, suurempi osa kuin muissa maissa.
Monissa kultuureissa hymy on myös pakko, ei ilon merkki
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 09:06"]Kyllä suomalaisten ankeuden huomaa ihan täällä kotimaassakin ollessa. Ei tarvitse mihinkään ulkomaille muuttaa eikä matkustaa. Bongaa katukuvasta iloinen suomalainen! Taitaa olla mahdoton tehtävä.
[/quote]
Kerro mulle maa, jossa ihmiset istuu bussissakin suupielet korvissa?
Vaikutata ap aika ahdasmielisiltä suomalaisia kohtaan. Suomalaista kulttuuria kohtaan ja suomalaisuutta kohtaan. Kuitenkin kyseessä maailman paras ja arvostetuin yhteiskunta ja ihmiset muutaman aasialaisen kansan jälkeen maailman viisaimpia. Pysy omiesi joukossa niin ei tarvitse olla noin ahdasmielinen.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 09:06"]Kyllä suomalaisten ankeuden huomaa ihan täällä kotimaassakin ollessa. Ei tarvitse mihinkään ulkomaille muuttaa eikä matkustaa. Bongaa katukuvasta iloinen suomalainen! Taitaa olla mahdoton tehtävä.
[/quote]
[/quote] No kysytäänpä näin päin . Kuinka usein raskaana ollessasi sinua tultiin onnittelemaan kadulla sponttaanisti, tai kaupassa kaikki päästivät jonon ohi?
Kuinka usein lapsiasi kehutaan ja heille puhuu tuntemattomat?
Kyllä suomalaiset ovat juroja ja ilottomia.
Muistan kun tulin Suomeen pitkän ajan jälkeen, kuiskailin bussissa ja ravintolassa, sillä kaikkialla oli niin hiljaista ja varovaista.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 15:28"][quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 09:06"]Kyllä suomalaisten ankeuden huomaa ihan täällä kotimaassakin ollessa. Ei tarvitse mihinkään ulkomaille muuttaa eikä matkustaa. Bongaa katukuvasta iloinen suomalainen! Taitaa olla mahdoton tehtävä.
[/quote]
[/quote] No kysytäänpä näin päin . Kuinka usein raskaana ollessasi sinua tultiin onnittelemaan kadulla sponttaanisti, tai kaupassa kaikki päästivät jonon ohi?
Kuinka usein lapsiasi kehutaan ja heille puhuu tuntemattomat?
Kyllä suomalaiset ovat juroja ja ilottomia.
Muistan kun tulin Suomeen pitkän ajan jälkeen, kuiskailin bussissa ja ravintolassa, sillä kaikkialla oli niin hiljaista ja varovaista.
[/quote]
En valitettavasti osaa vastata kysymykseen, sillä olen 26-vuotias lapseton, aletaan ensi vuonna yrittämään. ;)
Olen asunut Ranskassa, Liettuassa, Virossa, Saksassa, Puolassa ja Venäjällä, kaikissa näissä paljon ankeampaa kuin Suomessa. Suomi ei ole ainoa "ikävä maa":)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 07:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 07:28"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 07:10"]
http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288708472457.html?pos=ksk-trm-life-ospu
[/quote]And your point is?
[/quote] Että näin ymmärtäväisiä ja suvaitsevaisia toisen maan elämää kohtaan sitä ollaan esim. Usassa. Luulin mammain tajuavan ihan itse.
[/quote] Etsin ihan mielenkiinnosta alkuperaisen artikkelin. Ei siina kylla sanallakaan mitaan kauhistella, ihan asiallinen artikkeli mutta talla tavallahan Suomessa usein uutisoidaan ja kansa nielee jutut.
Minua jai lahinna vaivaamaan se etta eiko Finnair opi yhdesta saunakokeilusta kun pitaa taas yrittaa ja ollaan niin positiivisia etta nyt onnistuu.
http://www.cnn.com/2014/06/23/travel/finland-sauna-aiport-lounge/index.html?iref=allsearch
Vai että oikeen silpomisesta on kyse kun lapsi saa korvikset korviin? :D No huhhuh, Ruotsissa on ollut yleisesti tapana rei'ittää korvat vauvaiässä. Joten kaikki Ruotsalaiset ovat huonoja vanhempia jotka pahoinpitelevät lapsiaan?
Näitä tuntuu joo riittävän näitä negatiivisia toisten ihmisten tuomitsijoita.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 18:40"]
Todellisuudessa esimerkiksi Suomen koulusysteemin osittain on tähän mennessä yksi maa, Saudi-Arabia jonka mielestä se soveltuu erinomaisen hyvin tyttöjen koulutukseen. Tästä voi tehdä johtopäätöksiä.
[/quote]
Ja sama suomeksi?
Ja vouhkataan jostain avioliitosta, missä esikoinen on tehty ennen vihkimistä. Vanhanaikaista hommaa.
Olen huomannut että loppupeleissä ollaan kuitenkin kaikki ihmiset aika samanlaisia.
Kolmas(?) ulkosuomalainen ;)
Suomalaiset ahdasmielisiä..?
Täällä on mm. homo ministeri, on ollut missikin ministerinä ja nainen presidenttinä. Kaikilla on samat ihmisoikeudet. "Ennakkoluuloisia ja kaikkea massasta poikkeavaa karsastetaan", anteeksi kuinka..? :D Käveletpä sitten Tampereen tai Helsingin katuja, niin huomaat että ihmiset ovat paljon värikkäämpiä kuin monessa muussa maassa Euroopassa tai yhtään missään! Löytyy trenditietoista, goottia, hippiä jne.. Eräät belgialaiset tuttavani kauhistelivat jopa sitä, kuinka täällä näkee niin paljon värjättyjä hiuksia :)
Mikäli korvienrei'itys on todellakin ulkosuomalaisten mielestä hyvä esimerkki ahdasmielisyydestä, niin kehottaisin katsomaan peiliin :) Suomalaisten suvaitsevaisuus ja asenne erittäin monia asioita kohtaan on todellakin paljon avarakatseisempaa. Näin sanoisin itse myös ulkomailla asuneena ja paljon reissanneena.
Taidat ap. itse asua jossain euroopan peräperiferiassa ja reiitellä lastesi korvia, kun se on niin jännää. Se, että asuu Suomen ulkopuolella, ei tarkoita sitä, että olisi jossain sivistyksen ympäröimänä. Lapsen silpominen ei kuulu sivistykseen.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:05"]
Taidat ap. itse asua jossain euroopan peräperiferiassa ja reiitellä lastesi korvia, kun se on niin jännää. Se, että asuu Suomen ulkopuolella, ei tarkoita sitä, että olisi jossain sivistyksen ympäröimänä. Lapsen silpominen ei kuulu sivistykseen.
[/quote] Missa iassa silpominen loppuu olemasta silpomista?
Yritas selittaa brasialaiselle etta korviksien laitto on kamalaa silpomista mutta lapsen nukuttaminen hangessa pakkasella on terveellista. Kylla siina jaa suu auki pitkaksi aikaa.
Nämä "puolustukset" ovat juuri niin fiksuja kuin yleensä. Esimerkiksi korvien rei'itys on suomalaisittain silpomista:D Mun tytölle laitettiin reiät Suomessa hänen ollessaan 4v. ei ollut moksiskaan, ollut aina ylpeä korviksistaan:)
Sen sijaan on ok jättää lapsi yksin vaikka ulkomaille miljoonakaupunkiin rattaisiin nukkumaan ja lähteä shoppailemaan ja selittää ettei huomannut ettei toinen vanhempi huolehtinutkaan. Todella älykäs lasta suojeleva käyttäytymismalli.