WHO aikoo määritellä limsoissa käytetyn makeutusaineen mahdollisesti syöpää aiheuttavaksi
Aspartaamia käytetään laajasti esimerkiksi virvoitusjuomien ja mehujen makeutusaineena.
WHO:n alainen syöpätutkimuksen järjestö IARC ylläpitää tieteelliseen tutkimukseen pohjaavaa luetteloa karsinogeenisista eli syöpää aiheuttavista aineista ja toiminnoista.
Kommentit (20)
Miten pitkään tätäkin myrkkyä on myyty terveysvaikutuksiin vedoten? Aika pitkään. Odottelen Stevian ja vastaavien haitallisuudesta uutisia.
Parasta olla syömättä ja juomatta mitään kun ei tiedä mitä niistä saa.
Vierailija kirjoitti:
Miten pitkään tätäkin myrkkyä on myyty terveysvaikutuksiin vedoten? Aika pitkään. Odottelen Stevian ja vastaavien haitallisuudesta uutisia.
Aspartaami ei ole koskaan ollut mikään terveystuote. Sen haitallisuudesta puhuttiin jo 80-luvun lopulla.
Onneksi ei juurikaan ole LIMSSAA nautittu sitten lapsuuden. Aikuinen pärjää vedellä ja kahvilla/teellä, ehkä satunnaisella viinillä.
Mä olen onneksi aina suhtautunut epäilevästi makeutusaineisiin. Sokeri on kuitenkin luonnontuote. Eikä se ole sokerin syytä kun jotkut ahmii sitä liikaa. Terveysfasismi on ihan hanurista ei siihen voida mennä. Kiellot on yleensä toimineet hyvin. Kielletään kävelylenkit. Kukaan ei makaa sen jälkeen sohvalla.
Siirrettiin siis samaan "mahdollisesti syöpää aiheuttavien" luokkaan kuin missä esimerkiksi matkapuhelimet ovat olleet vuodesta 2011. Ehkä ei ole siis syytä panikoida.
Ja ketä ei tiennyt tätä ? Juotteko oikeesti asptartaamia tai asesulfaatteja sisältäviä juomia? Huhhuh.
Tähän astihan se onkin ollut vain hermomyrkky.
Aspartaami on hyödyllinen puutarhassa. Sillä voi tuhota muurahaiset.
Vierailija kirjoitti:
Alunperin kehitetty hyönteismyrkyksi
Kyllähän se sitten sopii makeutusaineeksi. Niitä on vaikka mitä jänniä aineita energiajuomissa ja kaikenlaisissa syötävissä. Luetellaanhan niitä mutta aika harva lunttaamatta tietää mitä ne on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se sitten sopii makeutusaineeksi. Niitä on vaikka mitä jänniä aineita energiajuomissa ja kaikenlaisissa syötävissä. Luetellaanhan niitä mutta aika harva lunttaamatta tietää mitä ne on.
Esim mehukatissa ja riisifrutti vai mika se on se riisipuuro hillolla.
Lapsille suunatuissa makeisissa ja terveystuitteissa.
Olen boikotoinut keinotekoisia hermomyrkkyja kohta 20v.
Tuota roskaa käytetään karamelleissä, jäätelössä, limppareissa, mehuissa, sokerittomissa tuotteissa. Onneksi en käytä noista mitään, koska itse huomaan ainakin oman pääkoppani sekoavan noista tuotteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim mehukatissa ja riisifrutti vai mika se on se riisipuuro hillolla.
Lapsille suunatuissa makeisissa ja terveystuitteissa.
Olen boikotoinut keinotekoisia hermomyrkkyja kohta 20v.
Ja omasta kokemuksesta osaan sanoa varmaksi, että et ole unohtanut kertoa siitä kaikille muille, jotka eivät asiasta ole sinun kertomanasi kiinnostuneet kuulemaan yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Tuota roskaa käytetään karamelleissä, jäätelössä, limppareissa, mehuissa, sokerittomissa tuotteissa. Onneksi en käytä noista mitään, koska itse huomaan ainakin oman pääkoppani sekoavan noista tuotteista.
Eiköhän se ole sekaisin noista tuotteista huolimatta.
Aspartamiini on proteiinia metaboloituessaan ihmisessä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Fenyylialaniini
"Fenyylialaniini on välttämätön aminohappo, mikä tarkoittaa, että elimistö ei kykene valmistamaan sitä itse, vaan sitä on saatava ravinnosta. Elimistö muokkaa fenyylialaniinia tyrosiini-aminohapoksi."
https://www.hs.fi/tiede/art-2000009686704.html