Vuosi tutkittu. Kunnallinen, yksityinen. Kaikki kokeet otettu, testit tehty
Ja syytä tai apua ei ole löytynyt. Enää en kestä tätä jatkuvaa liikahikoilua. Se estää kaiken elämän. Olen loppu, rikki ja epätoivoinen. Tässä ollaan sitten kotona kaikki aika eikä sekään auta, kun täälläkin hikoilen vain.
Miksi?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko minä?
Kärsin myös liikahikoilusta, mutta kun tk-lääkärille ja endokrinologille pääsin, sainkin diagnoosin eräästä harvinaisesta sairaudesta jonka ei pitäisi aiheuttaa hikoilua... Vakavimmat ja yleisimmät hikoilua aiheuttavat sairaudet suljettiin pois, vaan minkäänlaista oireenmukaistakaan hoitoa hikoiluun en saanut.
Voi olla.
Mä olisin ollut helpottunut, jos joku syy olisi löydetty. Ei ole löydetty. On vain asioita poissuljettu ja koska mitään syytä ei ole niin sanottiin vaan, että jatka kuin ennenkin. Niin kai, mutta en enää kauaa jaksa jatkaa.
I feel you. Olen miettinyt myös mustimpina hetkinä etten halua elää tällaista elämää.
Oletko käynyt ihotautilääkärillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sai masennuslääkitys päälle aivan mielettömän hikoilun. Koska lääkkeestä muuten koin hyötyväni ja liikahikoilu on yleinen sivuvaikutus niin koetin vain kestää. Ja kestinkin. Kun sitten lääkitys vähitellen ajettiin alas ja kokonaan loppui, niin kuvittelin myös hikoilun tasautuvan. Vielä mitä. Mitään lääkitystä ei siis enää mene, mutta hikoilu vaan jatkuu. Jotenkin meni sekaisin hikoilujärjestelmä tuosta lääkityksestä pysyvästi.
Minulle kävi tismalleen samoin. Mitä lääkettä söit?
Brintellix oli tuo masennuslääkitys, joka laukaisi hikoilun. Hikoilu alkoi välittömästi lääkityksen alettua. Söin lääkettä noin vuoden. Sen jälkeen vaihdettiin suoraan Voxraan noin puoleksi vuodeksi ja sama hikoilu jatkui. Nyt ei siis mene kumpaakaan tai ylipäätään mitään lääkettä ja liikahikoilulle vaan ei näy loppua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko minä?
Kärsin myös liikahikoilusta, mutta kun tk-lääkärille ja endokrinologille pääsin, sainkin diagnoosin eräästä harvinaisesta sairaudesta jonka ei pitäisi aiheuttaa hikoilua... Vakavimmat ja yleisimmät hikoilua aiheuttavat sairaudet suljettiin pois, vaan minkäänlaista oireenmukaistakaan hoitoa hikoiluun en saanut.
Voi olla.
Mä olisin ollut helpottunut, jos joku syy olisi löydetty. Ei ole löydetty. On vain asioita poissuljettu ja koska mitään syytä ei ole niin sanottiin vaan, että jatka kuin ennenkin. Niin kai, mutta en enää kauaa jaksa jatkaa.
I feel you. Olen miettinyt myös mustimpina hetkinä etten halua elää tällaista elämää.
Olen.
Hän määräsi jotain nesteenpoisto/virtsankarkailulääkettä, mutta se lähinnä vain kuivatti suun. Hikoilu säilyi lähes samanlaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sai masennuslääkitys päälle aivan mielettömän hikoilun. Koska lääkkeestä muuten koin hyötyväni ja liikahikoilu on yleinen sivuvaikutus niin koetin vain kestää. Ja kestinkin. Kun sitten lääkitys vähitellen ajettiin alas ja kokonaan loppui, niin kuvittelin myös hikoilun tasautuvan. Vielä mitä. Mitään lääkitystä ei siis enää mene, mutta hikoilu vaan jatkuu. Jotenkin meni sekaisin hikoilujärjestelmä tuosta lääkityksestä pysyvästi.
Brintellix oli tuo masennuslääkitys, joka laukaisi hikoilun. Hikoilu alkoi välittömästi lääkityksen alettua. Söin lääkettä noin vuoden. Sen jälkeen vaihdettiin suoraan Voxraan noin puoleksi vuodeksi ja sama hikoilu jatkui. Nyt ei siis mene kumpaakaan tai ylipäätään mitään lääkettä ja liikahikoilulle vaan ei näy loppua.
Heh, minullekin brintellix aiheutti tuon. En myöskään syö nyt mitään lääkkeitä, silti vain hikoilen oli talvi tai kesä. Psyk polilla kirkkain silmin väittivät, ettei mitenkään voi johtua enää lääkkeestä. Tosin brintellix on tosi uusi lääke, kaikkia haittavaikutuksia ei vielä tunneta tai tunnusteta.
Itse mietin, että hikoilisipa edes joskus, sillä ei hikipisaraakaan irtoa kuumassa säässä, ei edes saunassa. Keho vaan lämpenee ja on pakko käydä alvariinsa jääkylmässä suihkussa viilentymässä, kun ei kropan jäähdytys toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko minä?
Voi olla.
Olen.
Hän määräsi jotain nesteenpoisto/virtsankarkailulääkettä, mutta se lähinnä vain kuivatti suun. Hikoilu säilyi lähes samanlaisena.
Oxybutyniini? Bentsatropiini?
Redditin hyperhidrosis-ryhmässä on muuten paljon tietoa ja vertaistukea aiheeseen liittyen, suosittelen tutustumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko minä?
Voi olla.
Olen.
Oxybutyniini? Bentsatropiini?
Redditin hyperhidrosis-ryhmässä on muuten paljon tietoa ja vertaistukea aiheeseen liittyen, suosittelen tutustumaan.
Oxy.
Olen tuon ryhmän jäsen. Saa edes vertaistukea ja tuntee, että ei ole aivan yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, minullekin brintellix aiheutti tuon. En myöskään syö nyt mitään lääkkeitä, silti vain hikoilen oli talvi tai kesä. Psyk polilla kirkkain silmin väittivät, ettei mitenkään voi johtua enää lääkkeestä. Tosin brintellix on tosi uusi lääke, kaikkia haittavaikutuksia ei vielä tunneta tai tunnusteta.
Brintellix oli elämäni ensimmäinen masennuslääke ja oikeasti auttoi. Harmi vain, että mielialaan ja toimintakykyyn teho alkoi hiipua ja siksi vuoden jälkeen kokeiltiinkin lääkkeenvaihtoa. Brintellixissä on ilmeisesti yleistä tuo tehon hiipuminen. Koko lääkkeen toimintamekanismia ei oikein tiedetä, vaikuttaa moneen osaan aivoissa. Kiva hikoilla nyt loppuelämä.
Itselle kun selvisi tosi harvinaisen sairauden diagnoosi niin pim siellä oli oireina myös liikahikoilu.
Voisiko botox jeesaa pahimpiin paikkoihin tai se iontoforeesihoito?
Vierailija kirjoitti:
Itselle kun selvisi tosi harvinaisen sairauden diagnoosi niin pim siellä oli oireina myös liikahikoilu.
Voisiko botox jeesaa pahimpiin paikkoihin tai se iontoforeesihoito?
Mulla nuo eivät varmaan auttaisi, koska ovat niin paikallisia hoitoja. Pitäisi tunkea botoxia selkä, maha, kainalot ja taipeet täyteen, ja siltikin jäisi vielä hikoilevia alueita.
Entä kiinalainen lääketiede ja akupunktio? Siellä käydään läpi ruokavalio ja varmaan saisit kehotuksen vähentää sokerin ja maitotuotteiden käyttöä.
Näitä hoitoja kokeillut?
https://www.plasticsurgery.fi/projektit/liikahikoilu-dermis-10r/
Sokeria vähemmälle, kofeiini eli kahvi, tee, kaakao, suklaa pois, energiajuomat pois...
Lopettaisin ensiksi kahvinjuonnin.
Vierailija kirjoitti:
Sokeria vähemmälle, kofeiini eli kahvi, tee, kaakao, suklaa pois, energiajuomat pois...
Tätä voisi tietenkin kokeilla. Ottaisi ihan nollatoleranssi ja katsoisi onko mitään vaikutusta. Koskaan en ole mitään noista paljoa käyttänyt, mutta ei tässä konkurssissa ja alakulossa ole varaa mitään sulkea poiskaan.
Vierailija kirjoitti:
Lopettaisin ensiksi kahvinjuonnin.
Juon 2 kuppia kerran kahdessa viikossa.
Ennen kuin suunnittelette tämän ongelman takia päivienne päättämistä, niin muuttakaa! Kärsin itsekin tästä ongelmasta ja syksy ja talvi helpottaa vaivaa heti. Vaikka edelleen hikoilee, niin ei se paksujen vaatteiden alta niin näy. Ja asiointi ja ihmisten ilmoilla oleminen on helpompaa. Kesät ja kuumuus pahentaa ja yhtä tuskaa. Te todella epätoivoiset, muuttakaa vielä viileämmille seuduille. Jonnekin Siperiaan tai vaikka Suomen ylimpään Lappiin. Varmasti on viileempää kuin jossain Hesan betonibunkkerissa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin suunnittelette tämän ongelman takia päivienne päättämistä, niin muuttakaa! Kärsin itsekin tästä ongelmasta ja syksy ja talvi helpottaa vaivaa heti. Vaikka edelleen hikoilee, niin ei se paksujen vaatteiden alta niin näy. Ja asiointi ja ihmisten ilmoilla oleminen on helpompaa. Kesät ja kuumuus pahentaa ja yhtä tuskaa. Te todella epätoivoiset, muuttakaa vielä viileämmille seuduille. Jonnekin Siperiaan tai vaikka Suomen ylimpään Lappiin. Varmasti on viileempää kuin jossain Hesan betonibunkkerissa.
Kesä, talvi mulla ainakin ongelma on sama. Toki talvella pidetään enemmän vaatteita, joten kestää pidempään, että hiki tulee kaikista niistä läpi, mutta ei sekään ole mukavaa, että jokaisen kävelyreissun jälkeen pitää pestä jokainen vaatekerros pipoista toppatakeista lähtien. Kesällä sentään voi mennä vähemmissä vaatteissa ja pestävää on vähemmän. Ja omalla kohdalla vuodenaika on muutenkin melko merkityksetön, koska hikoilu voi alkaa vaikka viileässä kokoushuoneessa riippumatta vaatetuksen määrästä. Se vain alkaa ja sitten onki selkä ja kainalot läpimärät.
Itse olen 56-v. ja minulla päinvastainen ongelma. Palelee aina. Nytkin keskikesällä takki ulkona päällä. Yöllä villasukat ja villatakki yöpaidan lisäksi. Ei ole mitään vaihdevuosien kuumia aaltoja. Melkein niitä jo toivoisin...Ennen nauroin mummolle joka nukkui lapaset kädessä mutta en enää. Kai tää palelu liittyy ikääntymiseen. Liikun kyllä ja olen perusterve.