Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko työkkäri pakottaa ottamaan työn vastaan tässä tilanteessa?

Vierailija
30.06.2014 |

Jos hakijalla ei ole koulutusta alalle/ei mitään koulutusta + selvästi ilmoittaa, ettei kyseiseen työhön sovi (esim. terveys ei salli tms.)?

Itsellä ei ole koulutusta ollenkaan, mutta työkkäri on nyt viimeiset 6-7 kuukautta painostanut (ja todellakin Painostanut!) menemään vanhainkotiin tms. töihin. Olen selvästi ilmoittanut, etten halua vanhusten kanssa työskennellä, vaikka sosiaalialalle haluankin + 1,5 vuotta  sitten leikattu polvi kipuilee vieläkin (tuossa kävi pienoinen hoitovirhe, jos asian voi niin ilmaista.. Pääsin fyssarille vasta ny keväällä, vuoden liian myöhään). ja jalan takia sitten selkäkin kipuilee aika ajoin eli mitkään nostot ei tule vielä kyseeseen missään nimessä.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin todistus pitää viedä työkkäriin jos joku vaivaa. Minä olen vienyt selästäni todistukset sinne jo ajat sitten selästäni etteivät voi pakottaa työhön mitä selkä ei kestä. Jos sinulla ei ole ammattia voivat periaatteessa laittaa sinut töihin mihin et sovi, jos et itse ole tehnyt selväksi millaista työtä etsit. Varsinkinjos et ole töitä aikoihin hakenut.

Vierailija
2/12 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Myös lapsia joutuu nostelemaan,  mihin sitten voit mennä jos "kaikki" työpaikat päiväkodeista vanhustentaloihin eivät kelpaa?

-Vanhuspuolella on erilaisia töitä, kaikissa ei joudu nostelemaan. Vanhuksia on eri kuntoisia, osassa osastoja on parempi kuntoisia =itse liikkuvia ja toisilla osastoilla ihan vuodepotilaita. Myös tehtävien laatu vaikuttaa, jos vaikka jakaa lääkkeitä ja ruokia ei tarvitse nostella vert. hoitaa siisteyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kaupungissa (tai naapuri kaupungeissakaan) ei ole hirveästi sopivia paikkoja ollut eli en ole voinut mitään hakea. Työkkärissä kyllä tiedetään tuo polven tilanne, mutta niillä on joku pakkomielle saada lisää työntekijöitä vanhainkoteihin :( (Näin tuo täti sanoi.. Että hoitajista on huutava pula ja kun kerta alalle haluat ja olet jo ollut päiväkodissa harjoittelussa kaksi kertaa, niin saisit nähdä tätäkin puolta ammatista).

Vierailija
4/12 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattisuoja on vain 3kk. Eli 3kk ajan voi olla työttömänä ja ilmoittaa hakevansa vain ja ainoastaan oman ammattialan työtä. Sen jälkeen pitää hakea kaikkia työkkärin määräämiä työpaikkoja ja mennä töihin jos kerran työnantaja sut ottaa. Ei siinä ole mitään epäselvää kenelläkään työttömällä.

Et voi kieltäytyä mistään tarjotusta työpaikasta sillä perusteella, ettet tykkää taikka halua sinne mennä. Jos vaihtoehtona on olla työttömänä, niin laki lähtee siitä että aina on parempi olla jossain töissä kuin ilman töitä.

Vaikka olisikin joku työpaikka josta ei niin kamalasti tykkää, niin voihan sitä hakea sitten mieluisampaa työpaikkaa ja vaihtaa siihen heti kun sen löytää. Sitä ennen pitää vaan painaa töitä, vaikka ei niitä niin rakastaiskaan. Niin tekee moni muukin, esim minä itse.

Terveydentila jos sulla jotenkin rajoittaa työnhakua ,niin siitä vaan hoitavalta lääkäriltäsi asiasta lausunto. Ja se lausunto pitää olla sellainen, että lääkäri suoraan ja yksiselitteisesti sanoo, että "se-ja-se työ ei tule kysymykseen potilaan terveyttä vaarantamatta".

Ei riitä, että lähettää jonkun vanhan paperin sinne, että polvi leikattu. Sehän vaan kertoo että leikattu on. Pitää lukea, että polven vamma estää tekemästä sitä ja sitä työtä.

Yleensä lääkärit vaan kirjoittelee että " potilaalla polvessa vaivaa. Ei suositella seisomatyötä" . Ja sellainen todistus ei riitä työkkärille mihinkään eli karenssia tulee.

Jos sulle työtä tarjotaan ja työnantaja on tekemäsä sun kanssa sopimuksen, niin ei tietenkään kannata työstä kieltäytyä. Ja ilman karenssia siitä ei selviä muutenkaan. 

En kyllä ymmärrä miksi ei voi mennä töihin, ja sitten koko hakea omaa alaa ja toista paikkaa koko ajan. Mä olen aina vaihtanut työpaikkaa suoraan toisesta toiseen, ei kannata jäädä työttömäksi.

Karenssi taikka rangaistustyössäoloehto, eli ikuinen karenssi tulee sulle jos kieltäytydyt Ei sulla ole oikeita perusteluita.

Vierailija
5/12 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat nyt kyllä vaan laiskalta. Vai pelottaako, että joudut joskus yhdet tai kahdet kakat siivoamaan?

Vierailija
6/12 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 23:39"]

-Myös lapsia joutuu nostelemaan,  mihin sitten voit mennä jos "kaikki" työpaikat päiväkodeista vanhustentaloihin eivät kelpaa?

-Vanhuspuolella on erilaisia töitä, kaikissa ei joudu nostelemaan. Vanhuksia on eri kuntoisia, osassa osastoja on parempi kuntoisia =itse liikkuvia ja toisilla osastoilla ihan vuodepotilaita. Myös tehtävien laatu vaikuttaa, jos vaikka jakaa lääkkeitä ja ruokia ei tarvitse nostella vert. hoitaa siisteyttä.

[/quote]

Eri asia nostella taaperoa kuin aikuista, painivat nimittäin vähän eri koko luokassa, Vainkodeissa ym. on yleensä nosturit tms. apuna ja yleensä vielä toinenkin hoitaja apuna eli itse et nosta mitään, mutta silti..

Ja eihän lääkkeitä saa jakaa kuka tahansa :O Eikö se oli ihan koulutettujen ihmisten hommaa?

Tarkoitus oli hakea ja päästä nyt syksyllä aloittamaan opiskelut = polvi olisi saanut rauhassa parantua ja kuntoutua (ja selkä samaten) muutaman vuoden, mutta eipä käynyt flaksi tänäkään vuonna, liikaa hakijoita ja liian vähän avoimia paikkoja :(

Vierailija
7/12 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskojen siivoaminen ei haittaa..Ja olen elänyt useamman vuoden dementtia mummelin kanssa eli tiedän mitä työ on ja tiedän, ettei pää kestä tuota työtä. Siis dementtia mummojen ja pappojen hoitoa.

Ongelma on se, ettei mulle ole oman alan töitä, kun ei ole sitä koulutustakaan (ja tarkoitan kirjaimellisesti, ei mitään koulutusta paitsi yo). Eli en voi hakea oman alan töitä..

Vierailija
8/12 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No haet sen lääkärintodistuksen. Itsekin olen hakenut lausunnon käsistäni kun niihin puhkesi atooppinen ekseema enkä voi keittiötöitä enää tehdä.

Vierailija
9/12 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet sinne ja otat työn vastaan. Todennäköiseti vaihdat vanhusten vaippoja ja likaisia lakanoita sängyistä, etkä pääse tekemään varsinaista hoitotyötä... sitten jos olet tehtävään todella surkea niin saat potkut ja pääset takaisin työttömäksi.

Vierailija
10/12 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki ihmeessä lääkärintodistus jos vain mahdollista. Jos et sellaista saa, ei sinulle silti sanota työkkäristä, että menet sinne ja sinne duuniin, vaan kyllä yleensä ensin haastatellaan ja päätöksen tekee työnantaja. Voit sitten haastattelussa kertoa, että sinua arveluttaa pärjäämisesi terveytesi takia, ei sinua väkisin töihin oteta. 

Vierailija
11/12 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy käydä joku päivä terkka-asemalla hakemassa se lappu, jos tuolla nyt sattuisi olemaan joku suomenkielen taitoinen eikä vaan venäläisiä lääkäreitä.

Vierailija
12/12 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne voi pakottaa työhaastatteluun, jos kieltäydyt hakemasta jotain paikkaa niin se on yksiselitteisesti karenssin paikka. Ei sulla ole perusteita jos polvesta ei ole todistusta eritellen mitä työtä se kestää ja ei kestä, se ettet tykkää eikä ole haaveammatti ei ole mikään peruste.