Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Säästäminen

Vierailija
30.06.2021 |

Te joille säästäminen on mahdollista työ- tai elämäntilanteen ansiosta, paljonko % sijoitatte säästöön jäävästä rahasta rahastoihin, osakkeisiin ym.? Pitäisikö sijoitusten lisäksi olla joku tietty summa säästötilillä yllättäviin menoihin, vai pidättekö sitä varten luottokorttia?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa rahastoihin (mm. ETF:t, mulla myös pankin rahastot tuottaneet yllättävän hyvin, niillä aloitin). Luottokortit löytyy, joten niillä varaudun yllättäviin menoihin. Asunto vie toki ison osan tuloista. Nyt kun rahastoihin on saanut kerättyä ok:sti, aattelin sijoittaa joihinkin osakkeisiin.

Vierailija
2/13 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteinen on kuningas. 

Jos et ole erittäin rikas, mitä teet jos/kun kurssit romahtavat ja joudut työttömäksi? Joudut pahimmillaan realisoimaan sijoituksesi tappiolla jos tarvitset silloin rahaa johonkin. Laskusuhdanne voi kestää vuosiakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parissa jutussa oon lukenut, että 10000€ olisi hyvä olla ihan tilillä. Siitä voi maksaa yllättävät menot. Mutta toisaalta jos on luottokortti, niin se antaa pelivaraa saada varoja rahastoista ulos tarvittaessa.

Vierailija
4/13 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona ei muuttanut omaa duunia, mutta kulutuskäyttäytymistä kyllä.

Nykyään menee aika tarkkaan 30% nettotuloista rahastoihin joka kk. Tilille on silti kertynyt about 8kk nettotuloja vastaava summa.

Toki asunnonosto ajankohtainen, että kyllä ne tilit kohta tyhjenee.

Vierailija
5/13 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteinen on kuningas. 

Jos et ole erittäin rikas, mitä teet jos/kun kurssit romahtavat ja joudut työttömäksi? Joudut pahimmillaan realisoimaan sijoituksesi tappiolla jos tarvitset silloin rahaa johonkin. Laskusuhdanne voi kestää vuosiakin. 

Jep. Se minkä opein 2008 on, että aina pitää olla vuosimenojen verran tilillä rahaa. Silloin pärjää ansiosidonnaisen ja käteisen turvin kaksi vuotta, joutumatta myymään sijoituksia. Tuohon aikaanhan tapahtui odottamaton, eli maailmanlaajuinen finanssikriisi + Nokian ongelmat mitkä alkoivat näkyä yksiköiden sulkemisina kotimaassa (olin siis töissä Nokiassa). 

Rikkaille tuo ei ole ongelma, koska omaisuutta on niin paljon. Miljoonien sijoitussalkkua vastaan saa kyllä lainaa kunnon summan huononakin aikana. Piensijoittajalla ei tällaista etua ole, kun salkku on niin pieni (osakkeethan käyvät vain osaltaan lainan vakuudeksi). 

Vierailija
6/13 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteinen on kuningas. 

On vakkarityö, joka antaa vähän aikaa, jos työsuhde päättyy. Samoin ansiosidonnainen. On lisäksi työkyvyttömyys- ja tapaturmavakuutus, niissä tietysti kestäisi saada korvaus. En ole rikas, keskituloinen. Inflaatio syö käteisen arvoa.

Lisäksi olen varautunut, että asunnon voisi vaihtaa pienempään. Tällä alueella on kysyntää todella paljon ja uskon että asunnosta saisi vähintään omansa takaisin.

Vierailija
7/13 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käteinen on kuningas. 

Jep. Se minkä opein 2008 on, että aina pitää olla vuosimenojen verran tilillä rahaa. Silloin pärjää ansiosidonnaisen ja käteisen turvin kaksi vuotta, joutumatta myymään sijoituksia. Tuohon aikaanhan tapahtui odottamaton, eli maailmanlaajuinen finanssikriisi + Nokian ongelmat mitkä alkoivat näkyä yksiköiden sulkemisina kotimaassa (olin siis töissä Nokiassa). 

Rikkaille tuo ei ole ongelma, koska omaisuutta on niin paljon. Miljoonien sijoitussalkkua vastaan saa kyllä lainaa kunnon summan huononakin aikana. Piensijoittajalla ei tällaista etua ole, kun salkku on niin pieni (osakkeethan käyvät vain osaltaan lainan vakuudeksi). 

Hyvä pointti tuo, että rahaa sen verran säästössä tilillä, ettei tarvitsisi realisoida sijoituksia.

Vierailija
8/13 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon sijoittanut nettopalkasta n. 15%. Asuntolaina ja peruseläminen (+lapset) syö tuloja hyvin.

Vierailija
9/13 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo muutaman kuukauden laittanut 50 % palkasta suoraan säästötilille. Mulla on ollut yleensä säästötilillä vähintään 10 000 e, mutta tiedän, ettei siihen kaikki pysty. Alkuvuodesta treidasin ja silloin saatoin sijoittaa puolet palkasta suoraan pörssiin ja voittoineen ulos säästötilille. Nyt halunnut ottaa rennommin ja perehtyä mitä nappailen salkkuun holdiin pidemmälle sijoitushorisontille tulevaisuudessa.

Olen sijoittanut myös start up -yrityksiin, yksi saattaa mennä pörssiin lähiaikoina ja muutenkin hommat edenneet tosi hyvin.

Minulta löytyy aika kirjava salkku, siellä on esim. ulkomaalaisia osingonmaksajia sekä muutamia, jotka tulevat vielä tulevaisuudessa nousemaan isommiksi ja kotimaisia.

Olen itse 30-vuotias, sosiaalialalla työskentelen eli en mikään kovapalkkainen ole ja perhettäkin löytyy. Olen aloittanut aktiivisen säästämisen 5 vuotta sitten ja sijoittanut olen 4 vuotta.

Rahastoihin alan sijoittamaan, jos droppia tulossa (mulla oli rahastoja, jotka myin voitolla 2020 ennen sitä väliaikaista pudotusta pörssissä).

Vierailija
10/13 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo muutaman kuukauden laittanut 50 % palkasta suoraan säästötilille. Mulla on ollut yleensä säästötilillä vähintään 10 000 e, mutta tiedän, ettei siihen kaikki pysty. Alkuvuodesta treidasin ja silloin saatoin sijoittaa puolet palkasta suoraan pörssiin ja voittoineen ulos säästötilille. Nyt halunnut ottaa rennommin ja perehtyä mitä nappailen salkkuun holdiin pidemmälle sijoitushorisontille tulevaisuudessa.

Olen sijoittanut myös start up -yrityksiin, yksi saattaa mennä pörssiin lähiaikoina ja muutenkin hommat edenneet tosi hyvin.

Minulta löytyy aika kirjava salkku, siellä on esim. ulkomaalaisia osingonmaksajia sekä muutamia, jotka tulevat vielä tulevaisuudessa nousemaan isommiksi ja kotimaisia.

Olen itse 30-vuotias, sosiaalialalla työskentelen eli en mikään kovapalkkainen ole ja perhettäkin löytyy. Olen aloittanut aktiivisen säästämisen 5 vuotta sitten ja sijoittanut olen 4 vuotta.

Rahastoihin alan sijoittamaan, jos droppia tulossa (mulla oli rahastoja, jotka myin voitolla 2020 ennen sitä väliaikaista pudotusta pörssissä).

Olen itsekin pohtinut treidaamista, mutta en haluaisi liikaa miettiä niitä kuvioita koko ajan. Vaatii kuitenkin aktiivista seurantaa.

Rahastot olen hajauttanut ja olen ollut niiden tuottoon tyytyväinen. Nelisen vuotta sitten kanssa aloitin.

Vierailija
11/13 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä ketään, joka sijoittaisi myös oman yrityksen kautta?

Vierailija
12/13 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitan kaiken mitä jää kulutuksesta, noin 1000-1500 e/kk. Tilillä on 3 kk menoja vastaava summa yllättäviä menoja varten.

Vierailija
13/13 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yhden klikin päässä olevalla säästotilillä ns. toimintatonni yllättäviä menoja varten. Tonni riittää suurimpaan osaan sellaisista kodinkone hajosi tai tarvitsen lentoliput Suomeen huomiseksi tyyppisistä asioista (asun ulkomailla). Joten katson ettei sen enempää ole järkevää pitää helposti saatavilla koska se ei tuota mitään.

Muuten säästän noin 10-15% nettotuloista pidemmällä tähtäimellä sijoittelemalla rahastoihin, omaan osakesalkkuun ja määräaikaiselle säästotilille vaihtelevilla summilla kuukaudessa,  Lisäksi mulla on lyhyempiaikaisia säästoprojekteja esim laitan erilliselle tilille joka kuukausi summan x jolla maksetaan joulu, lomamatkat ym sellaiset asiat joihin palaa kerralla paljon rahaa mutta jotka toistuvat säännollisesti. 

Kaikki ekstratulot (bonukset, rahalahjat, sivutoimen ansiot) jaan kolmeen osaan, 1/3 säästoon, 1/3 sijoituksiin ja 1/3 humputelluun.