Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

355 tartuntaa

Vierailija
30.06.2021 |

Hiton kaikki ryyppäripellet!

Kommentit (362)

Vierailija
221/362 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellanen huomio että kun puhutaan lievästä koronasta niin tarkoitetaan sitä ettei ole sairaalahoitoa tarvittu. Tässä joukossa on hyvinkin erilaisia tapauksia. Joillain vain vähän köhää ja mutta toisilla 40 asteen sahaava kuume, oksentelua, ripulointia jne. Se on paska ja arvaamaton tauti!!! Miksi pitää mennä sitä tartuttamaan muihin???

Minusta tuo sairaalahoidon tarve on varsin hyvä mittari. Onhan niitä  muitakin tartuntatauteja, jotka aiheuttavat joillekin kovan kuumeen, ripulia, oksentelua jne. Ei niistä ole kuitenkaan koskaan vouhkattu eikä varsinkaan panikoitu. Jos joku on saanut vaikka influnssan tai noron pahana, ei ole kukaan ollut vaatimassa yhteiskunnan sulkemista. Ei olla edes ajateltu, että itse saattoi olla se tartuttaja. 

Mä olen miettinyt, jääkö joillekin tästä pandemiasta ikuinen pelko päälle? Eli vaikka korona saataisinkiin Suomessa hallintaan (esim viime kesän tasolle), pelkäisikö jotkut siitä huolimatta jokaista niiskuttavaa, yskäisevää tai aivastavaa? Ja ei, en ole koronadenialisti. Päinvastoin. Keväällä 2020 olin suorastaan koronahysteerikko. Ja veikkaanpa, että olin jos en nyt ihan ensimmäinen niin ainakin ensimmäisiä, jotka jo lokakuussa 2020 käytti ffp3-hengityssuojainta kaupassa. Vai tuleeko enää sellaista päivää, jolloin on ihan normaalia saada joku virustauti? Joillekin käy huonommin, joillekin paremmin. 

On ainakin hyvä suunta, ettei enää mennä sairaana töihin tai viedä sairasta lasta päiväkotiin. Ihmiset ovat sairastaneet turhaan flunssaa, kun tämä on ollut hyväksyttävää ja suorastaan ihailtavaa.

Korona taas on mahdollistanut sen, ettei töihin ole menty terveenäkään, jos ei ole sattunut huvittamaan. Ilmoitus ylähengitystieoireista, ajanvaraus testiin, testissä käynti ja tulosten odottelu on mahdollistanut viiden päivän loman omalla ilmoituksella.

Silti sairauspoissaolot ovat vähentyneet koronavuonna huimasti. Miten selität sen?

En ole tuo, jolta kysyit. ETÄTYÖ. Omalla työpaikallani 100% etätyöt sallittiin jo vuonna 2013. Sairaslomilla on sen jälkeen oltu todella vähän. Yleensä vain silloin, kun maataan sairaalassa. Eikä aina silloinkaan. Mulla puhkesi umpisuoli joulukuussa 2019 ja hoidin työasioita - en tosin kokopäiväisesti - jo leikkauspäivän jälkeisenä aamuna Jorvin sairaalassa. Ja mut siis leikattiin silloion yöllä eli leikkauksesta oli kulunut vasta noi 6 tuntia. 

Vierailija
222/362 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellanen huomio että kun puhutaan lievästä koronasta niin tarkoitetaan sitä ettei ole sairaalahoitoa tarvittu. Tässä joukossa on hyvinkin erilaisia tapauksia. Joillain vain vähän köhää ja mutta toisilla 40 asteen sahaava kuume, oksentelua, ripulointia jne. Se on paska ja arvaamaton tauti!!! Miksi pitää mennä sitä tartuttamaan muihin???

Minusta tuo sairaalahoidon tarve on varsin hyvä mittari. Onhan niitä  muitakin tartuntatauteja, jotka aiheuttavat joillekin kovan kuumeen, ripulia, oksentelua jne. Ei niistä ole kuitenkaan koskaan vouhkattu eikä varsinkaan panikoitu. Jos joku on saanut vaikka influnssan tai noron pahana, ei ole kukaan ollut vaatimassa yhteiskunnan sulkemista. Ei olla edes ajateltu, että itse saattoi olla se tartuttaja. 

Mä olen miettinyt, jääkö joillekin tästä pandemiasta ikuinen pelko päälle? Eli vaikka korona saataisinkiin Suomessa hallintaan (esim viime kesän tasolle), pelkäisikö jotkut siitä huolimatta jokaista niiskuttavaa, yskäisevää tai aivastavaa? Ja ei, en ole koronadenialisti. Päinvastoin. Keväällä 2020 olin suorastaan koronahysteerikko. Ja veikkaanpa, että olin jos en nyt ihan ensimmäinen niin ainakin ensimmäisiä, jotka jo lokakuussa 2020 käytti ffp3-hengityssuojainta kaupassa. Vai tuleeko enää sellaista päivää, jolloin on ihan normaalia saada joku virustauti? Joillekin käy huonommin, joillekin paremmin. 

On ainakin hyvä suunta, ettei enää mennä sairaana töihin tai viedä sairasta lasta päiväkotiin. Ihmiset ovat sairastaneet turhaan flunssaa, kun tämä on ollut hyväksyttävää ja suorastaan ihailtavaa.

Onko hyvä suunta? Eli pienten lasten vanhempia (varsinkaan naisia) ei enää jatkossa kannata palkata töihin, koska he jäävät jokaisesta lapsen niiskauksesta pois töistä? Eikä sellaisia, joitka ovat vielä lapsentekoiässä, mutta joilla ei vielä ole lapsia? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/362 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vi**##&& korona!!! Ikuinen ystävämme

Vierailija
224/362 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kaikkein heikoimmat meistä ole jo rokotettu kahteen kertaan

Vierailija
225/362 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli tämä kesä sitten tässä. Kiitos jalkapalloperseilijät ja Himos-perseilijät ja kaikki muutkin perseilijät! Eikö edes hävetä? Itse olisin siivosti ihan vain käynyt edes jossain museossa tai vastaavassa tarkasti turvavälejä noudatten, käsiä desinfioiden ja maski kasvoilla. Onnistuukohan tämäkään enää? Koko kesä mennyt töissä ja elokuussa loma. Saas nähdä onko koko Suomi silloin jo kiinni. Että jee.

Sama homma. Elokuussa loma ja haaveissa museo- tai ravintolakäynti ekaa kertaa 1,5 vuoteen. Villeimmissä kuvitelmissani unelmoin jopa konserttiin menosta. Ei taida toteutua.

Minullakin odottelee loma heinäkuun puolesta välistä eteenpäin. Hetken jo ehdin haaveilla, että siihen mennessä tilanne on rauhoittunut niin, että voi mökkipaikkakunnalla käydä näyttelyissä ja museoissa, ravintolassa ja kesäteatterissakin rauhallisemmin mielin. Mutta eipä sitten käydä, ei. Kivahan se kuitenkin oli että "Jalis-Peterit" ja "Tuiskun-Anat" saivat elää. Mitäpä meistä vastuullisista ja meidän oikeudestamme elää edes vähän rauhallisemmin mielin sitä vastuullista korona-arkea.

Sama täällä. Meillä varattuna ensimmäistä kertaa koko korona-aikana hotellihuone ja mulla kesäteatterilippu. Nämä varaukset siis tehty ennen jalkapallo- ja Himos-Ana-keissejä. Olisin myös halunnut elää, ihan vähän edes. Mutta tällä samalla zombilinjalla taidetaan sitten jatkaa. Vitsit kun näytti jo niin hyvältä tilanne, että ehdin jo alkaa elää ja unelmoida ihan pienistä asioista. Hotellilomasella olisi ollut tarkoitus käydä katsomassa tämän vuoden näyttely eräässä museossa ja repäistä ja syödä oikein ravintolassa pitkästä aikaa. Mutta kiitos nyt kovasti te kaikki jotka elitte ennen mua oikein sitten kunnolla, että minä en pääse elämään edes pienesti.

Rajat ulkomaille kun olisi pidetty vielä kiinni ja kokoonnuttu ihan täällä Suomessa festareilla jne "omalla porukalla", niin oltaisiin saatu kaikki elää kunnon kesä! Nyt en muuta toivo kuin että massatapahtumat peruttaisiin hyvän sään aikana, ettei koko Suomea taas tarvitsisi sulkea.

Mikä ihme sinua estää toteuttamasta suunnutelmiasi, jos olet rokotettu? Vai haluatko vain alleviivata omaa erinomaisuuttasi tämmöisillä viesteillä?

En. Mulla on vain yksi rokote. Toinen tulee elokuussa.

Yksi rokoteannos estää vakavan tautimuodon 75-prosenttisesti. Pätee myös siihen deltavarianttiin.

Niinköhän? Hesarin jutun mukaan yksi annos antaa 30-prosentin suojan ja 2 annosta 80-prosenttisen, Deltaan mielellään Pfizerin/Modernan ja Astran kombo, asiaa tutkitaan edelleen. Onko sulla mahdollisesti laittaa jotain tuoretta tutkimustietoa?

Vierailija
226/362 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nohynekin mukaan kaikki riskiryhmiin kuuluvat saadaan rokotetuiksi parin viikon sisällä ja sitten on hänen mielestään turhaa enää edes yrittää estää uusia tartuntoja. Tiesikö Nohynek kasvavista tartuntaluvuista niin sanoessaan? Onko hallitus luovuttanut? Eikö pitäisi silti yrittää estää tartuntojen lisääntymistä kunnes kaikki on rokotettu?

Kyllä pitäisi estää kaikki tartunnat!

Meillä on kaikki koko väestön lapset ja nuoret suojaamatta. Aikuisväestöstäkään ei ole saanut kuin 16 prosenttia kahden rokotteen suojan. Aivan liian aikaista ruveta purkamaan suojauksia! Meillä on ihmisiä, jotka vielä jonottavat vuoroaan siihen ensimmäiseenkin rokotteeseen. Sitten on lähitöissä jo tartunnan saaneita, jotka joutuvat odottamaan 6 kk, että saa ottaa rokotteen.

Altistumisista:

"Vaikka henkilö olisi ollut sairastuneen kanssa lähikontaktissa (suuren riskin altistuminen), hänet voidaan luokitella muihin kontakteihin (pienen riskin altistuminen) seuraavissa tapauksissa. Tällöin ei tehdä karanteenimääräystä.

-Henkilö on saanut kaksi rokoteannosta ja toisesta annoksesta on kulunut vähintään viikko

-Henkilöllä on aiemmin todettu COVID-19-infektio ja hän on saanut yhden rokoteannoksen ja rokotuksesta kulunut vähintään viikko.

-Henkilöllä on alle 6 kuukautta aiemmin todettu COVID-19-infektio tai siitä lääkärintodistus

Tämä koskee myös sote-työntekijöitä, mutta ei sairaalapotilaita eikä hoivakotien asukkaita. Tästä voidaan harkinnan mukaan poiketa. Harkinnassa otetaan huomioon paikallinen varianttitilanne (muu kuin B.1.1.7) ja mahdollisten jatkotartuntojen seuraukset sekä altistuneen ikä ja perustauti, jotka voivat vaikuttaa rokotteen tehoon. "

Lähde: THL

Vierailija
227/362 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viron pääministerihän nii toivotti teretulemast Tallinnaan 🤭

Tuomaan valuuttaa ja hakemaan korona.

Mikäs se nyt sitten on se SPUTNIKin teho ?

Vennäällähän sitä tökittiin jo tammikuusta alkaen täysillä !

Näköjään ei sit tökittykään ? Vai eikö tehonnut?

Jossain lehdessä olikin talvella että kun ottaa SPUTNIKin, ei saa nauttia alkoholia kahteen viikkoon !

Sehän se ... kukapa venäläinen semmosta kestää..

Vierailija
228/362 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ne long covid oireet ei kiinnosta saada vaikkei itse taudin potemisessa joutuisikaan sairaalaan. Neurologiset ja keuhkovauriot vievät kyllä sairauslomille ja pitkittyessä sairauseläkkeelle , maksajana ensin työnantaja ja sitten yhteiskunta.

Vierailija
229/362 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ollan yksisilmäisesti leimaamassa vain yhtä porukkaa, vaikka koko kansasta iso osa elää kuin pellossa.

Tää jalkapallofarssi oli tietenkin ihan käsittämätön, mutta kun katselee himoksen festarikuvia, niin ihan yhtä käsittämättömiä on nekin. Enkä kyllä voi käsittää näitä maskittomia omassa lähikaupassanikaan, enkä ketään muitakaan, jotka ei nyt vaan millään jaksa elää vielä tätä kesää niin kuin sitä kuuluisi epidemian aikana elää. Kun nyt olisi maltettu odottaa, että saataisiin se rokotuskattavuus riittäväksi, mutta olihan sekin liikaa vaadittu.

Vierailija
230/362 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ne long covid oireet ei kiinnosta saada vaikkei itse taudin potemisessa joutuisikaan sairaalaan. Neurologiset ja keuhkovauriot vievät kyllä sairauslomille ja pitkittyessä sairauseläkkeelle , maksajana ensin työnantaja ja sitten yhteiskunta.

Juu, haluaisin pystyä juoksemaan kympin tulevaisuudessakin, enkä muistella kuinka se onnistui ennen covidia.

Vierailija
231/362 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas ollan yksisilmäisesti leimaamassa vain yhtä porukkaa, vaikka koko kansasta iso osa elää kuin pellossa.

Tää jalkapallofarssi oli tietenkin ihan käsittämätön, mutta kun katselee himoksen festarikuvia, niin ihan yhtä käsittämättömiä on nekin. Enkä kyllä voi käsittää näitä maskittomia omassa lähikaupassanikaan, enkä ketään muitakaan, jotka ei nyt vaan millään jaksa elää vielä tätä kesää niin kuin sitä kuuluisi epidemian aikana elää. Kun nyt olisi maltettu odottaa, että saataisiin se rokotuskattavuus riittäväksi, mutta olihan sekin liikaa vaadittu.

ei ne maskit auta mitään.

Vierailija
232/362 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten pöhköjen  takia  tässä  kärsitään !!  Eivät osaa olla  suomen  rajojen  sisäpuolella !!!!!!!!!!  Just  saatiin   pois    ,  ni  eiköhän   haettu  takas   !!   On  se kumma  ku järki  ei pelaa !!  

Vierailija
233/362 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkuvänky. Yrittäkää nyt vihdoin päästä elämässänne eteenpäin. Riskiryhmät on viittä vaille tuplarokotettu eikä tälle hysteeriselle kyyläämiselle ole enää syytä.

Ei ole! Älä jauha tuollaista sontaa! Tajutko miten paljon riskiryhmäläisiä on työelämässä?!

Missä päin Suomea riskiryhmäläisiä ei ole vielä rokotettu? Ja siis uskon kyllä, että näin voi olla, mutta missä?  Mulla on tuttuja 2. riskiryhmään kuuluvia sekä Vantaalla että Espoossa ja ovat jo saaneet toisenkin rokoteannoksensa. Mä en kuulu mihinkään riskiryhmään (olen 59 v) ja saan toisen rokoteannokseni ensi maanantaina. Siskoni on mua pari vuotta vanhempi eikä myöskään kuulu riskiryhmiin ja hän saa toisen rokoteannoksensa ylihuomenna. Vantaalla hänkin. Tyttäreni 34 v (perusterve) saa toisen rokoteannoksensa 3 viikon päästä. Myös hän Vantaalla. 

Uusmaalaisethan sai lisärokotteita koska siellä on ollut koko ajan eniten tartuntoja.  Esim Seinäjoella tunnen muutamia yli 70v joita on rokotettu vain kerran.

Vierailija
234/362 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mutta täällä lietsotaan pelkoa. Eiköhän nykyiset tartunnat ole jollain 20-vuotiailla.

Vierailija
235/362 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorten pöhköjen  takia  tässä  kärsitään !!  Eivät osaa olla  suomen  rajojen  sisäpuolella !!!!!!!!!!  Just  saatiin   pois    ,  ni  eiköhän   haettu  takas   !!   On  se kumma  ku järki  ei pelaa !!  

Ei ne mitään nuoria olleet kaikkia. Vai onko sinusta neli-viiskymppiset nuoria? Sellaiset tutut minulta sinne lähti. Ääliöt.

Vierailija
236/362 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on hyvä, että tartuntoja tulee. Saadaan nopeammin laumasuoja.

Vierailija
237/362 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ulkotiloissa tartu.

Vierailija
238/362 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mutta täällä lietsotaan pelkoa. Eiköhän nykyiset tartunnat ole jollain 20-vuotiailla.

Ja ne parikymppiset levittää tautia heihin, joille se on vaarallinen. Jos tulisikin sellainen variantti, että se tarttuu vain parikymppisiin, niin silloin voitaisiin lopettaa kaikki rajoitukset.

Vierailija
239/362 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä juhlijat ja potkupallofanit! Olisin järjestänyt 60 hengen häät heinäkuun lopussa, mutta nyt ei uskalla. Miksi oi miksi joukko öykkäreitä saa pilata älyttömällä juhlinnalla muitten pienen ja hallitun ilon. Vajaa pari kk sitten oli vielä 10 hengen kokoontumisrajoitus ja nyt menty suoraan täysiin urheilukatsomoihin ja festareihin. Mikä ihmeen järki?

Avioituva akka miettimässä vain omaa napaansa :D. Nauran jokaiselle reiälle jonka avioleikit menee pieleen. Miehet ei nimiä teidän reikien takia vaihda ;) Miksiköhän? Häät ei ole ollenkaan tärkeä asia. Älä ulise. Nauran kun avioitunut akka saa tartunnan.

Erikoista, että kovaa äijää esittävä poika viettää aikaansa Vauva-palstalla :-D

Vierailija
240/362 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korona taas on mahdollistanut sen, ettei töihin ole menty terveenäkään, jos ei ole sattunut huvittamaan. Ilmoitus ylähengitystieoireista, ajanvaraus testiin, testissä käynti ja tulosten odottelu on mahdollistanut viiden päivän loman omalla ilmoituksella.

Silti sairauspoissaolot ovat vähentyneet koronavuonna huimasti. Miten selität sen?

Hän on itse näitä lusmuilijoita ja luulee, että muutkin ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi