Mt. Everestin vainajat pyörivät mielessäni.
Olen palstalla näkemäni kommentin johdosta kehittänyt itselleni kummallisen kiinnostuksen Mount Everestillä lepääviin kiipeilijöihin. Olin kuullut niistä aiemminkin, mutta luulin että on legendaa ettei ruumiita saada alas vuorelta.
Osa vainajista säilyy näkyvissä ja verrattain hyvässä kunnossa vuosiakin sääolosuhteiden vuoksi. Lämpötila ei koskaan laske alle nollan.
Niin sanotulla death zonella (lähellä huippua) on ollut nähtävissä useita ihmisiä jotka eivät koskaan selvinneet alas. Kiipeilijät siis kulkevat vainajien ohi pyrkiessään maailman korkeimmalle huipulle.
Ajatus on samaan aikaan tosi karmaiseva ja kiehtova. Miltä tuntuisi nähdä hautaamaton, vuorella vuosia levännyt ihminen? Miltä omaisista tuntuu kun läheistä ei koskaan saa haudata, vaikka ruumiin koordinaatit ovat tiedossa ja netti täynnä valokuvia? Miten nukkuvat yönsä ne kiipeilijät, jotka aikanaan ovat joutuneet hylkäämään vielä elossa olevan ihmisen mahdottomien pelastusolosuhteiden vuoksi?
En tiedä miksi tämä aihe nyt pälkähtää mieleeni säännöllisesti.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Green_Boots
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Francys_Arsentiev
https://sometimes-interesting.com/mount-everest-dead-bodies/
Kommentit (1996)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justhan joku sanoi miten harppi ruumiin yli reissullaan niin siellä kompastellaan jo ruumiisiin. Eihä niitä voi vaan sinne kasata muumioitumaan millään, ja roskia kanssa.
Kaikki voisivat pyhittää 2 v siihen että keskitytään vaan puhdistamaan rvainajista nuo vuoret.
Esim kotkia koulutetaan , sellaisen voisi kouluttaa kameran kanssa lentämään missä vaan ja löytämään ruumiita.
Kamala halu sulla sotkea viattomia eläinparkoja johonkin hengenvaaralliseen ihmisraatojen hakureissuun. Kyllä mun mielestä saa ihan ihmiset itse hakea ne oman väkensä ruumiit sieltä ja jättää eläimet pois tästä hommasta.
Ja en nyt muutenkaan ole ihan vakuuttunut, että joku vauvapalsta-kirjoittelija voisi tietää paremmin kuin esim. vuoristossa työtään tekevät asiantuntijat, ihan naurettavaa lukea näitä ehdotuksia.
Tavallaan voisi sanoa että myös ihminen joka jättää kavereitaan kuolemaan ja vie sen kamppeet on aika eläimellisessä moodissa itse.
Jokainen AV mamma suhtautuisi ihan viileän järkevästi siihen että isänsä, lapsensa, äitinsä tai tyttärensä päältä riisuttaisiin pelastautumisen rippeetkin vielä lopuksi kun tämä väsyy hankeen, eikö? Ja ainakin jos tämä anelisi vielä armoa siinä. Viimeinen puhelu olisikin äipältä jne:
-mitäs ajoit itsesi siihen tilanteeseenm heippa , älä edes yritä ulista
Ei kukaan heitä riisu.
Hypotermia voi aiheuttaa lämpimiä tuntoharhoja, mikä saattaa laukaista paradoksaalisen rii- suutumisen. Varmaa syytä tuntoharhojen esiintymiselle ei tiedetä. Yhden teorian mukaan lämpimät tuntoharhat ovat seurausta hypotalamuksen reseptorien toimintahäiriöstä, mikä ai- heuttaisi vääristyneet lämmön tunteet elimistössä. Toisen teorian mukaan elimistön puolus- tusmekanismit pettävät tietyssä elimistön lämpötilassa täysin, minkä seurauksena elimistön ääreisosien supistuneet verisuonet laajentuvat yhtäkkisesti ja aiheuttavat kylmälle iholle polttavan tunteen veren virratessa ääreisosiin. Sekavalla henkilöllä tämä aiheuttaa pakon- omaisen riisuutumisen, eikä henkilö itse ymmärrä olevansa hypoterminen. Jopa lähes tajuton henkilö voi yrittää riisuutua pakonomaisesti.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/263915/THESEUS%20Paleltum…Tämän tietää jokainen , mutta sinä et tiedä että heiltä todellakin riisuttiin kamppeita pois. Ne otettiin mukaan. En puhu edes heidän omasta harhoissa olemis riisuutumisesta.
En usko tuohon. Kenellä on muka aikaa ja voimia alkaa riisumaan kuolleen päältä vaatteita? Ja varsinkin, kun jono seisoo siinä takana. Aivan epäuskottavaa.
Oletko koskaan riisunut esim. sammuneelta aikuiselta vaatteita pois. Ei todella onnistu helposti. Jos hangessa makaa 80 kiloinen mies, niin takin riisuminen on varsin iso homma.
Vierailija kirjoitti:
Hellyydellä ajattelen jokaista joka makaa tuolla ja toivon että jokainen pääsisi kotiin. Pian. Ihminen ei ole kuori muistonsa takia.
Mites sukellusonnettomuuksissa menehtyneet, joita ei nosteta ylös? Varmaan siinäkin porukassa on yleistä, että sukelluskaveri varastaa toiselta sukelluspuvun. Ihan normimeininkiä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hellyydellä ajattelen jokaista joka makaa tuolla ja toivon että jokainen pääsisi kotiin. Pian. Ihminen ei ole kuori muistonsa takia.
Kyllä ihmisen keho on vain kuori sitten, kun ihminen on kuollut.
Ihminen on aina kaikkineen arvokas myös hänen muistonsa on sitä. Hän ei ole kuori kuoltuaankaan vaan siihen liittyy rakkautta ja enemmän.
Olen ollut ruumishuoneella jättämässä läheisille jäähyväisiä (vanhempani ja veljeni). Kyllä minun silmissäni he olivat kuin tyhjä kuori. Tuttu ja rakas ihminen, mutta aivan kuin jokin puuttuisi ja olisi kuin vahanukke.
Tietysti omaisille olisi tärkeää, jos voisi saada läheisen takaisin ja haudattua. Mutta maailmassa on paljon tapauksia, jossa vainajaa ei saada hautaan. Esimerkiksi Estonia ja lukuisat muut onnettomuudet, jossa jostain syystä ruumista ei saada tuotua. Ei tämä vuorikiipely siinä mielessä ole mikään ihmeellinen juttu. Vastaavia on paljon.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on aina kaikkineen arvokas myös hänen muistonsa on sitä. Hän ei ole kuori kuoltuaankaan vaan siihen liittyy rakkautta ja enemmän.
Olen ollut ruumishuoneella jättämässä läheisille jäähyväisiä (vanhempani ja veljeni). Kyllä minun silmissäni he olivat kuin tyhjä kuori. Tuttu ja rakas ihminen, mutta aivan kuin jokin puuttuisi ja olisi kuin vahanukke.
Tietysti omaisille olisi tärkeää, jos voisi saada läheisen takaisin ja haudattua. Mutta maailmassa on paljon tapauksia, jossa vainajaa ei saada hautaan. Esimerkiksi Estonia ja lukuisat muut onnettomuudet, jossa jostain syystä ruumista ei saada tuotua. Ei tämä vuorikiipely siinä mielessä ole mikään ihmeellinen juttu. Vastaavia on paljon.
-eri
On siinä mielessä, että Estonian vainajien tai metsään hävinneiden tms. viereltä ei ramppaa tuhatpäinen ihmisjoukko vuosittain heitä pällistellen ja kuvaillen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justhan joku sanoi miten harppi ruumiin yli reissullaan niin siellä kompastellaan jo ruumiisiin. Eihä niitä voi vaan sinne kasata muumioitumaan millään, ja roskia kanssa.
Kaikki voisivat pyhittää 2 v siihen että keskitytään vaan puhdistamaan rvainajista nuo vuoret.
Esim kotkia koulutetaan , sellaisen voisi kouluttaa kameran kanssa lentämään missä vaan ja löytämään ruumiita.
Kamala halu sulla sotkea viattomia eläinparkoja johonkin hengenvaaralliseen ihmisraatojen hakureissuun. Kyllä mun mielestä saa ihan ihmiset itse hakea ne oman väkensä ruumiit sieltä ja jättää eläimet pois tästä hommasta.
Ja en nyt muutenkaan ole ihan vakuuttunut, että joku vauvapalsta-kirjoittelija voisi tietää paremmin kuin esim. vuoristossa työtään tekevät asiantuntijat, ihan naurettavaa lukea näitä ehdotuksia.
Tavallaan voisi sanoa että myös ihminen joka jättää kavereitaan kuolemaan ja vie sen kamppeet on aika eläimellisessä moodissa itse.
Jokainen AV mamma suhtautuisi ihan viileän järkevästi siihen että isänsä, lapsensa, äitinsä tai tyttärensä päältä riisuttaisiin pelastautumisen rippeetkin vielä lopuksi kun tämä väsyy hankeen, eikö? Ja ainakin jos tämä anelisi vielä armoa siinä. Viimeinen puhelu olisikin äipältä jne:
Ei kukaan heitä riisu.
Hypotermia voi aiheuttaa lämpimiä tuntoharhoja, mikä saattaa laukaista paradoksaalisen rii- suutumisen. Varmaa syytä tuntoharhojen esiintymiselle ei tiedetä. Yhden teorian mukaan lämpimät tuntoharhat ovat seurausta hypotalamuksen reseptorien toimintahäiriöstä, mikä ai- heuttaisi vääristyneet lämmön tunteet elimistössä. Toisen teorian mukaan elimistön puolus- tusmekanismit pettävät tietyssä elimistön lämpötilassa täysin, minkä seurauksena elimistön ääreisosien supistuneet verisuonet laajentuvat yhtäkkisesti ja aiheuttavat kylmälle iholle polttavan tunteen veren virratessa ääreisosiin. Sekavalla henkilöllä tämä aiheuttaa pakon- omaisen riisuutumisen, eikä henkilö itse ymmärrä olevansa hypoterminen. Jopa lähes tajuton henkilö voi yrittää riisuutua pakonomaisesti.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/263915/THESEUS%20Paleltum…Tämän tietää jokainen , mutta sinä et tiedä että heiltä todellakin riisuttiin kamppeita pois. Ne otettiin mukaan. En puhu edes heidän omasta harhoissa olemis riisuutumisesta.
En usko tuohon. Kenellä on muka aikaa ja voimia alkaa riisumaan kuolleen päältä vaatteita? Ja varsinkin, kun jono seisoo siinä takana. Aivan epäuskottavaa.
Oletko koskaan riisunut esim. sammuneelta aikuiselta vaatteita pois. Ei todella onnistu helposti. Jos hangessa makaa 80 kiloinen mies, niin takin riisuminen on varsin iso homma.
Ei ole uskon asia, happilaitteet ja muut vietiin, kertoivat ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on oikein malliesimerkki vastenmielimmästä mahdollisesta olkiukosta. Tämä yksi valopää on keksinyt että kuolevalta on varastettu vaatteita kun huimasti todennäköisempää ja käytännössä varmaa on se että kaveri on ne itse hypotermiassa riisunut. Tätä varastamista se nyt jauhaa jauhamasta päästyään yrittäen yleistää kaikki kiipeilijät kuolevalta vaatteita varastaviksi hirviöiksi. Eipä ihme ettei tolla tyypillä ole mitään elämää ja ihmissuhteita koska se on tässä ketjussa AINA kun tulen katsomaan.
Et vissiin osaa englantia kun se että kamppeita vietiin on tosiasia ja linkeissa esiin tuotu. Ja puhut taas halventavasti ja leimaavasti. Mikä sinua vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on oikein malliesimerkki vastenmielimmästä mahdollisesta olkiukosta. Tämä yksi valopää on keksinyt että kuolevalta on varastettu vaatteita kun huimasti todennäköisempää ja käytännössä varmaa on se että kaveri on ne itse hypotermiassa riisunut. Tätä varastamista se nyt jauhaa jauhamasta päästyään yrittäen yleistää kaikki kiipeilijät kuolevalta vaatteita varastaviksi hirviöiksi. Eipä ihme ettei tolla tyypillä ole mitään elämää ja ihmissuhteita koska se on tässä ketjussa AINA kun tulen katsomaan.
Voi sinua. Sinä yrittäisit syrjiä ihmisiä "joilla ei olisi elämää" puhut sellaisista halveksuen ja leimaavasti. Mutta en vaan ole sinun pääsi tuotos. Koeta nyt jo tajuta . Sitäpaitsi asenteesi olisi syrjivä ja ruma jokatapauksessa. Sinua taitaa ottaa koville se että olenkin henkilö joka on käynyt ihan itse useilla huipuilla etkä pysty nielaisemaan asiaa millään?
Voisitko nyt ihan totta keskittyä tähän aiheeseen minun sijasta, kun menee noin pieleen?
Vierailija kirjoitti:
Heijastat oman tilasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Kaikille omaiset ruumishuoneellakaan eivät ole tyhjä kuori todellakaan. Heidän maallinen vaelluksensa käytiin siinä puvussa, se on arvokas silloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kamera voisi olla vaikka Kiinankin puolella vaikeassa kohdassa jos huipulta kimposi.
Ai niin Nepals oli suljettu ja tuo olikin jo North route siksi se kinuski näkikin Irvinen kerran.
Pidettäiskö keskustelu asiallisena, eikä käytetä tuollaisia halventavia, rasistisia termejä.
Kuten : vähäjärkinen, ymmärrystä vailla, mielisairas, ja muita termejä joita täällä latelet? Olet sinä aikamoinen olkiukko kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Sinä tässä jankutat asiaa kun ainakin itse olen monta kertaa jo sanonut sinullekin etten tarkoita ollenkaan hypotermiassa riisuttuja vaatteita. Miksi et vaan tajua? Kamppeitten ottamisesta kertoivat tuolla linkissa ne itse. Kahlaat vaan linkit läpi niin löydät.
Vierailija kirjoitti:
Kuolemaa ei itseasiassa tunneta kovinkaan hyvin. Mutta hirveästi ihmiset leikkii sen tuntevansa. Emme me tiedä.
Parhaat mahdollisuudet on selvitä jäätyneenä jos ikinä koomaan vajoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan heitä riisu.
Hypotermia iskee kahdeksassa tonnissa, henkilö tuupertuu hankeen. Sitten muut varastaa kamppeet ja happipullot (totta kai). Sitten tämä henkilö kokee yllättävän ihmeparannuksen, ja juoksee munasillaan (koska vaatteet vietiin) takaisin leiriin (ilman lisähappea). Sitten kertoo muille, että hänen varusteet ja happi vietiin siellä ylhäällä. Joo, tätähän tapahtuu siellä ihan koko ajan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sukellusonnettomuuksissa menehtyneet, joita ei nosteta ylös? Varmaan siinäkin porukassa on yleistä, että sukelluskaveri varastaa toiselta sukelluspuvun. Ihan normimeininkiä....
Onkos heistä monikin tullut vailla varusteitaan elävänä vielä pintaan kuten nämä? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan heitä riisu.
Hypotermia iskee kahdeksassa tonnissa, henkilö tuupertuu hankeen. Sitten muut varastaa kamppeet ja happipullot (totta kai). Sitten tämä henkilö kokee yllättävän ihmeparannuksen, ja juoksee munasillaan (koska vaatteet vietiin) takaisin leiriin (ilman lisähappea). Sitten kertoo muille, että hänen varusteet ja happi vietiin siellä ylhäällä. Joo, tätähän tapahtuu siellä ihan koko ajan....
Ihan itse virittelit tuon "kaikki ja kokoajan " vaan kiusataksesi. Pysy asiassa ole ole ihminen. Olet vaan riidanhaastajia. Et ikinä pääsisi retkikuntaan senjälkeen miten täällä käyttäydyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kamera voisi olla vaikka Kiinankin puolella vaikeassa kohdassa jos huipulta kimposi.
Ai niin Nepals oli suljettu ja tuo olikin jo North route siksi se kinuski näkikin Irvinen kerran.
Pidettäiskö keskustelu asiallisena, eikä käytetä tuollaisia halventavia, rasistisia termejä.
Kuten : vähäjärkinen, ymmärrystä vailla, mielisairas, ja muita termejä joita täällä latelet? Olet sinä aikamoinen olkiukko kyllä.
Täällä kommentoi moni ihminen. Minä en ole käyttänyt noita sanoja, ja nekään ei ole ok. Rasistiset ja ihmisryhmää halventavat ilmaisut kuitenkin särähtää aina korvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille itseään ja todellisuutta pakoonjuokseville kiipeilijöille (eivät kaikki varmaan ole sellaisia) mutta niille jotka ovat:
Se on raaka totuss joka ihmisestä kuoriutuu tiukimmissa paikoissa ja jos sinusta kuoriutuu ruumiitten yli kävelijä ja kaverin hylkääjä kun hän anoo apua on reissusi ihan turha. Olet arvoton luuseri vaikk aolisit käynyt 20 huipulla. Joskus tämä iskee päin näköäsi vielä.
Meidän sotaveteraanit pitivät kunnianaan ettei kavereita jätetä. Niitä jätettiin joskus mutta asialla ei hehkutettu. Se ei ole suurinta rakkautta että kääntää selän avun pyytäjälle, pitää mennä yhdessä jos niikseen. Ellei pyydä apua jää rakastava siihen siltikin.
Ymmärrätkö nyt ollenkaan millaiset olosuhteet siellä vuoren huipulla on? Ei siellä voi noin vain jäädä auttamaan kaveria tai kuolet sitten itsekin sen kaverin kanssa. Kaikki siellä vuorella kiipeävät ovat kokoajan hengenvaarassa ja tietävät sen itsekin ja ovat ottaneet sen riskin. Olen tässä lueskellut tämän ketjun läpi ja sun kommenttien typeryys on kyllä käsittämätöntä.
Olen ollut huipuilla varmaan useammin kuin sinä. He eivät lähtisi jos tietäisivät todella mitä tuolla on kuolla.
Ja jotkut eivät lähtisi varsinkaan jos on uhkana joutua jättämään muita, ja tuolla on se uhka.
Ihan varmaan joo! Jankkaaja pelle peloton on huiputtanut Everestin ainaskin kymmenen kertaa. Unissaan. Ja toki myös tietää minkälaista siellä on kuolla ihan omalla kokemuksella.
En ole jankkaaja mutta en ole käynyt Everestillä ja syynkin saat arvata ihan itse. En tiedä millaista siellä olisi kuolla mutta uskon heitä jotka kokivat, ja joitten sanat säilyivät
Eli et tiedä Everestin ja muiden lähes yhtä korkeitten vuorten olosuhteista, etkä tiedä minkälaista siellä on kuolla, mutta silti halusit päteä aiheesta.
Tiedän minä. Mutta se yrittää päteä joka muka luulee tietävänsä millaista tuolla on kuolla, minä en. Minä uskon vaan heitä jotka sanoneet
millaista se on. Annan heidän päteä.Olen minäkin kuullut, miltä se hypotermia siellä vuorella on tuntunut, kun joku pelastunut on ollut kuolemaisillaan, ja täytyy sanoa, että ei ole kyllä yhtään pöllömpi tapa kuolla verrattuna moneen muuhun. Esim. parantumattomasti sairaat ja vanhukset kuolee aika karmealla tavalla - päivien ja viikkojen ajan kuivumalla ja kuihtumalla ilman nesteytystä ja ravintoa ja tämä tapahtuu ihan sairaalaolosuhteissa.
Tässä kohtaa voidaan esittää kysymys miksi Ap ei tehnyt sitten vanhustenkodista esimerkkiä mielessä pyörivistä vanhuksista
vaan teki sen Everestillä olevista vainajista. Miksi ne menevät mielessä yli. Suomivanhukset kuivaamossa olisivat kelpo aihe hyvinkin, pitkän ketjullisen verran.
Kiitollinen olen kuitenkin että teki ketjun.
Voihan kuka tahansa halutessaan tehdä ketjun kuolevista vanhuksista hoitolaitoksissaan.
Itseäni kiehtoo näissä Everest-kuolemissa nimenomaan se, että ruumiit säilyvät kohtalaisen muuttumattomina pitkään ja tulevat tavallaan osaksi vuoren maisemaa. Vanhainkodeista taidetaan ruumiit kärrätä haudattavaksi tai poltettavaksi kun lähtö on tullut.
"Tuossa on Curly Permanent, menehtyi infarktiin 12 vuotta sitten. Tästä kun lähtee oikealle pääsee lääkevarastoon, vasemmalla käytävän päässä on kanttiini."
Ap
Mulle tämä ketju kaikessa kamaluudessaan on ollut kesäpäivien piristys! Kuten tuolla jo sanoin, en YHTÄÄN kuvitellut innostuvani tästä aiheesta, mutta olen ollut aivan koukussa. Mahtavaa kuulla kiipeilijöiden, etenkin Vanhan Jetin, omia juttuja, kuten myös vain purkaa ajatuksia koko hommasta.
Jospa vielä pääsisist vuorille niin saattaisit iahastua lajiin ikihyviksi. turvallisia viehättäviä vuoria on paljon. Kokeile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kommentoi moni ihminen. Minä en ole käyttänyt noita sanoja, ja nekään ei ole ok. Rasistiset ja ihmisryhmää halventavat ilmaisut kuitenkin särähtää aina korvaan.
Mulla on kiinalainen kaveri joka käyttää itse tuota ilmaisua siksi en koe sitä rasistisena ollenkaan, täällä on törkeyksiä ollut sitävastoin roppakaupalla ja syrjimisyrityksiä "se yksi", sitä jankataan joka sivulla. Ja kauheata haukkumista päälle niin ei ole ihan kaikki muumit laaksossa monellakaan. Ja aina ne peukuttavat toisiaan lentoon. Aikuiset ihmiset.
Ja olihan siinä elokuvassakin yksi kohtaus, kun hypotermiasta kärsivä alkoi riisumaan takkia ja vaatteita. Lopulta putosi alas.
-eri