Mt. Everestin vainajat pyörivät mielessäni.
Olen palstalla näkemäni kommentin johdosta kehittänyt itselleni kummallisen kiinnostuksen Mount Everestillä lepääviin kiipeilijöihin. Olin kuullut niistä aiemminkin, mutta luulin että on legendaa ettei ruumiita saada alas vuorelta.
Osa vainajista säilyy näkyvissä ja verrattain hyvässä kunnossa vuosiakin sääolosuhteiden vuoksi. Lämpötila ei koskaan laske alle nollan.
Niin sanotulla death zonella (lähellä huippua) on ollut nähtävissä useita ihmisiä jotka eivät koskaan selvinneet alas. Kiipeilijät siis kulkevat vainajien ohi pyrkiessään maailman korkeimmalle huipulle.
Ajatus on samaan aikaan tosi karmaiseva ja kiehtova. Miltä tuntuisi nähdä hautaamaton, vuorella vuosia levännyt ihminen? Miltä omaisista tuntuu kun läheistä ei koskaan saa haudata, vaikka ruumiin koordinaatit ovat tiedossa ja netti täynnä valokuvia? Miten nukkuvat yönsä ne kiipeilijät, jotka aikanaan ovat joutuneet hylkäämään vielä elossa olevan ihmisen mahdottomien pelastusolosuhteiden vuoksi?
En tiedä miksi tämä aihe nyt pälkähtää mieleeni säännöllisesti.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Green_Boots
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Francys_Arsentiev
https://sometimes-interesting.com/mount-everest-dead-bodies/
Kommentit (1996)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset voisivat kiivetä jonnekin muualle.
Everest on kirjaimellisesti jätteiden ja ulosteiden peitossa. Suurin riski alkaa olemaan jonot kun kiipeilijät seisoskelevat odottelemassa vuoroaan huipulle. Suurin osa kiipeilijöistä ei omaisi pienintäkään toivoa huipulle kiipeämisestä ilman sherpojen vetämiä köysiä, sherpojen leireihin kantamia happipulloja, jne.
Mutta sen sijaan että nämä tyypit kiipeäisivät omin avuin vaikka 5 000m korkealle vuorelle, he haluavat korkeimmalle vuorelle, on päästävä juuri Everestille.
Kuvailemiesi asioiden vuoksi minun on vaikea ymmärtää nykyistä hinkua päästä Everestin huipulle. Mitä iloa on siinä että sielläkin joku jonottaa vuoroaan takana kuin jonossa ostamaan hampurilaista? Ja lisäksi voi vielä kuolla..jonottamiseen.
Ehkä ennen se oli hienompi, vaikka vaarallinen kokemus. Ap:ta ymmärrän koska minullekin tulee aika ajoin mieleen nämä ruumiit. Erityisesti se että joitain ruumiita käytetään maamerkkeinä tuntuu kauhealta. Green boots taidettiin tosin haudata jokusia vuosia sitten kivillä.Hei, ei huolta, ihmisiä kuolee jonottamiseen ihan koko ajan täällä alhaallakin. Täällä tosin odotetaan jotain, mikä pitäisi hengissä, varaosaelintä tms.
Jokainen, joka on tuolla kuollut, on tiedostanut riskit ja siitä huolimatta on sen riskin ottanut ja kuollut. Se on ollut hänen tahtonsa ja sitä pitäisi kunnioittaa ja suoda hänelle se viimeinen lepopaikka ikijäässä, missä hän nyt makaa. Hän kuoli tehdessään jotain, mitä rakastaa.
Ehkä niin. On silti karua että "ainutkertainen" ja jännittävä seikkailu on sellainen jossa pitäisi jonottaa vuoroaan ja kaunis ympäristl täynnä ruumita, roskaa ja paskaa.
Jos odottaa elinsiirtoa se on vähän eri asia, koska siihen on pakottava tarve, ei halua kuolla.Niin no, täällä alhaalla kävelee pystyyn kuolleita zombeja ja täälläkin on roskaa ja paskaa.
Se nyt vaan on typerää yrittää romantisoida eri tapoja kuolla. Jokainen, joka yrittää kiivetä vuorelle, tietää sen riskit ja siitä huolimatta kiipeää. Hän, joka sinne kiipeää, ei varmasti arvostele ympäristöä, koska hän tietää, mitä siellä kohtaa.
Sen vuoren ympäristöä arvostellaan täällä, missä arvostelu on turhaa sanahelinää. Oletettako te tampiot, että asialle ei ole yritetty tehdä jotain? Se ympäristö siellä on niin haasteellista, että siellä ei vaan pysty tekemään mitään, kun suurin haaste on pysyä itse hengissä. Hekään eivät halua kuolla, mutta he hyväksyvät sen riskin.
Juu juu mutta kysymys kuuluukin miksi he eivät halua otta riskiä kuolla toisten ruumiita hakiessaan vaan ottavat riskin pelkästään saadessaan itselleen jotain? Elämyksen?
Mietihän vielä kerran.
Siksi, että heillä on ihan täysi työ pitää itsensä hengissä. He eivät mene sinne siivoamaan, heidän tavoitteensa on päästä huipulle. Miksi he ottaisivat riskin asiasta, jolle he eivät voi tehdä mitään?
Jos niitä ruumiita voisi hakea, niitä ei siellä olisi. Ne eivät ole poimittavissa, koska ne ovat jäätyneet kiinni. Koita upottaa kaaliisi, että mahdoton on mahdotonta.
Koita ajatella, takaan että se ei satu.
Niin itsensä hengissä vaikka ne muut ovat kuolleet. Mietihän vielä se sattuu ehkä, mutta siltikin mieti! Menet hakemaan elämyksiä toisten ruumiitten yli? Mikähän tuossa on pielessä?
Voi hyvänen aika sentään tuota järjen köyhyyttä. Heidän kuolemansa ei herätä kuolleita, joten asiaa on turha ajatella. Minä en mene hakemaan elämyksiä toisten ruumiitten yli, mutta olen varma siitä, että sinne kiipeäjät tietävät, mitä he ovat tekemässä. Pahasti pielessä on sinun jees us telusi siitä, että kukaan ei ala tehdä mahdotonta tehtävää. Ymmärrätkö, mitä mahdoton tarkoittaa?
Jos sinä haluat muutoksen, mene paikan päälle ja hoida homma. Kuka tahansa voi kitistä mistä tahansa, mutta kitisijöistä ei ole korjaamaan epäkohtia. Ole hyvä, ole ensimmäinen. Ja sitten ei mitään tekosyitä, miksi homma ei suju sinulta. Ne ruumiit pitää hakea, anna palaa vaan. Me kompataan täällä ihan täysillä.
Minusta sinun joka yllytät ihmisiä menemään ilman vastuuta omista jäljistään noille vuorille pitää olla se hakijakin. Minä olen taas sitä mieltä että se kuuluu niille jotka olivat hommassa mukanakin. Sinä olet .
Onko täällä tänään joku mielenterveyspotilaiden kokoontumisajo?
Olenko sanonut olevani jollain tavalla hommassa mukana?
Minkälaisella tylsyydenpuuskalla tulit tuollaiseen johtopäätökseen?
Jokainen, jota tuo asia ahdistaa, voi tehdä oman osuutensa hoitaakseen sen. Murehtiminen asiasta, jolle ei voi tehdä mitään, on typerää. Ja jos herne ei taivu tajuamaan tehtävän mahdottomuutta, sen voi mennä itse tekemään.
Jos_asialle_olisi_mahdollista_tehdä_jotain_se_olisi_jo_tehty.
Minä en ole "hommassa mukana". Sinä olet olkiukkojen näpertelijä. Hakeudu hoitoon. Tehokkaaseen.
Tyylisi kertoo jo kyllä täälläkin kuka olisi se joka kääntää selän kaverilleen ja pelastaa nahkansa. Jos esiinnyt asiantuntijana niin oletamme että olet mukana , ainakin yllytät muita kiipeilemään vastuuttomasti, niin ettei tarvitse huolehtia kuin omista fiikilksistään. Jos muut eivät tykkää tyrkkisit sitten lääkettä. Just. Mitä jos menisit ihan itse sinne hoitoon? Jos se kiipeilyvimmakin selviäisi siellä? Ja kavereittesi hylkäämiselle selviäisi oikea syykin terapiassa?
Kiipely on mukavaa mutta siinä olisi oltava vastuullisia ihmisiä.
Asia on niin, että minä en esiinny asiantuntijana. Täällä on monia siivousasiantuntijoita, jotka ihmettelevät sitä, miksi ruumiita ei viedä pois sieltä. Heidän mielestään kyse on lähinnä pihan haravoinnista.
Minä en ole yllyttänyt ketään kiipeilemään vastuuttomasti. Minä olen yrittänyt puhua olosuhteiden mahdottomuudesta, mikä estää vuoren siivoamisen. Kuten sanoin, jos se olisi mahdollista siivota, se olisi jo tehty.
Minä en edes kiipeile, eikä minulla ole minkäänlaista mielihalua kiipeillä.
Jollain oudolla olkiukolla sinä määrittelet minut myös kaverin hylkääjäksi. Jos kaveri tarvitsee apua, minä autan ja olen aina auttanut.
Sinun tyylisi kertoo sinun elävän mielikuvituksen luomien olkiukkojen piirittämänä. Sinä näpertelet olkiukkoja runsaasti, mutta argumenttina ne ovat epäloogisia ja siten arvottomia.
Sinun pitää saada mielesi järjestykseen, välttää olkiukkoja ja keskittyä loogiseen argumentointiin.
Hakeudu hoitoon, sinä tarvitset sitä.
Älä väistä vastuutasi puheistasi, se kertoo miten itse toimisit jos olisit he.
Ja: On harhaa luulla että loogisuudella saavutetaan läheskään aina totuus, loogisesti tosi voi olla ANALYYTTISESTI ihan epätotta. Mieti sitä. Tässä on sellainen tapaus juuri.
Vierailija kirjoitti:
Jos katsoit elokuvan, niin miten voit yhä ihmetellä, että miksine ei menneet pelastamaan sieltä opasta alas... Kipaiskaapa lumimyrskyssä ja 30 asteen pakkasessa 5 km ylempänä hakemassa kaveri pois... Moni on kuollut kun on yrittänyt auttaa toista tai ovat yrittäneet hakea ruumista pois. Minusta ne ruumiit pitäisi vain tuupata rinnettä alas, että eivät olisi ihan polun vieressä kaikkien pällisteltävänä ja kuvattavana.
No, minä nyt vaan mietin näitä juttuja ja kirjoitinkin tuohon viestiin, että on täällä helppoa kirjoittaa, kun miettii niitä olosuhteita. Ymmärrän sen. Voi näitä silti pohtia ja miettiä mikä meni vikaan, kun niin monia kuoli. Kirjoitin muistakin jutuista. Opaskin teki itse jo virheen, kun lähti sen yhden kanssa vielä huipulle. Samalla se on silti kauhea asia jos elävä jätetään kuolemaan. Silti, vaikka ymmärtäisi pelastamisen olevan lähes mahdotonta. Halusin nyt vaan osallistua keskusteluun, vaikka en paljon asiasta tiedäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille itseään ja todellisuutta pakoonjuokseville kiipeilijöille (eivät kaikki varmaan ole sellaisia) mutta niille jotka ovat:
Se on raaka totuss joka ihmisestä kuoriutuu tiukimmissa paikoissa ja jos sinusta kuoriutuu ruumiitten yli kävelijä ja kaverin hylkääjä kun hän anoo apua on reissusi ihan turha. Olet arvoton luuseri vaikk aolisit käynyt 20 huipulla. Joskus tämä iskee päin näköäsi vielä.
Meidän sotaveteraanit pitivät kunnianaan ettei kavereita jätetä. Niitä jätettiin joskus mutta asialla ei hehkutettu. Se ei ole suurinta rakkautta että kääntää selän avun pyytäjälle, pitää mennä yhdessä jos niikseen. Ellei pyydä apua jää rakastava siihen siltikin.
Ymmärrätkö nyt ollenkaan millaiset olosuhteet siellä vuoren huipulla on? Ei siellä voi noin vain jäädä auttamaan kaveria tai kuolet sitten itsekin sen kaverin kanssa. Kaikki siellä vuorella kiipeävät ovat kokoajan hengenvaarassa ja tietävät sen itsekin ja ovat ottaneet sen riskin. Olen tässä lueskellut tämän ketjun läpi ja sun kommenttien typeryys on kyllä käsittämätöntä.
Olen ollut huipuilla varmaan useammin kuin sinä. He eivät lähtisi jos tietäisivät todella mitä tuolla on kuolla.
Ja jotkut eivät lähtisi varsinkaan jos on uhkana joutua jättämään muita, ja tuolla on se uhka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justhan joku sanoi miten harppi ruumiin yli reissullaan niin siellä kompastellaan jo ruumiisiin. Eihä niitä voi vaan sinne kasata muumioitumaan millään, ja roskia kanssa.
Kaikki voisivat pyhittää 2 v siihen että keskitytään vaan puhdistamaan rvainajista nuo vuoret.
Esim kotkia koulutetaan , sellaisen voisi kouluttaa kameran kanssa lentämään missä vaan ja löytämään ruumiita.
Kamala halu sulla sotkea viattomia eläinparkoja johonkin hengenvaaralliseen ihmisraatojen hakureissuun. Kyllä mun mielestä saa ihan ihmiset itse hakea ne oman väkensä ruumiit sieltä ja jättää eläimet pois tästä hommasta.
Ja en nyt muutenkaan ole ihan vakuuttunut, että joku vauvapalsta-kirjoittelija voisi tietää paremmin kuin esim. vuoristossa työtään tekevät asiantuntijat, ihan naurettavaa lukea näitä ehdotuksia.
Tavallaan voisi sanoa että myös ihminen joka jättää kavereitaan kuolemaan ja vie sen kamppeet on aika eläimellisessä moodissa itse.
Jokainen AV mamma suhtautuisi ihan viileän järkevästi siihen että isänsä, lapsensa, äitinsä tai tyttärensä päältä riisuttaisiin pelastautumisen rippeetkin vielä lopuksi kun tämä väsyy hankeen, eikö? Ja ainakin jos tämä anelisi vielä armoa siinä. Viimeinen puhelu olisikin äipältä jne:
-mitäs ajoit itsesi siihen tilanteeseenm heippa , älä edes yritä ulista
Ei kukaan heitä riisu.
Hypotermia voi aiheuttaa lämpimiä tuntoharhoja, mikä saattaa laukaista paradoksaalisen rii- suutumisen. Varmaa syytä tuntoharhojen esiintymiselle ei tiedetä. Yhden teorian mukaan lämpimät tuntoharhat ovat seurausta hypotalamuksen reseptorien toimintahäiriöstä, mikä ai- heuttaisi vääristyneet lämmön tunteet elimistössä. Toisen teorian mukaan elimistön puolus- tusmekanismit pettävät tietyssä elimistön lämpötilassa täysin, minkä seurauksena elimistön ääreisosien supistuneet verisuonet laajentuvat yhtäkkisesti ja aiheuttavat kylmälle iholle polttavan tunteen veren virratessa ääreisosiin. Sekavalla henkilöllä tämä aiheuttaa pakon- omaisen riisuutumisen, eikä henkilö itse ymmärrä olevansa hypoterminen. Jopa lähes tajuton henkilö voi yrittää riisuutua pakonomaisesti.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/263915/THESEUS%20Paleltum…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justhan joku sanoi miten harppi ruumiin yli reissullaan niin siellä kompastellaan jo ruumiisiin. Eihä niitä voi vaan sinne kasata muumioitumaan millään, ja roskia kanssa.
Kaikki voisivat pyhittää 2 v siihen että keskitytään vaan puhdistamaan rvainajista nuo vuoret.
Esim kotkia koulutetaan , sellaisen voisi kouluttaa kameran kanssa lentämään missä vaan ja löytämään ruumiita.
Kamala halu sulla sotkea viattomia eläinparkoja johonkin hengenvaaralliseen ihmisraatojen hakureissuun. Kyllä mun mielestä saa ihan ihmiset itse hakea ne oman väkensä ruumiit sieltä ja jättää eläimet pois tästä hommasta.
Ja en nyt muutenkaan ole ihan vakuuttunut, että joku vauvapalsta-kirjoittelija voisi tietää paremmin kuin esim. vuoristossa työtään tekevät asiantuntijat, ihan naurettavaa lukea näitä ehdotuksia.
Tavallaan voisi sanoa että myös ihminen joka jättää kavereitaan kuolemaan ja vie sen kamppeet on aika eläimellisessä moodissa itse.
Jokainen AV mamma suhtautuisi ihan viileän järkevästi siihen että isänsä, lapsensa, äitinsä tai tyttärensä päältä riisuttaisiin pelastautumisen rippeetkin vielä lopuksi kun tämä väsyy hankeen, eikö? Ja ainakin jos tämä anelisi vielä armoa siinä. Viimeinen puhelu olisikin äipältä jne:
-mitäs ajoit itsesi siihen tilanteeseenm heippa , älä edes yritä ulista
Ei kukaan heitä riisu.
Hypotermia voi aiheuttaa lämpimiä tuntoharhoja, mikä saattaa laukaista paradoksaalisen rii- suutumisen. Varmaa syytä tuntoharhojen esiintymiselle ei tiedetä. Yhden teorian mukaan lämpimät tuntoharhat ovat seurausta hypotalamuksen reseptorien toimintahäiriöstä, mikä ai- heuttaisi vääristyneet lämmön tunteet elimistössä. Toisen teorian mukaan elimistön puolus- tusmekanismit pettävät tietyssä elimistön lämpötilassa täysin, minkä seurauksena elimistön ääreisosien supistuneet verisuonet laajentuvat yhtäkkisesti ja aiheuttavat kylmälle iholle polttavan tunteen veren virratessa ääreisosiin. Sekavalla henkilöllä tämä aiheuttaa pakon- omaisen riisuutumisen, eikä henkilö itse ymmärrä olevansa hypoterminen. Jopa lähes tajuton henkilö voi yrittää riisuutua pakonomaisesti.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/263915/THESEUS%20Paleltum…
Tämän tietää jokainen , mutta sinä et tiedä että heiltä todellakin riisuttiin kamppeita pois. Ne otettiin mukaan. En puhu edes heidän omasta harhoissa olemis riisuutumisesta.
Hellyydellä ajattelen jokaista joka makaa tuolla ja toivon että jokainen pääsisi kotiin. Pian. Ihminen ei ole kuori muistonsa takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille itseään ja todellisuutta pakoonjuokseville kiipeilijöille (eivät kaikki varmaan ole sellaisia) mutta niille jotka ovat:
Se on raaka totuss joka ihmisestä kuoriutuu tiukimmissa paikoissa ja jos sinusta kuoriutuu ruumiitten yli kävelijä ja kaverin hylkääjä kun hän anoo apua on reissusi ihan turha. Olet arvoton luuseri vaikk aolisit käynyt 20 huipulla. Joskus tämä iskee päin näköäsi vielä.
Meidän sotaveteraanit pitivät kunnianaan ettei kavereita jätetä. Niitä jätettiin joskus mutta asialla ei hehkutettu. Se ei ole suurinta rakkautta että kääntää selän avun pyytäjälle, pitää mennä yhdessä jos niikseen. Ellei pyydä apua jää rakastava siihen siltikin.
Ymmärrätkö nyt ollenkaan millaiset olosuhteet siellä vuoren huipulla on? Ei siellä voi noin vain jäädä auttamaan kaveria tai kuolet sitten itsekin sen kaverin kanssa. Kaikki siellä vuorella kiipeävät ovat kokoajan hengenvaarassa ja tietävät sen itsekin ja ovat ottaneet sen riskin. Olen tässä lueskellut tämän ketjun läpi ja sun kommenttien typeryys on kyllä käsittämätöntä.
Olen ollut huipuilla varmaan useammin kuin sinä. He eivät lähtisi jos tietäisivät todella mitä tuolla on kuolla.
Ja jotkut eivät lähtisi varsinkaan jos on uhkana joutua jättämään muita, ja tuolla on se uhka.
Ihan varmaan joo! Jankkaaja pelle peloton on huiputtanut Everestin ainaskin kymmenen kertaa. Unissaan. Ja toki myös tietää minkälaista siellä on kuolla ihan omalla kokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
Hellyydellä ajattelen jokaista joka makaa tuolla ja toivon että jokainen pääsisi kotiin. Pian. Ihminen ei ole kuori muistonsa takia.
Kukaan ei ole mikään Green Boots.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmisen keho on vain kuori sitten, kun ihminen on kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmaan joo! Jankkaaja pelle peloton on huiputtanut Everestin ainaskin kymmenen kertaa. Unissaan. Ja toki myös tietää minkälaista siellä on kuolla ihan omalla kokemuksella.
En ole jankkaaja mutta en ole käynyt Everestillä ja syynkin saat arvata ihan itse. En tiedä millaista siellä olisi kuolla mutta uskon heitä jotka kokivat, ja joitten sanat säilyivät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmisen keho on vain kuori sitten, kun ihminen on kuollut.
Ihminen on aina kaikkineen arvokas myös hänen muistonsa on sitä. Hän ei ole kuori kuoltuaankaan vaan siihen liittyy rakkautta ja enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole jankkaaja mutta en ole käynyt Everestillä ja syynkin saat arvata ihan itse. En tiedä millaista siellä olisi kuolla mutta uskon heitä jotka kokivat, ja joitten sanat säilyivät
Eli et tiedä Everestin ja muiden lähes yhtä korkeitten vuorten olosuhteista, etkä tiedä minkälaista siellä on kuolla, mutta silti halusit päteä aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
ei ajatus ruumiista, jota ei saada vuorilta hautaan tunnu sen kummallisemmalta kuin ajatus siitä, että ruumis on haudassa. Kuollut kuin kuollut: ei sillä suurta väliä ole käykö muistamassa kuollutta omaistaan hautausmaan muualle haudattujen muistopaikalla vai itse ruumiin läheisyydessä: ei se ruumis ole enää kuin kuori.
Toisekseen kun sinne kuollaan coronaan niin ne kaikki virukset pakastuvat ja siitä tulee Corona-vuori tai Rutto vuori. Toisten niskaan vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos katsoit elokuvan, niin miten voit yhä ihmetellä, että miksine ei menneet pelastamaan sieltä opasta alas... Kipaiskaapa lumimyrskyssä ja 30 asteen pakkasessa 5 km ylempänä hakemassa kaveri pois... Moni on kuollut kun on yrittänyt auttaa toista tai ovat yrittäneet hakea ruumista pois. Minusta ne ruumiit pitäisi vain tuupata rinnettä alas, että eivät olisi ihan polun vieressä kaikkien pällisteltävänä ja kuvattavana.
No, minä nyt vaan mietin näitä juttuja ja kirjoitinkin tuohon viestiin, että on täällä helppoa kirjoittaa, kun miettii niitä olosuhteita. Ymmärrän sen. Voi näitä silti pohtia ja miettiä mikä meni vikaan, kun niin monia kuoli. Kirjoitin muistakin jutuista. Opaskin teki itse jo virheen, kun lähti sen yhden kanssa vielä huipulle. Samalla se on silti kauhea asia jos elävä jätetään kuolemaan. Silti, vaikka ymmärtäisi pelastamisen olevan lähes mahdotonta. Halusin nyt vaan osallistua keskusteluun, vaikka en paljon asiasta tiedäkään.
Ihmettelit viestissäsi samoja asioita kuin minäkin. Vaikka kuinka järjellä käsittää, että olot ovat siellä pelastamisen kannalta mahdottomat, juuri se itseni saakin ihmettelemään sinne menoa vielä enemmän. Ja kun lukee Vanhan Jetin tekstejä, vielä enemmän. Raadollista tietoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et tiedä Everestin ja muiden lähes yhtä korkeitten vuorten olosuhteista, etkä tiedä minkälaista siellä on kuolla, mutta silti halusit päteä aiheesta.
Tiedän minä. Mutta se yrittää päteä joka muka luulee tietävänsä millaista tuolla on kuolla, minä en. Minä uskon vaan heitä jotka sanoneet millaista se on. Annan heidän päteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän minä. Mutta se yrittää päteä joka muka luulee tietävänsä millaista tuolla on kuolla, minä en. Minä uskon vaan heitä jotka sanoneet
millaista se on. Annan heidän päteä.
Olen minäkin kuullut, miltä se hypotermia siellä vuorella on tuntunut, kun joku pelastunut on ollut kuolemaisillaan, ja täytyy sanoa, että ei ole kyllä yhtään pöllömpi tapa kuolla verrattuna moneen muuhun. Esim. parantumattomasti sairaat ja vanhukset kuolee aika karmealla tavalla - päivien ja viikkojen ajan kuivumalla ja kuihtumalla ilman nesteytystä ja ravintoa ja tämä tapahtuu ihan sairaalaolosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vastailet montaa päivää vanhoihin kommentteihin? Harmittaako, kun et voi enää jankata kuin yksinäsi ja siksi virität keskustelua vanhojen kommenttien kanssa, jonka kirjoittaja ei luultavasti enää edes lue ketjua? Jankuti jankuti vaan.
Koska kaikki eivät elä tiktok maailmassa jossa päivä on sekunti vaan. Siellä on ruumiita 100 v ajalta, pidempään kuin olemme eläneet, ei ole ihan eilisen ketju.
Tämä aihe antaa filosofialtaan mielenkiintoista tietoa palstalaisista ja arvomaailmasta. Oikein hyvä miettiä missäs tässä oikein mennäänkään?
Vieläkö ne pyörii? Eihän niistä ole jäljellä kuin luujauhoa enää. Kuvittele pieni pölypilvi ja näky katoaa ja tämä ketju samalla myös!!!
Sillä ei ole suurempaa rakkautta kuin antaa henkensä toisten puolesta. He saavat arvostusta edes.