Mt. Everestin vainajat pyörivät mielessäni.
Olen palstalla näkemäni kommentin johdosta kehittänyt itselleni kummallisen kiinnostuksen Mount Everestillä lepääviin kiipeilijöihin. Olin kuullut niistä aiemminkin, mutta luulin että on legendaa ettei ruumiita saada alas vuorelta.
Osa vainajista säilyy näkyvissä ja verrattain hyvässä kunnossa vuosiakin sääolosuhteiden vuoksi. Lämpötila ei koskaan laske alle nollan.
Niin sanotulla death zonella (lähellä huippua) on ollut nähtävissä useita ihmisiä jotka eivät koskaan selvinneet alas. Kiipeilijät siis kulkevat vainajien ohi pyrkiessään maailman korkeimmalle huipulle.
Ajatus on samaan aikaan tosi karmaiseva ja kiehtova. Miltä tuntuisi nähdä hautaamaton, vuorella vuosia levännyt ihminen? Miltä omaisista tuntuu kun läheistä ei koskaan saa haudata, vaikka ruumiin koordinaatit ovat tiedossa ja netti täynnä valokuvia? Miten nukkuvat yönsä ne kiipeilijät, jotka aikanaan ovat joutuneet hylkäämään vielä elossa olevan ihmisen mahdottomien pelastusolosuhteiden vuoksi?
En tiedä miksi tämä aihe nyt pälkähtää mieleeni säännöllisesti.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Green_Boots
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Francys_Arsentiev
https://sometimes-interesting.com/mount-everest-dead-bodies/
Kommentit (1996)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää ajatella innovatiivisesti, kyllä ne Marsiinkin pääsivät , jos tahtoa olisi ruumiita saataisiin pois ihan varmasti.
Marsin ohuessa kaasukehässä toimivan dronen kehittäminen ja rakentaminen maksoi 70 M$, eikä se kykene kannattelemaan edes itseään kuin 30 sekuntia kerrallaan ja akut tyhjät. Jossain 8 km korkeudessa dronen nostokyky on enää kolmannes normaalista.
Mutta kuten kiteytät, jos tahtoa ja rahaa olisi. Ei ole.
Marsissa on paaaljon ohempaa ilma kuin Everestillä:
Marsilla on ohut kaasukehä, jonka paine on noin 1/200 Maan ilmakehän paineesta. Se on enimmäkseen hiilidioksidia, mutta siellä on myös typpeä, argonia ja jälkiä hapesta ja vesihöyrystä, sekä muita kaasuja vielä pienempiä määriä. Marsin ilmakehässä on vesihöyryä vain 1/1000 Maan vastaavasta.
Everestillä: on huipulla useita lintulajeja ja korkeammallakin eli siellä on vielä ilmaa senverran ettei estettä kehitellä alaspäin lentävää häkkyrää, ainakin kun auttaa alkuun.Se on täysin realistista kyllä.
Ilmaa joskin ohenevaa on n 100 km saakka, ihmiselle on MT Everestillä enää vain 1/3 kuin alhalla. Mutta kyllä siellä lennetään, korpit nokki kuolemanvyöhykkeellä ja muutamat kotkat painelee vielä 12 km.
It se asiassa yksi robottihyönteinen paikantamaan- niitä on jo ja toinen vehje hakemaan.
Voi AP minkä teit! Vilkaisin ketjua, kun olin utelias, miksi pysyy framilla koko ajan. No nytpä tiedän! Olen ahminut koko ketjun (vain noi ruumiinkuljetusjutut on vähän mälsiä, ts. jankkaus helikoptereista jne.). Katsoin Everest-leffan ja olen googletellut. Asia nousee mieleen tuon tuostakin, olen miehellekin jo tätä paasannut:-)
No eihän tästä voi kuin kiittää!
Ilmaston muutoksen takia tulee pääsy noille huipuille olemaan elintärkeää joten kyllä ne kehittävät tekniset helpotukset ihan varmasti saavuttaa nuokin ruumiit. Säteily ja ilmansaasteitten mittaukset jne ova elintärkeitä maapallolle. Niitten tarve vaan lisääntyy ihan pian.
Tippuiko Noora johonkin railoon?
"Kuuleko kukaan... Skrätsh!"
Ensimmäinen Eve niminen ja rest. Nomen est omen.
Jos katsoit elokuvan, niin miten voit yhä ihmetellä, että miksine ei menneet pelastamaan sieltä opasta alas... Kipaiskaapa lumimyrskyssä ja 30 asteen pakkasessa 5 km ylempänä hakemassa kaveri pois... Moni on kuollut kun on yrittänyt auttaa toista tai ovat yrittäneet hakea ruumista pois. Minusta ne ruumiit pitäisi vain tuupata rinnettä alas, että eivät olisi ihan polun vieressä kaikkien pällisteltävänä ja kuvattavana.
Esim kaksi sherpaa kuoli kun yrittivät hakea pois Hanneloren ruumista.
Vierailija kirjoitti:
Jos katsoit elokuvan, niin miten voit yhä ihmetellä, että miksine ei menneet pelastamaan sieltä opasta alas... Kipaiskaapa lumimyrskyssä ja 30 asteen pakkasessa 5 km ylempänä hakemassa kaveri pois... Moni on kuollut kun on yrittänyt auttaa toista tai ovat yrittäneet hakea ruumista pois. Minusta ne ruumiit pitäisi vain tuupata rinnettä alas, että eivät olisi ihan polun vieressä kaikkien pällisteltävänä ja kuvattavana.
Juu mut se mahd ruumispa kipaisi itse ilman happea ja pipoa pois kuitenkin niin selitys ontuu.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen Eve niminen ja rest. Nomen est omen.
Toivotaan ettei vuori ole jokin ihme kulttiarvoinen paikka koska Olympia torchkin vietiin ja muuta sinisilmähommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas en voi ollenkaan tajuta, että joku haluaa ottaa niin ison riskin kuolemiselle, että haluaa kiivetä Everestille. Eikö heillä ole itsesuojeluvaistoa tai käsitystä faktoista? Vai olenko mä itse vaan niin turvallisuushakuinen, että yläkoululaisten opettaminen ja hölkkääminen täyttävät jännityksenetsintäkiintiöni.
Vaikea samaistua minunkin. En tosin ole kiinnostunut muistakaan extremelajeista.
Tuntuisi absurdilta lähteä harrastuksen vuoksi ottamaan riski tuskallisesta ja pitkästä kuolemasta. Pelottavinta olisi se, että vaikka pyydät apua, muut joutuvat lähtemään. Siinä vaiheessa tiedät ettei kukaan voi auttaa vaan odottelet siellä kuolemaasi yksin.
Kylmäävää.
Ap
Oletko Ap sama kuin Estonian kalmojen pohtija? Oletko miettinyt, miksi nämä pyörivät mielessä. Eikö muuten tuntuisi miltään?
Mietin vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset voisivat kiivetä jonnekin muualle.
Everest on kirjaimellisesti jätteiden ja ulosteiden peitossa. Suurin riski alkaa olemaan jonot kun kiipeilijät seisoskelevat odottelemassa vuoroaan huipulle. Suurin osa kiipeilijöistä ei omaisi pienintäkään toivoa huipulle kiipeämisestä ilman sherpojen vetämiä köysiä, sherpojen leireihin kantamia happipulloja, jne.
Mutta sen sijaan että nämä tyypit kiipeäisivät omin avuin vaikka 5 000m korkealle vuorelle, he haluavat korkeimmalle vuorelle, on päästävä juuri Everestille.
Kuvailemiesi asioiden vuoksi minun on vaikea ymmärtää nykyistä hinkua päästä Everestin huipulle. Mitä iloa on siinä että sielläkin joku jonottaa vuoroaan takana kuin jonossa ostamaan hampurilaista? Ja lisäksi voi vielä kuolla..jonottamiseen.
Ehkä ennen se oli hienompi, vaikka vaarallinen kokemus. Ap:ta ymmärrän koska minullekin tulee aika ajoin mieleen nämä ruumiit. Erityisesti se että joitain ruumiita käytetään maamerkkeinä tuntuu kauhealta. Green boots taidettiin tosin haudata jokusia vuosia sitten kivillä.Hei, ei huolta, ihmisiä kuolee jonottamiseen ihan koko ajan täällä alhaallakin. Täällä tosin odotetaan jotain, mikä pitäisi hengissä, varaosaelintä tms.
Jokainen, joka on tuolla kuollut, on tiedostanut riskit ja siitä huolimatta on sen riskin ottanut ja kuollut. Se on ollut hänen tahtonsa ja sitä pitäisi kunnioittaa ja suoda hänelle se viimeinen lepopaikka ikijäässä, missä hän nyt makaa. Hän kuoli tehdessään jotain, mitä rakastaa.
Ehkä niin. On silti karua että "ainutkertainen" ja jännittävä seikkailu on sellainen jossa pitäisi jonottaa vuoroaan ja kaunis ympäristl täynnä ruumita, roskaa ja paskaa.
Jos odottaa elinsiirtoa se on vähän eri asia, koska siihen on pakottava tarve, ei halua kuolla.Niin no, täällä alhaalla kävelee pystyyn kuolleita zombeja ja täälläkin on roskaa ja paskaa.
Se nyt vaan on typerää yrittää romantisoida eri tapoja kuolla. Jokainen, joka yrittää kiivetä vuorelle, tietää sen riskit ja siitä huolimatta kiipeää. Hän, joka sinne kiipeää, ei varmasti arvostele ympäristöä, koska hän tietää, mitä siellä kohtaa.
Sen vuoren ympäristöä arvostellaan täällä, missä arvostelu on turhaa sanahelinää. Oletettako te tampiot, että asialle ei ole yritetty tehdä jotain? Se ympäristö siellä on niin haasteellista, että siellä ei vaan pysty tekemään mitään, kun suurin haaste on pysyä itse hengissä. Hekään eivät halua kuolla, mutta he hyväksyvät sen riskin.
Juu juu mutta kysymys kuuluukin miksi he eivät halua otta riskiä kuolla toisten ruumiita hakiessaan vaan ottavat riskin pelkästään saadessaan itselleen jotain? Elämyksen?
Mietihän vielä kerran.
Siksi, että heillä on ihan täysi työ pitää itsensä hengissä. He eivät mene sinne siivoamaan, heidän tavoitteensa on päästä huipulle. Miksi he ottaisivat riskin asiasta, jolle he eivät voi tehdä mitään?
Jos niitä ruumiita voisi hakea, niitä ei siellä olisi. Ne eivät ole poimittavissa, koska ne ovat jäätyneet kiinni. Koita upottaa kaaliisi, että mahdoton on mahdotonta.
Koita ajatella, takaan että se ei satu.
Niin itsensä hengissä vaikka ne muut ovat kuolleet. Mietihän vielä se sattuu ehkä, mutta siltikin mieti! Menet hakemaan elämyksiä toisten ruumiitten yli? Mikähän tuossa on pielessä?
Voi hyvänen aika sentään tuota järjen köyhyyttä. Heidän kuolemansa ei herätä kuolleita, joten asiaa on turha ajatella. Minä en mene hakemaan elämyksiä toisten ruumiitten yli, mutta olen varma siitä, että sinne kiipeäjät tietävät, mitä he ovat tekemässä. Pahasti pielessä on sinun jees us telusi siitä, että kukaan ei ala tehdä mahdotonta tehtävää. Ymmärrätkö, mitä mahdoton tarkoittaa?
Jos sinä haluat muutoksen, mene paikan päälle ja hoida homma. Kuka tahansa voi kitistä mistä tahansa, mutta kitisijöistä ei ole korjaamaan epäkohtia. Ole hyvä, ole ensimmäinen. Ja sitten ei mitään tekosyitä, miksi homma ei suju sinulta. Ne ruumiit pitää hakea, anna palaa vaan. Me kompataan täällä ihan täysillä.
Minä väitän ettei noilla ole kuin oman egonsa luulot siitä millaiseen he joutuvat oikean kuoleman edessä. Jos olisi tieto oikeasti niin eivät menisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset voisivat kiivetä jonnekin muualle.
Everest on kirjaimellisesti jätteiden ja ulosteiden peitossa. Suurin riski alkaa olemaan jonot kun kiipeilijät seisoskelevat odottelemassa vuoroaan huipulle. Suurin osa kiipeilijöistä ei omaisi pienintäkään toivoa huipulle kiipeämisestä ilman sherpojen vetämiä köysiä, sherpojen leireihin kantamia happipulloja, jne.
Mutta sen sijaan että nämä tyypit kiipeäisivät omin avuin vaikka 5 000m korkealle vuorelle, he haluavat korkeimmalle vuorelle, on päästävä juuri Everestille.
Kuvailemiesi asioiden vuoksi minun on vaikea ymmärtää nykyistä hinkua päästä Everestin huipulle. Mitä iloa on siinä että sielläkin joku jonottaa vuoroaan takana kuin jonossa ostamaan hampurilaista? Ja lisäksi voi vielä kuolla..jonottamiseen.
Ehkä ennen se oli hienompi, vaikka vaarallinen kokemus. Ap:ta ymmärrän koska minullekin tulee aika ajoin mieleen nämä ruumiit. Erityisesti se että joitain ruumiita käytetään maamerkkeinä tuntuu kauhealta. Green boots taidettiin tosin haudata jokusia vuosia sitten kivillä.Hei, ei huolta, ihmisiä kuolee jonottamiseen ihan koko ajan täällä alhaallakin. Täällä tosin odotetaan jotain, mikä pitäisi hengissä, varaosaelintä tms.
Jokainen, joka on tuolla kuollut, on tiedostanut riskit ja siitä huolimatta on sen riskin ottanut ja kuollut. Se on ollut hänen tahtonsa ja sitä pitäisi kunnioittaa ja suoda hänelle se viimeinen lepopaikka ikijäässä, missä hän nyt makaa. Hän kuoli tehdessään jotain, mitä rakastaa.
Ehkä niin. On silti karua että "ainutkertainen" ja jännittävä seikkailu on sellainen jossa pitäisi jonottaa vuoroaan ja kaunis ympäristl täynnä ruumita, roskaa ja paskaa.
Jos odottaa elinsiirtoa se on vähän eri asia, koska siihen on pakottava tarve, ei halua kuolla.Niin no, täällä alhaalla kävelee pystyyn kuolleita zombeja ja täälläkin on roskaa ja paskaa.
Se nyt vaan on typerää yrittää romantisoida eri tapoja kuolla. Jokainen, joka yrittää kiivetä vuorelle, tietää sen riskit ja siitä huolimatta kiipeää. Hän, joka sinne kiipeää, ei varmasti arvostele ympäristöä, koska hän tietää, mitä siellä kohtaa.
Sen vuoren ympäristöä arvostellaan täällä, missä arvostelu on turhaa sanahelinää. Oletettako te tampiot, että asialle ei ole yritetty tehdä jotain? Se ympäristö siellä on niin haasteellista, että siellä ei vaan pysty tekemään mitään, kun suurin haaste on pysyä itse hengissä. Hekään eivät halua kuolla, mutta he hyväksyvät sen riskin.
Juu juu mutta kysymys kuuluukin miksi he eivät halua otta riskiä kuolla toisten ruumiita hakiessaan vaan ottavat riskin pelkästään saadessaan itselleen jotain? Elämyksen?
Mietihän vielä kerran.
Siksi, että heillä on ihan täysi työ pitää itsensä hengissä. He eivät mene sinne siivoamaan, heidän tavoitteensa on päästä huipulle. Miksi he ottaisivat riskin asiasta, jolle he eivät voi tehdä mitään?
Jos niitä ruumiita voisi hakea, niitä ei siellä olisi. Ne eivät ole poimittavissa, koska ne ovat jäätyneet kiinni. Koita upottaa kaaliisi, että mahdoton on mahdotonta.
Koita ajatella, takaan että se ei satu.
Niin itsensä hengissä vaikka ne muut ovat kuolleet. Mietihän vielä se sattuu ehkä, mutta siltikin mieti! Menet hakemaan elämyksiä toisten ruumiitten yli? Mikähän tuossa on pielessä?
Voi hyvänen aika sentään tuota järjen köyhyyttä. Heidän kuolemansa ei herätä kuolleita, joten asiaa on turha ajatella. Minä en mene hakemaan elämyksiä toisten ruumiitten yli, mutta olen varma siitä, että sinne kiipeäjät tietävät, mitä he ovat tekemässä. Pahasti pielessä on sinun jees us telusi siitä, että kukaan ei ala tehdä mahdotonta tehtävää. Ymmärrätkö, mitä mahdoton tarkoittaa?
Jos sinä haluat muutoksen, mene paikan päälle ja hoida homma. Kuka tahansa voi kitistä mistä tahansa, mutta kitisijöistä ei ole korjaamaan epäkohtia. Ole hyvä, ole ensimmäinen. Ja sitten ei mitään tekosyitä, miksi homma ei suju sinulta. Ne ruumiit pitää hakea, anna palaa vaan. Me kompataan täällä ihan täysillä.
Kun ne eivät olleetkaan kuolleita ja heräsivät ominkin päin. Ja talsivat leiriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas en voi ollenkaan tajuta, että joku haluaa ottaa niin ison riskin kuolemiselle, että haluaa kiivetä Everestille. Eikö heillä ole itsesuojeluvaistoa tai käsitystä faktoista? Vai olenko mä itse vaan niin turvallisuushakuinen, että yläkoululaisten opettaminen ja hölkkääminen täyttävät jännityksenetsintäkiintiöni.
Vaikea samaistua minunkin. En tosin ole kiinnostunut muistakaan extremelajeista.
Tuntuisi absurdilta lähteä harrastuksen vuoksi ottamaan riski tuskallisesta ja pitkästä kuolemasta. Pelottavinta olisi se, että vaikka pyydät apua, muut joutuvat lähtemään. Siinä vaiheessa tiedät ettei kukaan voi auttaa vaan odottelet siellä kuolemaasi yksin.
Kylmäävää.
Ap
Oletko Ap sama kuin Estonian kalmojen pohtija? Oletko miettinyt, miksi nämä pyörivät mielessä. Eikö muuten tuntuisi miltään?
Mietin vain.
Minusta noitten kalmojen pyöriminen voisi olla hyvä muittenkin mielissä, kertoo empatiakyvystä miettiä toisten kohtaloita. Minusta ap teki oikein hyvän työn tässä vaikka toisaalta osallistui kiusaamiseen, mikä hiukan hämmästytti toisaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmäävää.
Ap
Mietin vain.
No se rölli ainakin ois jättänyt koko pataljoonan istumaan kapakalaksi jäähän ilman ajatustakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useamman ruumiin Everestillä nähnyt, yhden intialaisen kiipeilijän ruumiin yli astunut n. 8500 metrin korkeudessa. Monia tuttuja kuollut, yksi mm. viereiseen telttaan perusleirissä, kun olimme tulleet vuorelta alas.
Kerro lisää fiiliksistä!
Ap
Ylävuoren ruumiit jätetään yhteisestä sopimuksesta sijoilleen. Kukaan järkevä kiipeilijä ei halua, että jotkut vaarantavat henkensä tuodessaan hänen ruumistaan alas. Kiipeilijät hyväksyvät ylävuoren viimeiseksi leposijakseen ja mikäpäs sen kauniimpi paikka. Linnut ei noki, bakteerit ei jyllää, syväjäädytettynä siellä muistuttamassa ihmiselon rajallisuudesta. Ruumiit muistuttavat siellä kasvoiltaan kuivuneita mallinukkeja. Ei kuitenkaan täysin kuivaneilta, koska umpijäätyminen tapahtuu suht nopeasti. Aina on herättänyt ruumiin näkeminen rinteellä kunnioitusta ja saanut ajattelemaan elämää laajemmin. Mikä on tuon henkilön tarina, miksi kuoli, miten voisin toimia itse paremmin.
Taas korjattavaa: viistuhatta bakteerilajia elää vielä 10 km korkeudessa- eläviä bakteereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justhan joku sanoi miten harppi ruumiin yli reissullaan niin siellä kompastellaan jo ruumiisiin. Eihä niitä voi vaan sinne kasata muumioitumaan millään, ja roskia kanssa.
Kaikki voisivat pyhittää 2 v siihen että keskitytään vaan puhdistamaan rvainajista nuo vuoret.
Esim kotkia koulutetaan , sellaisen voisi kouluttaa kameran kanssa lentämään missä vaan ja löytämään ruumiita.
Kamala halu sulla sotkea viattomia eläinparkoja johonkin hengenvaaralliseen ihmisraatojen hakureissuun. Kyllä mun mielestä saa ihan ihmiset itse hakea ne oman väkensä ruumiit sieltä ja jättää eläimet pois tästä hommasta.
Ja en nyt muutenkaan ole ihan vakuuttunut, että joku vauvapalsta-kirjoittelija voisi tietää paremmin kuin esim. vuoristossa työtään tekevät asiantuntijat, ihan naurettavaa lukea näitä ehdotuksia.
Tavallaan voisi sanoa että myös ihminen joka jättää kavereitaan kuolemaan ja vie sen kamppeet on aika eläimellisessä moodissa itse.
Jokainen AV mamma suhtautuisi ihan viileän järkevästi siihen että isänsä, lapsensa, äitinsä tai tyttärensä päältä riisuttaisiin pelastautumisen rippeetkin vielä lopuksi kun tämä väsyy hankeen, eikö? Ja ainakin jos tämä anelisi vielä armoa siinä. Viimeinen puhelu olisikin äipältä jne:
-mitäs ajoit itsesi siihen tilanteeseenm heippa , älä edes yritä ulista
Ei ole oikeasti mitään sellaista tietoa, että joltain huonokuntoiselta elävältä olisi riisuttu varusteita. Beck oli todennäköisesri riisunut hanskansa ihan itse. Hypotermia vaikuttaa usein niin, että siitä kärsivä tuntee olonsa kuumaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justhan joku sanoi miten harppi ruumiin yli reissullaan niin siellä kompastellaan jo ruumiisiin. Eihä niitä voi vaan sinne kasata muumioitumaan millään, ja roskia kanssa.
Kaikki voisivat pyhittää 2 v siihen että keskitytään vaan puhdistamaan rvainajista nuo vuoret.
Esim kotkia koulutetaan , sellaisen voisi kouluttaa kameran kanssa lentämään missä vaan ja löytämään ruumiita.
Kamala halu sulla sotkea viattomia eläinparkoja johonkin hengenvaaralliseen ihmisraatojen hakureissuun. Kyllä mun mielestä saa ihan ihmiset itse hakea ne oman väkensä ruumiit sieltä ja jättää eläimet pois tästä hommasta.
Ja en nyt muutenkaan ole ihan vakuuttunut, että joku vauvapalsta-kirjoittelija voisi tietää paremmin kuin esim. vuoristossa työtään tekevät asiantuntijat, ihan naurettavaa lukea näitä ehdotuksia.
Tavallaan voisi sanoa että myös ihminen joka jättää kavereitaan kuolemaan ja vie sen kamppeet on aika eläimellisessä moodissa itse.
Jokainen AV mamma suhtautuisi ihan viileän järkevästi siihen että isänsä, lapsensa, äitinsä tai tyttärensä päältä riisuttaisiin pelastautumisen rippeetkin vielä lopuksi kun tämä väsyy hankeen, eikö? Ja ainakin jos tämä anelisi vielä armoa siinä. Viimeinen puhelu olisikin äipältä jne:
En ymmärrä jatkuvaa valitustasi. Useissa kommenteissa olet kovin katkera rikkaille. Mutta eikös tuolla vuorella ole se tilanne, että inhoamasti rikas paskiainen uupuu hankeen ja toinen rikas paskiainen vie hänen hanskat. Mitä se sinua haittaa, jos rikas paskiainen saa tällä tavalla "ansionsa" mukaan ja kuolee vuorelle?
köyhä paskiainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä jatkuvaa valitustasi. Useissa kommenteissa olet kovin katkera rikkaille. Mutta eikös tuolla vuorella ole se tilanne, että inhoamasti rikas paskiainen uupuu hankeen ja toinen rikas paskiainen vie hänen hanskat. Mitä se sinua haittaa, jos rikas paskiainen saa tällä tavalla "ansionsa" mukaan ja kuolee vuorelle?
Koska en maksa paskiaisellekaan hänen oman pelinsä mukaan vaan elän ja ajattelen ihan itsenäisesti. Oletko kuullut sellaisesta kuin oamtunto, varmaan olet. Joku haluaa olla sinut sen kanssa.
Kriittiset km ois vaan 2-3 ja sitten jo ihmiset voi olla vastassa joitain aikoja pidempäänkin.