Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mt. Everestin vainajat pyörivät mielessäni.

Vierailija
30.06.2021 |

Olen palstalla näkemäni kommentin johdosta kehittänyt itselleni kummallisen kiinnostuksen Mount Everestillä lepääviin kiipeilijöihin. Olin kuullut niistä aiemminkin, mutta luulin että on legendaa ettei ruumiita saada alas vuorelta.

Osa vainajista säilyy näkyvissä ja verrattain hyvässä kunnossa vuosiakin sääolosuhteiden vuoksi. Lämpötila ei koskaan laske alle nollan.

Niin sanotulla death zonella (lähellä huippua) on ollut nähtävissä useita ihmisiä jotka eivät koskaan selvinneet alas. Kiipeilijät siis kulkevat vainajien ohi pyrkiessään maailman korkeimmalle huipulle.

Ajatus on samaan aikaan tosi karmaiseva ja kiehtova. Miltä tuntuisi nähdä hautaamaton, vuorella vuosia levännyt ihminen? Miltä omaisista tuntuu kun läheistä ei koskaan saa haudata, vaikka ruumiin koordinaatit ovat tiedossa ja netti täynnä valokuvia? Miten nukkuvat yönsä ne kiipeilijät, jotka aikanaan ovat joutuneet hylkäämään vielä elossa olevan ihmisen mahdottomien pelastusolosuhteiden vuoksi?

En tiedä miksi tämä aihe nyt pälkähtää mieleeni säännöllisesti.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Green_Boots

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Francys_Arsentiev

https://sometimes-interesting.com/mount-everest-dead-bodies/

Kommentit (1996)

Vierailija
1281/1996 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että rottiakin olla käytetty miinanraivaamiseen tarkoittaa potentiaalejo joita eläimillä on toimia ja vieläpä puhtaasti apuna. Selitän sinulle nyt ihan rautalangasta kun tuntuu olevan vaikeata.

No potentejaalejahan tässä juurikin mietitään. Entä bernhardinkoirat. Nehän on nimenomaan tarkoitettu vuorikiipeilyyn. Karvapeite on paksu. Sellainen voi hölkötellä ruumiin luo jos sen annetaan haistaa ruumiin vaatetta. Sitten kaiuttimesta käsketään sen korvaan NOUDA 📢 ja se vetää ruumiin lakeesta alas. Koirilla on valtava puruvoima 🤔.

Miksi koet olevasi ainut, joka saa keksiä ja ehdottaa näitä mielikuvituksellisia ideoita, kun poistatat muiden samanlaisia viestejä?

No tämä oli itse asiassa parodia ja sarkasmia, taisin onnistua liiankin hyvin imitoimaan tuota urpoa 😁

Oho, sori! Onnistuit todellakin! Ihmettelen, että hän ei ole poistattanut tuota kommenttia, kun muut eilisillan ideoinnit on kadonneet bittiavaruuteen. 😂

Vierailija
1282/1996 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hyvältä toi idea että kymmenkertaistetaan kuolleisuus Everestillä laittamalla ihmiset lumilautailemaan alas. Korjaus, satakertaistetaan.

Ei vaan että se on täysin mahdollista eikä ole tosiaan rakettitiedettä. Kehonhallintaa tarvitaan ja rohkeutta. Hyvät välineet ja paikkoja jossa ei lumivyöryyn joudu/aiheuta.

Huokaus. Laskisitko itse Everestiltä alas lumilaudalla?

En lähtisi tuonne, mutta eräät lähteneet. Se on mahdollista ihan ihmiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/1996 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että rottiakin olla käytetty miinanraivaamiseen tarkoittaa potentiaalejo joita eläimillä on toimia ja vieläpä puhtaasti apuna. Selitän sinulle nyt ihan rautalangasta kun tuntuu olevan vaikeata.

No potentejaalejahan tässä juurikin mietitään. Entä bernhardinkoirat. Nehän on nimenomaan tarkoitettu vuorikiipeilyyn. Karvapeite on paksu. Sellainen voi hölkötellä ruumiin luo jos sen annetaan haistaa ruumiin vaatetta. Sitten kaiuttimesta käsketään sen korvaan NOUDA 📢 ja se vetää ruumiin lakeesta alas. Koirilla on valtava puruvoima 🤔.

Miksi koet olevasi ainut, joka saa keksiä ja ehdottaa näitä mielikuvituksellisia ideoita, kun poistatat muiden samanlaisia viestejä?

No tämä oli itse asiassa parodia ja sarkasmia, taisin onnistua liiankin hyvin imitoimaan tuota urpoa 😁

Oho, sori! Onnistuit todellakin! Ihmettelen, että hän ei ole poistattanut tuota kommenttia, kun muut eilisillan ideoinnit on kadonneet bittiavaruuteen. 😂

Ehkä hän koki löytäneensä hengenheimolaisen jonka kanssa kehittää Everestin ruumiiden noutoa eteenpäin 🤪.

Vierailija
1284/1996 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko etelä- ja pohjoisreitit Everestin huipulle täysin erilliset vai yhtyvätkö ne jossain kohdassa ennen huippua?

Vierailija
1285/1996 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen seurannut Adrian Ballingeria, Carla Pereziä, Topo Menaa ja Cory Richardsia jo vuosia ja pelännyt, että he kokevat tämän kauhean kohtalon. Toistaiseksi he ovat kaikki tulleet alas myös. Monella on Everest valloitettuna useita kertoja, samoin K2. Myös ilman lisähappea. Tälläkin hetkellä suunnittelevat matkaa Everestille 2022 keväällä ja heidän mukaan saa ilmoittautua jos on kiinnostunut ja rahkeet riittää.

Toki jos lähtisin (en lähde, en ikinä) niin lähtisin juuri tuon Ballingerin opastamana. En uskaltaisi luottaa vähempään kokemukseen. Mutta ei sekään tarkoita, että Ballinger on turvassa. Hän voi kuolla vuorelle ihan yhtä paljon kuin muutkin kiipeilijät.

”No news is good news”. Silloin kuulemma kaikki menee niinkuin kuuluukin ja ei ole tullut takapakkia suunnitelmiin (paluu alemmas ja yhteyksien ääreen), mutta hitsi että olen jännittänyt 4-5 päivää ilman päivityksiä, että tuleeko niitä enää ikinä. Maisemakuvat ja pienet videopätkät maailman laelta riittävät minulle. Ja kotisohvan lämpö. Mielelläni seuraan kuitenkin heidän saavutuksia ja lähetän hiljaisia onnentoivotuksia täältä kaukaa.

Vierailija
1286/1996 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen seurannut Adrian Ballingeria, Carla Pereziä, Topo Menaa ja Cory Richardsia jo vuosia ja pelännyt, että he kokevat tämän kauhean kohtalon. Toistaiseksi he ovat kaikki tulleet alas myös. Monella on Everest valloitettuna useita kertoja, samoin K2. Myös ilman lisähappea. Tälläkin hetkellä suunnittelevat matkaa Everestille 2022 keväällä ja heidän mukaan saa ilmoittautua jos on kiinnostunut ja rahkeet riittää.

Toki jos lähtisin (en lähde, en ikinä) niin lähtisin juuri tuon Ballingerin opastamana. En uskaltaisi luottaa vähempään kokemukseen. Mutta ei sekään tarkoita, että Ballinger on turvassa. Hän voi kuolla vuorelle ihan yhtä paljon kuin muutkin kiipeilijät.

”No news is good news”. Silloin kuulemma kaikki menee niinkuin kuuluukin ja ei ole tullut takapakkia suunnitelmiin (paluu alemmas ja yhteyksien ääreen), mutta hitsi että olen jännittänyt 4-5 päivää ilman päivityksiä, että tuleeko niitä enää ikinä. Maisemakuvat ja pienet videopätkät maailman laelta riittävät minulle. Ja kotisohvan lämpö. Mielelläni seuraan kuitenkin heidän saavutuksia ja lähetän hiljaisia onnentoivotuksia täältä kaukaa.

Näitä minäkin, tosin en tänä vuonna enää. Miksi Cory R lähti, yrittivät jotain ja hän keskeytti jotenkin? Näin otsikoita mutta ei huvittanut käydä lukemassa mikä ongelma. Aina harmittaa näiden puolesta kun jokin menee pieleen.

Vierailija
1287/1996 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuiko Elia Saikalyn dokkari Dream of Everest ikinä?

Vierailija
1288/1996 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko etelä- ja pohjoisreitit Everestin huipulle täysin erilliset vai yhtyvätkö ne jossain kohdassa ennen huippua?

Ovat täysin erilliset: Eri maatkin järjestävät.

Vierailija
1289/1996 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoinen reitti kalliimpi :

Vierailija
1290/1996 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useamman ruumiin Everestillä nähnyt, yhden intialaisen kiipeilijän ruumiin yli astunut n. 8500 metrin korkeudessa. Monia tuttuja kuollut, yksi mm. viereiseen telttaan perusleirissä, kun olimme tulleet vuorelta alas.

Kerro lisää fiiliksistä!

Ap

Ylävuoren ruumiit jätetään yhteisestä sopimuksesta sijoilleen. Kukaan järkevä kiipeilijä ei halua, että jotkut vaarantavat henkensä tuodessaan hänen ruumistaan alas. Kiipeilijät hyväksyvät ylävuoren viimeiseksi leposijakseen ja mikäpäs sen kauniimpi paikka. Linnut ei noki, bakteerit ei jyllää, syväjäädytettynä siellä muistuttamassa ihmiselon rajallisuudesta. Ruumiit muistuttavat siellä kasvoiltaan kuivuneita mallinukkeja. Ei kuitenkaan täysin kuivaneilta, koska umpijäätyminen tapahtuu suht nopeasti. Aina on herättänyt ruumiin näkeminen rinteellä kunnioitusta ja saanut ajattelemaan elämää laajemmin. Mikä on tuon henkilön tarina, miksi kuoli, miten voisin toimia itse paremmin.

Kiitos kun jaat tämän, tosi mielenkiintoista!

Oletko koskaan ajatellut miten suhtautuisit jos joutuisit jättämään apua pyytävän ihmisen huipun tuntumaan kuolemaan? Pohdin itse sitä, että tilanteessa varmaan itsesuojeluvaisto jyrää kaiken yli, mutta mahtaisikohan illalla uni tulla silmään.

Ap

En ole joutunut tilanteeseen, missä joudutaan jättämään apua tarvitseva. Päässyt jopa auttamaan heitä pulassa, vaikka jo lääkäreidenkin toimesta yksi kiipeilijä "tuomittu kuolemaan". Eipä kuollut kun pantiin hösseliksi.

Olen kyllä joutunut perusleirin teltassa kuulemaan radiopuhelimella kuolevan kiipeilijän ääntä pari tuntia, äänen viimein vaietessa. Kyllä siinä kyyneliä tuli paljon ja pitkään, kun viimeisiä sanoja kuunteli ja pitkiä taukoja niiden välillä.

Mihin siellä vuorella siis yleensä kuollaan? Happivajaukseen tai kylmään? Mietin vaan mitä tämän esimerkin kuolevalle siis varsinaisesti tapahtui ettei häntä voinut enää auttaa. Vuoret kuulostavat hyvin pelottavilta.

Vierailija
1291/1996 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se saksalainen nainen joka on jäätynyt istuvaan asentoon. Wikipediassa lukee kuinka hänen hiuksensa hulmuavat tuulessa mutta ei sillä ruumiilla kyllä enää hiuksia ole. Missä ne hiukset ovat?

Vierailija
1292/1996 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

South route, tuossa on Hillery Step vaurioitunut 2015 eikä ole enää kai niin vaikea:https://www.youtube.com/watch?v=iuA14Z2QadM

Vierailija
1293/1996 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vulkaaninen kivi joka näyttää tuossa vaan harmaalta matolta on itseasiassa päänkokoisia ja isompi lohkareita ja tavattomasti vaatii jo tarkkuutta mihin astuu.

Vierailija
1294/1996 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko maanvyöry peittänyt pään? Mahtaako siellä kallio rapautua siinä määrin.

Olihan sen kädetkin nimittäin soraan uponneet.

Joo, juuri näin uskoisin käyneen. Kädet ja pää kivimurskeen alla. Torso oli niin vaikuttava ja iso, ettei ollut peittynyt.

Kyllä ainakin yhdessä kuvassa näkyy mielestäni päätä ja jopa hiuksia. 

Vierailija
1295/1996 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jäätikkö viilenee ja lämpenee niin alle muodostuu vesinoroja niitten alle ja laidoilla, ne kujettavat soran. Malloryn ruumis on saanut osansa niistä ja pää on soran sisässä.

Vierailija
1296/1996 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko maanvyöry peittänyt pään? Mahtaako siellä kallio rapautua siinä määrin.

Olihan sen kädetkin nimittäin soraan uponneet.

Joo, juuri näin uskoisin käyneen. Kädet ja pää kivimurskeen alla. Torso oli niin vaikuttava ja iso, ettei ollut peittynyt.

Kyllä ainakin yhdessä kuvassa näkyy mielestäni päätä ja jopa hiuksia. 

Tällä sivulla olevassa kuvassa siis. 

https://secretsoftheice.com/news/2017/04/02/everest/

Vierailija
1297/1996 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se saksalainen nainen joka on jäätynyt istuvaan asentoon. Wikipediassa lukee kuinka hänen hiuksensa hulmuavat tuulessa mutta ei sillä ruumiilla kyllä enää hiuksia ole. Missä ne hiukset ovat?

Oisko se tuuli lopulta vienyt ne hiukset, kun vuosikymmeniä on siellä tuulen tuivertamana ollut. Näin ainakin arvelisin.

Vierailija
1298/1996 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lapsena ollut sweitsissä vanhempieni kanssa ja katselin kaukoputkella vuoria. Hotellinomistaja tuli näyttämään min ulle kohdan jossa oli riippumatto. Siellä oli joku kiipeilijä joka ei koskaan päässyt siltä vuorelta alas. Siitä alkoi mun kiinnostukseni aiheeseen. Tykkään selvitellä keitä on jäännyt ja minne. Vuorilla on ruumiita mutta on myös paljon joita ei ole löydetty. Ymmärrän oikein hyvin ap:n innon!

Vierailija
1299/1996 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli kyllä Vanha -Jeti joka mainitsi CIA n tässä ketjussa ekana. Tutkimus siitä toi sitten loput.

Vierailija
1300/1996 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko se tuuli lopulta vienyt ne hiukset, kun vuosikymmeniä on siellä tuulen tuivertamana ollut. Näin ainakin arvelisin.

Tuuli- tukka shampoo ja hän tietävät, mitä tukalleen on tapahtunut.