Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mt. Everestin vainajat pyörivät mielessäni.

Vierailija
30.06.2021 |

Olen palstalla näkemäni kommentin johdosta kehittänyt itselleni kummallisen kiinnostuksen Mount Everestillä lepääviin kiipeilijöihin. Olin kuullut niistä aiemminkin, mutta luulin että on legendaa ettei ruumiita saada alas vuorelta.

Osa vainajista säilyy näkyvissä ja verrattain hyvässä kunnossa vuosiakin sääolosuhteiden vuoksi. Lämpötila ei koskaan laske alle nollan.

Niin sanotulla death zonella (lähellä huippua) on ollut nähtävissä useita ihmisiä jotka eivät koskaan selvinneet alas. Kiipeilijät siis kulkevat vainajien ohi pyrkiessään maailman korkeimmalle huipulle.

Ajatus on samaan aikaan tosi karmaiseva ja kiehtova. Miltä tuntuisi nähdä hautaamaton, vuorella vuosia levännyt ihminen? Miltä omaisista tuntuu kun läheistä ei koskaan saa haudata, vaikka ruumiin koordinaatit ovat tiedossa ja netti täynnä valokuvia? Miten nukkuvat yönsä ne kiipeilijät, jotka aikanaan ovat joutuneet hylkäämään vielä elossa olevan ihmisen mahdottomien pelastusolosuhteiden vuoksi?

En tiedä miksi tämä aihe nyt pälkähtää mieleeni säännöllisesti.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Green_Boots

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Francys_Arsentiev

https://sometimes-interesting.com/mount-everest-dead-bodies/

Kommentit (1996)

Vierailija
401/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tämä kamala kuva kertoo kaiken oleellisen näistä kiipeilijöistä

Älä avaa jos olet herkkänahkainen tai lue enempää.

Sadat turistit jonottavat vuorelle ruumiin vieressä ihan kuin se ei edes olisi siinä. Eikö joku/jotkut voisi edes työntää tuon alas ”hautarauhaan”?

https://www.google.fi/search?sxsrf=ALeKk00wE6Ndf8WoX8dIUOanpouKRi0hcQ:1…

No ei sitä voi mihinkään tuossa vaiheessa työntää kun ei tiedetä mitä omaiset sille haluaa tehtävän ja järjestyykö rahoitus siihen. Plus että niin kuin näet tuossa kohtaa ei todellakaan kenenkään kannata ruveta sooloilemaan tai tulee lisää ruumiita.

Vierailija
402/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onko nyt niin, että tätä tapahtumaa kauhistelevat ihmiset heräsivät vasta  tajuamaan, että hitto, elämästä ei selviä hengissä tai että extremeharrastuksissa voi oikeasti kuolla  tai että siellä vuorilla voi tulla tilanne, että on vain pakko jättää toinen, koska muuten siellä tapahtuisi kaksi kuolemaa. Pitääkö kaverin jäädä kuolemaan, jos itsekin on kuolemassa vai haluaisiko, että se kaveri kuitenkin pelastaisi oman henkensä ja voisi vaikka kertoa läheisille, että miten loppu tuli ja viesdä vaikka viimeiset sanat. Minä tahtoisin tätä jälkimäistä, tosin olisin ehkä jättänyt hyvästit jo ennen kiipeilyä, ihan varmuuden vuoksi, jos se kaverikaan ei selviäisi hengissä.

kuollutta ruumista on kyllä vaikea kantaa, siinä tulee sitten sekin puoli ja siksi tuntuu painavammalta.

onko se sheprojen 150 kiloa voinut ollakin 150lbs tai vaikka 150 stones?

Et vieläkään osaa lukea?

Koko jutun pointti on se ETTEI VIE KETÄÄN TILANTEISIIN joissa joutuu ehkä jättämään kuolemaan toisen?

Mikä on vaikeaa käsittää, että ennakoi tällaisen tilanteen etukäteen kokonaan ja jättää menemättä? Toisen kuolemaa ei oikeuta mikään huvireissu.

taidat luulla minua väittelykaveriksesi, ikävä tuottaa pettymys : en ole. Jokainen, joka menee tuollaisille kiipeilyreisuille, lähtee sinne 100% omasta tahdostaan ja kanta 100% vastuun itsestään ja ymmärtää, että tietyn pisteen ohitettuaan, ei kukaan voi auttaa. nuo reissut ovat sellaisia. Me, jotka emme niitä harrasta, emme välttämättä edes tajua miksi sinne pitää ehdoin tahdoin ängetä, minä ainakaan en tajua, mutta ymmärrän, että se on minun juttuni. minä en ymmärrä, joku muu ymmärtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näille itseään ja todellisuutta pakoonjuokseville kiipeilijöille (eivät kaikki varmaan ole sellaisia) mutta niille jotka ovat:

Se on raaka totuss joka ihmisestä kuoriutuu tiukimmissa paikoissa ja jos sinusta kuoriutuu ruumiitten yli kävelijä ja kaverin hylkääjä kun hän anoo apua on reissusi ihan turha. Olet arvoton luuseri vaikk aolisit käynyt 20 huipulla. Joskus tämä iskee päin näköäsi vielä.

Meidän sotaveteraanit pitivät kunnianaan ettei kavereita jätetä. Niitä jätettiin joskus mutta asialla ei hehkutettu. Se ei ole suurinta rakkautta että kääntää selän avun pyytäjälle, pitää mennä yhdessä jos niikseen. Ellei pyydä apua jää rakastava siihen siltikin.

Et voi verrata kiipeilijöitä sotaveteraaneihin.

Et selvästi ymmärrä vuoristo-olosuhteista riittävästi moralisoidaksesi. Miten sinä ajattelit, että kiipeilijä saisi autettua kävelykyvytöntä ja lumisokeaa toveriaan? Omaa lisähappea voi tarjota, mutta ei oman hengen kustannuksella. Apua voi hälyttää, mutta et voi jäädä toisen tueksi oman henkesi kustannuksella. Pelastusoperaatiot vaativat kokeneen retkikunnan, yksi ihminen ei ihmeisiin pysty.

Vähähappisessa ympäristössä ajattelu hämärtyy sekä pelastettavalla että pelastajalla. Monesti pelastettavat ovat niin heikossa kunnossa, että he eivät halua tai koe voivansa liikkua - paleltuminen ja hapettomuus laittaa ihmisen tilaan, jossa lepääminen ja torkkuminen tuntuu järkevältä idealta.

Mikäli pelastettava on jäänyt haastavaan paikkaan - kielekkeelle tai kiipeämistä vaativalle osuudelle, hänet pitää voida kantaa tiukkojen paikkojen yli. Miten tämä tapahtuisi?

Se tapahtuu niin ettet vie kaveriasi moisiin paikkoihin joissa et voi auttaa. Ja jos suinkin voit aina auttaa niin ehkä viet....näin se menee. Se on oma valintasi. Ja oma vastuusi.

Jokainen vastaa viime kädes itsestään. Happinaamari ensin omille kasvoille, sen jälkeen vieruskaverille. Kukaan ei vie ketään minnekään, jokainen päättää lähtemisestä itse. Kanssakiipeilijää autetaan siihen asti, kunnes auttaminen muuttuu mahdottomaksi.

Kansantajuinen esimerkki. Olet ystäväsi kanssa kävelemässä jäällä. Putoatte molemmat jäihin. Sinä pääset ylös, mutta ystäväsi ei. Sinulla on hypotermia, makaat jäällä, mutta voimasi eivät riitä saamaan ystävääsi ylös vedestä? Mitä teet? Kuinka kauan voit odottaa ennen, kuin kuolet itse?

Kansantajuinen vastaus kukaan vastuullinen ihminen ei vie kaveriaan heikoille jäille varmistamatta ettei se petä.

Niin kuin näkyy narsistin jankkas samaa vaikka maailman tappiin. Kaikki häipyy sen ympäriltä mutta tämä jää hokemaan sitä viimeistä sanaansa ja omasta mielestään voittaa jotain. Piruparka.

Sulla vähän noi käistteetkin sekaisin kun narsisti on juurikin sellainen joka ei välitä kuin itsestään joten voi huoletta viedä kenet vaan millaiseen vaaraan vaan.

Sinähän et ole pelkkä narsisti vaan myös autismin kirjolla niin kuin lapsesikin on. Siitä syntykin kaikkien keskustelupalstojen painajainen, autismin kirjolla oleva narsisti, niin kuin tästäkin ketjusta näkyy :D. Et ole tämän foorumin eka etkä varmasti myöskään vika.

Vierailija
404/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitten suunnittelin Nepalin reissua patikointiretkineen (ei mitään vuorikiipeilyä kuitenkaan). Sitten tuli se maanjäristys ja jätin suunnitelmat siihen enkä enää edes halua mennä sinne. Youtubesta on kyllä tullut katsottua paljon dokkareita noista vuorikiipeilijöistä ihan vain mielenkiinnosta. 

Kaveri oli juuri ennen tota maanjäristystä Nepalissa. Oli jonkun kuukauden töissä jossain avustusjutun lastenkodissa ja sitten lopuksi oli kulkenut jonkun porukan kanssa aika pitkän patikointireissun. Kuulema ihan hieno kokemus.

Juu on se upea maa, ja patikointikin kivaa mutta kavereitani en korkealle vuorille veisi. Senverran rakastan jokaista.

No en mäkään veisi kavereita kiipeämään mitään mount Everestiä, kun ei ole tuosta kiipeilystä ja sen järjestämisestä mitään kokemusta. Itse voisin mennä, jos se kiinnostaisi tarpeeksi ja raha ei olisi ongelma, mutta ei se pistäisi minua vastuuseen kaikista muista, jotka yrittää huipulle kiivetä.

Ei laittaisi sinua vastuuseen jos olisit varoittanut mutta jos yllytit niin pistäisi vastuuseen. Kyllä normisti ihminen tekee kaikkensa suojellakseen toisiakin. Itse ainakin laittaisin kampoihin lähtöä aika tavallakin, mutta jos menisivät ristisin käteni. Asia ei olisi enää vastuullani.

Voi herran jestas! Kukaan ei sinua tai ketään muutakaan ole pakottamassa kiipeämään vuorelle! Ja miksi minun tehtävä olis varoittaa muita kiipeämään lähteneitä sen vaaroista? Ihan naurettava ajatus, että joku kulkisi siellä varoittamassa muita kiipeilijöitä, että hei tää on sitten aikas vaarallista, että henki voi lähteä. Ihan niin kuin ihmiset ei muka itse sitä tiedä jo. 🤦‍♀️

Se ei ole ollenkaan naurettavaa kaikki nuo olisivat ehkä elossa jos olisivat uskoneet.

Sori nyt vaan, mutta kukaan ei ole niin tyhmä, ettei tajua, että sillä reissulla voi todellakin kuolla ja silti he ovat itse halunneet sinne lähteä. Sä voit mennä sinne kertomaan kuinka vaarallista se vuorikiipeily on, mutta tekisit itsestäsi vain naurunalaisen.

Vierailija
405/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sadat turistit jonottavat vuorelle ruumiin vieressä ihan kuin se ei edes olisi siinä. Eikö joku/jotkut voisi edes työntää tuon alas ”hautarauhaan”?

No ei sitä voi mihinkään tuossa vaiheessa työntää kun ei tiedetä mitä omaiset sille haluaa tehtävän ja järjestyykö rahoitus siihen. Plus että niin kuin näet tuossa kohtaa ei todellakaan kenenkään kannata ruveta sooloilemaan tai tulee lisää ruumiita.

eikös tuolla paikallisessa lainsäädännössä ollut joku pykälä koskien vainajien siirtelyä? muistikuvani on jostain dokumentista, jossa joku paikallinen laintuntija selitti miksi niitä ei lähdetä siirtelemään

Vierailija
406/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
407/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se työntämisliike ja venyminen on paitsi vaarallista, mutta myös energiaa kuluttavaa. Tuolla ei tehdä yhtään liikettä turhaan koska voimia säästellään. Jos vaihtoehtoina on paikallaan pysyminen tai metri takaisin, se metrin ponnistus jää tekemättä. Tiedän myös että huipulla ei kannata alkaa tuulettemaan saavutustaan tai tunteilemaan liikaa koska sekin vie energiaa ja uuvuttaa.

Vierailija
408/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näille itseään ja todellisuutta pakoonjuokseville kiipeilijöille (eivät kaikki varmaan ole sellaisia) mutta niille jotka ovat:

Se on raaka totuss joka ihmisestä kuoriutuu tiukimmissa paikoissa ja jos sinusta kuoriutuu ruumiitten yli kävelijä ja kaverin hylkääjä kun hän anoo apua on reissusi ihan turha. Olet arvoton luuseri vaikk aolisit käynyt 20 huipulla. Joskus tämä iskee päin näköäsi vielä.

Meidän sotaveteraanit pitivät kunnianaan ettei kavereita jätetä. Niitä jätettiin joskus mutta asialla ei hehkutettu. Se ei ole suurinta rakkautta että kääntää selän avun pyytäjälle, pitää mennä yhdessä jos niikseen. Ellei pyydä apua jää rakastava siihen siltikin.

Et voi verrata kiipeilijöitä sotaveteraaneihin.

Et selvästi ymmärrä vuoristo-olosuhteista riittävästi moralisoidaksesi. Miten sinä ajattelit, että kiipeilijä saisi autettua kävelykyvytöntä ja lumisokeaa toveriaan? Omaa lisähappea voi tarjota, mutta ei oman hengen kustannuksella. Apua voi hälyttää, mutta et voi jäädä toisen tueksi oman henkesi kustannuksella. Pelastusoperaatiot vaativat kokeneen retkikunnan, yksi ihminen ei ihmeisiin pysty.

Vähähappisessa ympäristössä ajattelu hämärtyy sekä pelastettavalla että pelastajalla. Monesti pelastettavat ovat niin heikossa kunnossa, että he eivät halua tai koe voivansa liikkua - paleltuminen ja hapettomuus laittaa ihmisen tilaan, jossa lepääminen ja torkkuminen tuntuu järkevältä idealta.

Mikäli pelastettava on jäänyt haastavaan paikkaan - kielekkeelle tai kiipeämistä vaativalle osuudelle, hänet pitää voida kantaa tiukkojen paikkojen yli. Miten tämä tapahtuisi?

Se tapahtuu niin ettet vie kaveriasi moisiin paikkoihin joissa et voi auttaa. Ja jos suinkin voit aina auttaa niin ehkä viet....näin se menee. Se on oma valintasi. Ja oma vastuusi.

Jokainen vastaa viime kädes itsestään. Happinaamari ensin omille kasvoille, sen jälkeen vieruskaverille. Kukaan ei vie ketään minnekään, jokainen päättää lähtemisestä itse. Kanssakiipeilijää autetaan siihen asti, kunnes auttaminen muuttuu mahdottomaksi.

Kansantajuinen esimerkki. Olet ystäväsi kanssa kävelemässä jäällä. Putoatte molemmat jäihin. Sinä pääset ylös, mutta ystäväsi ei. Sinulla on hypotermia, makaat jäällä, mutta voimasi eivät riitä saamaan ystävääsi ylös vedestä? Mitä teet? Kuinka kauan voit odottaa ennen, kuin kuolet itse?

Kansantajuinen vastaus kukaan vastuullinen ihminen ei vie kaveriaan heikoille jäille varmistamatta ettei se petä.

Niin kuin näkyy narsistin jankkas samaa vaikka maailman tappiin. Kaikki häipyy sen ympäriltä mutta tämä jää hokemaan sitä viimeistä sanaansa ja omasta mielestään voittaa jotain. Piruparka.

Sulla vähän noi käistteetkin sekaisin kun narsisti on juurikin sellainen joka ei välitä kuin itsestään joten voi huoletta viedä kenet vaan millaiseen vaaraan vaan.

Sinähän et ole pelkkä narsisti vaan myös autismin kirjolla niin kuin lapsesikin on. Siitä syntykin kaikkien keskustelupalstojen painajainen, autismin kirjolla oleva narsisti, niin kuin tästäkin ketjusta näkyy :D. Et ole tämän foorumin eka etkä varmasti myöskään vika.

Kyllä nyt pelaat ihan tuntematonta , lopeta ihmeessä. Sitäpaitsi olisi aika paha levitellä tollasia juoruja vielä hyi hyi.

Vierailija
409/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kiipeilytragediat kuuluu musta samaan leiriin kun laitesukelluskuolemat. Karmivaa, että joku sukeltajan ruumis voi olla vuosia vedenalaisessa luolassa, jos sen hakeminen on liian vaativaa.

Vierailija
410/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

300 ruumista älä katso ellet halua nähdä. https://www.thesun.co.uk/news/5380386/mount-everest-dead-bodies-climber…

Olen edelleen tiukkana että tuossa on 300 ihmistä liikaa. Ruumiit on haettava, keinolla millä hyvänsä ja lisävahingot estettävä. Vuori puhdistettava.

Vierailija
411/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niin, jos sen työntää alas, se voi vaikka lähteä oikeasti kierimään alas ja aiheuttaa sitten joukkokuolemat, kun ihmiset siellä alhaalla jonossa kulkevat kohti huippua. Sekö sitten olisi oikein?

Vierailija
412/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumivyöry

Vierailija
413/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä kiipeilytragediat kuuluu musta samaan leiriin kun laitesukelluskuolemat. Karmivaa, että joku sukeltajan ruumis voi olla vuosia vedenalaisessa luolassa, jos sen hakeminen on liian vaativaa.

Shhh... Kohta ketjun Pelle Peloton ryhtyy ratkaisemaan tuotakin ongelmaa. Dynamiittia! Sukellusveneitä! Opetettuja haukia!

Vierailija
414/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitten suunnittelin Nepalin reissua patikointiretkineen (ei mitään vuorikiipeilyä kuitenkaan). Sitten tuli se maanjäristys ja jätin suunnitelmat siihen enkä enää edes halua mennä sinne. Youtubesta on kyllä tullut katsottua paljon dokkareita noista vuorikiipeilijöistä ihan vain mielenkiinnosta. 

Kaveri oli juuri ennen tota maanjäristystä Nepalissa. Oli jonkun kuukauden töissä jossain avustusjutun lastenkodissa ja sitten lopuksi oli kulkenut jonkun porukan kanssa aika pitkän patikointireissun. Kuulema ihan hieno kokemus.

Juu on se upea maa, ja patikointikin kivaa mutta kavereitani en korkealle vuorille veisi. Senverran rakastan jokaista.

No en mäkään veisi kavereita kiipeämään mitään mount Everestiä, kun ei ole tuosta kiipeilystä ja sen järjestämisestä mitään kokemusta. Itse voisin mennä, jos se kiinnostaisi tarpeeksi ja raha ei olisi ongelma, mutta ei se pistäisi minua vastuuseen kaikista muista, jotka yrittää huipulle kiivetä.

Ei laittaisi sinua vastuuseen jos olisit varoittanut mutta jos yllytit niin pistäisi vastuuseen. Kyllä normisti ihminen tekee kaikkensa suojellakseen toisiakin. Itse ainakin laittaisin kampoihin lähtöä aika tavallakin, mutta jos menisivät ristisin käteni. Asia ei olisi enää vastuullani.

Voi herran jestas! Kukaan ei sinua tai ketään muutakaan ole pakottamassa kiipeämään vuorelle! Ja miksi minun tehtävä olis varoittaa muita kiipeämään lähteneitä sen vaaroista? Ihan naurettava ajatus, että joku kulkisi siellä varoittamassa muita kiipeilijöitä, että hei tää on sitten aikas vaarallista, että henki voi lähteä. Ihan niin kuin ihmiset ei muka itse sitä tiedä jo. 🤦‍♀️

Se ei ole ollenkaan naurettavaa kaikki nuo olisivat ehkä elossa jos olisivat uskoneet.

Sori nyt vaan, mutta kukaan ei ole niin tyhmä, ettei tajua, että sillä reissulla voi todellakin kuolla ja silti he ovat itse halunneet sinne lähteä. Sä voit mennä sinne kertomaan kuinka vaarallista se vuorikiipeily on, mutta tekisit itsestäsi vain naurunalaisen.

300 oli juuri niin tyhmiä, muuten eläisivät

Vierailija
415/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niin, jos sen työntää alas, se voi vaikka lähteä oikeasti kierimään alas ja aiheuttaa sitten joukkokuolemat, kun ihmiset siellä alhaalla jonossa kulkevat kohti huippua. Sekö sitten olisi oikein?

No ei. Vaan työntäjä irrottaa itsensä köydestä ja riuhtoessaan ruumiin kanssa putoaa. Tuona vuonna yksi kuoli juurikin sillä lailla että oli irti köysistä ja putosi jotenkin kuolemaansa.

Vierailija
416/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku laittoi johonkin väliin ketjussa, että "suomalainenkin tyttö on siellä". Niin että kuka/mitä/häh?

Vierailija
417/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onko nyt niin, että tätä tapahtumaa kauhistelevat ihmiset heräsivät vasta  tajuamaan, että hitto, elämästä ei selviä hengissä tai että extremeharrastuksissa voi oikeasti kuolla  tai että siellä vuorilla voi tulla tilanne, että on vain pakko jättää toinen, koska muuten siellä tapahtuisi kaksi kuolemaa. Pitääkö kaverin jäädä kuolemaan, jos itsekin on kuolemassa vai haluaisiko, että se kaveri kuitenkin pelastaisi oman henkensä ja voisi vaikka kertoa läheisille, että miten loppu tuli ja viesdä vaikka viimeiset sanat. Minä tahtoisin tätä jälkimäistä, tosin olisin ehkä jättänyt hyvästit jo ennen kiipeilyä, ihan varmuuden vuoksi, jos se kaverikaan ei selviäisi hengissä.

kuollutta ruumista on kyllä vaikea kantaa, siinä tulee sitten sekin puoli ja siksi tuntuu painavammalta.

onko se sheprojen 150 kiloa voinut ollakin 150lbs tai vaikka 150 stones?

Et vieläkään osaa lukea?

Koko jutun pointti on se ETTEI VIE KETÄÄN TILANTEISIIN joissa joutuu ehkä jättämään kuolemaan toisen?

Mikä on vaikeaa käsittää, että ennakoi tällaisen tilanteen etukäteen kokonaan ja jättää menemättä? Toisen kuolemaa ei oikeuta mikään huvireissu.

KETÄ tuollalailla ollaan VIEMÄSSÄ mihinkään tilanteisiin, kun ihmiset ihan ITSE päättää lähteä sinne Everestille kiipeämään? 🤦‍♀️

SILLOIN kun osallistut retkeen aktiivisena jossa kuolema tulee saati jatkuvasti usea kuolema koko ajan. Olet vastuussa.

Tuollainen retki on myös elämä, kenet laitamme siitä vastuuseen??

Vierailija
418/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanoisin joillekin ystävistäni, edes sille, joka on kaikkein parhaimmassa fyysisessä kunnossa ja urheilijan tasolla, että hei, lähdetääs valloittamaan Everest, vastaus olisi tilanteesta riippuen joko hidas katse, mitä sä sekoilet tai hekoheko, hyvä vitsi.

Jankkaaja olisi oikeilla jäljillä, jos kohdistaisi kritiikkinsä oikein. Kaupalliset firmat ja liian suuret lupamäärät ovat lisääntyvien kuolemien syynä, ei tietenkään se, että "kaveri ensin houkutteli ja sitten jätti kuolemaan vuorelle". Ihan ihmeellinen mielenmaisema ja hän yrittää vääntää pointtia jonkin oman psyykkisen ongelmansa käsittelyyn.

Nepalin pitäisi rajoittaa lupien myöntämistä, ei tuo sirkus muuten lopu. Mutta köyhä maa ei tietenkään kovin helposti halua niin tehdä.

Vierailija
419/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku laittoi johonkin väliin ketjussa, että "suomalainenkin tyttö on siellä". Niin että kuka/mitä/häh?

Noora Toivonen.

Vierailija
420/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei. Vaan työntäjä irrottaa itsensä köydestä ja riuhtoessaan ruumiin kanssa putoaa. Tuona vuonna yksi kuoli juurikin sillä lailla että oli irti köysistä ja putosi jotenkin kuolemaansa.

Ei sitä kelkatusta noin tehdä vaan hakasten avulla ja jarruvarjolla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi