Mitä päälle festareille?
Tänä vuonna kesäsää kaukana ja mietin mitä päälle ensi viikonloppuna festareille? Pärjääkö sitä farkuissa ja takissa vai pitääkö oikeasti harkita talvitakin ottamista mukaan eteläiseen Keski-Suomeen? Entä kengät? Kehtaako olla lenkkareissa, tuskin sentään kannattaa ainakaan korkkareita pitää?
Kommentit (17)
Laitat lämmintä vaatetta päälle ja niiden päälle ne Haltin goret niin pärjäät takuuvarmasti. Vaikka sataisi kaatamalla kylmää vettä niskaan niin sulla ei ole mitään hätää vedenpitävien ja lämpimien vaatteiden sisällä:-) Voit nauttia festareista kurjasta säästä huolimatta:-)
Se selviää vasta loppuviikosta, kun voi vähän päremmin ennakoida säätä :)
No kuka ikinä laittaa festareille korkkareita, oli sää mikä hyvänsä?
Niinhän se on. Mietityttää vain, kun reissu lähenee. Varatessani reissua kuvittelin olevani siellä sortseissa ja jossain kivassa topissa ihanassa auringonpaisteessa. Nyt mietin, että kuinka monet villasukat pitää ottaa mukaan ja sataakohan taivalta rakeita. =)
ap
ap
Mä en ole ollut "aikuis"iällä festareilla, siksi mietin jopa niitä korkkareita, mutta taitavat tosiaan olla aika turhat siellä. Mulla vain ei ole oikeastaan muita kenkiä kuin lenkkareita ja korkkareita. Ehkä pitää satsata festarikenkiin. Goretex-tennarit, onko sellaisia? =)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 10:49"]Mä en ole ollut "aikuis"iällä festareilla, siksi mietin jopa niitä korkkareita, mutta taitavat tosiaan olla aika turhat siellä. Mulla vain ei ole oikeastaan muita kenkiä kuin lenkkareita ja korkkareita. Ehkä pitää satsata festarikenkiin. Goretex-tennarit, onko sellaisia? =)
[/quote]On goretex lenkkreita. Itselläni sellaiset ja pidän tosi paljon.Saa urheilukaupoista ja nyt alet menossa, kannattaa käydä katsomassa.
Mulla on goretex-lenkkareita, mutta käytän niitä lähinnä lenkkeillessä, pihalla, metsäretkillä jne. Eivät oikein sovi hameen tai ns. parempien vaatteiden kanssa. Sitten asia on eri, jos taivaalta oikeasti tulee koko ajan vettä, niin laitan goretex takin ja housut päälle ja niihin sopii ne lenkkaritkin.
Tennarit taitaisivat olla paras vaihtoehto. Eivät ole ihan kamalan näköiset ja mukavat jalassa, mutta vedenpitävyys vain puuttuu.
Tennarit toimii festareilla parhaiten, jos on vaarana, ettei ole tarpeeksi lämmin ja jos jokunen tippa vettä on tulossa, muuten vaikka balleriinat. Lenkkareita en laittaisi, enkä korkkareita :)
Sadeviitta kannattaa pakata mukaan, ei vie paljoa tilaa, mutta voi tulla tarpeeseen tänä kesänä!
Mä ajattelin ostaa sellaiset kertakäyttö sadeviitat. Otan toki mukaan kunnon sadevaatteetkin, jos oikeasti sataa koko ajan vettä, mutta toivon etten joudu niitä ottamaan esiin.
Tennarit siis ostamaan. =)
ap
Kumisaappaat, ja villasukat ainakin iltoja varten. Jos vettä sataa tähän malliin, on festarialue pelkkää mutaa. Siinä ei gore tex pelasta. Järkevimmät festarikengät ikinä.
Sadetakki. Ei mikään kertakäyttöinen, vaan kunnollinen. Tämänkin tulet käytössä huomaamaan.
Housuiksi jopa sadehousut, jos ei, niin paksut legginssit tms mukavat, jotka helppo märkänäkin saada päälle ja pois (vessareissut), ja tuntuvat märkinä vähemmän kamalilta kuin vaikkapa farkut. Itse ottaisin usemmat, koska kevyitä kantaa ja saa vedettyä parit päällekäin jos illalla kylmä.
paidoiksi semmosia, joita on helppo kerrostaa. Sadetakki ei oikein hengitä, joten kerroksia lisäämällä, vähentämällä helpoin pysyä lämpöisenä. Villapaitaa, hupparia jne. Itellä festareilla lempivaate on poikaystävän iso huppari. Mukava, helppo, peittää perseen, mahtuu takin alle mutta villapaidan päälle.
Pipo. Kaulahuivi. Sormikkaat. Ja ne villasukat. Pipolla peittyy paskainen festaritukkakin kätevästi.
Näissä keleissä on se ikävä, että kosteus ja kylmyys on läsnä sen 247. Tinkisin siis tyylistä ja valitsisin päälle mukavaa ja lämmintä, ja sellaista, minkä kuraantuminen ei haittaa.
Optimistina ottaisin parit perustopit mukaan, ja yhdet shortsit. Perustoppeja siksi, että menevät kylmällä kelillä alustoppeina. Yleensä mukana myös tennarit, jos sattuu lämmin ja aurinkoinen keli. Harvoin ne jalkaan asti ovat päätyneet, sillä mutainen festarialua ei tosiaan hetkessä kuivu.
Ja ne korkokengät yms. kannattaa unohtaa. Niille korkeintaan nauretaan. Hiton paljon kivempaa on pysyä kuivana ja lämpöisenä, kuin näyttää hyvältä. Sitä paitsi voihan sitä näyttää, no, vähintäänkin söpöltä pipossa ja sadetakissakin. Vedenkestävä ripsari ja esim. BB voide on hyvä "pikameikki" ja freesaa vähän nuutunutta festarinaamaa :)
Näillä eväillä olen itse selvinnyt kymmenen festarikesää niin suomessa kuin euroopassakin. Säällä kuin säällä ja telttaillen. Eipä siellä kukaan hehkeimmillään näillä keleillä ole. :)
No itse olin juuri viime viikonlopun festareilla (käyn joka kesä vaikka olen jo yli 3-kymppinen). Sen mitä olen festaripukeutumisesta oppinut, on se, että festareille voit laittaa päälle ihan mitä vaan, siellä näkee kaikkea ;) On korkkareita, saappaita, paljaita jalkoja (tosin järkkärit kyllä käskevät ainakin festarialueella laittaa sitten kengät jalkaan, nähty on :D ) Toiset ovat vimpan päälle laitettuja ja toiset sen näköisiä että ovat pyörineet kurassa koko viikonlopun. Osalla on "hassuja hattuja" ja värikkäitä huumoriperuukkeja.
Niin ja siis lämpivyydeltäänkin oli pukeuduttu eri asteisesti, yhdessä vaiheessa edessäni seisoi sortseihin ja t-paitaan pukeutunut tyyppi ja hänen vieressään toppatakissa ja pipossa värjöttelevä henkilö.
Sanon siis että pukeudu kelin mukaan ja laita sitten päällesi ihan mitä haluat, et luultavasti erotu hyvässä etkä pahassa kuitenkaan :)
Kiitos 10!
Nuorena sitä pärjäsi ihan minkälaisella ilmalla ihan missä olosuhteissa vain, mutta näin vanhempana sitä arvostaa mukavuutta. =)
Luojan kiitos alue on asfaltoitu, ei siis mutavellia tiedossa, mutta jos aurinko sattuisi paistamaan, niin varmasti olisi aika äkkiä lämmin.
Helpompi vaatetta vähentää lämpimällä kuin kylmällä lisätä jos ei mukana lämmintä! Repussahan ne kulkee. Onnea matkaan!
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 11:01"]
Mulla on goretex-lenkkareita, mutta käytän niitä lähinnä lenkkeillessä, pihalla, metsäretkillä jne. Eivät oikein sovi hameen tai ns. parempien vaatteiden kanssa. Sitten asia on eri, jos taivaalta oikeasti tulee koko ajan vettä, niin laitan goretex takin ja housut päälle ja niihin sopii ne lenkkaritkin.
Tennarit taitaisivat olla paras vaihtoehto. Eivät ole ihan kamalan näköiset ja mukavat jalassa, mutta vedenpitävyys vain puuttuu.
[/quote]
Jos vettä sataa oikein kaatamalla niin eikö Goretexeistakin tule läpi? Mietin että kannattaisko mieluummin ottaa oikea sadetakki ja housut ja saappaat? Minkä merkkiset lenkkarit ja puku sulla on? Olin alkukeväästä vettähylkivällä Umbron tuulipuvulla ja retkeilytossuilla ulkotapahtumassa ja kun vettä alkoi sataa kaatamalla niin 20 min jälkeen mulla oli kaikki vaatekerrokset läpimärkinä.
Jysäriin menossa joo. =)
Mulla on Haltin gore-vaatteet, oikeita sadevaatteita ei ole.
Aion todellakin ottaa lämmintä vaatetta mukaan, inhottavaa jos palelee.
Ap