Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

18-vuotias poika vuorannut Lumokodeilta asunnon, vuokra yli 800 €!

Vierailija
29.06.2021 |

Poika alkoi hakea kaupungin vuokra-asuntoa heti 18 täytetyttyään ja olen moneen kertaan sanonut että odotellaan rauhassa että kyllä jossain vaiheessa sieltä asuntotarjous tulee. Vasta muutama kuukausi asuntoa haettu. Mutta ei, on nyt vuokrannut törkyhintaisen yksiön Lumolta. Millä aikoo tuollaisen vuokran maksaa? En ymmärrä mikä kiire on päästä asumaan kalliisti kun olisi hyvin voinut odottaa kaupungin asuntoa. Ja nyt kun on Lumon asunto niin ei ole mitään mahdollisutta kaupungin asuntoon kun ei ole asunnoton.

Kommentit (203)

Vierailija
181/203 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaisa vuokra

Ei mitenkään kumma vuokra Helsingissä ja riippuu tiestysti siitäkin minkätasoinen on.

Oneglmahan tuo ei ole, jos on varaa maksaa.  Toivottavasti poika tarkisti ensin, että on rahoitus on kunnossa. Lumollahan on yleensä niin, että ensimmäinen irtisanominen vasta n. vuoden päästä.

Ehkä äidin kannattaisi tarkistaa tämä.   Ei ole mukava, jos poika ajautuu noin kättelyssä ongelmiin.  Mutta jos kasvatus on hyvin tehty, niin sittenhän poika on ihan itse laskuharjoituksensa tehnyt ja mahdolliset asumistuet varmistanut.   Onko pojalla joku semmoinen ongelma, jonka vuoksi on kiire omaan asuntoon?  Sitäkin kannattaisi vähän tarkkailla, jottei tule sitten yllätyksenä, kun on jo liian myöhäistä reagoida.

Vierailija
182/203 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai vuokrasopimuksen voi purkaa, jos näkee, ettei raha riitä? Ei kai siinä ole pakko asua loppuikää.

Mutta koska sen saa purkaa? Yksi tuttu asui Lumon kämpässä, ja siinä piti asua 12 kk ennen kuin kämpän sai irtisanoa. Aikaisintaan irtisanominen onnistui siis vasta vuoden asumisen jälkeen.

Valtaosa pk-seudun ja myös muiden alueiden vuokrasopimuksista tehdään tuolla 12kk pakko ehdolla. Joko on ensin määräaikainen 12kk jota ei voi purkaa, tai sitten ensimmäinen mahdollinen irtisanomispäivä laitetaan sopimuksessa vuoden päähän sopimussakon uhalla.

Nämäkin asiat on hyvä lapselle opettaa jo ENNEN kuin lähdetään asuntoa etsimään. Oikeastaan jo koulussa voisi opettaa lapset lukemaan sopimusehtoja ja tulkitsemaan esim. pikavippien korkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/203 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mukavasti poikasi pärjäilee, jos osaa olla säästeliäs ja käyttää rahaa järkevästi. Poikasihan saa toimeentulotuen ja asumistuen eli joku päälle 1000e Kelasta jos poikasi ei ole opiskelija tai on työtön.

Ainakin Helsingissä ihmiset saa isommat asumistuet, joten ainakin Helsingissä luulisin, että kyllä poikasi ihan hyvin pärjäilee. Muualla maassa asumistuet on pienemmät niin ehkä toi 800e vuokra yksinasuvalle on hitusen liian paljon muualla kuin Helsingissä, mutta ei liikaa varmaankaan.

Jos elelee valtion rahoilla niin eipä sillä vuokran määrällä niin väliä ole ihmiselle itselleen. Jos poikasi alkaa tienaamaan omia rahoja niin sitten saattaa poikaasi alkaa harmittamaan maksaa noin paljon vuokraa ja varmaan tajuaa muuttaa halvempaan asuntoon.

Niin, mutta nykyisin näyttää olevan kovin yleistä, että että valitaan mieluummin ne tuet ja ajautudtaan sossutapauksiksi kuin että alettaisiin tienata.   Ei ihan tajuta, mitä se pitemmällä tähtäyksellä tarkoittaa (eli naiset, mahd. perheen perustaminen, omien lasten elämä...)

Vierailija
184/203 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sehän on vain ja ainoastaan pojan ongelma, millä maksaa. Täysi-ikäinen on itse vastuussa maksuistaan. 

Poika on tietysti kuullut kavereiltaan, että Kela maksaa kaiken. 

Vierailija
185/203 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä tekemällä makselee tuollaiset vuokrat, ei pitäisi olla ongelmia. Abdullahit ja El-Karimit toki saavat kämpät+kaiken muun tarvittavan meidän maksamilla veroilla. Näin tämä yhteiskunta NYT tuntuu toimivan

Ja sitten sä heräsit.... :D

Eikös sulla ollut tänään "tilipäivä" vai milloin Kela maksaa toimeentulotuet?

Vierailija
186/203 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä maksat lapsen vuokran.

Vierailija
187/203 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on kusessa.

Vierailija
188/203 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan maksa 😂

Vierailija
189/203 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kuule voi mitään tehdä. Poika on 18 ja päättää itse omista asioistaan.

On aikuisen oikeudet, vaikka ei ole henkisesti vielä aikuisen tasolla.

Mun poika otti pikavippejä ihan vaan siksi, että voi. Maksamattahan ne jäi ja luottotiedot meni. En auttanut velkojen maksussa. Pääsi töihin, maksoi velat ulosottoon ja otti opikseen.

Vierailija
190/203 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mukavasti poikasi pärjäilee, jos osaa olla säästeliäs ja käyttää rahaa järkevästi. Poikasihan saa toimeentulotuen ja asumistuen eli joku päälle 1000e Kelasta jos poikasi ei ole opiskelija tai on työtön.

Ainakin Helsingissä ihmiset saa isommat asumistuet, joten ainakin Helsingissä luulisin, että kyllä poikasi ihan hyvin pärjäilee. Muualla maassa asumistuet on pienemmät niin ehkä toi 800e vuokra yksinasuvalle on hitusen liian paljon muualla kuin Helsingissä, mutta ei liikaa varmaankaan.

Jos elelee valtion rahoilla niin eipä sillä vuokran määrällä niin väliä ole ihmiselle itselleen. Jos poikasi alkaa tienaamaan omia rahoja niin sitten saattaa poikaasi alkaa harmittamaan maksaa noin paljon vuokraa ja varmaan tajuaa muuttaa halvempaan asuntoon.

Niin, mutta nykyisin näyttää olevan kovin yleistä, että että valitaan mieluummin ne tuet ja ajautudtaan sossutapauksiksi kuin että alettaisiin tienata.   Ei ihan tajuta, mitä se pitemmällä tähtäyksellä tarkoittaa (eli naiset, mahd. perheen perustaminen, omien lasten elämä...)

Tai sitten moni tietoisesti valitsee perheettömän elämän. Tosi yleistä nykyään nuorten keskuudessa ettei edes haluta lapsia. Tietoisesti tuilla elämisen valitsee moni joka ei ole saanut aikaiseksi hankkia itselleen koulutusta joka mahdollistaisi hyvät tulot. Tuet mahdollistavat saman elintason kuin huono palkka, joten ei tietenkään ole motivoivaa tehdä huonopalkkaista työtä.

Vierailija
191/203 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään ap maksa! Poika on 18! Hän tietenkin hakee asumistukea ja toimeentulotukea, jos ei ole töissä. Niinhän ne muutkin tekee!

Vierailija
192/203 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän olet saanut noin monta alapeukkua? Ihan tottahan tuo on! Niin kauan kun itse ei sitä vuokraansa maksa, on aivan sama paljonko se on. Jokatapauksessa saa sen tietyn toimeentulotuen perusosan käyttöönsä. Jos kunnalla ei ole antaa halvempaa asuntoa, vuokran saa täysimääräräisenä tukien muodossa.

Vierailija
193/203 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään ap maksa! Poika on 18! Hän tietenkin hakee asumistukea ja toimeentulotukea, jos ei ole töissä. Niinhän ne muutkin tekee!

Poikasi ei todellakaan hoida sinua, kun olet vanha ja sairas, jos suhtaudut häneeen tuolla asenteella!

Vierailija
194/203 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa perua tuo vuokraus jos vain mahdollista ja laittaa hakemus Nuorisoasuntosäätiölle. Sieltä vuokrataan asuntoja nuorille ja kotoa pois muuttaville, tosin naapurit saattaa olla ns. levottomia.

Paitsi jos Lumon asunto on hyvä ja poika keksinyt suunnitelman kuinka maksaa vuokra ilman vanhempien rahojen käyttämistä. Edes Lumolta ei saa helposti asuntoa. Vuokra on korkea mutta tuota tasoa Helsingin hinnat on.

Ei sillä nuorisosäätiölläkään ole loputtoman paljon asuntoja tarjolla. Ei nuoret jaksa odottaa vuositolkulla kun hakemukset on vetämässä jokaiseen mahdolliseen paikkaan, eikä mistään kuulu mitään. Yksityiset vaativat säännölliset tulot ja monen kuukauden takuuvuokran. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää lopulta sikakallis lumo.

Vierailija
195/203 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikasi ei todellakaan hoida sinua, kun olet vanha ja sairas, jos suhtaudut häneeen tuolla asenteella!

En ole ap, mutta en ainakaan itse edes halua että lapseni minua hoitavat kun olen vanha ja sairas! Heillä on ihan oma elämänsä elettävänä!

Vierailija
196/203 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

TTT hoitaa, pari tuttua asuu 8-900 €:n yksiöissä, ja saavat vuokran + kela 500.

Toki sossu voisi osoittaa halvemman asunnon mihin hakea, mutta kyllähän me tiedetään, että niin ei käy.

Itsekin asun 760 euron kaksiossa yksin, sossu paikkaa ylijäämän.

Vierailija
197/203 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta en ainakaan itse edes halua että lapseni minua hoitavat kun olen vanha ja sairas! Heillä on ihan oma elämänsä elettävänä!

Tiedätkö, että on hyvä että omaiset puolustavat oikeuksiasi, silloin kun itse olet heikko ja vanha.

Koska muuten et saa hyvää hoitoa todennäköisesti. 

Vierailija
198/203 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, että on hyvä että omaiset puolustavat oikeuksiasi, silloin kun itse olet heikko ja vanha.

Koska muuten et saa hyvää hoitoa todennäköisesti. 

Eikä hän vie kukkia haudallesi, kun olet kuollut, koska olet ollut kylmä ja julma ja hylännyt hänet, heittänyt heitteille, heti kun hän täytti 18. 

Vierailija
199/203 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks kohta eläkkeelle, oma sukupolvi vielä ennättää nauttiakin siitä, mut tuleville onkin hankalaa, jos elämän periaate on pummata Kelalta rahat ja haistattaa pitkät whitut työelämälle  :)

Vierailija
200/203 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peppua myymään. Kaksi kertaa kuussa riittää. Työtä voi tehdä myös siten, että maksaa siitä verot.