Av:n leipurit auttakaa, kuivakakkuasiaa!
Saan siis yllättäen iltateevieraita ja ajattelin tehdä sokerikakun. Minulla on kaksi munaa, jauhoja, sokeria, vaniljasokeria, leivinjauhetta ja maitoa. Voita ei ole muuta kuin sen verran että saan sillä vuoan voideltua, voiko rasvan korvata öljyllä? Olen surkea leipuri. Tekeleet onnistuu ihan hyvin kun seuraan säntillisesti ohjetta mutta nyt en löydä sellaista ohjetta jossa olisi vain minulla kotona olevia tuotteita. En osaa soveltaa noita ohjeita.
Kommentit (23)
Teen itse kakkupohjat ohjeesta mihi ei tule rasvaa, vaan kiehuvaa vettä.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:38"]
Voisulan voi korvata öljyllä, mutta maku ei tietenkään ole yhtä hyvä.
[/quote]
Kiitos vastauksesta. Onkohan se kakku sitten maun puolesta ihan vitsi jos sen öljyyn leivon...
Paitsi porkkanakakussa, onko sulla porkkanoita? Siihen kuuluu öljy. Mutta pitäis kyllä olla kuorrutteeseen jotain tuorejuustoa tms. Ja aika tiukoille käy ajan kanssa, jos nyt vasta rupeat leipomaan tälle illalle? Kuivakakun olisi paras tekeytyä tunteja, mieluiten seuraavaan päivään ja kylmänä syödään.
http://kysymammalta.blogspot.fi/2009/10/sokerikakku-101-ohjetta.html
Oisko sulla mitään muuta sen maustamiseen...
Mulla on pari tuntia aikaa. Kumpikohan olisi järkevämpää, käyttää tuota kiehuvaa vettä vai öljyä. Mulla on mansikoita ja jäätelöä joten ajattelin nyt vain tarjota niitä jäätelön kanssa. Vieraat on siis hyviä ystäviä joten mitään huippuhienoa ei tarvitse näin yllättäen olla. Lähinnä ongelma on nyt munien vähyys ja voin puuttuminen...
Kiitos vastauksista!
ap
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:43"]
Eihän sokerikakkuun tuu muuta kuin jauhoja, munaa ja sokeria.
[/quote]
Joo löysin rasvattomiakin reseptejä mutta niihin tarvii enemmän munia enkä oikein osaa soveltaa niitä reseptejä. :D
ap
Hauaako ap nyt tehdä kuivakakun vai sokerikakun? Ne on kaksi eri asiaa. Ei kuivakakkua voi tehdä jos ei ole jotain maustatta siihen (kaneli vähän jouluinen...)Pikakahvijauhetta? Kuivattuja hedelmiä? Suklaata? Banaania?
Tee sokerikakkupohjan ohjeella: puolita ohje niin että siis ne kaksi munaa ja sit puolet ohjeessa mainitun sokerin määrästä, samoin puolet kaikista muista aineista. Paista pohja ihan pienessä vuoassa tai pellillä leivinpaperin päällä kuten kääretorttu. Pellin saat "puolitettua" kun laitat pellille leivinpaperin johon taitat keskelle korkean laskoksen. Tarjoa kakkupohja paloiksi leikattuna jätskin ja mansikoiden kanssa.
2 munan kakkupohja pieneen vuokaan:
2 munaa (M)
0,5 dl sokeria
1 dl vehnäjauhoja
0,5 tl leivinjauhetta
Vaahdota munat ja sokeri. Sekoita kuivat aineet keskenään ja sihtaa varovasti joukkoon ja sekoita varovasti esim. pallovispilällä tai puuhaarukalla. Voitele ja korppujauhota vuoka. Kaada taikina vuokaan, kopauta pohjaa kevyesti, ja tee ristiviilto taikinaan niin se kohoaa tasaisesti. Paista 175° C asteessa alatasolla n. 15 minuuttia, tarkista kypsyys tikulla.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:52"]
Tee sokerikakkupohjan ohjeella: puolita ohje niin että siis ne kaksi munaa ja sit puolet ohjeessa mainitun sokerin määrästä, samoin puolet kaikista muista aineista. Paista pohja ihan pienessä vuoassa tai pellillä leivinpaperin päällä kuten kääretorttu. Pellin saat "puolitettua" kun laitat pellille leivinpaperin johon taitat keskelle korkean laskoksen. Tarjoa kakkupohja paloiksi leikattuna jätskin ja mansikoiden kanssa.
[/quote]
Näin. Sinä siis et tee nyt kuivakakkua, kun sinulla ei ole siihen tarpeellisia aineksia, vaan teet sokerikakun. Tosi pikkuinen siitä tulee, kun on vain kaksi munaa, mutta kyllä se yhdelle iltateelle riittää. Etkä tarvitse siihen kuin desin sokeria ja toisen jauhoja, hitusen leivinjauhetta. Oikein hyvin mansikkaleivoksia sinä siitä saat.
Anteeksi siis tarkoitan sokerikakkua. Ajattelin että se kuuluu kuivakakkujen heimoon. Kiitos selvennyksestä! :D Kiitos 13 ja 15 noista neuvoista! Taidanpa yrittää nyt sitä sokerikakkua pieneen vuokaan ilman rasvaa. Lettuja ajattelin itsekin ensin mutta en jaksaisi niitä paistella, laiskuus iski. Muuten se olisi kyllä ollut hyvä idea!
Kiitos vielä kaikille neuvoista. Katsotaan minkä katastrofin saan aikaiseksi. Mies ei ole kotona joten yritän nyt sisukkaasti itse saada kakun syömäkelpoiseksi.
ap
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:43"]
Eihän sokerikakkuun tuu muuta kuin jauhoja, munaa ja sokeria.
[/quote]
Joo löysin rasvattomiakin reseptejä mutta niihin tarvii enemmän munia enkä oikein osaa soveltaa niitä reseptejä. :D
ap
[/quote]Jos sä googlaat sokerikakkupohjan, niin saat pääsääntöisesti sen perinteisen ohjeen, jossa on saman verran munia, sokeria ja jauhoja ( ja leivin jauhetta)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:59"]Anteeksi siis tarkoitan sokerikakkua. Ajattelin että se kuuluu kuivakakkujen heimoon. Kiitos selvennyksestä! :D Kiitos 13 ja 15 noista neuvoista! Taidanpa yrittää nyt sitä sokerikakkua pieneen vuokaan ilman rasvaa. Lettuja ajattelin itsekin ensin mutta en jaksaisi niitä paistella, laiskuus iski. Muuten se olisi kyllä ollut hyvä idea!
Kiitos vielä kaikille neuvoista. Katsotaan minkä katastrofin saan aikaiseksi. Mies ei ole kotona joten yritän nyt sisukkaasti itse saada kakun syömäkelpoiseksi.
ap
[/quote]
Ei ole mitään kuivakakkujen heimoa vaan oikeasti ne ovat kahvikakkuja! T: Leipuri
mikset tee vaikka muffineita? sama taikina, mutta ei vaadi niin pitkää paistoaikaa, yms.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:59"]Anteeksi siis tarkoitan sokerikakkua. Ajattelin että se kuuluu kuivakakkujen heimoon. Kiitos selvennyksestä! :D Kiitos 13 ja 15 noista neuvoista! Taidanpa yrittää nyt sitä sokerikakkua pieneen vuokaan ilman rasvaa. Lettuja ajattelin itsekin ensin mutta en jaksaisi niitä paistella, laiskuus iski. Muuten se olisi kyllä ollut hyvä idea!
ap
[/quote]
Ei ole mitään kuivakakkujen heimoa vaan oikeasti ne ovat kahvikakkuja! T: Leipuri
[/quote]
Muistan tämän jatkossa. :D Ajattelin että kuivakakut ovat niitä kakkuja jotka eivät ole täytekakkuja tai vaikka juutoskakkuja. Sokerikakku on siis kahvikakku?
ap
Voisulan voi korvata öljyllä, mutta maku ei tietenkään ole yhtä hyvä.