Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

teinillä epileptisiä kohtauksia, ei epilepsiaa. Mistäköhän johtuu?

Vierailija
28.06.2014 |

Onko kellään vastaavanlaisesta kokemusta?

Kyse ystävän pojasta. Poika sai toukokuussa ensimmäisen kohtauksen, joka kesti n 10min. Sairaalassa laitettiin nestehukan piikkiin, poika oli edellisenä päivänä helteellä urheillut eikä ilmeisesti juonut nesteitä tarpeeksi.

Toisen kohtauksen sai pari viikkoa sitten. Sairaalassa tehtiin unen aikainen tutkimus, jonka perusteella sulkivat epilepsian pois. Sai kuitenkin väliaikaisen epilepsialääkityksen ja parin viikon päästä pääsee pään magneettikuvaukseen.

Kohtauksia ei lääkityksen aikana ole tullut, mutta pojalla kuulemma ollut muutama muistikatkos. Päänsärkyjä ei myöskään ole ollut.

Niin ja neurologiset tutkimukset tehty ja lääkäri sanoi, että jos olisi aivokasvaimesta kyse, se näkyisi silmänpohjatutkimuksessa lähes aina.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla kyse toiminnallisista epilepsia kohtauksista, googlettamalla löytyy tietoa. Kokeile myös googlettaa psykogeeninen kohtaus. Erotus diagnostiikka on ymmärtääkseni melko hankalaa..

Vierailija
2/26 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävällä oli jokunen 16 vuotiaana. Tutkittiin tarkkaan, mutta mitkään ei löytynyt. Sitten ne loppui. Hän on ollut ihan ok, on jo liki 50 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

LOL. Poika ollut erikoislääkäreiden tutkittavana ja sä luulet täältä saavan vastauksen.

Vierailija
4/26 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei epi tullut esille EEGssä.....ja epiä se oli, menossa kymmenes vuosi epi seuralaisena. Lääkitys saatiin pian terap.tasolle.

Vierailija
5/26 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne muistikatkot voi olla lääkkeen sivuvaikutusta.

Vierailija
6/26 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että kuitenkin epilepsiaa, jollei ole aivokasvaimesta kyse ja toivottavasti ei ole. Omalla lapsella epilepsia ei kunnolla näy eeg:ssa tai siisi siinä vain lieviä muutoksia, joita on myös ihmisillä, joilla ei epilepsiaa. Kohtausten perusteella kuitenkin epilepsia kyseessä. Luultavasti muutenkin ovat tehneet vain lyhyen eeg-tutkimuksen, joka ei välttämättä kerro kaikkea.

Vierailija
7/26 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 20:11"]

Niin ja neurologiset tutkimukset tehty ja lääkäri sanoi, että jos olisi aivokasvaimesta kyse, se näkyisi silmänpohjatutkimuksessa lähes aina.

[/quote]

Lääkäri sanoi tuon rauhoittaakseen epäilyiltä. Ei sinunkaan kannata täältä lukemiasi mennä sen lapsen vanhemmille arvelemaan, eikä varsinkaan lapselle. Vaikka tieto kiinnostaa, jos vaarallisinta ei ole todettu, kannattaa muistaa, että todennäköisyydet on pienet ja helpompaa on tietää vasta, kun se oikeasti tiedetään. 

Vierailija
8/26 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kouristuskohtauksia kun on käynyt tosi kipeää ja esim. verikokeessa viimeksi hoitaja kaiveli kunnolla niin että sattui, ja niinhän sitä mentiin. Myös liian pitkään kuumassa oltuani olen saanut kohtauksen.

Lapsena minulla on diagnosoitu epilepsia ja olen saanut lääkityksenkin, tosin vanhempani olivat sen omin päin lopettaneet. Diagnoosikin on tehty kai kohtausten perusteella, en tiedä onko käyrissä mitään ollut, myöhemminkin niitä on otettu lapsuudesta asti vaivanneen päänsäryn vuoksi eikä mitään ole kuulemma näkynyt, kerran lääkäri lähetti juuri siksi että minua vaivasi tuo epilepsia, mutta tuloksesta sanoi ettei sitä minulla ole, eikä ole sen suurempaa riskiä saada kuin kellään muullakaan.

Hiljan kuulin että pitkällä qt-ajalla voisi olla yhteyttä tällaisiin, pitäisi kai käydä kysäisemässä josko asia testattaisiin.

Vierailija
9/26 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävän pojan sairaudet ei kyllä varmaan sinulle kuulu?

Vierailija
10/26 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pelannut jotain välkkyvää peliä, katsellut liikaa teletappeja tai pyörinyt diskopallin tahdissa vimmatusti.

Vierailija
11/26 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyiskö

Migreeniin?

Vierailija
12/26 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumuus voi laukaista epilepsiakohtauksen. Ei voi sulkea epiä pois yhden lyhytaikaisrekisteröinnin perusteella.

Vierailija
13/26 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeni? Liiallinen starcraftin (tietokonepeli) takominen? Liian iso annos kovaäänistä rytmimusiikkia? Ei hajua, sorry

Vierailija
14/26 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa-a... enpä osaa sanoa muuta kuin että todellakin juuri aivokasvain oireilee usein epileptisillä kohtauksilla. Toivottavasti tällä pojalla ei ole kyse siitä vaan jostain viattomasta.

Vierailija
15/26 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites valvominen, alkoholinkäyttö?

Vierailija
16/26 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sairastanut mitään lähiaikoina ennen noita kohtauksia? 

Vierailija
17/26 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikainfluenssarokotteen jälkiseuraus emt? Soita terveysneuvontaan 0910023.

Vierailija
18/26 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 20:14"]

Mites valvominen, alkoholinkäyttö?

[/quote] poika ei ole ikinä käyttänyt alkoholia, hänellä ikää 14v.

Hänellä ollut muutaman kerran myös näköhäiriöitä, näkö heikentynyt voimakkaasti muutamaksi minuutiksi.

Vierailija
19/26 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin paljoa en asiasta tiedä mutta tunnen kyllä muutaman ihmisen joilla on elämän aikana ollut epileptisiä kohtauksia mutta varsinaisesti epilepsiaa heillä ei ole todettu olevan. Tuo ei käsittääkseni siis mikään kamalan harvinainen asia ole, ei toki yleinenkään mutta siis että ei aina merkki jostain vakavammasta vaan joillain voi tuo taipumus kohtauksiin olla. 

Vierailija
20/26 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee ensimmäisenä mieleen konversiohäiriö tai dissosiaatio-oireet.