M/S Estonia 20 vuotta sitten
Vieläkö joku muistelee tuota surullista tapahtumaa? Tulee tänä vuonna kuluneeksi 20 vuotta. Vieläkö joku muukin pelkää matkustaa laivalla tuon tapauksen vuoksi?
Kommentit (256)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:26"]
Minä muistan, kunka olin n. Vuoden ikäisen lapseni kanssa kotosalla ja avasin telkkarin aamulla. Lauri Karhuvaara oikein kiemurteli kun sai jymyjutun selostettavakseen. Jotenkin kornia oli tuon juontajan innostuneisuus, se jäi epäsopivana mieleen. Samoin ne vähäpukeiset ihmisraukat pelastualautoilla ja myrskyävä meri!
Se joku Minna oli vielä pahempi, oletan, että uutinen ei mennyt nk. jakeluun.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:20"]Muistan. Olin 14-vuotias. Järkytyin kuolleista ihmisistä pelastuslauttojen päällä. [/quote] Huom! Olen vielä matkustanut perheen kanssa Silja Starilla, joka myöhemmin muuttui Estoniaksi.
[/quote]
Mä taas olen ollut mukana Viking Sallyn ihan ensimmäisellä reissulla Turusta Tukholmaan. Olin 5v. Siellä oli sisätiloissa kaikki kesken, osa hyttikansista vielä kiinni ja joka puolelta puuttui paneeleja, roikkui sähköjohtoja. Ja Sallystahan lopulta tuli Estonia.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:41"]
Voiko nämä tämän hetkiset alukset periaatteessa edes upota? Mietin että millainen merenkäynti pitäisi olla, että paatit kaatuisivat esim. Tallinna/Hki välillä..
[/quote]
Kuule, sen Sallynkin piti olla uppoavat, kun niissä oli jo silloin tekniikka, jolla laivan eri osastot voidaan tiiviisti sulkea ja eristää toisistaan niin, että vesi ei leviä joka puolelle. Ei mikään ihmisen tekemä ole sataprosenttisesti varma. Suurin vaara laivoilla on kuitenkin tulipalo. Niissä on toki käytetty palamattomia materiaaleja, mutta ne saavuttaa kyllä ja varsinaisia myrkkykaasuja.
Muistan kun radiossa joku toimittaja käytti ilmausta "onkohan siellä Tallinnan satamassa joku lyönyt ryssäksi ennen lähtöä". Harvinaista jo siihen aikaan julkisessa sanassa tuollainen kielenkäyttö, mutta nykyään olisi vielä juntimman kuuloista.
Muistan hyvinkin. Kuvat alastomista ruumiista meressä ja pelastuslautoilla, samalla soitettiin Milana Korjuksen Warum.
Ihmeen vähän tuosta on sen alun jälkeen puhuttu, jos vertaa vaikka syyskuun yhdennentoista päivän tapahtumiin, joita kerrataan dokumenteissa ja elokuvissa vähän väliä.
Tuostakin jotkut sanoi silloin että "maailmalla tapahtuu paljon pahempaa, tästä puhutaan vain kun tapahtui näin lähellä". Mutta olihan tuo iso onnettmuus näin 20 vuoden jälkeenkin ajateltuna.
Mäkin koin myös ekan laivamatkani tuolla Viking Sallylla. 4 vuotta myöhemmin tämä ikävä tapaus. Mutta uppoaminen ei pelota! Laivalla sen sijaan voi kohdata muita vaaroja, jos ajaa itsensä tolkuttomaan kuntoon..
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 20:46"]
Meneekö joku vielä nykyään laivalla Tukholmaan? Lento halvempi ja 20 kertaa nopeampi. [/quote] Ja epäekologisempi.
[/quote]Laiva kuluttaa matkustajaa kohti selvästi enemmän polttoainetta kuin lentokone. Millä perusteella lentokone olisi epäekologisempi?
Olin 16-vuotias tuolloin, tv- ja lehtikuvat vellovasta merestä, oransseista pelastuslautoista ja (puoli)alastomista ruumiista niiden päällä syöpyivät kyllä pysyvästi verkkokalvoille. Olihan se tosi järkyttävää. Itse olin joskus lapsena matkustanut Viking Sallylla, josta sittemmin tuli Estonia. Kyllä syysmyrskyssä risteileminen jonkin aikaa Estonian jälkeen hiukan pelotti.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 00:14"]Muistan hyvinkin. Kuvat alastomista ruumiista meressä ja pelastuslautoilla, samalla soitettiin Milana Korjuksen Warum.
Ihmeen vähän tuosta on sen alun jälkeen puhuttu, jos vertaa vaikka syyskuun yhdennentoista päivän tapahtumiin, joita kerrataan dokumenteissa ja elokuvissa vähän väliä.
[/quote]
Mulla ihan sama muistikuva. Helikopterista kuvattu, ihmiset lautoilla, sää ja tuo surullinen musiikki. Oli aamu ja olin kouluun lähdössä.
Oltiin n viikko takaperin ennen tuota onnettomuutta laivalla ja nukuttiinn c-luokassa, autokannen alla. Kylmäsi kyllä uutisen jälkeen mielikuvat. .
Muistan päivän hyvin ja myös sen, että lapseni pienenä alakoululaisena tuli koulusta kotiin ja kertoi, että luokkatoveri oli itkenyt koko päivän koulussa, kun hänen isänsä oli Estoniassa eikä tiennyt mitä isälle oli käynyt. Säälitti lapsi ja erityisesti ihmettelin, miksi äiti oli lähettänyt lapsen aamulla kouluun.
Muistan sen myrskyisen aamun Konalassa. heräsin krapulassa ja halusin panna silloista tyttöystävääni heti herättyäni, mutta myrsky ja puun oksat piikaivat talon ikkunaan. Pano jäi kun katsoimme järkytystä teeveestä....
Mitenkään foliohattuilematta niin kyllähän tuossa uppoamisessa on paljonkin epäselvyyksiä. Esimerkiksi Viro myöntää nykyään aseiden salakuljetuksen Estonialla:
http://yle.fi/uutiset/virolaiset_kuljettivat_estonialla_aseita/5756249
Suomalaisten kaikuluotauksen mukaan keulavisiiri oli melkein kilometrin väärässä paikassa virallisessa raportissa ilmoitettuun paikkaan nähden, joku kaikuluotaajista taisi myöhemmin julkisesti syyttää että keulavisiiri oli siirretty uuteen paikkaansa. Onnettomuustutkintalautakunta onnistui myös nostamaan ylös keulaportin atlanttilukon, mutta se heitettiin takaisin mereen (raportin mukaan syynä tähän oli että helikopteri ei olisi jaksanut nostaa sitä).
Tapaus Avo Piht onkin jo sitten kuin jostain dekkarista.
Onko tax free viinatkin siellä merenpohjassa?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 02:04"]
Onko tax free viinatkin siellä merenpohjassa?
[/quote]
Sinnehän ne on betoniin valettu niin ei ole kalatkaan päässeet naukkailemaan ;)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 02:07"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 02:04"]
Onko tax free viinatkin siellä merenpohjassa? [/quote]
Sinnehän ne on betoniin valettu niin ei ole kalatkaan päässeet naukkailemaan ;) [/quote]
Siis eihän kellään ole varaa peittää kokonaista laivaa betoniin, älytön ajatus. Mistä moisen oikein keksit?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 20:49"]
Muistan että maissakin tuuli sillä viikolla kovaa. Olin kävelemässä yöllä baarista kotiin ja rupesi laatattamaan, niin piti kääntyä laattaamaan myötätuuleen ettei lennä laatat omalle naamalle.
[/quote]
Ihana muisto, pidä tosta kiinni.
Ne puolipukeiset kuolleet ihmiset palastuslautoilla eivät unohdu.
[/quote]
Repesin!!!!! NIIN LUJAA!
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 02:20"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 02:07"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 02:04"]
Onko tax free viinatkin siellä merenpohjassa? [/quote]
Sinnehän ne on betoniin valettu niin ei ole kalatkaan päässeet naukkailemaan ;) [/quote]
Siis eihän kellään ole varaa peittää kokonaista laivaa betoniin, älytön ajatus. Mistä moisen oikein keksit?
[/quote]
NCC tarjosi urakkaa hintaan 200 milj. SEK, eli kyllä siihen olisi varaa ollut. Sitä ei vain koskaan suoritettu loppuun asti raivostuneiden omaisten takia. Nykyään sukeltaminen Estonialle on estetty merivartioston avulla, joten betonia ei tarvita.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 00:51"]
Hommahan meni silleen että ryssät ampui paatin pohjaan, koska sillä salakuljetettiin USA:n tilauksesta sotateknologiaa Ruotsin siunauksella jenkkeihin.
Sitten oltiin yhtä mieltä ihan hys hys, koska asiasta olisi voinut nousta isompikin mekkala ja sotilasammunnan MM. Tyhmimmille tiivistettynä.[/quote]
Ja sinulla on luonnollisesti todisteet tälle naurettavalle salaliittoteorialle?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 20:56"]
Itse olin silloin vielä teini, mutta muistan kyllä onnettomuuden. Luettuani Ilkka Remeksen kirjan Pyörre kiinnostuin lukemaan enemmänkin tapauksesta, ja aika mielenkiintoisia tapahtumia Estonian uppoamiseen liittyy.. Mikäli kyseessä oli oikeasti onnettomuus, ainakin sen tutkinta herätää paljon kysymyksiä.
[/quote]
Höpöhöpö tutkinta mitään kysymyksiä herättää. Mieheni kuuluu laivapäällystöön ja minä olen hänen kauttaan saanut lukea asiaa koskevat raportit. Ei niissä ole mitään epäselvää.
Eikä pelota omasta tai miehen puolesta.
[/quote]
Olkoon miehesi vaikka Ahvenanmaan keisari niin Onnettomuustutkintakeskuksen ja Joint Accident Investigation Commissionin tutkintaselostukset ovat ihan yhtä lailla vapaasti kaikkien saatavilla.
http://turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/mvestonia.html