Miksi pyöräilykypärä koetaan Suomessa niin tärkeäksi?
Suomessa pyöräilykypärän käyttöaste ja kypäränkäytön lisäämiseen pyrkiminen on paljon suurempaa kuin muualla maailmassa. Mistäköhän tämä johtuu?
Suomessa pyöräilykypärän käyttämisestä mainitaan laissa ja sanotaan, että pyöräilijän on yleensä käytettävä kypärää. Kypärättä ajamisesta ei kuitenkaan tuomita sakkoja. Pyöräilkypäräpakot ovat maailmalla harvinaisia ja niitä on kaiken ikäisille vain muutamassa paikassa (mm. Australia ja tietyt osavaltiot Yhdysvalloissa ja Kanadassa). Euroopassa kypäräpakkoa taas ei juurikaan käytetä aikuisille. Virossa alle 16-vuotiaiden tarvitsee käyttää kypärää ja Ruotsissa alle 15-vuotiaiden.
Helsingissä viime vuoden pyöräilylaskennoissa 61% käytti kypärää. Ruotsissa taas vain 31% (2011) käytti kypärää. Arkipyöräilyn suurvalloissa, Hollannissa ja Tanskassa juuri kukaan ei käytä kypärää. Miksi Suomessa niin moni käyttää kypärää?
Kypäräpakko vähentää pyöräiljöiden määrää, eikä se ole hyväksi kansanterveydelle, kun ihmiset eivät liiku niin paljoa. Pyöräilyn turvallisuus ei lisäänny kannastumalla kypärän käyttöön, vaikka kypärä toki onnettomuuden sattuessa päätä hieman suojaakin.
Pyöräilykypärä on kuitenkin hyvä suojaväline, mutta tarvitseeko ihmisiä pakottaa ja kannustaa sen käyttämiseen liikaa. Parempi olisi keskittyä pyöräilyn määrän lisäämiseen. Itsekin käytän kypärää lenkeillä polkiessa kovaa, mutta rauhallisella pyörätiellä kypärän käyttön pakkoa parikymppiselle opiskelijalle matkalla kirjastoon on hankala perustella. Toki lapsille kypärän käytön on hyvä olla pakollista niin kuin esimerkiksi Ruotsissa onkin.
Kuitenkin miksi Suomi on yksi maailman kypäräuskovaisin maa?
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 08:50"]Anteeks mutta mitä ne muka suojaa? Meillä lapsilla on kypärät, oikean kokoiset tietysti, mutta eihän ne suojaa mitään?! Jos kaatuu naamalleen niin kyllä saa aikamoiset ruhjeet mm. otsaan, ja toisinpäin niin kyllä sattuu takaraivoonkin. Jos tippuis päälleen niin ehkä se styroksi vähän pehmentäis... Hommaan lapsille semmoset skeittikypärät mitkä suojaa oikeasti. Nuo pyöräilykypärät on ihan huuhaata.
[/quote]
Eikä ole. Ne skeittikypärät ottavat iskuja eri tavalla kuin pyöräilykypärät, ei niitä ole suunniteltu siihen vauhtiin ja liikkeeseen, vaikka samankaltaisia onkin. Usko pois, kypärät on kyllä muotoiltu juuri vastaamaan tarkoitustaan.
Itse olen ollut onnettomuudessa, jossa ylitin keskustassa pyörällä suojatietä ja jäin auton alle. Lensin auton konepellille, pää osui auton tuulilasiin, "heräsin" maasta, eikä tietenkään kypärää päässä. Mulla oli onnea, säikähdyksellä ja mustelmilla selvisin. Tapahtuman jälkeen olen aina käyttänyt kypärää ja suosittelen kypärän käyttöä muillekin.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 09:28"]
Itse olen ollut onnettomuudessa, jossa ylitin keskustassa pyörällä suojatietä ja jäin auton alle. Lensin auton konepellille, pää osui auton tuulilasiin, "heräsin" maasta, eikä tietenkään kypärää päässä. Mulla oli onnea, säikähdyksellä ja mustelmilla selvisin. Tapahtuman jälkeen olen aina käyttänyt kypärää ja suosittelen kypärän käyttöä muillekin.
[/quote]
niinpä, halpa henkivakuutus
miksi se on niin vaikeeta suojata pää. kypärä on ainoa suojaväline mitää voi käyttää pyöräilessä
Muistakaa käyttää kypärää myös kävellessä ja autoillessa. Kävellessä moni kaatuu ja saa vakavan päävamman, myös moni nuori. Autoilijoita kuolee paljon kolarin yhteydessä syntyviin päävammoihin, joilta kypärä pelastaisi. Miksi siis et käytä kypärää myös kävellessä ja autoillessa? Onko se noloa?
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 09:52"]
miksi se on niin vaikeeta suojata pää. kypärä on ainoa suojaväline mitää voi käyttää pyöräilessä
[/quote]
Eihän se ainut ole. Polvi/hartia/kyynerpää ja selkäsuojat pitää ehdottomasti olla ja jalat kannattaa suojata moottoripyörä kengillä.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 08:50"]Anteeks mutta mitä ne muka suojaa? Meillä lapsilla on kypärät, oikean kokoiset tietysti, mutta eihän ne suojaa mitään?! Jos kaatuu naamalleen niin kyllä saa aikamoiset ruhjeet mm. otsaan, ja toisinpäin niin kyllä sattuu takaraivoonkin. Jos tippuis päälleen niin ehkä se styroksi vähän pehmentäis... Hommaan lapsille semmoset skeittikypärät mitkä suojaa oikeasti. Nuo pyöräilykypärät on ihan huuhaata.
[/quote]
Lapsena lensin tangon ylitse ja pää tai siis kypärä osui ekana maahan. Ei haittanut muut ruhjeet, mutta kyllä ois pää ollut auki jollei kypärää ois ollut...
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 10:12"]Muistakaa käyttää kypärää myös kävellessä ja autoillessa. Kävellessä moni kaatuu ja saa vakavan päävamman, myös moni nuori. Autoilijoita kuolee paljon kolarin yhteydessä syntyviin päävammoihin, joilta kypärä pelastaisi. Miksi siis et käytä kypärää myös kävellessä ja autoillessa? Onko se noloa?
[/quote]
Pitäisi varmaan käyttää, kun olen ollut autokolarissa, jossa kypärä ois kyllä estänyt pääni haavoittumisen.. Ja olen myös ollut pyöräilykolarissa, jossa pää iskeytyi auton tuulilasiin. Autolla nopeutta 80km/h. Selvisin. Kiitos pyöräilykypärän sanoivat.
Oon kyllä niin altis onnettomuuksille, että varmaan vois olla käytössä ihan koko ajan!
Aiemmin pyöräilin ilman kypärää. Sen kerran kun jätin kypärän pois päästäni kaaduin ja kopsautin pääni maahan. En mielestäni ees pahasti vaan sillain aika lievästi.
Samana iltana alko päänsärky joka paheni yötä kohden ja tajusin jossain vaiheessa yötä, ettei pääkipuni ole normaalia enää. Lähdin sairaalaan.
Tuoreen päävamman takia jouduin pään CT-kuvaukseen. Ja siinä jo tehtiin pieni löytö. Seurasi MRI-kuvaus jossa CT löytö vahvistettiin. Päästä löytyi vuoto.
Tästä lähti kahden viikon helvetti osastolla jonka aikana tajusin miten typerä olin ollut kun ajoin ilman kypärää. Koskaan aikasemmin en ole niin kaatuillut fillarilla ja tuokin kaatuminen tuli fillarilla leikkiessä nurtsilla.
Ehkä sinun, ap, ja muiden kaltaistesi mielestä olen nolo ja kamalan tyhmä ihminen, mut ikävä kyllä mulle tuo reissu sairaalassa opetti enemmän kuin kenenkään saarnat.
Onneksi vuoto oli pieni ja kaikki nyt hyvin, mutta jotenkin sitä silloin sairaalassa tajusi oman kuolevaisuutensa kaiken sen muun keskellä.
Kävelykypärä pakolliseksi myös koska rekan ilmavirta voi imaista mukaansa
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 22:59"]
Tutkimusten mukaan kypärän käyttö ei ole vähentänyt pyöräilystä koituvia vammoja.
http://www.talouselama.fi/uutiset/aivokirurgi+pyorailykyparista+ei+ole+mitaan+hyotya/a2250845
[/quote]
Ei ole vähentänyt ei, mutta sinä ja lapsesi joudattekin kuolla, eikö niin?
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 06:33"]
Toivoisin kypäräpakkoa Suomeen. Haluaisin käyttää kypärää, mutta en kehtaa käyttää (kuulostaa lapselliselta). Jos olisi pakko niin ei tarvitsisi hävetä. Lisäksi saattaisi onnettomuustilastot kaunistua.
[/quote]
Kehtaat kuitenkin olla aivovammaisena?
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 23:17"]
"Pyöräilykypärän suojausvaikutuksesta tehdyt metatutkimukset ovat antaneet vaihtelevia tuloksia. Vuonna 2012 tehdyssä vanhan tutkimusaineiston ja uuden aineiston katsauksessa (Rune Elvik, 2012) suojaavaa vaikutusta ei havaittu.[12][14]
Cyclehelmets.org-sivuston mukaan eri maissa tehdyissä tutkimuksissa on havaittu, että pyöräilykuolemat ovat vähentyneet samaa tahtia jalankulkijoiden kuolemien kanssa, kun verrataan aikaa ennen pyöräilijöiden kypäränkäytön yleistymistä tai kypäräpakkoa sekä aikaa sen jälkeen. Tämän perusteella pyöräilykypärän käytön yleistyminen ei olisi vaikuttanut kuolemien suhteelliseen määrään. Kun otetaan lisäksi huomioon pyöräilyn väheneminen kypäräpakon seurauksena, pyöräilykuolemien suhteellinen määrä on saattanut jopa kasvaa kypärän käytön yleistymisen myötä."
Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Py%C3%B6r%C3%A4ilykyp%C3%A4r%C3%A4
[/quote]Pyöräily on aika huonosti tilastoitua. Onnettomuudet ovat vähentyneet, mutta pyöräilyn määrä on taas varmuudella lisääntynut, joten suhteellinen loukkaantuneiden määrä on varmasti kasvanut.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 09:40"]
[/quote]
[/quote]
Kypäräkeskusteluissa vedotaan usein siihen, että kypärä on "halpa henkivakutuus". Tämä on erittäin huono argumentti. Kyllähän kypärä suojaa päätä ja ovat ne myös melko halpoja, mutta ei se mikään vakuutus ole. Vakuutukset eivät suojaa miltään vaan ne korvavaat vahingon aiheuttamia kuluja tarvittaessa. Kypärä taas ei korvaa mitään. Kypärä on suojavälinen, ei vakuutus.
Ehkä vähän niuhotusta, mutta ärsyttää kuulla halpa henkivakuutus ja kypärä samassa virkkeessä.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 09:40"]
[/quote]
[/quote]
Kypäräkeskusteluissa vedotaan usein siihen, että kypärä on "halpa henkivakutuus". Tämä on erittäin huono argumentti. Kyllähän kypärä suojaa päätä ja ovat ne myös melko halpoja, mutta ei se mikään vakuutus ole. Vakuutukset eivät suojaa miltään vaan ne korvavaat vahingon aiheuttamia kuluja tarvittaessa. Kypärä taas ei korvaa mitään. Kypärä on suojavälinen, ei vakuutus.
Ehkä vähän niuhotusta, mutta ärsyttää kuulla halpa henkivakuutus ja kypärä samassa virkkeessä.
[/quote]
Niuhota rauhassa, ei se kypäräpakko ole laki. Esitä sitten tilastoja kun pyöräilyonnettomuuden jäljiltä olet vammainen.Se varmasti helpottaa.
Rahahan se nyt onkin ensijainen ajattelutapa. Ajele toki ilman kypärää, ei siihen kukaan pakota.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 23:17"]
Pyöräily on aika huonosti tilastoitua. Onnettomuudet ovat vähentyneet, mutta pyöräilyn määrä on taas varmuudella lisääntynut, joten suhteellinen loukkaantuneiden määrä on varmasti kasvanut.
[/quote]
Hä?!
Jos onnetomuuksien määrä on vähentynyt ja pyöräilijöiden määrä kasvanut suhteessa pyöräilijöiden määrään, on onnetomuuksien määrä myös suhteessa pyöräilijöiden määrään laskenut. Sinä väität päinvastaista.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 08:52"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 22:39"]
Viime vuoden kesällä oli se tapaus, kun nainen jäi rekan alle niin, että aivomassat oli siinä keskellä autotietä, kun itse pyöräilin ohi ennen kuin edes ambulanssi oli paikalla, sen jälkeen en ole kertakaan ajanut ilman kypärää. Eikä nainen edes ajanut pyörällä jäädessään alle vaan seisoi pyörän kanssa odottamassa valojen vaihtumista, kun rekasta tullut ilmavirta sai naisen horjahtamaan.
[/quote]Suojaaks se kypärä rekalta?
Itse ajoin pyörällä juuri eka kertaa tämän pyöräilykypärän "keksimisen" jälkeen. Itse en siis omista pyörää edes, mutta en edes tiennyt onko se nyt pakko ja seuraako sakko vai ei, mutten viitsinyt riskiä ottaa. Lainasin sen kypäränkin, kuten siis sen pyöränkin.
Ja ajattelin että se toimii esimerkkinä niille lapsille. Jos aikuisetkin kehtaavat ja pitävät sitä itsestäänselvyytenä, ei tarvitse teinienkään leikkiä "aikuista" ottamalla se pois heti kotipihan jälkeen.
[/quote]
Ei, mutta pointti tuossa viestissä oli varmasti se, että ei siihen mitään hirmu polku vauhteja tarvita, että sen kallonsa saa halki.
[/quote]No, on tuo pointti vähän outo, jäikö nainen todella sinne rekan alle/iskeytyi rekkaan, vai iskikö vain päänsä maahan kaatuessaan.
Mutta tämä kypärä varmaan koetaan tärkeäksi äiti-ihmisten keskuudessa. Ymmärretään että täytyy suojella läheisiä ja näyttää esimerkkiä.
Mietin vain että miten äiditkin kehtaavat jopa nimellään mainostaa ajaneensa ylinopeutta? "Ihan vaan vähän ja ei ennenkään ole mitään sattunut, olen hyvä kuski, on hyvä auto ja renkaat jne." Onko se jotenkin eri asia? Turvallisuus ennen kaikkea?
Eikö siitä tulisi kauheat syyllisyydentunnot jos vaikka tappaisi jonkun lapsen, jos tämä vaikka ryntäisi alle jostain? Sais jossitella että olisko kuitenkin sittenkin ehtinyt tehdä jotain jos olisi ajanut rajoitusten mukaan, en olisi edes ollut silloin siinä kohdassa, jne. Vai voiko vaan tyynesti todeta että "ei se olisi mitään vaikuttanut vaikka olisinkin ajanut muutaman kilometrin tunnissa hitaampaa."
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 22:39"]
Viime vuoden kesällä oli se tapaus, kun nainen jäi rekan alle niin, että aivomassat oli siinä keskellä autotietä, kun itse pyöräilin ohi ennen kuin edes ambulanssi oli paikalla, sen jälkeen en ole kertakaan ajanut ilman kypärää. Eikä nainen edes ajanut pyörällä jäädessään alle vaan seisoi pyörän kanssa odottamassa valojen vaihtumista, kun rekasta tullut ilmavirta sai naisen horjahtamaan.
[/quote]Suojaaks se kypärä rekalta?
Itse ajoin pyörällä juuri eka kertaa tämän pyöräilykypärän "keksimisen" jälkeen. Itse en siis omista pyörää edes, mutta en edes tiennyt onko se nyt pakko ja seuraako sakko vai ei, mutten viitsinyt riskiä ottaa. Lainasin sen kypäränkin, kuten siis sen pyöränkin.
Ja ajattelin että se toimii esimerkkinä niille lapsille. Jos aikuisetkin kehtaavat ja pitävät sitä itsestäänselvyytenä, ei tarvitse teinienkään leikkiä "aikuista" ottamalla se pois heti kotipihan jälkeen.
[/quote]
Ei, mutta pointti tuossa viestissä oli varmasti se, että ei siihen mitään hirmu polku vauhteja tarvita, että sen kallonsa saa halki.