Kuinka paljon teillä vaihtelee mieliala ja energiataso kuukautiskierron mukaan?
Mulla vaihtelee tosi paljon ja aina menee samalla kaavalla. Yhtenä päivänä on älytön vauhti päällä ja sitten ykskaks seuraavana päivänä on aivan eri olo. Voi olla suorastaan alakuloinen olo. Tiedän melkein päivälleen milloin on minkäkinlainen olo seuraavassa kuussa.
Todella rasittavaa, kun fiilis menee yhtä vuoristorataa. Vähän kuin joku kaksisuuntainenmielialahäiriö olisi, mutta lyhyemmillä jaksoilla.
Normaalia?
Kommentit (31)
Mä olen ennnen menkkoja negatiivinen ja huomannut myös pientä paranoijaa. Kuvittelen et muut ajattelee musta ilkeesti. Muuten olen yleensä energinen ja peruspositiivinen.
Ei juuri ollenkaan. Mies välillä väittää että olen kiukkuinen juuri ennen menkkoja, joten kai jotain eroa on. Itse en ole mitään erityistä huomannut.
Ennen menkkoja noin viikon tooodella ärtynyt, aloitan tappeluita miehen kanssa ja huudan lapsille. Pinna siis kireällä. Menkkojen jälkeisellä viikolla taas olen erityisen rauhallinen ja positiivinen.
Todella paljon! Ennen menkkoja olen todella ärtynyt ja kiukkuinen. Menkkojen aikana väsynyt, oikeastaan totaalisen uupunut ekoina päivinä, kipeä ja tuskainen, sitten alkaa helpottaa ja sitten olen taas oma melko energinen itseni.
Menkkoihin liittyen harmittaa, ettei sitä kauheaa hormonimyrskyä ja pahaa oloa "voi" tai "saa" sanoa ääneen miesten seurassa, kun ne tuntuvat saavan siitä vahvistuksen "akkojen heikkoudesta" eivätkä tajua, miten kamala olo voi olla. Siksi vedänkin aina Buranaa pari päivää ja yritän kestää, vaikka mieluiten kaatuisin sänkyyn ja nukkuisin ainakin kaksi päivää putkeen...
Paljon :D Menkat just menossa ja oon mm tän päivän aikana kirjaimellisesti tärissy ja hyppiny energiasta, tehny pienen välikuoleman ja itkeny sotkusta, sit saanu energiapiikin ja pessy kaks koneellista pyykkiä, koneellisen astioita, siivonnu kanin häkin, taitellu kierrätyskartonki-roskiin menevät roskat ja vieny ne lehtien kanssa roskakatoksille, luutunnu, imuroinu ja sit herätin poikaystävän ku se nukku nii söpösti et vaan itkin :'D
Jossai vaiheessa iski kauhee persikan himo ja potkin poikaystävän kauppaan hakee jotain persikkajugurttii, mut se oli loppu ja toi sit sen sijaan juotavaa persikkajugurttia, jonka takii sit taas itkin ku en ois halunnu korkillista pulloo :c Oli tajunnu ottaa lohdutukseks suklaaleevyn, mutten saanu niitä papereita auki ja aloin taas parkuu D: Poikaystävä sit tajus halii miut hiljaseks ja etti kivan leffan meille katottavaks :3
Ja joo, ikää 17-v. En normaalisti käytä näin paljoo hymiöitä, tai oo näin lapsellinen, mutku menkat :D Onneks mun poikaystävä on kerenny jo tottuu mun mielialavaihteluihin menkkojen aikaan :3
Olen ovulaation jälkeen ihan helvetin kiukkuinen ja masentunut. Rinnat ovat turvonneet ja väsyttää. Menkkojen aikana oireet pikkuhiljaa helpottavat. ..alkaakseen pian uudestaan...
Onko näihin vaivoihin olemassa mitään muuta apua kuin särkylääkkeet tai hormonipohjaiset lääkkeet, joita en itse haluaisi käyttää?
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 21:53"]Paljon :D Menkat just menossa ja oon mm tän päivän aikana kirjaimellisesti tärissy ja hyppiny energiasta, tehny pienen välikuoleman ja itkeny sotkusta, sit saanu energiapiikin ja pessy kaks koneellista pyykkiä, koneellisen astioita, siivonnu kanin häkin, taitellu kierrätyskartonki-roskiin menevät roskat ja vieny ne lehtien kanssa roskakatoksille, luutunnu, imuroinu ja sit herätin poikaystävän ku se nukku nii söpösti et vaan itkin :'D
Jossai vaiheessa iski kauhee persikan himo ja potkin poikaystävän kauppaan hakee jotain persikkajugurttii, mut se oli loppu ja toi sit sen sijaan juotavaa persikkajugurttia, jonka takii sit taas itkin ku en ois halunnu korkillista pulloo :c Oli tajunnu ottaa lohdutukseks suklaaleevyn, mutten saanu niitä papereita auki ja aloin taas parkuu D: Poikaystävä sit tajus halii miut hiljaseks ja etti kivan leffan meille katottavaks :3
Ja joo, ikää 17-v. En normaalisti käytä näin paljoo hymiöitä, tai oo näin lapsellinen, mutku menkat :D Onneks mun poikaystävä on kerenny jo tottuu mun mielialavaihteluihin menkkojen aikaan :3
[/quote]
No sä kyllä kuulostat siltä, että käytät naiseuttasi/hormonejasi tekosyynä hankalaan käytökseen.
Mullakin on ennen menkkoja just noita samoja kuin teilläkin, mutta ihmetyttää, kun näin keskellä kiertoakin vaihtelee olot. Eilen oli todella pirteä ja sosiaalinen ja kaikinpuolin hyvä olo, kun tänään sitten onkin jostain syystä ollut kaikkea muuta. Eikä menkkojen siis pitäisi alkaa vielä pariin viikkoon...
ap.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 21:54"]
Olen ovulaation jälkeen ihan helvetin kiukkuinen ja masentunut. Rinnat ovat turvonneet ja väsyttää. Menkkojen aikana oireet pikkuhiljaa helpottavat. ..alkaakseen pian uudestaan...
[/quote]
Mulla oli just ovulaatio ja heti sen jälkeen isti tämä masis. Siitäkö tämä aina johtuukin. Ovulaation aikaan on hirveä höyry päällä ja sitten mieliala laskee kuin lehmän häntä.
ap.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 21:58"][quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 21:53"]Paljon :D Menkat just menossa ja oon mm tän päivän aikana kirjaimellisesti tärissy ja hyppiny energiasta, tehny pienen välikuoleman ja itkeny sotkusta, sit saanu energiapiikin ja pessy kaks koneellista pyykkiä, koneellisen astioita, siivonnu kanin häkin, taitellu kierrätyskartonki-roskiin menevät roskat ja vieny ne lehtien kanssa roskakatoksille, luutunnu, imuroinu ja sit herätin poikaystävän ku se nukku nii söpösti et vaan itkin :'D
[/quote]
No sä kyllä kuulostat siltä, että käytät naiseuttasi/hormonejasi tekosyynä hankalaan käytökseen.
[/quote]
Enkä käytä :D Minä sentään siivosin poikaystävän nukkuessa koko sen kämpän sen puolesta ja oon tommonen vaan n.3-päivänä kuussa.
t. 17-v
Minulla ei vaikuta millään tavalla. Ensimmäisenä kuukautispäivänä on joskus ollut kovat kivut, ja silloin ei tietenkään jaksa olla ihan parhaimmillaan, mutta ne kivutkin olen oppinut hallitsemaan. Ikää jo 50 ja 13-vuotiaasta lähtien on ollut kuukautiset. Äidilläni taas oli hirveitä raivareita, joita en koskaan oikein ymmärtänyt, mielestäni hän käytti menkkoja tekosyynä kiukuttelulleen. Mutta olen sittemmin oppinut, että joillakin tuo mielialavaihtelu on ihan todellista, vaikka itselläni sellaista ei sitten tosiaan ole koskaan ollut.
Hyvin vähän, osaan odottaa kuukautisia lähinnä päivämäärän perusteella. Nuorempana oli aika kovia kipuja ensimmäisinä päivinä, mutta iän ja e-pillereiden myötä nekin ovat hävinneet lähes kokonaan.
Teillä muilla ei siis pitkin kuukautta heittele mieliala, vain just silloin ennen menkkoja/menkkojen aikana jos silloinkaan?
ap.
Ei heittele lainkaan, ja 1. kuukautispäivänäkin mahdollinen ärtyisyys on vain sen fyysisen kivun syytä (ja se kipukin on jo nykyään aika harvinaista). -14
Mä oon viikon ennen menkkoja todella väsynyt, muutenkin olen uupunut, mutta joka neljäs viikko olen ihan näännyksissä, voisin nukkua koko viikon.
Ap mulla kyllä kilahtelee ja mieliala menee vuoristorataa pitkin kiertoa, mutten osaa sanoa johtuuko hormoneista vai onko muutakin vikaa päässä. Juuri ennen menkkoja yhden päivän ajan pahimpin oireisiin syön rauhoittavia.
Tällein, kipuja ja hankalia oloja on kaikilla eri syustä. Ei se oikeut olemaan ihmispaska toisille ja juoksuttaa millon minkäkin himon ja emon vallassa. Miehilläkin on omat vaikeutensa minkä ne peittää eikä vaadi naista hakemaan helpotusta vaan koska itkettää ja ahistaa, vielä vähemmän jos tää on toistuvaa niinkuin onkin. Vähän nyt järki käteen naiset
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 21:45"]
Mä olen ennnen menkkoja negatiivinen ja huomannut myös pientä paranoijaa. Kuvittelen et muut ajattelee musta ilkeesti. Muuten olen yleensä energinen ja peruspositiivinen.
[/quote]
Mulla on tää täsmälleen sama, noin viikon tai muutamia päiviä ennen menkkoja. Kuvittelen ihan kaikenlaista, esim että pomo on muhun tyytymätön ja suunnittelee antavansa potkut mulle tai että joku ystävä puhuu pahaa seläntakana tai että kaverit juttelee keskenään ja feidaa mua tai vastaavaa. Mikään näistä ei oo ikinä pitänyt paikkaansa ja usein jo tiedänkin että menkat ne on tulossa kun jotain outoja ajatuksia päässä pyörii.
Ennen menkkoja olen ihan lamaannuksissa noin viikon. Itkettää vaan kaikki. Ja nukuttaa + ärsyttää.