Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaimo vuotanut verta monta viikkoa eikä suostu lääkäriin

Vierailija
27.06.2014 |

Noin kolme viikkoa sitten alkoi vuotaa hirveän mahakivun saattelemana. Ei kuulemma pitänyt olla kuukautisia. Monta päivää makasi sohvalla sikiöasennossa kauheissa kivuissa, ja vuosi kun mikäkin. Enää kipu ei ole ilmeisesti niin paha, mutta vuoto on ihan tajuton. Nukkuu monen pyyhkeen päällä ja vauvan vaippa pikkareissa, nousee vessaan parin tunnin välein ja silti herää lammikoista.

Äsken yllätin pesemästä alasti hampaitaan (suihkuun menossa) ja sen minuutin aikana oli valunut reisiä pitkin ihan valtava lammikko lattialle, nojasi myös lavuaariin kivuliaan näköisenä. Yrittää siis nykyään peitellä kipua ja vuotoa minulta kun tietää että olen huolissani ja sitten riidellään lääkäriin menosta. Huomaan, että alkaa olla jo kalpea ja huonossa kunnossa, mikä ei ole ihme tuolla vuodolla.

Vaimo on pillereillä, ja kuukautiset aina olleet niiden takia säännölliset, niukat ja kivuttomat. Ikinä ei ole ollut mitään tällaista, ja olen ihan oikeasti tosi huolissani. Vaimo on aina ollut itsepäinen ja pelkää lääkäreitä, mutta ei kai tässä nyt voi vaan odottaa että Se tuupertuu joku päivä?

Täällä kun on naisia, niin A mistä tuollainen voi johtua? B miten saan vaimon hoitoon, voinko soittaa ambulanssin vasten sen tahtoa, vaikka ei olekaan vielä hengenhätää? Tiedän että vaikka kaappaisin auton kyytiin ja veisin ensiapuun niin Se ei suostuisi sinne menemään. Toi äskeinen näky vessassa todella pelästytti

Kommentit (200)

Vierailija
21/200 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 21:41"]http://stella.fi/palvelut/kotilaakari/kotilaakari/?gclid=CjkKEQjwrLSdBRDYvIL0soO4vo0BEiQABALkqbxEyzfxiXRHTLtwcTxNjdjrvHHtrBCSaROhjjU2baDw_wcB

Tilaa teille lääkäri kotiin. Asetat vaimolle pakkotilanteen, joko päivystykseen tai lääkäri tulee kotiin.

[/quote]

Toi taitaa olla vain pääkaupunkiseudulla, eli ei auta meitä. Muuten voisi jopa toimia.

Mä nyt odotan kun toi vaimo tulee suihkusta, ja sitten otan vakavaan puhutteluun, että sinne sairaalaan lähdetään joko vapaaehtoisesti mun kyydillä tai sitten väkisin ambulanssilla. Että mä en ala enää öitä valvomaan ja tarkastamaan pulssista onko Se vielä hengissä. En kyllä usko että Se silti suostuu, mutta ei kai siinä muu auta sitten kun soittaa ja katsoa mitä voivat väkisin tehdä.

Kiitos paljon ohjeista ja kommenteista. Sai mut ymmärtämään että en ole vaan yli huolestunut niinkuin vaimo sanoo, vaan on oikeasti hätä.

Alkuperäinen

Vierailija
22/200 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua pelotella, mutta ystäväni syöpä alkoi nimenomaan noin, rajulla ja pitkäkestoisella verenvuodolla alapäästä. Tuo kuvailemasi tilanne kuulostaa kyllä sen verran pahalta, että ihan varmasti ambulanssille on tarvetta. Voithan soittaessasi mainita vaimon mielenterveysoireista, ja että hän ei kykene oma-aloitteisesti lääkärille tulemaan. Toivottavasti saat vaimon hoitoon ja hän tervehtyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/200 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä aloita vaimon kanssa enää keskustelua asiasta, vaan soita nyt vaan se ambulanssi. Voi olla, että saa vaan sinut taas puhuttua ympäri asiassa, että ei tässä mitään ja katsotaan ylihuomenna.

Soita se ambulanssi NYT. Ambulanssin mukana voi tulla tarvittaessa sosiaalityöntekijä juttelemaan vaimosi kanssa. Tuo tilanne ei missään määrin ole normaali, vaan todella hälyyttävä. Ja olen itsekin lääkärikammoinen, ns. pää kainalossa lääkäriin-mentaliteetilla toimiva... Mutta silti!

Vierailija
24/200 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti vaimosi ei kuole

Vierailija
25/200 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaaloilla on yleensä neuvontapuhelin, josta voi kysyä apua ja sitä, pitäisikö lähteä ensiapuun.

Vierailija
26/200 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 21:38"]

Tuleeko ambulanssi oikeasti kun on pitkäaikaisesta jutusta kyse? Luulen että sanovat vaan että varattava aika lääkäriin, tai tälleen viikonloppuna että mentävä itse päivystykseen, mihin tuo vaimo ei suostu. Ja jos tulisivat niin voivatko viedä vasten tahtoa jos vaimo ei suostu?

Alkuperäinen

[/quote]

Älä puhu mistään pitkäaikaisesta, soitat ja sanot, että vaimo seisoo vessassa verilammikossa ja kieltäytyy lähtemästä sairaalaan.. tai että teillä ei ole autoa, kyllä ne sillä tulee.

Vierailija
27/200 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita ennen kuin on liian myöhäistä!

Vierailija
28/200 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 21:58"]

Sairaaloilla on yleensä neuvontapuhelin, josta voi kysyä apua ja sitä, pitäisikö lähteä ensiapuun.

[/quote]

Mihinkään neuvontapuhelimiin ei kannata soittaa. Resurssipulan vuoksi sanovat, ettei kannata tulla, etenkin jos soittaja on joku muu kuin potilas itse.

Soitat hätänumeroon ja sanot, että vaimo vuotaa verta. Lanssi tulee kyllä, koska on olemassa kohdunulkoisen raskauden mahdollisuus.

Vierailija
29/200 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kyllä tuo tosi huolestuttavalta vaikuttaa! Jos pelkäät että vaimo ei puhuttelunkaan jälkeen suostu lääkäriin niin soita vain jääräpäisesti ambulanssi. Varmasti sieltä joku tulee kun sanot vain että verinen vuoto on todella runsasta ja vaimo on jo heikossa kunnossa. Sanot vaikka että et ole itse ajokuntoinen jos ehdottavat omaa kyytiä. Voithan sanoa hätäkeskukseen että vaimosi on pelkopotilas. Jos ambulanssihenkilökunta on ammattitaitoista niin osaavat ehkä ainakin jotenkin huomioida pelon. Voit soittaa myös naistentautien päivystykseen ja kysyä sieltäkin apua. Tsemppiä! Toivottavasti saan rouvasi hoitoon.

Vierailija
30/200 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ambulanssi ei ota kyytiinsä asiakasta, joka kykenee itse kävelemään ja jolla ei ole hengenhätää. Ei edes silloin, kun puoliso väittää tämän olevan vaaraksi itselleen. Ambulanssi ei ole mikään taksi, jonka voi soittaa paikalle.

Vierailija
31/200 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen syöpää, en muista mikä syöpä. Asiakkaallani täsmälleen samat oireet (toki vanhempi nainen n.65-70v) , lääkäriin ei meinannut päästä, ja lähetettiin sieltä kotiokin troppien kera. Sitten selvisi että onkin syöpä, kuoli vuodoista n. 4kk päästä. Nyt on oikeasti hengenlähdöstä kyse..

Vierailija
32/200 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle kävi noin ja lopulta läheiseni raahasi minut vastentahtoani lääkäriin. Hemoglobiini oli laskenut vaarallisen alas, joten oli kiire saada apua... Joten raahaa vaimosi väkisin lääkäriin, sanoi mitä tahansa niin kyllä tuossa vaiheessa yleensä otetaan pakkohoitoon kuten minut otettiin.

Vierailija
33/200 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 22:15"]

Ambulanssi ei ota kyytiinsä asiakasta, joka kykenee itse kävelemään ja jolla ei ole hengenhätää. Ei edes silloin, kun puoliso väittää tämän olevan vaaraksi itselleen. Ambulanssi ei ole mikään taksi, jonka voi soittaa paikalle.

[/quote]

Kyllä minut ainakin on otettu ja tiedän monia muitakin. Ambulanssin voi soittaa lievemmässäkin tilanteessa, ap:n vaimolla on jo oikeasti kova hätä. Annetaan hätäkeskuspäivystäjän tehdä päätös siitä tuleeko lanssi vai ei.

Vierailija
34/200 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunkaulan ja kohdun syöpä voi aiheuttaa vuotoa jos syövästä puhutaan. Voi kumminkin olla myös raskaus, tai keskenmeno joka ei ole mennyt loppuun asti. Voi myös olla kyse muista ongelmista.

Isoin ongelma nyt ainakin on ettei vaimo mene lääkäriin. Varmasti viikkojen jälkeen hemoglobiini jo aika matala. Siihen kyllä keho tottuu mutta äkkiä menään rajan yli ja tilanne muuttuu akuutiksi...

En ehkä menis vielä ambulanssia soittamaan koska on perjantai. Ottaisin vaimon autoon huomenna ja ajaisin päivystykseen. Siellä sanoisin että nyt nousee perse penkistä ja kävelee sinne lääkärin luo tai sitten kannat ja sanot että pakkohoitoon sitten. Kyllä lääkäri voi vastoin tahtoa hoitaa jos potilaan päässä viiraa. M1-lähete vaan

Vierailija
35/200 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Niinpä. Mutta aloittajana soittaisin nyt jonkun riskin kaverin paikalle ja sitten raahaatte vaimon autoon ja auton ovet lukkoon ettei pääse karkuun. Sitten raahatte autosta sairaalaan päivytykseen ja pidätte huolen ettei karkaaa mihinkään ennen kuin näkee lääkärin. Kuulostaa ehkä ilkeältä, mutta vaimosi kiittää varmasti myöhemmin.

Vierailija
36/200 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mietin, että onko vaimosi voinut olla jo monta viikkos pois töistä ilman lääkärintodistusta?

Ehdottomasti päivystykseen ja heti!

Vierailija
37/200 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkasta teidän pakastin. Sori, oli pakko

Vierailija
38/200 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole kiltti ja toimi mahdollisimman pian :/

Vierailija
39/200 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 22:21"]

[/quote]

Kyllä minut ainakin on otettu ja tiedän monia muitakin. Ambulanssin voi soittaa lievemmässäkin tilanteessa, ap:n vaimolla on jo oikeasti kova hätä. Annetaan hätäkeskuspäivystäjän tehdä päätös siitä tuleeko lanssi vai ei.

[/quote]

Hätäkeskuspäivystäjä voi lähettää ambulanssin, mutta ei niiden tarvitse ottaa ap:n vaimoa kyytiin. Jos katsotaan, että asiakas pääsee taksilla sairaalaan, niin sitten soittakoon sen. Jos sinut on otettu kyytiin, ei se tarkoita sitä, että ambulanssin täytyy ottaa ei-kiireellinen asiakas kuljetettavaksi.

Vierailija
40/200 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 22:21"]

[/quote]

[/quote]

Esimerkiksi eilen ambulanssi ei ottanut kyytiinsä kotonaan kaatunutta 68v naista, jolla murtuma olkavarressa. Tulivat paikalle, totesivat tilanteen ja ilmoittivat, että taksilla voi mennä päivystykseen. Niillä on aika tarkat krtiteerit siitä, kenet saa kuljettaa.