Vaimo vuotanut verta monta viikkoa eikä suostu lääkäriin
Noin kolme viikkoa sitten alkoi vuotaa hirveän mahakivun saattelemana. Ei kuulemma pitänyt olla kuukautisia. Monta päivää makasi sohvalla sikiöasennossa kauheissa kivuissa, ja vuosi kun mikäkin. Enää kipu ei ole ilmeisesti niin paha, mutta vuoto on ihan tajuton. Nukkuu monen pyyhkeen päällä ja vauvan vaippa pikkareissa, nousee vessaan parin tunnin välein ja silti herää lammikoista.
Äsken yllätin pesemästä alasti hampaitaan (suihkuun menossa) ja sen minuutin aikana oli valunut reisiä pitkin ihan valtava lammikko lattialle, nojasi myös lavuaariin kivuliaan näköisenä. Yrittää siis nykyään peitellä kipua ja vuotoa minulta kun tietää että olen huolissani ja sitten riidellään lääkäriin menosta. Huomaan, että alkaa olla jo kalpea ja huonossa kunnossa, mikä ei ole ihme tuolla vuodolla.
Vaimo on pillereillä, ja kuukautiset aina olleet niiden takia säännölliset, niukat ja kivuttomat. Ikinä ei ole ollut mitään tällaista, ja olen ihan oikeasti tosi huolissani. Vaimo on aina ollut itsepäinen ja pelkää lääkäreitä, mutta ei kai tässä nyt voi vaan odottaa että Se tuupertuu joku päivä?
Täällä kun on naisia, niin A mistä tuollainen voi johtua? B miten saan vaimon hoitoon, voinko soittaa ambulanssin vasten sen tahtoa, vaikka ei olekaan vielä hengenhätää? Tiedän että vaikka kaappaisin auton kyytiin ja veisin ensiapuun niin Se ei suostuisi sinne menemään. Toi äskeinen näky vessassa todella pelästytti
Kommentit (200)
Ihan yleisellä tasolla kyselen, että jos ambulanssikyydin saa, niin joutuuko sen potilas itse Suomessa maksamaan?
(Lapsemme vietiin kesken koulupäivän ambulanssilla (syy: matala verenpaine ja pyörtyminen) sairaalaan ja saimme 1500 euron laskun. Asumme siis Keski-Euroopassa. Kela-kortti korvasi muutaman satasen paikallisen sosiaaliturvan kautta, mutta jäihän tuosta vielä maksamista.).
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 14:30"]
Ihan yleisellä tasolla kyselen, että jos ambulanssikyydin saa, niin joutuuko sen potilas itse Suomessa maksamaan?
(Lapsemme vietiin kesken koulupäivän ambulanssilla (syy: matala verenpaine ja pyörtyminen) sairaalaan ja saimme 1500 euron laskun. Asumme siis Keski-Euroopassa. Kela-kortti korvasi muutaman satasen paikallisen sosiaaliturvan kautta, mutta jäihän tuosta vielä maksamista.).
[/quote]
Suomessa ei ambulanssikyyti paljoa maksa. Itse olen joutunut menemään sillä mm synnytykseen,selkärangan murtuman takia ja umpisuolen puhkeamisen takia sairaalaan ja se silloin muutama vuosi sitten taisi olla alle 10€/suuntaansa tuskin nykyäänkään montaa kymppiä maksaa.
Ei ole kauaakaan aikaa kun hypistelin ambulanssikyydin laskua, joka oli 14€
Paljon voimia vaimollesi ja sinulle, toivottavasti kaikki on hyvin!
Potilas maksaa tietyn nimellisen osan ab kyydistä ja loppuosan yhteiskunta.
Mainitsit ap että vaimo pitää vauvan vaippaa housuissa,mutta teillä ei ole lapsia.Oletteko käyneet ostamassa vaippoja ihan vaimoa varten?mitä kokoa ostitte?
Joo Suomessa omavastuu on 14,25 e ja se peritään jos kuljetetaan tai hoidetaan (lääkkeellisesti) potilas kuntoon kohteessa eikä tämän takia tarvitse kuljettaa. Mikäli ei ole hoidon eikä kuljetuksen tarvetta, omavastuuta ei peritä.
syöpä varsin mahdollinen tai jotain muuta vakavaa. kukaan ei vuoda vahingossa. ja vaikka olis vain menkat niin todella kova vuoto on parempi tarkistuttaa, koska se tappaa sellaisenaan.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 23:50"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 23:00"]
Vaimosi ei ole käynyt vuosiin lääkärillä, silti hänellä on pillerit, joiden ansiosta kierto on säännöllinen? Mistä ihmeestä ne pillerit tulevat? Meillä vaaditaan vuosittainen tarkastuskäynti, jolloin resepti uusitaan aina vuodeksi kerrallaan...
[/quote]
yksityiset gynet määrää pidemmäksi aikaa eteenpäin.
[/quote]
Ei nyt vuosikausiksi kuitenkaan. Ja itseasiassa yksityiset gynet ovat usein hyvin vastentahtoisia uusimaan reseptejä ilman vastaanottoaikaa. Ymmärrettävistä syistä :)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 23:50"]Miksi ihmiset menevät näin helppoon?
[/quote]
No kun haluavat tylsään elämäänsä jännitystä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 23:47"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 23:37"]
Jos vaimosi on kokenut joskus seksuaalista väkivaltaa eikä siksi suostu lääkäriin sano hänelle ja vaadi lääkäriltä että hänet humautetaan mahdollisen tutkimuksen/hoidon ajaksi. Pakko lisäksi kysyä kun mun mielikuvitus ei anna vastausta miksi täällä pyydetään tarkistamaan pakastin?
[/quote]
Varmaa Oulun murhamamma liittyy noihin pakastejuttuihin...
[/quote]
No kyllä käy mielessä että ap n vaimo salaa synnyttänyt
[/quote]
Pidetääs nyt kuitenkin mielessä, että raskauden onnistunut salaaminen aviopuolisoilta silloin, kun yhdessä asutaan, on melkoisen mahdotonta. Ikävää pilata monen miss Marplen ilo, mutta kyseessä on melkoisen varmasti niinsanottu porvoolainen verenvuoto, joka voi jatkua jopa vuosia.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 23:46"]
Mä oon saanut e-pillerit 15-vuotiaana nuorisoneuvolasta, silloin piti käydä lääkärillä gynetarkastuksessa ennen aloitusta. Sen jälkeen olen aina vaan uusinut terveyskeskuksessa tiskin kautta eikä ole kukaan kysellyt mitään. Nyt oon 24v, eli 9 vuotta oon syönyt pillereitä ilman että niiden takia ois tarvinnut lääkärissä käydä. Oisko näissäkin jotain paikkakohtaisia eroja? Meillä päin ei terveyskeskuksesta saa akuuttiaikoja ollenkaan, ja jos haluaa ajan varata mahdollisimman kiireesti, sen saa 3-5 viikon päähän. Ehkä siis haluavat hoitaa tällaiset rutiinireseptiasiat luukulta aina etteivät kerrytä lisää jonoja.
Ja ap.lle tsemppiä. Voi tosiaan johtua niin monesta asiasta että ihan turha tässä ruveta veikkailemaan, toivottavasti ei mitään vakavaa.
[/quote]
Pelottavaa. Tälläkö tasolla Suomen terveydenhuolto on???
[/quote]
Kyllä kai se ohjeistus on paikkakunnasta riippumatta, että vähintään joka toinen vuosi pitäisi käydä mittauttamassa verenpaineet ja otattamassa papa, jotta pillerit voidaan uusia - jossain saatetaan vaatia vuosittaisiakin tarkastuksia toki, mutta minulle on ainakin sanottu aina, että joka toinen vuosi riittää. Kuitenkin nämä tarkastukset ovat potilaan vastuulla: itse ainakin käyn sekä YTHS:ssä että kunnallisella ja eiväthän nämä näe potilastietojani toisesta paikasta. Jos sanon YTHS:llä, että olen käynyt edellisenä vuonna kunnallisella ja silloin otettiin papa ym., niin olen saanut reseptin uusittua ilman lääkärin tapaamista. Eli kyllä lääkäriä saisi varmasti halutessaan välteteltyä näin ainakin joitakin vuosia, jos oikein haluaisi riskeraata terveytensä.
Tää on trolli. Ei voi samaan pariskuntaan sattua kahta yhtä pöljää.
up