Vaimo vuotanut verta monta viikkoa eikä suostu lääkäriin
Noin kolme viikkoa sitten alkoi vuotaa hirveän mahakivun saattelemana. Ei kuulemma pitänyt olla kuukautisia. Monta päivää makasi sohvalla sikiöasennossa kauheissa kivuissa, ja vuosi kun mikäkin. Enää kipu ei ole ilmeisesti niin paha, mutta vuoto on ihan tajuton. Nukkuu monen pyyhkeen päällä ja vauvan vaippa pikkareissa, nousee vessaan parin tunnin välein ja silti herää lammikoista.
Äsken yllätin pesemästä alasti hampaitaan (suihkuun menossa) ja sen minuutin aikana oli valunut reisiä pitkin ihan valtava lammikko lattialle, nojasi myös lavuaariin kivuliaan näköisenä. Yrittää siis nykyään peitellä kipua ja vuotoa minulta kun tietää että olen huolissani ja sitten riidellään lääkäriin menosta. Huomaan, että alkaa olla jo kalpea ja huonossa kunnossa, mikä ei ole ihme tuolla vuodolla.
Vaimo on pillereillä, ja kuukautiset aina olleet niiden takia säännölliset, niukat ja kivuttomat. Ikinä ei ole ollut mitään tällaista, ja olen ihan oikeasti tosi huolissani. Vaimo on aina ollut itsepäinen ja pelkää lääkäreitä, mutta ei kai tässä nyt voi vaan odottaa että Se tuupertuu joku päivä?
Täällä kun on naisia, niin A mistä tuollainen voi johtua? B miten saan vaimon hoitoon, voinko soittaa ambulanssin vasten sen tahtoa, vaikka ei olekaan vielä hengenhätää? Tiedän että vaikka kaappaisin auton kyytiin ja veisin ensiapuun niin Se ei suostuisi sinne menemään. Toi äskeinen näky vessassa todella pelästytti
Kommentit (200)
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:06"]Mainitsit ap että vaimo pitää vauvan vaippaa housuissa,mutta teillä ei ole lapsia.Oletteko käyneet ostamassa vaippoja ihan vaimoa varten?mitä kokoa ostitte?
[/quote]
Tää kyllä todella herätti mun epäilykset et ois provo!
[/quote]
Mulla oli vaippoja kaapissa ennenkun edes harkittiin lapsia, meillä oli vaippaikäinen kummilapsi joka kävi kylässä, sen takia oli varalta vaippapakkaus pitkään kaapissa.
Mä kysyin huoneesta ihan sen takia, että näissä ensiavuissa, joissa itse olen ollut, ei ole huoneita, vain väliverhot. Jos siirretään huoneeseen, siirretään samalla osastolle. Anteeksi, olin tyhmä luullessani, että kaikkialla on samanlaista.
Itseasiassa ei pidä paikkaansa. Ambulanssin voi tilata vaikka pystyisi kävelemään, eikä olisi hengenhätää. Lasku tulee ambulanssista aina perässä.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 23:46"]
Mä oon saanut e-pillerit 15-vuotiaana nuorisoneuvolasta, silloin piti käydä lääkärillä gynetarkastuksessa ennen aloitusta. Sen jälkeen olen aina vaan uusinut terveyskeskuksessa tiskin kautta eikä ole kukaan kysellyt mitään. Nyt oon 24v, eli 9 vuotta oon syönyt pillereitä ilman että niiden takia ois tarvinnut lääkärissä käydä. Oisko näissäkin jotain paikkakohtaisia eroja? Meillä päin ei terveyskeskuksesta saa akuuttiaikoja ollenkaan, ja jos haluaa ajan varata mahdollisimman kiireesti, sen saa 3-5 viikon päähän. Ehkä siis haluavat hoitaa tällaiset rutiinireseptiasiat luukulta aina etteivät kerrytä lisää jonoja.
Ja ap.lle tsemppiä. Voi tosiaan johtua niin monesta asiasta että ihan turha tässä ruveta veikkailemaan, toivottavasti ei mitään vakavaa.
[/quote]
Pelottavaa. Tälläkö tasolla Suomen terveydenhuolto on???
[/quote]
Tämäkin kuulostaa kyllä provolta! Olen asunut 11 vuoden pillereiden käytön ajan viidellä eri paikkakunnalla ja aina on pitänyt käydä vastaanotolla tsekkaamassa ainaki verenpaineet, painon ja sen hetkisen terveyden tilanteen. Koskaan en oo saanut pillereitä ilman lääkärissä tai vaikka terv.hoit. käyntiä.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:06"]Mainitsit ap että vaimo pitää vauvan vaippaa housuissa,mutta teillä ei ole lapsia.Oletteko käyneet ostamassa vaippoja ihan vaimoa varten?mitä kokoa ostitte?
[/quote]
Tää kyllä todella herätti mun epäilykset et ois provo!
[/quote]
Mulla oli vaippoja kaapissa ennenkun edes harkittiin lapsia, meillä oli vaippaikäinen kummilapsi joka kävi kylässä, sen takia oli varalta vaippapakkaus pitkään kaapissa.
[/quote]
Eiköhän aloittaja tarkoittanut ihan vaan terveyssiteitä. Ei ois ihme jos joku mies kutsuu niitä vaipoiksi, kun mun äitikin kutsuu.
Minuakin kiinnostaisi tietää löytyikö massiiviselle vuosille syytä. Toivottavasti ap palaa antamaan updatea.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:15"]
Kyllä multakin perittiin maksu ambulanssista, kun oli niin tajuttoman yhtäkkiset vatsakivut etten voinut edes äitini kyydissä lähteä sairaalaan ja kävivät vaan "tarkastamassa" tilanteen. Tilanne oli siis kerennyt rauhoittua kun tulivat.
En muuten vieläkään tiedä mistä se vatsakipu johtui.. Se vaan tuli ihan yllättäin. Kesti ehkä tunnin. Pakko oli raahata itseni vessaan yhdessä vaiheessa (jonne meinasin pyörtyä), muuten makasin sikiöasennossa ja itkin, en kyennyt kivuiltani edes puhumaan. Teki ehdottomasti kipeämpää kun synnytys ilman kivunlievitystä.
[/quote]Joku kysta lienee puhjennut.
[/quote]
Hei kiitos! Voisi olla mahdollista. Mutta voiko se kipu kestää vaikka vaan tunnin? Mitä nyt vähän googletin niin sanovat kipujen kestävän jopa monta päivää, tai että sitä ei välttämättä huomaakaan. Kait se sitten olisi mahdollista, enpä ole muuta sopivampaakaan selitystä löytänyt. :D
[/quote]
Sappikivikohtaus.
Selvisikö AP:n kertomuksesta missään vaiheessa, tuliko veri peräaukosta vai vaginasta?
Tuskin ap tulee tänne enää kertomaan tarkempia syitä vaimonsa tilanteeseen. Sen nyt vielä ymmärtää, että kirjoitteli kun kaipasi apua, mutta kyllä kai vaimokin loukkaantuisi jos mies kertoilisi täällä hänen henkilökohtaisia asioitaan, diagnooseja sun muita.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 00:24"]Selvisikö AP:n kertomuksesta missään vaiheessa, tuliko veri peräaukosta vai vaginasta?
[/quote]
Varmaan ihan pillusta, koska aloitusviestissä mainitaan vaimon sanoneen verenvuodon alkaessa, että nyt ei pitäisi olla kuukautisia.
Itse vuosin kuukauden ollessani viimeksi raskaana joka päätyi keskenmenoon. Tosin kaksi ekaa viikkoa vuodin enimmäkseen niukasti lukuunottamatta muutamia holahduksia, kolmas viikko vastasi kuukautisvuotoa ja viimeinen viikko oli runsasta ja viimeinen päivä muistutti teurastusta. Itsepäisesti kieltäydyin menemästä lääkäriin kun en halunnut leimautua hysteeriseksi mammaksi. Ajattelin, että luonto hoitaa homman enkä halunnut olla vaivaksi kun ei niillä viikoilla mitään olisi voinut tehdä. Siinä vaiheessa kun makasin vessan lattialla kalpeana jaksamatta nousta ylös mies sai minut lähtemään päivystykseen vaikka silloinkin mietin onko se turhaa hössötystä. Onneksi mies on fiksumpi kuin jäärä vaimonsa.
Hb oli 76. Kun lähtötaso oli 140 paikkeilla niin ei ihme, että heikotti jo. Ehkä opin jotain toivottavasti. Jos olisin mennyt aikaisemmin lääkäriin niin ei olisi tarvittu verensiirtoa jne.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 23:24"]
Itseasiassa ei pidä paikkaansa. Ambulanssin voi tilata vaikka pystyisi kävelemään, eikä olisi hengenhätää. Lasku tulee ambulanssista aina perässä.
[/quote]
Ambulanssia ei voi "tilata". Ambulanssi voidaan lähettää paikalle hätäkeskuksen tilannearvion perusteella.
Ihan oikeasti, ambulanssi ei ole tarkoitettu taksikyydiksi sairaalaan, vaan oikeasti tilanteisiin, jossa hoitoa tarvitaan akuutisti paikan päällä, tai päivystykseen hakeutuminen omalla kyydillä (esim. taksilla) ei ole mahdollista. Jokainen turha ambulanssin "tilaaminen" voi maksaa jonkun muun hengen, kun ambulanssi ei ole vapaana sitä oikeasti tarvitsevalle.
Mitä te siitä ambulanssista vaan puhutte? Hätäkeskus päättää, tuleeko se, kiireetön sairaskuljetus vai miten potilas toimitetaan hoitoon. Ei tartte meidän tietää. Ja jos joku on vaarassa kuukahtaa hoidon puutteeseen, tulee kaupungin päivystävä lääkäri tarvittaessa poliisien kanssa hakemaan kotoa, jos ei sen huonon tilansa vuoksi katsota kykyneväksi huolehtimaan itsestään.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 23:46"]
Mä oon saanut e-pillerit 15-vuotiaana nuorisoneuvolasta, silloin piti käydä lääkärillä gynetarkastuksessa ennen aloitusta. Sen jälkeen olen aina vaan uusinut terveyskeskuksessa tiskin kautta eikä ole kukaan kysellyt mitään. Nyt oon 24v, eli 9 vuotta oon syönyt pillereitä ilman että niiden takia ois tarvinnut lääkärissä käydä. Oisko näissäkin jotain paikkakohtaisia eroja? Meillä päin ei terveyskeskuksesta saa akuuttiaikoja ollenkaan, ja jos haluaa ajan varata mahdollisimman kiireesti, sen saa 3-5 viikon päähän. Ehkä siis haluavat hoitaa tällaiset rutiinireseptiasiat luukulta aina etteivät kerrytä lisää jonoja.
Ja ap.lle tsemppiä. Voi tosiaan johtua niin monesta asiasta että ihan turha tässä ruveta veikkailemaan, toivottavasti ei mitään vakavaa.
[/quote]
Pelottavaa. Tälläkö tasolla Suomen terveydenhuolto on???