Miksi teette niin usein kotiruokaa? Kuinka jaksatte?
Syön aina ulkona ja ravintoloissa. Lapsenikin syövät, mutta pienempi kylläkin kaupasta ostettuja sapuskoja. Meillä ei jääkaapissa ole oikein muuta kuin maitoa ja lasten ruokia, me vanhemmat emme tee ruokaa lainkaan.
Syön itse joko työtapaamisissa tai illalla lähdemme perheen kanssa ravintolaan, sillä väsyttää niin paljon työpäivän jälkeen, ettei tee mieli alkaa ruokaa laittamaan.
Miksi te muut syötte niin paljon kotiruokia? Eikö olisi helpompaa käydä ulkona syömässä? Samalla myös hieman aikaa ihmisten ilmoilla. :)
Kommentit (65)
No se on ruuanlaitto on mun mielestä aika kivaa! Ja on aivan ihana hetki nähdä oma perhe ruokapöydän ääressä juttelemassa päivästä (ihan samahan toki tulee ravintolassakin, ei sillä). Eli en mä sitä väkisin ikinä laitakaan vaan mielelläni.
me syömme kyllä kotona koska meillä on kokki ja hovimestari, miksi ap:lla ei ole vaan syö eineksiä?
No en tiedä onko ravintolassa käynti nyt varsinaisesti helpompaa ja ainakin paljon kalliimpaa kuin ruuan tekeminen kotona. En minäkään ruuan tekemisestä nyt varsinaisesti nauti, mutta olen varmaan niin tottunut siihen että teenpähän nyt vaan. Ihmisten ilmoilla meillä ollaan muutenkin ihan tarpeeksi koko porukalla, joten päivällisaikaan on kiva sitten olla ihan vaan oman perheen kesken.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 19:12"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 18:19"]
Sitä paitsi kun ruokaa oppii laittamaan, kehittyy rutiini eikä ruuanlaittaminen sitten tunnukaan enää vaivalloiselta.
[/quote]
Kauankohan tähän menee? Mulla on ikää jo yli 30v., eikä varaa käydä ulkona syömässä. Joudun tekemään itse, mutta tosi hankalaa ja hidasta on - ja lopputulos yleensä pahaa.
Yritin just kesäkeittoa, josta pidän muiden tekemänä. Siitä tuli ihan hirveän tunkkaisen makuista. Puolet piti heittää pois.
[/quote]
Hmm, teitkö pakastevihanneksista tai valmiiksi pilkotuista soppajuureksista? Jos nyt ostat kesäsipulia, kesäporkkanaa, pienen makean kukkakaalin, uusia perunoita ja tuoreita herneitä ja papuja on vaikea epäonnistua! Kuullota perunoita, sipulia ja porkkanoita hetki voissa, lisää kasvisliemi (tai vesi ja fondi) muutama maustepippuri ja hauduta n 5 min, lisää loput ja jatka hauduttamista toiset 5 min. Sitten 2 dl täysmaitoa ja 1/3 -1/2 pakettia koskenlaskijajuustoa. Tarkista suola ja kypsyys. Pitäisi olla hyvää!
[/quote]
Muuten hyvä resepti, mutta kasvisliemen jättäisin pois.
[/quote]
Voi jättää pois mutta mun mielestä antaa lisämakua. Käytän vain mahd luonnonmukaisia fondeja
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 10:36"]
Sitä paitsi kun ruokaa oppii laittamaan, kehittyy rutiini eikä ruuanlaittaminen sitten tunnukaan enää vaivalloiselta.
[/quote]
Kauankohan tähän menee? Mulla on ikää jo yli 30v., eikä varaa käydä ulkona syömässä. Joudun tekemään itse, mutta tosi hankalaa ja hidasta on - ja lopputulos yleensä pahaa.
Yritin just kesäkeittoa, josta pidän muiden tekemänä. Siitä tuli ihan hirveän tunkkaisen makuista. Puolet piti heittää pois.
[/quote]
Hmm, teitkö pakastevihanneksista tai valmiiksi pilkotuista soppajuureksista? Jos nyt ostat kesäsipulia, kesäporkkanaa, pienen makean kukkakaalin, uusia perunoita ja tuoreita herneitä ja papuja on vaikea epäonnistua! Kuullota perunoita, sipulia ja porkkanoita hetki voissa, lisää kasvisliemi (tai vesi ja fondi) muutama maustepippuri ja hauduta n 5 min, lisää loput ja jatka hauduttamista toiset 5 min. Sitten 2 dl täysmaitoa ja 1/3 -1/2 pakettia koskenlaskijajuustoa. Tarkista suola ja kypsyys. Pitäisi olla hyvää!
[/quote]
[/quote]
Voi jättää pois mutta mun mielestä antaa lisämakua. Käytän vain mahd luonnonmukaisia fondeja
[/quote]
Ok. Usein hyvä ruoka pilataan niillä liemikuutioilla.
Mä en ikinä jaksais käydä joka ilta syömässä ravintolassa. Olisi tosi vaivalloista ja tylsää.
10 km säteellä kotoamme on hampurilaispaikkoja, pizzerioita, kebab-paikkoja, ABC ja joitain muita huoltsikoita, lounasaikaan saa "kotiruokaa" ja joku kiinalainen tms.
Puolen tunnin matkan päästä löytyy mitä tahansa, mutta en ikinä jaksaisi käyttää tuntia päivässä pelkkiin matkoihin.
Kun tulemme kotiin töiden jälkeen, nälkä on kiljuva. Ei silloin jaksa lähteä ajamaan toiseen kaupunkiin ruokaa odottelemaan.
Koska teen huomattavasti tavallista ravintolaruokaa parempaa ruokaa. Ihan oikeasti. Perus ravintolaruoka on usein pahaa ja harmittaa kun senkin annoksen olisi voinut itse valmistaa paremmista raaka-aineista ja paremmalla lopputuloksella. Nykyään syömme ravintoloissa harvoin, mutta silloin valitsemme todella hyvätasoisen ja siksi myös todella kalliin ravintolan.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 11:39"]
Koska teen huomattavasti tavallista ravintolaruokaa parempaa ruokaa. Ihan oikeasti. Perus ravintolaruoka on usein pahaa ja harmittaa kun senkin annoksen olisi voinut itse valmistaa paremmista raaka-aineista ja paremmalla lopputuloksella. Nykyään syömme ravintoloissa harvoin, mutta silloin valitsemme todella hyvätasoisen ja siksi myös todella kalliin ravintolan.
[/quote]
Totta ihmeessä omatekemä on parasta.
Eikä kyllä ravintoloissa päde välttämättä se, että hinta takaa laadun.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 10:41"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 10:36"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ok. Usein hyvä ruoka pilataan niillä liemikuutioilla.
[/quote]
Kasvisliemenä voi käyttää myös luomukasvisliemijauhetta, niin minä aina teen.
[/quote]
[/quote]
Olen 44v. ja kyllä jo hiukan yli 30 vuotiaana olin oppinut laittamaan hyvää ruokaa käytännöllisesti. Tietysti jo aloittaa harjoittelun 29 vuotiaana, niin voi olla hankalaa. Muutin pois kotoa 17 vuotiaana ja siitä lähtien olen laittanut ruokani itse ja tietysti sitä ennenkin jo kotona jotain tein.
Mä olen kotiäitinä ja on siksi aikaa laittaa ruokaa. Lisäksi, kun on vähän rahaa, niin tulee säästöä. Ja me tykätään olla kotona, myös ruoka-aikana. :)
Mutta mä ymmärrän hyvin kantasi. Jos mä kävisin töissä, kävisin varmasti ainakin välillä ravintolassa syömässä. :)
koska kokkaaaminen on kivaa. ja halvalla saa hyvät sapuskat.
Mä oon yh ja teen aina kerralla pakkasen täyteen ruokaa. Nyt siellä on lasagnea, nakkikastiketta, kasvissosekeittoa ja kinkkukiusausta. Arkiruokailu on helppoa ja mulle tulee hyvä äiti -fiilis :)
Me laitamme ruokaa kotona joka päivä. Kerran kuussa lapset saavat päättää mihin haluavat syömään.
Jos en jaksa laittaa ruokaa pyydän lapsia tekemään. (14v ja 16v)
Se on tärkeä taito ja kyllä meidän perheessä jokainen tykkää laittaa ruokaa. :)
Ruoanlaitto on kivaa. Varsinkin kun tekee omia juttuja eikä jonkun reseptin mukaan.
Esimerkkinä vois laittaa perusjuustokeiton. Siitä saa kymmenittäin erilaisia keittoja aineksia vaihtamalla. Eikä koskaan maistu samalta.
Kotiruokaa on helpompi tehdä kuin kyläruokaa.
Rahaa kulee huomattavasti vähemmän.
Tiedämme mitä suuhumme pistämme.
Pysymme kiinni normaalissa arjessa, niin vanhemmat kuin lapsetkin.
Kas kun ap ei tule avautumaan tulotasostaan ja asuinmaastaan. Ymmärräthän ap että huoltis (kuten ABC), mäkkäri, rosso, chicos yms mättölöitä ei lasketa tässä ketjussa ravintoloiksi.
Jos syödään ravintolaruokaa niin sitten verrataan kunnon paikkoja kotiruokaan kuten vaikka Hesassa Mange Sud, Juuri, Postres, Farang, Muru jne - ei huippua mutta keskitasoa parempia. Tai Tampereella vaikka Bertha..., Mami tai Pinella Turussa jne. Ne meistä tässä ketjussa jotka rakastamme ja paneudumme kunnolla ruuanlaittoon teemme varmasti yhtä hyvää ruokaa kuin noissa - mutta ilman hifistelyä. Siksi ei viitsi maksaa turhasta.
Meillä ei syödä ruokaa ollenkaan, pelkkää leipää, jugurttia karkkia ja muita välipaloja.