Miksi teette niin usein kotiruokaa? Kuinka jaksatte?
Syön aina ulkona ja ravintoloissa. Lapsenikin syövät, mutta pienempi kylläkin kaupasta ostettuja sapuskoja. Meillä ei jääkaapissa ole oikein muuta kuin maitoa ja lasten ruokia, me vanhemmat emme tee ruokaa lainkaan.
Syön itse joko työtapaamisissa tai illalla lähdemme perheen kanssa ravintolaan, sillä väsyttää niin paljon työpäivän jälkeen, ettei tee mieli alkaa ruokaa laittamaan.
Miksi te muut syötte niin paljon kotiruokia? Eikö olisi helpompaa käydä ulkona syömässä? Samalla myös hieman aikaa ihmisten ilmoilla. :)
Kommentit (65)
Ap kuulostaa harvinaisen avuttomalta. Yritäpä nyt opetella vaikka pari helppoa kotiruokaa.
Einekset ovat ihan scheissea, eivätkä ravintoloiden (tuskin missään gourmet-paikoissa käytte) valmiskastikkeet yms. ole yhtään sen parempia. Jos haluat kyllästää lapsesi säilöntäaineilla jo ennen kouluikää, niin jatka ihmeessä valitsemallasi tiellä.
Syömme siksi kotona, koska täytyisi mennä todella kalliiseen ravintolaan, että saisi yhtä hyvää ruokaa kuin minun tekemäni kotiruoka. Tämä on tarpeeksi moneen kertaan todettu, joten tässä pysytään. En nyt yritä leuhkia, tämä kielii valitettavan huonoa suomalaisesta ravintolakulttuurista. Meillä ei saa kulmakuppilasta yhtä tasokasta syötävää kuin esim Italiassa saa mistä tahansa lähitrattoriasta.
Meillä on niin kaunis koti, että vietämme mieluummin aikaa siellä, kuin hälyisessä ravintolassa. Olen sitä paitsi hyvä ruoanlaittaja.
Teen joka päivä ruokaa, yleensä niin, että päivällisruoasta jää seuraavan päivän kotona olevien lounaaksi sekä miehelle evääksi töihin. Oman työpaikkaruokailuni maksaa työnantaja.
Teen mahdollisimman paljon itse, esim. kiusauksiin kuorin ja siivutan itse perunat. Makukin on täysin erilainen kuin pakasteperunoissa. Jauhelihan ja naudanlihan (paistit, fileet) ostan tutulta lihatuottajalta. Kalaa syömme vähintään kerran viikossa. Emme kokkaa "eksoottisia" ruokia arkena, vaan aivan perusruokaa, mutta käsityötähän siinä on paljon. Vaaleaa leipää emme syö, paitsi harvoin leivon sämpylöitä. Kaikki juurekset, vihannekset ym. ostan kokonaisina ja pilkon itse.
Joskus olenkin pohtinut, että miten ihmiset ehtivät katsomaan telkkariakin. Meillä TV pysyy usein kiinni päiväkausia, mutta ehkä runsas ulkoilukin on siihen syynä.
Meillä on säntillinen ruokarytmi, vaikka olemmekin vuorotöissä, joten arkisin jää aikaa siihen kokkailuun - kun ei katso sitä telkkariakaan :)
Söisin toki mielelläni useimminkin ulkona, mutta asuinpaikassamme ei ole ravintoloita, joissa tekisi mieli ruokailla ja tämä rajoittaa myös matkailua kotimaassa, kun ei meinaa mistään löytää maukasta ruokaa tarjoavia pysähtymispaikkoja tien varsilta. Onneksi on hyvät kylmälaukut ja eväät :)
Kun tekee kerralla isompia satseja, voi pakastaa ja ottaa sieltä. Ei tarvii joka päivä tehdä pitkän kaavan mukaan. Toinen juttu on se, että normiravintoloissa ruoka on huonompaa kuin meillä kotona.
se on kyllä kumma kun jotkut luulevat ravintolassa syömisen olevan jotenkin hienoa.
Sellaisissa maissa, joissa ihmiset joutuvat asumaan hyvin ahtaasti, syödään eniten ulkona. Jos keittiökin on pieni koppi tai sitä ei ole lainkaan, on ihan ymmärrettävää käydä aterioimassa muualla. Ehkä ap asuu pikkuruisessa asunnossa, eikä kotona syöminen ei ole mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 18:19"]
Sitä paitsi kun ruokaa oppii laittamaan, kehittyy rutiini eikä ruuanlaittaminen sitten tunnukaan enää vaivalloiselta.
[/quote]
Kauankohan tähän menee? Mulla on ikää jo yli 30v., eikä varaa käydä ulkona syömässä. Joudun tekemään itse, mutta tosi hankalaa ja hidasta on - ja lopputulos yleensä pahaa.
Yritin just kesäkeittoa, josta pidän muiden tekemänä. Siitä tuli ihan hirveän tunkkaisen makuista. Puolet piti heittää pois.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 19:12"]
Sitä paitsi kun ruokaa oppii laittamaan, kehittyy rutiini eikä ruuanlaittaminen sitten tunnukaan enää vaivalloiselta.
[/quote]
Kauankohan tähän menee? Mulla on ikää jo yli 30v., eikä varaa käydä ulkona syömässä. Joudun tekemään itse, mutta tosi hankalaa ja hidasta on - ja lopputulos yleensä pahaa.
Yritin just kesäkeittoa, josta pidän muiden tekemänä. Siitä tuli ihan hirveän tunkkaisen makuista. Puolet piti heittää pois.
[/quote]
Hmm, teitkö pakastevihanneksista tai valmiiksi pilkotuista soppajuureksista? Jos nyt ostat kesäsipulia, kesäporkkanaa, pienen makean kukkakaalin, uusia perunoita ja tuoreita herneitä ja papuja on vaikea epäonnistua! Kuullota perunoita, sipulia ja porkkanoita hetki voissa, lisää kasvisliemi (tai vesi ja fondi) muutama maustepippuri ja hauduta n 5 min, lisää loput ja jatka hauduttamista toiset 5 min. Sitten 2 dl täysmaitoa ja 1/3 -1/2 pakettia koskenlaskijajuustoa. Tarkista suola ja kypsyys. Pitäisi olla hyvää!
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 19:12"]
[/quote]
[/quote]
Hmm, teitkö pakastevihanneksista tai valmiiksi pilkotuista soppajuureksista? Jos nyt ostat kesäsipulia, kesäporkkanaa, pienen makean kukkakaalin, uusia perunoita ja tuoreita herneitä ja papuja on vaikea epäonnistua! Kuullota perunoita, sipulia ja porkkanoita hetki voissa, lisää kasvisliemi (tai vesi ja fondi) muutama maustepippuri ja hauduta n 5 min, lisää loput ja jatka hauduttamista toiset 5 min. Sitten 2 dl täysmaitoa ja 1/3 -1/2 pakettia koskenlaskijajuustoa. Tarkista suola ja kypsyys. Pitäisi olla hyvää!
[/quote]
Muuten hyvä resepti, mutta kasvisliemen jättäisin pois.
Rakastan ruuanlaittoa! Ja varsinkin leipomista. Nautin siitä, miten halvalla saan tehtyä kunnon kotiruokaa perheelle, nami. Ravintoloissa en tykkää käydä, kerran vuodessa on pakko mennä työpaikan joululounaalle, se saa riittää. Nuoriso ei lähde ravintolaan kiskomallakaan. Minusta on kauheaa maksaa ravintolan ruuasta yhdestä ateriasta sen, minkä kotona laitan koko perheelle etu- ja jälkiruuat.
Ravintolaruoka on niin epäterveellistä jatkuvasti syötynä, että ei kiitos. Kannattaa ap:nkin vähän tarkkailla kolesteroliarvojaan.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 21:07"]
Ravintolaruoka on niin epäterveellistä jatkuvasti syötynä, että ei kiitos. Kannattaa ap:nkin vähän tarkkailla kolesteroliarvojaan.
[/quote]
Mitä tiedät kolesterolista?
Kokkaamme kotona koska a) kokkaaminen on kivaa, b) tiedämme mitä syömme, c) voimme tehdä terveellisiä ja herkullisia valintoja ja d) ruoka on parempaa kuin ravintoloissa. Niin, ja e) lapset oppivat kokkaamaan samalla myös.
Hyvin harvoin tulee oma-aloitteisesti lähdettyä ravintolaan syömään, puhtaasti siitä syystä, että itse tekee paljon parempaa.
Toki meilläkin on iltoja tai päiviä, ettei pitkän kaavan mukainen kokkaaminen ole mahdollista tai ei vaan jaksa tai huvita. Silloinkin on kuitenkin helppo rääpiä kaapista jotakin todella nopeaa, esim. feta-salaattia ja uunileipää.
Kun on vuosikymmeniä työskennellyt ravintoloissa, osaa tehdä kotonakin kaikenlaista. En maksa sikahintoja ruoasta, jonka osaisin tehdä itsekin. Kaikista eniten ärsyttää nykypalvelun huono taso.
On kuitenkin muutama juttu, joista olen valmis maksamaan, ja jotka ei kotona onnistu; kunnolliset pizzat, hyvät saaristolaispöydät, esim. laivojen iltabuffetit ovat nykyään aivan huippuluokkaa, ja laivojen a la carte/gourmetravintoloiden kalaruoat ja sisäfilepihvit kastikkeineen.
Meilläkään ei laiteta ruokaa, syödään enimmäkseen mämmiä ja piimää.
En teekään, joskus ostan eineksiä. Tykkään ruuanlaitosta, mutta nyt kun lapsemme ovat jo aikuisia, olemme todenneet että meillä on liian hyvää ruokaa; ne eivät ikinä muuta tästä talosta pois. Niinpä ruokahuushollin huonontaminen on nyt käynnissä, osa viikon aterioista korvataa eineksillä. Ravintoloissa emme tykkää käydä.
Kiinnostaisi ap:n ikä ja tulotaso. Niin, ja kerro vielä, asutko edes Suomessa.
No mä en ainakaan jaksa. Eineksiä ja ravintoloissa kanssa syödään. Muutaman kerran viikossa laitan itse.
Rahat loppuisi alkuunsa jos ravintoloissa alkaisimme syödä. Eikä täällä edes ole ravintoloita lähettyvillä. Sitä paitsi kun ruokaa oppii laittamaan, kehittyy rutiini eikä ruuanlaittaminen sitten tunnukaan enää vaivalloiselta.