1500€/kk nettona, paljon vai vähän?
Varmasti kuulostaa tyhmältä kysymykseltä, mutta puolustukseksi sanon heti, että olen ollut kauan opiskelija ja nyt toista vuotta lapsen kanssa kotona joten oma näkemys raha-asioissa alkaa hämärtymään jo.
Eli, jos minulle jää käteen eli nettona 1500€/kk palkkaa, onko se paljon vai vähän? Työtunteja en osaa sanoa, sillä teen freelancerina eri töitä, joista saan erisuuruista palkkaa. Vrt vuoksi, toissa viikolla tein töitä 22 tuntia, tällä viikolla 0 tuntia ja ensi viikolla ois edessä 57 tunnin urakka. Koko kesäkuun aikana oli työtunteja 66,5.
Keskivertona kuitenkin jää 1500€ puhtaana käteen, kuukaudessa. Tässä on nyt keskiarvo 3 kuukauden ajalta.
Paljon, vähän vai norm?
-a-
Kommentit (37)
Pienihän tuo palkka on, mutta riittää kuitenkin peruselämiseen hyvin. Itsellä palkka samaa luokkaa.
Olen siivooja ja nettopalkkani on tuon verran. Mielestäni oleellista ei ole se, onko summa "iso" vai "pieni", vaan tuleeko sillä tarpeeksi hyvin toimeen ilman, että tarvitsee pihistellä mistään.
Itsellä samaa luokkaa palkka ihan AMK koulutuksella, tosin nyt teen 6h päiviä mutta jos tekisin täyttä päivää niin ei paljoa enempi käteen jäisi.
Mun mielestä tosi hyvin, vähän tunteja ja ok liksa käteen. Voit varmaan sit jossain vaiheessa tehdä enemmän, kun tarvis. Tietysti tossa pitää ottaa huomioon, että maksullisia lomia ei ole. Vähän vaikea verrata tuloja normiduuni/freelancer.
Itsekin friikkuna miettii usein, että tässä on kyllä hyvät ja huonot puolet.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 21:52"]
En kyllä kovin hyväksi sanoisi. Olen kolmannen vuoden yliopisto-opiskelija, ensimmäistä kesää alan kesätöissä ja saan enemmän käteen nettona kuin sinä..
[/quote]
Varmaan luit kohdan, jossa aloittajan kerrotaan tehneen viime kuussa n. 66 tuntia töitä ja saaneen sen 1500 e? Se tekee nettona 22e/h ja bruttona n.28e/h. Taidat olla lääkäriopiskelija, jos tienaat enemmän. Mä oon kaupan kassa ja saan sen reilun 10 e BRUTTONA.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 12:16"]Mun mielestä tosi hyvin, vähän tunteja ja ok liksa käteen. Voit varmaan sit jossain vaiheessa tehdä enemmän, kun tarvis. Tietysti tossa pitää ottaa huomioon, että maksullisia lomia ei ole. Vähän vaikea verrata tuloja normiduuni/freelancer.
Itsekin friikkuna miettii usein, että tässä on kyllä hyvät ja huonot puolet.
[/quote]
Näin on! Palkallisesta lomasta voi tällä hetkellä vain unelmoida :D on tässä hyvät ja huonot puolensa, epävarmuus seuraavan viikon/kuun töistä tottakai se huonoin puoli tässä.
-a-
Työssäollessa tuo oli vähän (sain 2400€ käteen) nyt työttömänä ihan ok summa, saan saman verran työttömyyskorvausta käteen
Mä saan sairaanhoitajana tuon verran kun teen 80% työpäivää, ja koitan olla tyytyväinen. Lapsiakin on kaksi.
Hullua että ihmiset saa työttömyyskorvausta saman verran kun toiset palkkaa raskaasta työstään. Kyllä on moni asia tässä maassa pielessä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 13:04"]
Hullua että ihmiset saa työttömyyskorvausta saman verran kun toiset palkkaa raskaasta työstään. Kyllä on moni asia tässä maassa pielessä.
[/quote]
Hulluinta on se että toiset vielä kehtaa elvistellä saavansa saman verran tukia, kun joku saa työstään palkkaa! Ihan oksettaa tällaiset tyypit.
Ihan hyvä palkka noilla tunneilla. Tosin en laskisi 3 kk perusteella keskipalkkaa vielä.
[quote author="melba" time="27.06.2014 klo 13:54"]Ihan hyvä palkka noilla tunneilla. Tosin en laskisi 3 kk perusteella keskipalkkaa vielä.
[/quote]
3kk on vähän juu, mutta sen verran olen nyt tehnyt töitä "aktiivisesti" eli niin että lapsi on edelleen kotona hoidossa. Ikää 1v 3kk, parin kuukauden päästä aloittaa päivähoidon, jolloin tarkoitus löytää kokpäiväinen työ. Sit ei 1500€ kyllä enää riitä, kun tulee bensakulut, päivähoitomaksu (vaikkakin miehen kanssa puoliksi, niin lisää kuluja joka tapauksessa) jne.
-a-
Hyvä on palkka. Itse saan täysipäiväisestä työstä nettona 1200€. Lapset hoidossa ja työmatkaa n. 60 km/pvä. Onneksi mies myös töissä.
Se on se mitä monet päivätyötä tekevät hoitsut ansaitsevat kunnallisella puolella.
Että ihan mielenkiintoista lukea eräitä kommentteja, kun kys summa kymmenilletuhansille henkilöille ihan se perusnettoliksa kokopäivätyöstä :/ ja ihan täällä pk-seudulla myöskin missä vaikkapa asuminen kustantaa kivan siivun tuloista.
Saman verran saan, kokopäiväisestä työstä. Toimistotyö, ei asiantuntijatasoa ja myönnän, että palkka on aika huono. Asutaan Helsingissä ja hyvällä paikalla, joten vuokran kanssa on vähän tiukkaa. Yksin asuessa olisi varmasti vielä paljon tiukempaa. Sen sijaan vähän halvemmalla alueella olisi kahdestaan varmaan ihan OK, ja pienemmässä kaupungissa pärjäisin tällä netolla hyvin yksinkin.
Avovaimo saa suunnilleen ton verran kokopäiväisenä rautakaupan myyjänä. Jos on paljon iltaa ja viikonloppua, niin vähän enemmän ja pelkällä päivävuorolla vähän vähemmän. Itellä rekan ratissa tulee nettona joku reilu 2000 €/kk kokopäiväisessä epäsäännöllisessä vuorotyössä. Työtunteihin nähden palkkasi on siis huikea.
En kyllä kovin hyväksi sanoisi. Olen kolmannen vuoden yliopisto-opiskelija, ensimmäistä kesää alan kesätöissä ja saan enemmän käteen nettona kuin sinä..