Oikeus irtisanoa ystävyyssuhde - onko perusteet?
Olen sydänjuuriani myöten loukkaantunut. Olen paininut tämän asian kanssa nyt 2 kuukautta ja päätynyt irtisanomaan ystävyyssuhteeni. Tausta: ns. ystäväpariskuntamme kanssa on ollut aiemmin talvella puhetta, että lähdemme yhdessä kolmen perheen kanssa talvilomalle. Asiasta puhuttiin pitkin talvea ja päätettiin varata matka. Kaikki olivat kohteesta yhtä mieltä. Ystäväpariskuntamme oli kuitenkin toisen perheen kanssa päätynyt varaamaan matkan keskenään yhtenä viikkona ja meille kerrottiin vasta 3 päivän kuluttua, että matka on jo varattu. He sanoivat, että toivovat meidänkin varaavan matkan lähiaikoina. Me ajattelemme, että koska varausta ei tehty yhdessä, he eivät halua meitä matkalle lainkaan. He ovat pyydelleet anteeksi toimintaansa ja vakuutelleet, että haluavat meidät mukaan, mutta me emme enää suostu lähtemään koko matkalle. He selittelevät, että he eivät ole tulleet ajatelleeksi edes sellaista mahdollisuutta, että eivät haluaisi meitä mukaan, vaan ovat vain suoraviivaisesti varanneet matkan ilman sen kummempaa miettimistä. Minusta he eivät ole huomioineet meitä lainkaan ja ovat toimineet syvästi loukaten. Me olemme itkeneet asiaa useasti ja nyt päätyneet siihen, että laitamme välit poikki heihin.
Mitä mieltä te lukijat olette asiasta?
Kommentit (80)
Kerran olet loukkaantunut, mainitse asiasta ystävällesi tai tuolle parille. Ystävyyttä ei tietenkään irtisanota, mutta matka jäisi väliin.
Miksi näin paskaa provoa ruokitaan?
Hah täähän on hauska provo! Meinasin tukehtua ruokaan.
Ap - huomenta. Minun näkemys asiaan tässä (ja olen reissannut yli 20 kertaa ympäri maailmaa kaverin kanssa, lasten kanssa, osa lapsista mukana, miehen kanssa, ystäväpariskunnan kanssa). Olen myös ihminen joka ottaa (liikaakin) muita huomioon. Uskon että olisin vähän loukkaantunut tästä asiasta kans, eli jos muut ovat tilanneet kertomatta meille MUTTA jos saisin kuulla pahoittelut ja että haluavat meidät mukaan niin great, sitten tilaisin nopeasti ja olisin asiaan tyytyväinen. Varsinkin jos ottaa lento erikseen ja hotelli netin kautta on hankalaa päästä samalle lennolle / hotellille. Kokemusta on. Ei kannata vatvoa näitä asioita tuolla lailla, enkä todellakaan ymmärrä sitä että sun mies itkee tämän takia....??? Jos teillä ystäviä jotka eivät näin raskaasti mieti asioita voi olla heille raskasta olla teidän kanssa joskus....en tiedä. Esim tuo odottaminen kohteessa - itse en lähtisi ihmisten kanssa lomalle joilla ihan eri rytmi tai jotka eivät pärjäisi omillaan välillä. Pilaisi vain lomaa, on niin lyhyt se lomaviikko (kaksi) etten laittaisi energiaa semmoisiin asioihin. Ed päivänä voi vaikka keskustella mitä kukin haluaa ja joskus joku lähtee omille teille ja toiset yhdessä jne...fiiliksen mukaan mennään, tai? Olisi raskasta jos joku olettaa että tehdään kaikki yhdessä, hyi. Siitä minä saisi stressiä. Ymmärrätkö? Oletteko kenties insinööri-opettaja pariskunta??? *sori*....Nauttikaa kesästä, toivottavasti pääsette matkaan ja teillä kaikilla on hauskaa siellä välillä yhdessä ja välillä pienryhmissä / kahdestaan.
Jätän nyt jutun provoarvon sikseen ja haluaisin miettiä seuraavaa juttua: jos ollaan menossa samaan aikaan samaan matkakohteeseen, niin onko pakko 1) matkustaa samalla lennolla 2) asua samassa hotellissa 3) kiertää joka paikassa yhdessä? Kaikin puolin tasapuolisempaa ja rennompaa on, kun jättää kaikille vapautta yhdessä olemiseen ja tekemiseen. Syödään joskus yhdessä, käydään joskus jossain porukalla, Tai ryhmittäydytään eri porukkoihin, osa shoppailee, osa makaa rannalla/uima-altaalla, osa vesiurheilee, milloin kukakin. Miksi pitää olla koko loman kuin paita ja persus? Sehän on kauhean ahdistavaa.
No huoh miksette matkusta yksin, kun ei teidän rytmit lomalla edes kohtaa. Olkaa sitte kavereita muulloin kuin lomilla. Ihan älytöntä touhua. Ja yöllä itkeminen tollasen takia? Mäkin olen herkkä mutta toi kuulostaa tosi oudolta.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 12:43"]Jätän nyt jutun provoarvon sikseen ja haluaisin miettiä seuraavaa juttua: jos ollaan menossa samaan aikaan samaan matkakohteeseen, niin onko pakko 1) matkustaa samalla lennolla 2) asua samassa hotellissa 3) kiertää joka paikassa yhdessä? Kaikin puolin tasapuolisempaa ja rennompaa on, kun jättää kaikille vapautta yhdessä olemiseen ja tekemiseen. Syödään joskus yhdessä, käydään joskus jossain porukalla, Tai ryhmittäydytään eri porukkoihin, osa shoppailee, osa makaa rannalla/uima-altaalla, osa vesiurheilee, milloin kukakin. Miksi pitää olla koko loman kuin paita ja persus? Sehän on kauhean ahdistavaa. [/quote]
Totta, mutta kyllä ne matkat kannattaa silti varata samaan aikaan, sillä ei ole mitään takeita, että esim. samalta alueelta löytyy mitään sopivaa vapaata hotellia juuri samaan aikaan.
Tietysti voihan kumpikin perhe lähteä samaan aikaan lomailemaan vaikka 100 kilometrin päähän toisistaan, mutta onko se sitten "yhdessä lomailua"? ;)
Minä olen ollut kavereideni kanssa samassa hotellissa, eikä se tuntunut kyllä yhtään ahdistavalta. Päinvastoin, on aina ollut oikein hauskaa. Jos jollakin oli jokin meno jossa halusi käydä yksin, niin ihan vapaasti sai mennä. Jos halusi vetäytyä omaan huoneeseensa aiemmin tai nukkua pidempään kuin muut, niin ihan vapaasti. Mutta kyllä sitä tuli silti paljon vietettyä aikaa yhdessä. Sen takia kai ylipäätään yhdessä matkalle lähdetäänkin, että saa matkaseuraksi ystäviä joiden seurassa viihtyy. Jos ystävien kanssa ei kiinnosta kulkea yhdessä vaan käydään vain pari kertaa yhdessä syömässä tms. niin en ymmärrä, mitä järkeä olisi yhdessä matkustaa ollenkaan. Parempi vain, että matkustaa yksin oman perheen kanssa ilman muita riippakiviä ja stressitekijöitä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:10"]
Mutta minua suututtaa ja loukkaa tuo käytös ja mieheni herää yöllä asiaa itkemään. Me koemme, että meitä ei noteerata eikä huomioida.
ap
[/quote]
mahdatte olla melkoinen parivaljakko :DDDDDDD
Tästä olisi saanut niin hyvän provon.
Kyllä mun mieleeni tulee että ovat toimineet harkitusti. Sanotaan nyt niin, että eivät olisi pistäneet pahaksi vaikka ette olisi lentoja ja hotellia samaan aikaan samasta paikasta saaneet.
Eli mun ratkaisu olisi olla suuttumatta verisesti, mutta ottaisin tietoisesti etäisyttä enkä koskaan enää mistään matkoista heidän kanssaan juttelisi. Enkä edes ajattelisi mukaan änkeämistä. Tsemppiä!
Emme me ole aiemminkaan juurikaan matkoja ehdotelleet. Enemmän tuo toinen pariskunta on aina matkalle lähdössä...
ap
Ap, ymmärrän hyvin tunteesi. Ja ala-arvoisia nämä kommentit täällä, joissa vähätellään miesten oikeuksia tunteisiin!!! Voi hyvänen aika, kyllä mieskin saa loukkaantua ystävyyssuhteissa. Ja jos ei kotonaan omalle kumppanilleen saa tunteita näyttää niin jo nyt on! Ei nykyaikana pidä enää kasvattaa tunnekylmiä miessukupolvia.Tunne ja järki ovat kuitenkin kaksi eri asiaa ja on ihan ok myöntää itselleen, että suhtaudun tähän enemmän tunteella kuin järjellä. Se on ihan ok, sellaisia me ihmiset ollaan!
Ja sanonpahan vaan, että missään ei tule niin syviä haavoja, kuin ystävyyssuhteissa... silloin kun asiat menee vinksalleen. Sitä on usein vaikea itselleenkään myöntää, miten paljon esim. pienikin huomiotta jättäminen voi satuttaa. Nuo "kolmen kimpat" ovat aina haastavimmat kokoonpanot. Oli kyseessä yksilöt tai perheet, niin helposti kahdella on yhteisiä juttuja, joista kolmannet on ulkona. Tietysti se "ulkovuoro" voi vaihdella asian mukaan...
Itse vältän ystäväperheiden kanssa matkustelua, vaikka siinä on kivatkin puolensa. Tai sitten tehdään vain sopivan lyhyitä reissuja. Pidemmätkin onnistuu joskus ihan ok, mutta silloin kun pitää valita niin mieluummin omalla perheellä. Me emme halua tehdä omalla lomallamme ja omilla rahoillamme kompromisseja, joita porukalla väistämättä joutuu tekemään (minkä hintainen asumus, minne mennään syömään, mitä ruokaa laitetaan, mihin aikaan lähdetään liikkeelle aamulla jne...) - ja eihän se mikään yhteismatka olisi, jos ei yhdessä tehtäisi juttuja. Ja jos haluaa itse päättää menonsa ja aikataulunsa ja budjettinsa jne. niin rennompaa ja kivempaa matkustaa omalla perheellä. Ja muuten, silloin kun useampi perhe tai pariskunta, voi joutua tahtomattaan mukaan toisen perheen parisuhdedynamiikkaan tai muihin ongelmiin... niitä ei lomalla kaipaa.
Koetan hakea hyviä puolia siitä, että lähtee reissuun yksin. Mutta tunnen kyllä tuskasi, kun mietin että olisin itse siinä :( Vaikea olisi kestää ystävien lähtöä yhdessä matkalle :( Silti en suosittelisi välien rikkomista. Sehän vain todistaisi ystävillesi, että tekivät oikean ratkaisun. Kertoisin mielipahani, sanoisin, että ok, teemme oman matkan tällä kertaa, kun kävi näin. Uskon, että ystäviäsi vielä harmittaa että kävi näin. Ja jos ei harmita niin... hmm... ovatko he ystäviäsi?
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:01"]
Olen sydänjuuriani myöten loukkaantunut. Olen paininut tämän asian kanssa nyt 2 kuukautta ja päätynyt irtisanomaan ystävyyssuhteeni. Tausta: ns. ystäväpariskuntamme kanssa on ollut aiemmin talvella puhetta, että lähdemme yhdessä kolmen perheen kanssa talvilomalle. Asiasta puhuttiin pitkin talvea ja päätettiin varata matka. Kaikki olivat kohteesta yhtä mieltä. Ystäväpariskuntamme oli kuitenkin toisen perheen kanssa päätynyt varaamaan matkan keskenään yhtenä viikkona ja meille kerrottiin vasta 3 päivän kuluttua, että matka on jo varattu. He sanoivat, että toivovat meidänkin varaavan matkan lähiaikoina. Me ajattelemme, että koska varausta ei tehty yhdessä, he eivät halua meitä matkalle lainkaan. He ovat pyydelleet anteeksi toimintaansa ja vakuutelleet, että haluavat meidät mukaan, mutta me emme enää suostu lähtemään koko matkalle. He selittelevät, että he eivät ole tulleet ajatelleeksi edes sellaista mahdollisuutta, että eivät haluaisi meitä mukaan, vaan ovat vain suoraviivaisesti varanneet matkan ilman sen kummempaa miettimistä. Minusta he eivät ole huomioineet meitä lainkaan ja ovat toimineet syvästi loukaten. Me olemme itkeneet asiaa useasti ja nyt päätyneet siihen, että laitamme välit poikki heihin.
Mitä mieltä te lukijat olette asiasta?
[/quote]
Olette itkeneet asiaa useasti? Aikuiset ihmiset, haloo. Varatkaa oma matka ja sillä sipuli.
Niin me varaammekin oman matkan, mutta arvatkaa vaan, kuinka mukava talvilomasta tulee, kun koko ajan mietimme, että toisilla on kivaa keskenään emmekä me ole mukana?
ap
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 09:51"]
Niin me varaammekin oman matkan, mutta arvatkaa vaan, kuinka mukava talvilomasta tulee, kun koko ajan mietimme, että toisilla on kivaa keskenään emmekä me ole mukana?
ap
[/quote]
Ainahan voit ajatella, että heidän loma epäonnistuu. Mistä sitä tietää? Pidätte hauskaa keskenänne.
Ainahan voit ajatella, että heidän loma epäonnistuu. Mistä sitä tietää? Pidätte hauskaa keskenänne.
[/quote]
No eikö olisi järkevämpää ajatella, että kaikki tekevät lomastaan onnistuneen, missä ikinä ovatkaan. Ei kai tarvitse olla niin että vain vahingonilo tuottaa hyvää oloa? Fiksua olisi, että lopetetaan narina ja parku ja keskitytään hyvään tähän hetkeen ja tulevaisuuteen.
Mitään perusteita ei tarvita, teet just niin kuin hyvältä tuntuu.