Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumisen kalleudesta johtuu köyhyys ja työttömyys

Vierailija
27.06.2014 |

Olen työtön joten valtio maksaa asumiseni, lähes suoraan kaupungille mutta silti suurin osa rahoista menee pelkästään vuokraan.Uskon että jos vuokrien hinnat laskisivat puoleen, niin minullakin olisi varaa mennä töihin.Todella köyhät lapsiperheet saavat normien mukaiset asunnot, kun taas työssäkäyvät perheet sinnittelevät pienissä asunnoissa, vai olenko ihan väärässä?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 09:38"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 09:12"][quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 08:57"]

Tässä velkaisessa Suomessa maksetaan miljardikaupalla asumistukia yms., jotka totta kai nostavat vuokratasoa ja asumisen kustannuksia. Tukia pienentämällä vuokratasokin pienenisi.

[/quote]

Tätä on  muuten tutkittu ja on huomattu, että vuokrat nousevat sitä mukaa, mitä valtio antaa tukea asumiseen.Täytyy muistaa, että suurin osa asunnoista on valtion ja kuntien omistuksessa, eli rahat vain kiertävät työttömien kohdalla.

[/quote]

Valtio ei omista VVO:ta vaikka nimi onkin sama vanha. Kunnilla on kyllä asuntoja.

[/quote]

Kaupungissani ei yhtään VVO:n asuntoa olekaan. ap

Vierailija
22/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 09:42"]

ei oo järkeä käydä töissä?

nyt vittu töihin siitä, me muut yritetään pitää tätä korttitaloa kasassa saatana ja te spekuloitte voisko mennä duuniin.

[/quote]

Olen jo töissä, mutta orjapalkalla.Olen ns. piilotyötön, minua et työttömyystilastoista edes löydä.Ja herää sinäkin todellisuuteen koska tämä voi lähiaikoina koskettaa sinuakin.  ap *joka miettii, mihin ihmeeseen ne vuokrahat valuu, jos talokin on maksettu aikaa sitten*

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://vuosikertomus.sato.fi/2013/sato-ja-yhteiskunta/asuntomarkkinat

"Yksityiset piensijoittajat omistavat noin 50 prosenttia Suomen noin 800 000 vuokra-asunnosta, kunnat noin 35 prosenttia ja asuntosijoitusyhtiöt noin 15 prosenttia."

Kunnat siis vähemmistö: Asumistuki valuu yksityisille omistajille.

Vierailija
24/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä alimissa tuloluokissa noin. Minä taas menen paljolti siksi töihin että pystyn ylläpitämään asumien ja muun elintason.

Vierailija
25/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä alimissa tuloluokissa noin. Minä taas menen paljolti siksi töihin että pystyn ylläpitämään asumien ja muun elintason.

Vierailija
26/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 08:49"]

Olen laskenut tarkasti minkälaista työtä voisin ottaa vastaan, ja asumistuessahan otetaan huomioon bruttotulot.Edes osa-aikainen ei kannata, koska se laskee asumistukeani niin paljon että käteen ei jää korvausta tehdystä työstä.Olen tällä hetkellä työharjoittelussa, mutta tietenkin toivon että joku päivä voisin saada ihan palkkaakin.

[/quote]Jos jäät tuleen makaamaan niin siitä ei hyvää seuraa. Et nouse tuosta tilanteesta koskaan pois jos et mene töihin siksi että se ole mielestäsi riittävän kannattavaa. Onnea vaan valitsemallesi tielle.

Vierailija
27/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojen hinnat ovat suoraan yhteydessä tukiin ja helpotuksiin. Oikeasti siis tavallinen ihminen ei näistä hyödy. Ehkä se kerran kirpaisisi kun asumistuet puolitettaisiin mm. opiskelijoiden kohdalla jotka eivät ansaitse mitään, kuluttavat vain. Opiskelijan oikea, tulojen mukainen asumismuoto on soluasuminen ellei vanhemmat kustanna omaa yksiötä. Asumistukea ei mielestäni pitäisi maksaa myöskään lapsettomille työttömille kuin vuoden jonka jälkeen se pitäisi anoa joka kuukausi erikseen todistamalla että on hakenut töitä aktiivisesti. Yksinäisen työttömän paikka on asuntolassa ilman halua tehdä töitä. Lapsiperheen kohdalla arvio pitäisi tehdä joka perheen kohdalla erikseen ja tietyksi aikaa. Esimerkiksi että tuli loppuu automaattisesti samaan aikaan kuin vaikkapa kodinhoitotuki tai äitiysloma ja sitä pitää hakea uudelleen jos on tuona aikana raskautunut uudelleen ja väliin puolen vuoden karenssi, Eli Kelalle pitäisi jo hakuvaiheessa kertoa suunnitelma miksi aikaa asumistukea tarvitsee ja mistä syystä ja asumistuki maksetaan vain tuolle ajalle. Loppuu lasten tehtailu vain rahan takia. Olen kuullut isoilla leikkipuistoilla joidenkin äitien keskustelevan siitä milloin seuraava kannattaa pykätä etteivät tuet pienene. Nykyään asun ulkomailla ja lapsiperheet tuntuvat pärjäävän paremmin ilman noita tukia. Kaikki tuki perheille kun perustuu siihen kuinka paljon tienaa eli lapsiperhe saa sen mukaan takaisin veronpalautuksina ja meidän kohdalla kun mies vaan tienaa ja minä olen kotona niin hän maksaa kuukausittain lähes 2000 euroa vähemmän veroja palkastaan, se on "minun tuloani" kotiäitinä. Jos mies ei olisi töissä ei saataisi mitään automaattisesti ja asuttaisiin huomattavasti kamalammassa kaupunginosassa. Täällä sossupummit eivät asu samoilla kortteleilla työssäkäyvien veronmaksajien kanssa kuten Suomessa.

Vierailija
28/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten kun tuet huononee nykyisetsä? Kokoomushallitus ihan varmasti luo "kannusteita", kuten edellisenkin laman lopulla. "kannustevähennys" tarkoitti sitä että kouluista valmistuneilta nuorilta otettiin pois mahdollisuus työttömyyskorvaukseen. Jos alkaa näyttää siltä että yhä suurempi osa on sitä mieltä että ei kannata lähteä töihin., niin tukia huononnetaan sen verran että on taas pakko.

Vierailija
29/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 09:27"]

Kun vuokra on 900e/kk ei ole yhlla järkeä käydä normipalkalla töissä, jos vuokra on 600e kk, voi olla järkeä.

Olettaen että kaiken joutuu maksamaan itse.

Tuilla eläville on ihan sama paljon vuokra on. Kun ei itse maksa sitä kuitenkaan.

[/quote]

No ei se nyt ihan sama ole. Jos vuokra menee sen yli mikä katsotaan hyväksytyksi enimmäismenoksi, niin kyllä sä sen toimeentulotuen perusosasta sen ylimenevän maksat.

Vai meinaatko että Pirkko Peruseläjä voi asua 850euron kaksiossa kivalla paikkaa, kun maksimi hyväksyttävä vuokra on yksineläjälle 550. Niin kenen meinaat ton 300 maksavan? Sossunko? Ei maksa, vaan käskee muuttaan halvempaan.

Vierailija
30/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta maksaa asumisen ja elämisen, mutta mitään ei voida itse tehdä vastineeksi. Valitetaan vain että ei kannata tehdä töitä. No tämä kertoo juuri sen, että tuet ovat selkeästi liian isot, jos työnteko ei kannata. Ei muuta kuin tukia leikkaamaan.

Vierailija
31/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 09:52"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 08:49"]

Olen laskenut tarkasti minkälaista työtä voisin ottaa vastaan, ja asumistuessahan otetaan huomioon bruttotulot.Edes osa-aikainen ei kannata, koska se laskee asumistukeani niin paljon että käteen ei jää korvausta tehdystä työstä.Olen tällä hetkellä työharjoittelussa, mutta tietenkin toivon että joku päivä voisin saada ihan palkkaakin.

[/quote]Jos jäät tuleen makaamaan niin siitä ei hyvää seuraa. Et nouse tuosta tilanteesta koskaan pois jos et mene töihin siksi että se ole mielestäsi riittävän kannattavaa. Onnea vaan valitsemallesi tielle.

[/quote]

Niin siis, olen työharjoittelussa palkan toivossa, että mitenköhän olen nyt jäänyt johonkin makaamaan. ap

Vierailija
32/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, lusmut työttömät keksii mitä tahansa ettei tarvitsisi mennä töihin ja syyttää työttömyysestään ketä tahansa muuta paitsi itseään. Oppikaa jo että omat valinnat ratkaisevat. Enkä tällä tarkoita nyt vammaisia, sairaita jne, vaan täysjärkisiä terveitä aikuisia joiden mielestä kaikkien muiden paitsi hänen itsensä kuuluu rahoittaa hänen ja hänen perheensä eläminen. Aloittajan oma valinta on, ettei mene töihin koska asuminen niin kallista. Hyvä, hieno juttu, mutta miksi hänelle pitäisi moisesta vielä erikseen maksaa? Sitä sietää miettiä.

Vierailija
33/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on siinä ihan oikeassa, että työssäkäyvillä ei ole välttämättä varaa sopivankokoiseen asuntoon. Kela maksaisi meidän kokoiselle perheelle 125 m2 asunnon jos elettäisiin tukien varassa. Nyt eletään puolta pienemmässä. Asuntolainaa asunnosta on sen verran, ettei myynti kannata. Hinnatkin unovat laskeneet. Lainaa laajentamiseen ei saada, koska myöntämisperusteet ovat muuttuneet eikä ulkopuolisia takaajia ole.

Vierailija
34/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 10:27"]

Heh, lusmut työttömät keksii mitä tahansa ettei tarvitsisi mennä töihin ja syyttää työttömyysestään ketä tahansa muuta paitsi itseään. Oppikaa jo että omat valinnat ratkaisevat. Enkä tällä tarkoita nyt vammaisia, sairaita jne, vaan täysjärkisiä terveitä aikuisia joiden mielestä kaikkien muiden paitsi hänen itsensä kuuluu rahoittaa hänen ja hänen perheensä eläminen. Aloittajan oma valinta on, ettei mene töihin koska asuminen niin kallista. Hyvä, hieno juttu, mutta miksi hänelle pitäisi moisesta vielä erikseen maksaa? Sitä sietää miettiä.

[/quote]

Teen jo vastiketta(työttömyyskorvaus)vastaan töitä, joten mitä vielä haluat? En mene töihin saadakseni arvostusta sinun kaltaisilta ihmisiltä, vaan haluan arvostuksen näkyvän tililläni. ap