Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku voi olla ateisti vielä nykyään?

Vierailija
26.06.2014 |

Kommunismi meni. Taikausko meni ja tekee taas tuloaan. Ateismi meni mut vielä Suomen takapajulassa siitä jauhetaan.

Kysymys siis kuuluu: miksi ateismia vielä esiintyy Suomessa? Johtuuko se mielenkiinnon puutteesta elämän peruskysymyksiä kohtaan?

Ei mitään ateisteja vastaan, mut mun mielestä mielenkiintonen kysymys. Ateismi ei ole maailman mittaluokassa kovin suosittu ajatussuuntaus. Suomessa sen puolesta kuitenkin paasataan. Miksi?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Jumalaa ei ole, kaikki on sallittua.

Sartre

Vierailija
42/51 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että joku jossain on laittanut kaiken alulle, mutta poistunut jo hyvä aikaa sitten takavasemmalle koodaamaan uusia kosmoksia. Ollaan siis omillamme, kamut. Onkohan suuntaukselleni nimeä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommunismi meni. Taikausko meni ja tekee taas tuloaan. Ateismi meni mut vielä Suomen takapajulassa siitä jauhetaan.

Kysymys siis kuuluu: miksi ateismia vielä esiintyy Suomessa? Johtuuko se mielenkiinnon puutteesta elämän peruskysymyksiä kohtaan?

Ei mitään ateisteja vastaan, mut mun mielestä mielenkiintonen kysymys. Ateismi ei ole maailman mittaluokassa kovin suosittu ajatussuuntaus. Suomessa sen puolesta kuitenkin paasataan. Miksi?

Enemmän ihmetyttää miten vieläkin osa aikuisista uskoo satuihin? Jumala, joulupukki samaa sarjaa. Aivan sama mikä tai mitä jos uskoo. Spagettihirviö ja lihapulla enkelit on yhtä uskottavia kuin mikä tahansa uskonto. Sillä erolla että spagettihirviön nimissä ei ole tapettu ketään.

Vierailija
44/51 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että joku jossain on laittanut kaiken alulle, mutta poistunut jo hyvä aikaa sitten takavasemmalle koodaamaan uusia kosmoksia. Ollaan siis omillamme, kamut. Onkohan suuntaukselleni nimeä?

Deismi

Vierailija
45/51 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti en ole koskaan uskonut Jumalaan ja kiellän hänen olemassaolon (minulla ei ole mitää ongelmaa ihmisten kanssa, jotka uskovat Jumalaan, se on heidän oikeutensa ja kunnioitan sitä.), mutta en oikein käsitä miksi kaikki aina sanovat, että ateistien elämällä ei ole merkitystä. Olen itse opiskellu luonnontieteitä ja tutkinut uskontoa kauan ja en henkilökohtaisesti ole koskaan tuntenut, että olisin jäänyt mistään paitsi. Löydän tarkoituksen elämälleni ihan hyvin.

Olen lukenut enemmän kuin tarpeeksi teoksia filosofiasta ja psykologiasta, lakikirjakin on tuttu ja en ole koskaan ajatellut, että olisin jotenkin vähemmän moraalinen kuin uskovaiset. Ja edelleenkin; en yleistä. Minulla on paljon hyviä kristittyjä ystäviä (yksi hindu ja muslimikin.), jotka ovat minun kanssani jutelleet uskonnosta ja sen hyvistä ja huonoista puolista. Me olemme ystäviä ja emme ole koskaan olleet riidoissa uskon takia. En ymmärrä miksi ihmiset jankkaavat tätä asiaa. 

Vierailija
46/51 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnottomuus on nopeiten kasvava vakaumus koko maailmassa.

Vierailija
47/51 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma elämänkokemus, läheinen kärsi enemmän kuin Jeesus. Kaiken maailman hihhuleita yritti "pelastaa" kun lääketiede ei enää pystynyt korjaamaan virhettään. Semmoista kun seuraa vierestä nuoren silmin niin se aiheittaa voimakkaan vastareaktion.

Vierailija
48/51 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska jumalaa ei ole olemassa -siksi.

Vierailija
49/51 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli uskot kristinuskon olevan ainoa sivistystä ylläpitävä seikka? vaikka kristilliset laitokset toimivat ensimmäisinä sivistyksen tuojina, uskonto itsessään on jarruttanut keskiajasta lähtien muuta tieteellistä ajattelua ja vain hidastanut tieteellistä kehitystä. Hyvä että vihdoin ja viimein ihmiset alkavat ajatella omilla aivoillaan eivätkä usko sokeana monituhatvuotisia valheita ihmeitä tekevistä paimentolaisista. Toki suomen(kin) kontekstissa kirkko tekee myös paljon hyvää ja tuo turvaa ihmisille.

Vierailija
50/51 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto on maailmassa vain väline ja vallan käyttämiseen käytetty manipulointikeino. Kuka tahansa voi miettiä oman elämänsä kontekstia ja tarvittaessa sovittaa siihen uskonnon jotta pääsee pidemmälle omassa ympäristössään.

Kaikki uskonnot ovat kertomuksia Auringosta, oman planeettakuntamme keskuksesta ja sen vaikutuksista, sekä negatiivisesta että positiivisesta. Uskonnot ovat kertomuksia, jotka jäsentelevät maailmankaikkeuden tunnettua sekä tieteen avulla vielä tutkimatonta energiaa ja olomuotoa johonkin kertomukseen ja kontekstiin. Uskonnot voidaan muurata yhteiskuntaan vapaamuurauksen menetelmin. Jokaista uskontoa voidaan pitää oman aikakautensa isona eettisenä kontekstina jolla kansanjoukot on saatu yhdistymään erinäisten ravinto- ja puhtausohjeiden taakse. Lopuksi nimetään Jumala joka on aina suoraan tai välillisesti Aurinko ja homma siloitetaan sillä. Näin on syntynyt nykyihminen, joka on hyötynyt evoluutiossa siitä, että on lapsen tavoin kuullut ja totellut eettistä kertojaa.

Maailmankaikkeudessa on paljon tutkittavaa. Mukava ja mielenkiintoinen voisi olla jonkun vieraan sivilisaation yhteydenotto meidän maailmassamme todennettavin menetelmin. Jokin laji, joka edes jotenkin olisi kaltaisemme.

Uskontokiistelyn sijaan olisi parempi kehitellä lyhyt eettinen koodisto asioista jotka ovat vahingollisia ja haitallisia sekä kylkeen ruokaohjeisto joka olisi terveellinen ja ihmisen suolistolle sopiva. Jokaiselle lisäksi varoituksen sana liiasta Auringonpalvonnasta joka on vahingollista, vaikka koko planeettakuntamme Auringon ympärillä fysiikan ja tieteen lakien mukaan pyöriikin.

Siit se sit lähtisi.

Vierailija
51/51 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistetusti uskovaiset ovat tyhmempiä kuin ateistit. Se nyt vaan on tyhmää uskoa että ois joku taivaallinen voima. Ei ole tuolla avaruudessa sellaista.