Sappirakon poiston läpikäyneet - jäikö vaivoja?
Te joilta on poistettu sappirakko kivien takia, olisin erittäin kiitollinen vastauksista! Olen leikkausjonossa ja kiinnostaisi, minkälaisia vaivoja poiston jälkeen voi jäädä, vai jääkö mitään?
Kommentit (76)
Minullakin on sappikiviä ja kovia kipukohtauksia, joiden syytä ei tiedetä. Sappileikkaustakin on mietitty, muttei ehkä johdu sapesta. Tuntuu, niin kuin suolentukkeuma, kuten eräällä edellisellä.
Mietin usein, kun mietin sappileikkausta, että tunnettu kirjailija, Mauri Sariola, kuoli sappileikkaukseen. Mikäköhän hänellä meni pieleen?
Nukutuksessa ja leikkauksessa voi monikin asia mennä pieleen. Näin ainakin olen kuullut :)
Aika harvoin nykyisin kuitenkin perusterveellä ihmisellä tulee ongelmia. Ne joilla on jotain muuta sairautta on sitten vaikeampia leikattavia.
Nro 54, tiedän tuon tunteen. Kohtaus ilman litalginia, muutaman kerran joutunut kärsimään sen. Kaksinkerroin lattialla tuskanhiki otsalta valuen.
Kiitos kaikille kokemuksistanne.
-ap
Nro 33, onpa erikoista etteivät poistaneet sappeasi päivystysleikkauksena, kun sait noin pahan kohtauksen. Huh!
Tuo ripuli kuulostaa tosi ikävältä, harmi, jos sellaisen voi saada pysyväksi. Toisaalta en voi välttääkään leikkausta, kohtaukset ovat niin pahoja ja tulevat usein. Ei kai ole vaihtoehtojakaan.
-ap
Nro 33, onpa erikoista etteivät poistaneet sappeasi päivystysleikkauksena, kun sait noin pahan kohtauksen. Huh!
Tuo ripuli kuulostaa tosi ikävältä, harmi, jos sellaisen voi saada pysyväksi. Toisaalta en voi välttääkään leikkausta, kohtaukset ovat niin pahoja ja tulevat usein. Ei kai ole vaihtoehtojakaan.
-ap
Sama juttu kodeiinin kanssa kuin muillakin. Ne on ilmeisesti sappitiehyet, jotka supistelee siellä. Litalgin auttaa.
Myös makeutusaineet aiheuttaa mahakipuja, siihen auttaa maitotuotteet. En tiedä johtuuko sappirakon poistosta.
4kk sitten poistettu sappirakko kivineen tähystyksellä. Itse leikkaus meni ongelmitta ja toipuminenkin oli nopeaa. Aamulla sairaalaan ja illalla kotiin:)
Lueskelin ennen leikkausta mahdollisista ongelmista leikkauksen jälkeen (googlettamalla) ja sappihapporipuli voi ilmeisesti joillekin epäonnisille tulla leikkauksen jälkiseurauksena. Itse olinkin eniten melkein huolissani juuri mahan toiminnasta leikkauksen jälkeen ja ensimmäisen viikko leikkauksesta maha olikin ihan sekaisin.
Söin kuitenkin 2 viikkoa aika kevyesti leikkauksen jälkeen ja lisäksi otin maitohappobakteereja ja vatsa rauhoittui jo ensimmäisen viikon jälkeen.
Sen jälkeen olen voinut syödä mitä tahansa eikä kipuja ole ollut. Kodeiinia sisältäviä lääkkeitä en tosin vielä ole uskaltanut kokeilla..
Itse kieltäydyin sappirakon poistosta,koska vaivat ei välttämättä lopu siihen. Avun sain akupunktiosta. Käyn skupunktiossa heti jos oikealla alkaa tuntua kireyttä.
Mullekin kävi siten, että sain haimatulehduksen, koska sappivaiva oli mennyt hoitamattomana liian pitkälle. Viikon oli tipassa, jonka jälkeen sitten leikkaus.
Leikkauksen jälkeen kaikki on ollut ok. Tosin rasvainen ruoka saa vatsani sekaisin ja esim. omenaa jos syön, on olo tosi täysi.
Whaat! Jo vuosikausia mulla ollut toi ripuli. Se on kamalaa. Aina lentää keltaista happovettä hanurista eikä pelkoa että vois mennä ulos syömään, heti tulee kiire ripuloimaan litratolkulla.
t: se leikkauspöydälle melkeen kupsahtanut. Niin ja kuivat siiderit ja viini aiheuttaa edelleen kipukohtauksen. Ja lonkero. Niin pahan, että meinaa taju lähteä. Onneksi on litalgin.
6kuukautta sitten poistettu...ei mitään ongelmia.sappeni oli n.4kk tulehtunut ei auttanut antibiootit edes...kiinnikkeitä siis syntyi.pääsin juuri sairaalaan kun tulehdus leviimässä haimaan.lääkärit eivät uskoneet oksennus/kipukohtauksia jotka kestivät pahinmillaan koko yön ja aamun :(
vasta kun tulehdusarvoni oli sitä luokkaa että hyvä kun pystyssä pysyin lääkärikin alkoi uskoa! pääsin sitten tutkimuksiin ja kirurgi sanoi että nyt heti leikkaukseen.Sappi oli kroonisesti ja akuutisti tulehtunut patologin kirjeen mukaan.leikkaus kesti 4h kiinnikkeiden ja sappirakon repeämisen takia onneksi saatiin tehtyä tähynä! kivut olivat karseat ja jäin vielä sairaalaan ab tippaan pariksi päiväksi.mutta kivut yms hävisivät heti.kun pääsin kotiin vedin viikon verran kaikkea roskaruokaa miten sielunsieti :D Olin sitä ennen n.2kk syönyt pelkkiä keittoja (paino tippui aika kovaa tahtia) kun luulin että kärsin suolentukkeutumasta.onneks ohi!
42jatkaa...kertokaapa haamukivuistanne! itseäni joskus ahmimisen jälkeen alkaa "pistää" samanlailla kuin sappikohtauksessa...tosin todella paljon lievempänä,voiko haamukipua olla?
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 18:49"]
Meinasin kuolla leikkaukseen. Olin kaksi viikkoa teholla, vaikka alunperin piti päästä samana iltana kotiin. Omenasiideristä tulee edelleen aivan järkyttävät kivut jotka kestää tunteja jos ei ota litalginia.
[/quote]
Mikäs tuli leikkauksessa?
[/quote]
Kerropa?
Olin tähystysleikkauksessa noin kolme vuotta sitten. Helppo homma, samana päivänä pääsi kotiin.
Välillä tulee lievä sappikohtaus (ne sappitiehyet on kuitenkin olemassa), mutta menee helposti ohi Litalginilla. Eikä kohtaus ole todellakaan _mitään_ verrattuna niihin leikkausta edeltäviin kohtauksiin.
Edelleen vältän ruokia, joista tulee ongelmia esim. vihreä omena tai raaka punasipuli.
Wikipedia kertoo, että "Sariola kuoli sappikivileikkauksen yhteydessä tulleeseen sairaalabakteeriin."
Oho: kuoliko Sariola tosiaan sairaalabakteeriin. Olen yrittänyt joskus etsiä tietoa, mutten löytänyt. Kiitos tiedosta. Tsekkaan heti Wikipediasta.
Multa leikattiin sappirakko 5v sitten. Kohtauksen alkoivat odottaessani ensimmäistä lastamme. Esim. Litalgin-lääke oli kiellettyjen listalla raskauden takia. Kohtauksen tullessa huohotin kontallaan lattiaalla ison mahan kanssa, välillä kävin oksentamassa ja taas huohotin lattialla. Mitkään ns. korvaavat sallitut lääkkeet eivät tepsineet. Lopulta elin veteen tehdyllä kaurapuurolla, kaikki muut aiheuttivat kohtauksen.
Sappirakko leikattiin pois lapsen ollessa 3kk. Arvatkaa olinko saanut raskauskilot pois? Painoin tuolla kaurapuuro dieetillä 10kg vähemmän kuin ennen raskautta. Vaivat jäivät leikkauspöydälle, leikkaus meni hyvin ja toivuin nopeasti. En ehtinyt pahemmin lepäilemään, koska oli se pieni vauva täysimetyksellä. Parin viikon päästä leikkauksesta työntelin 5km kärrylenkkejä ym.
Ainoa vaiva, joka jäi, tulee jos syön kovin paljon herkkuja (suklaata) tai mättöruokaa ähkyyn asti: tulee etova kuvottava olo iltaa kohti. Ehkä ihan hyväkin asia...
Näin tosiaankin oli, että sairaalabakteeriin kuoli. http://fi.wikipedia.org/wiki/Mauri_Sariola
Ehkä tieto on lisätty sen jälkeen, kun sitä joskus etsiskelin. Mauri Sariola oli toisaalta ryhdikäs ihminen, joka vaati itseltään tiettyä kuria elämäntavoissa ja toisaalta lötyi sitä alkoholia ja uusi nainenkin. Eli ehti tarvittaessa katua syntejään kuolinvuoteellaan, jos sitä halusi. Olen tavallaan kunnioittanut häntä ja tavallaan säälinyt.
Kumma muuten, että tuohon aikaan kuoli sairaalabakteeriin, kun tuolloin oli paljon enemmän tehokkaita antibiootinkäyttömahdollisuuksia.
uppista