Epämääräinen lapsuusmuisto
Onko kenelläkään muulla kokemusta vastaavasta:
Aina kun kuulen yhden tietyn Carpentersin pop-kappaleen 1970-luvulta, se nostaa esiin hämärän muistikuvan lapsuudesta. Suurin piirtein tiedän, minkä ikäinen olen, näen edessäni lapsuuskotini lipaston ja sen yläpuolella olevan peilin. Mikään muu kappale ei aiheuta samaa. Aina kyse on tuosta samasta kappaleesta, aina samasta hämärähköstä näkymästä, joka ei tule mieleen koskaan muulloin. Ärsyttää ihan suunnattomasti, etten saa otetta sen enempään. Tuo näkymä, tuo kappale, mutta miksi tuo kappale herättää lapsuusmuiston ja miksi juuri tuon triviaalin näkymän?
Houkuttelisi käydä hypnotisoijalla, joka ehkä saisi palautettua ko. kappaleen avulla muistoni tuohon näkymään ja kenties selityksen, miten tuo musiikki ja tuo näkymä liittyvät toisiinsa.
Olisi mukava kuulla, jos jollakin on kokemusta jostakin vastaavasta!
Kommentit (23)
Olisikohan mahdollista, että olet kuullut tuon kappaleen ensimmäisen kerran tosi pienenä, 1v tai alle? Ja samaan aikaan, kun olet kuunnellut sitä kappaletta, olet katsonut samaan aikaan sitä peiliä?
Itsellekin tuli heti mieleen, että hypnoosi saattaisi palauttaa muistot mieleen. Aivoissa on tallessa vaikka kuinka paljon muistoja, joita ei enää osaa löytää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän näin voi olla. Mikä on muiston tunnelma? Positiivinen, negatiivinen, neutraali?
Jos positiivinen tai neutraali, voit antaa olla enemmän miettimisen ja olla tyytyväinen tunnemuistosta, jossa on hyvä sävy.
Ensimmäisenä laatusanana tulee mieleen "nostalginen". Muilta osin lämmin ja, tosiaan ärsyttävällä tavalla, epämääräinen. Se on kuin yrittäisi muistaa jotakin sanaa, joka on ihan kielen päällä, mutta ei tule mieleen. Tuo kuva lipastosta ja peilistä on hyvin elävä ja aina samanlainen - ja aina tulee mieleen vain kun kyseinen kappale soi. Jos ihmisellä ei ole tällaista vastaavaa kokemusta, ei ehkä ymmärrä kuinka helkutin ärsyttävää tuo on :) Haluaisi niin kovasti muistaa, mistä on kysymys, mutta annetaan vain tuo näkymä vihjeeksi eikä muuta.
T. AP
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan mahdollista, että olet kuullut tuon kappaleen ensimmäisen kerran tosi pienenä, 1v tai alle? Ja samaan aikaan, kun olet kuunnellut sitä kappaletta, olet katsonut samaan aikaan sitä peiliä?
Voi olla, mutta se muistikuva lipastosta ja peilistä on sellainen, että koen itseni olevan sen ikäinen, että olen jo lipastoa korkeampi. Näen lipaston kannen/pöytäpinnan ja sen yllä peilin alaosan (kyllä, näkymä on noin tarkka!). Sen vuoksi itse olen ajetellut, että olen ehkä 8-10-vuotias, jolloin tuo näkymä olisi ollut "luonnollinen". Ja tuo Carpentersien kappalekin olisi silloin ollut osa lapsuuden äänimaailmaa. Tiedän, että vanhemmillani oli yhtyeen levyjä 70-luvun lopulla.
Mullakin oli joskus epämääräinen musiikkimuisto lapsuudesta monta vuosikymmentä sitten. Että olin korva kiinni radiossa ja siellä soi joku kummallinen mutta samalla niin kiehtova, ihana melodia. Vuosia myöhemmin olin tunnistavani kappaleen (en vieläkään ole varma) Aram Hatsaturjanin Naamiaisvalssiksi.
Minusta tuossa muistossa ei ole mitään kummallista. Noin ihmisen muisti toimii, tuo kappale toimii sulla muistin palauttamisen vihjeen ja tuo mieleen tilanteen missä olet kappaleen kuullut.
Minullakin tietyt ruuat laukaisee vastaavan.
Itse olin lapsuuden koko ajan vahvasti sitä mieltä että oltiin käyty perhen kanssa ruotsissa lomareissulla ja minulla oli muistikuviakin siitä. Mutta vanhempien mukaan ei oltu koskaan käyty. Outoa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa muistossa ei ole mitään kummallista. Noin ihmisen muisti toimii, tuo kappale toimii sulla muistin palauttamisen vihjeen ja tuo mieleen tilanteen missä olet kappaleen kuullut.
Ja lisään vielä, että en tarkoittanut vähätellä muistoasi.kiinnostava ja kaunis muisto!
Yksi mahdollisuus on, että olet vain kokenut musiikin voimakkaasti. Vahva tunne on tuottanut vahvan muiston, vaikka siihen ei liity mitään suurta tai dramaattista tapahtumaa.
Musiikki puhuu suoraan tunteille, sivuuttaa järjen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mahdollista. Mahdollista on myös, että se assosiaatio on syntynyt myöhemmin ihan jonkun aivojen "laskentavirheen" seurauksena tai mistä tahansa sattumanvaraisesta syystä, ja kerran synnyttyään se vahvistuu kun tämä valemuisto tulee mieleen kappaleen soidessa. Mene ja tiedä.
Jos joku ulkopuolinen, kuten äiti tai isä muistaisi tuollaisen tilanteen, niin sitten toki asia olisi helppo vahvistaa. Muuten jää arvailujen varaan.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin oli joskus epämääräinen musiikkimuisto lapsuudesta monta vuosikymmentä sitten. Että olin korva kiinni radiossa ja siellä soi joku kummallinen mutta samalla niin kiehtova, ihana melodia. Vuosia myöhemmin olin tunnistavani kappaleen (en vieläkään ole varma) Aram Hatsaturjanin Naamiaisvalssiksi.
Tämä oli mielenkiintoinen vastaus ketjuun, kiitos!
Itsekin oikeastaan toivoisin, että se epämääräisyys liittyisi musiikkikappaleen tunnistamiseen. Valitettavasti omalla kohdalla kyse on siitä, että tunnistettu musiikkikappale yhdistyy ensikatselulla täysin erilliseen näkymään lipastosta ja peilistä. On ärsyttävän hankalaa etsiä mahdollisia yhteyksiä musiikin ja näkymän välillä - jotain on tapahtunut varmaankin silloin kun olen ollut ko. paikassa lapsuuden kodissani, kun ko. kappale on soinut, mutta en millään saa päähäni, mistä voisi olla kyse :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisään vielä, että en tarkoittanut vähätellä muistoasi.kiinnostava ja kaunis muisto!
Kiitos kommentista! Itsekin ymmärrän, että näkymä ja musiikki jotenkin liittyvät toisiinsa, mutta - ja tätä on niin vaikea selittää - jotakin tuntuu puuttuvan. Miksi tuo näkymä? Voisin kuvitella, että olen lapsuudessani kuullut lukemattomia kertoja erilaisia, melodisia, hyvinkin mieleen jääviä musiikkikappaleita. Jostain syystä kuitenkin tämä kyseinen kappale laukaiseen tuon tietyn, tarkan näkymän. Se on se juttu, mikä itseäni askarruttaa. Vanhempani varmasti kuuntelivat saman yhtyeen kappaleita useita kertoja lapsuudessani, vain tämä kappale ja vain tämä näkymä yhdistyvät mielessäni. Se vaikuttaa niin omituiselta, jotain muutakin on täytynyt tapahtua, joka liittyy tähän. Ja juuri tämä epämääräisyys ärsyttää ja mietityttää :)
T. AP taas.
Vierailija kirjoitti:
Ap on ihme jankkaaja. Lopeta jo!
Viekö tämä ketju liikaa huomiota naisvihaketjuiltasi? Vai mistä moinen aggressio?
Oletko kysynyt kappaleesta äidiltäsi tai isältäsi?
Oman lapseni kanssa kuuntelin tiettyjä biisejä paljon vauva-aikana. Jotkut oli sellaisia joiden tahtiin koitin nukuttaa sylissä, kun oli vatsavaivoja ja "tanssittiin hitaita". Musiikki auttoi mua jatkamaan kanniskelua, kun meinasi kädet pettää... Jotkut oli taas meidän hassuttelubiisejä, kun höpsöteltiin peilin edessä ja tanssittiin vauva mun sylissä ja vauva nauraa kikatti, tai oli jo yksi vee myöhemmin, kun lähti käveleen vasta 16kk iässä. Voisiko olla joku tämmöinen biisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mahdollista. Mahdollista on myös, että se assosiaatio on syntynyt myöhemmin ihan jonkun aivojen "laskentavirheen" seurauksena tai mistä tahansa sattumanvaraisesta syystä, ja kerran synnyttyään se vahvistuu kun tämä valemuisto tulee mieleen kappaleen soidessa. Mene ja tiedä.
Jos joku ulkopuolinen, kuten äiti tai isä muistaisi tuollaisen tilanteen, niin sitten toki asia olisi helppo vahvistaa. Muuten jää arvailujen varaan.
Mielenkiintoista, kiitos! Olen itse asiassa vanhemmilleni tästä jo puhunut, eivätkä he osanneet sanoa juuta eikä jaata. Mutta olen kyllä valmis hyväksymään sen mahdollisuuden, että muistot ovat jotenkin sekoittuneet tavalla, jota en muista/ymmärrä.
Tällä hetkellä on mielessäni selkeä yhteys: kun ko. kappale soi, ko. näkymä tulee vahvasti mieleen. Millään muulla kappaleella näin ei käy, ja näkymä ajoittuu mielessäni ja muistoissani hyvin vahvasti vuosiin jolloin olen ollut n. 8-10-vuotias (plus miinus 1v.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, kiitos! Olen itse asiassa vanhemmilleni tästä jo puhunut, eivätkä he osanneet sanoa juuta eikä jaata. Mutta olen kyllä valmis hyväksymään sen mahdollisuuden, että muistot ovat jotenkin sekoittuneet tavalla, jota en muista/ymmärrä.
Tällä hetkellä on mielessäni selkeä yhteys: kun ko. kappale soi, ko. näkymä tulee vahvasti mieleen. Millään muulla kappaleella näin ei käy, ja näkymä ajoittuu mielessäni ja muistoissani hyvin vahvasti vuosiin jolloin olen ollut n. 8-10-vuotias (plus miinus 1v.)
En ole mikään asiantuntija, mutta käsittääkseni valemuiston todennäköisyys olisi kaikista suurin, jos se sijoittuisi varhaislapsuuteen, alle 4 vuoden ikään. Mutta kyllä myöhemmässäkin iässä ja vielä aikuisuudessakin on täysin mahdollista, että muistot sekoittuvat ja muuttuvat ajan kuluessa - tämän takia esimerkiksi silminnäkijätodistajien kuulemista kauan sitten tapahtuneista asioista oikeudenkäynneissä pidetään nykyään arveluttavana.
Muisti toimii niin, että se pyrkii luomaan ja säilyttämään järjestystä ja merkityksellisiä tarinoita. Joskus täysin sattumanvaraiset asiat tulevat liitetyksi toisiinsa tavalla, joka jostain syystä tuntuu merkitykselliseltä. Sinun tapauksessasi on varmasti mahdollista, että jo pelkästään se seikka, että tuo mielikuva on palannut mieleesi, on tuntunut merkitykselliseltä, ja siksi muisto ja sen sisältämä yhteys musiikin ja näkymän välillä on vahvistunut, vaikka alunperin tällaista yhteyttä ei olisi ollut olemassa. Yhtä mahdollista tietysti on, että olet kokenut tilanteen sen tapahtuessa jotenkin merkitykselliseksi - ihan vaikka siitä syystä, että olet silloin sattunut kokemaan jotain voimakkaita tunteita, jotka eivät välttämättä liity siihen mitä sillä hetkellä tapahtui; tai sitten sillä hetkellä on tapahtunut jotain tärkeää, jota et enää onnistu palauttamaan mieleesi.
Mahdollisuuksia on siis monia, ja lienee mahdotonta varmuudella selvittää, mikä tuon assosiaation todellinen syy on.
Muistan lapsuudesta joitakin hetkiä kun esim. söin tiettyjä makeisia tai jäätelöä, joita ei ole valmistettu 80-luvun alkupuoliskon jälkeen. Ne eivät olleet mitenkään dramaattisia hetkiä eikä niissä tapahtunut mitään erityistä. Silti pystyn muistamaan joidenkin noiden päivien tunnelman noin 40 vuotta sitten. Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat AP.
Kyllähän näin voi olla. Mikä on muiston tunnelma? Positiivinen, negatiivinen, neutraali?
Jos positiivinen tai neutraali, voit antaa olla enemmän miettimisen ja olla tyytyväinen tunnemuistosta, jossa on hyvä sävy.