Sappirakon poiston läpikäyneet - jäikö vaivoja?
Te joilta on poistettu sappirakko kivien takia, olisin erittäin kiitollinen vastauksista! Olen leikkausjonossa ja kiinnostaisi, minkälaisia vaivoja poiston jälkeen voi jäädä, vai jääkö mitään?
Kommentit (76)
Minulla auttaa kohtauksiin Librax!
Sappirakko poistettu vuosia sitten, mutta esim. lanttulaatikosta tulee vieläkin sellaiset kivut, että ei kantsi edes kuvitella syövänsä sitä.
Sappirakko kuvineen, Huom 4 noin golfpallon kokoista kiveä poistettiin vvuonna 2006, sen jälkeen ei mitään vaivoja ennen kesää 2014, jolloin mökillä olessa join yhden siiderin janoon ja siitä noin 10 min päästä makasin kaksinkerroin oksentaen nurmikolla. Litalginiä ei ollut mukana. Nyt sitten kahtena viimeisenä yönä herännyt todella kovaan kipuun, Litalginit eivät ole auttaneet ja kipuilua jatkui muutaman tunnin ajan. Vatsa edelleen turvonnut ja arka. Mitään erikoista en ole iltaisin syönyt.
Kyllä kaikki sapesta johtuvat harmit jäi leikkauspöydälle! Tähystyksellä poistettiin sappirakko pari vuotta sitten ja toipuminenkin oli nopeaa.
Joskus todella harvoin tulee lieviä haamukipuja. Ruokavalio on pysynyt samana kuin ennen leikkaustakin.
Ei varsinaisesti mitään vaivoja, mutta ole varovainen kodeiinia sisältävien lääkkeiden kanssa (mm. codesan comp., professorin yskänlääke, panacod...) sain kodeiiini yskänlääkkeestä pahan sappikohtauksen vaikka sappirakko on poistettu.
En tiennyt ja luulin, että kuolen...mies soitti ambulanssin ja kohtaus sitten rauhottui ja loppui, mutta selvisi, että yskänlääkkeestä johtui....ne sappitiehyethän jää rakon poiston jälkeenkin...
Meinasin kuolla leikkaukseen. Olin kaksi viikkoa teholla, vaikka alunperin piti päästä samana iltana kotiin. Omenasiideristä tulee edelleen aivan järkyttävät kivut jotka kestää tunteja jos ei ota litalginia.
Kiitos vastauksista!
Nro 5, huh huh! Haluatko kertoa tarkemmin, mitä leikkauksessa kävi?
Toki leikkaus, oli miten pieni tahansa on aina leikkaus ja mitä vain voi tapahtua.
-ap
Minulle ei jäänyt kerrassaan mitään vaivoja, kipuja tai tuntemuksia.
5 jatkaa. Kurkunpää leikkasi kiinni heti nukutuksen alettua, eikä hengitysputkea saatu paikoilleen. Kramppasin ja leikkauksen jälkeen eivät saaneet hereille. Heräsin pari päivää myöhemmin. Puolet kielestä oli lähes vuoden tunnottomana.
Olin perusterve hoikka kaksikymppinen. Jostain syystä sappinesteeni vaan sakkautuu, siksi sain isot sappikivet.
5
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 18:48"]
Ei varsinaisesti mitään vaivoja, mutta ole varovainen kodeiinia sisältävien lääkkeiden kanssa (mm. codesan comp., professorin yskänlääke, panacod...) sain kodeiiini yskänlääkkeestä pahan sappikohtauksen vaikka sappirakko on poistettu.
En tiennyt ja luulin, että kuolen...mies soitti ambulanssin ja kohtaus sitten rauhottui ja loppui, mutta selvisi, että yskänlääkkeestä johtui....ne sappitiehyethän jää rakon poiston jälkeenkin...
[/quote] Mulla saman ilmiön teki cocillana yskänlääke. Aivan järkyttävä ja pitkäkestoinen kohtaus. Ensin luulin kuolevani, sitten toivoin kuolevani =(
Ei jäänyt vaivoja! Leikattu 9v sitten 23 vuotiaana.
Kiitos paljon vastauksista ja vinkeistä!
-ap
Ei jäänyt vaivoja. Kuukausi tähystysleikkauksen jälkeen söin varovaisemmin niitä ongelmallisia ruoka-aineita, sen jälkeen olen syönyt jokseenkin mitä tahansa ilman ongelmia.
Sappikiviä tuli, pääsyynä ilmeisesti sukuvika sekä nopea laihduttaminen. Leikattiin, jonka yhteydessä alkava tulehdus Sappirakoss, joten leikkaus erittäin aiheellinen. Leikkaus ok, ei komplikaatioita. Tehty myös Refluksi-leikkaus pari vuotta siitä.Sappiruokavalio monella jatkuu, leikkauksesta huolimatta,eli edelleen ruuansulatus reagoi tiettyihin ruoka-aineisiin. Kuten minulla on käyny, tosin muitakin vatsavaivoja on. Huom!! Saan myös joskus infernaalisen sappikohtauksen kipuineen yskänlääkkeestä, myös sellaisesta missä ei oo codeiinia!