Kysy toimittajalta
Olen lehtitoimittaja, en kerro tarkemmin työnantajaani mutta vastaan yleisellä tasolla kysymyksiin, jos jollakulla niitä on.
Kommentit (85)
Oletko sanomalehti- vai aikakauslehtotoimittaja? Kuinka pitkään olet ollut alalla? Millainen koulutus sinulla on?
Kuinka monta työkaveriasi on jo irtisanottu tai pakkolähetetty eläkkeelle?
Sanomalehtitoimittaja. Olen ollut alalla pian 20 vuotta ja minulla on yhteiskuntatieteiden maisterin tutkinto.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 17:52"]Kuinka monta työkaveriasi on jo irtisanottu tai pakkolähetetty eläkkeelle?
[/quote]
Valitettavasti erittäin moni. Omalla työpaikalla, muiden työpaikkojen kollegoita, kaikkialla. Potkuja, pätkätöiden teettämisiä, määräaikaisuuksien ketjuttamista ja eläkkeelle pakottamista, tätä ala ikävä kyllä on nykyään.
pelkäätkö itse potkuja? onko sinulla varasuunnitelmaa jos niin käy?
miksi toimittajat ovat usein niin pihalla numeroiden ja lukujen kanssa uutisissa.. miljardit muuttuu miljooniksi jne... menee pohja pois koko uutiselta kun ei ole hajuakaan luvuista
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 17:57"]pelkäätkö itse potkuja? onko sinulla varasuunnitelmaa jos niin käy?
[/quote]
Kyllä se on ainainen huoli joka kerta, kun YT:t käynnistyvät. Olen oikeastaan harkinnut alan vaihtamista ja uudelleenkouluttautumista, kun vielä ehdin ja voin.
Missä olet opiskellut yhteiskuntatieteiden maisteriksi?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 17:58"]miksi toimittajat ovat usein niin pihalla numeroiden ja lukujen kanssa uutisissa.. miljardit muuttuu miljooniksi jne... menee pohja pois koko uutiselta kun ei ole hajuakaan luvuista [/quote]
En osaa vastata varmasti uutisankkurien tai tv-toimittajien puolesta, mutta voisin kuvitella, että kova kiire ja stressi lisäävät virheiden mahdollisuuksia. Valitettavasti aikataulu on usein erittäin tiukka, omaksuttavaa uutta informaatiota on joka päivä valtavat määrät, ja ajan vähyyden vuoksi perehtyminen johonkin aiheeseen voi joskus jäädä pinnalliseksi.
Kuka ja/tai mikä taho suojelee mm. Päivärintaa? Hän on täysin ammattitaidoton ja luotaantyöntävä ihminen. Miksi hän saa tehdä työnsä niin huonosti ja muutenkin mikä YLEä vaivaa?
Mille alalle olet harkinnut vaihtavasi?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 18:03"]Kuka ja/tai mikä taho suojelee mm. Päivärintaa? Hän on täysin ammattitaidoton ja luotaantyöntävä ihminen. Miksi hän saa tehdä työnsä niin huonosti ja muutenkin mikä YLEä vaivaa?
[/quote]
En tunne Ylen organisaatiota juurikaan. Mitä tarkoitat kommentillasi Ylestä?
Onko sinun mielestä Suomessa vielä sanavapautta?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 18:03"]Oletko tehnyt paljon skuuppeja?
[/quote]
Joitain. Ei se arkipäiväistä ole mutta sattuu sitäkin aina välillä. Jos ei puhuta valtakunnantason skuupeista, niitä tulee useammin.
Oletko sanomalehdessä uutistoimittajavai toimitatko pääasiassa jtkin muuta kuin uutisaineistoa?
Kuka päättää aiheet, joista kirjoitat?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 18:06"]Onko sinun mielestä Suomessa vielä sanavapautta?
[/quote]
Tähän haluan minäkin vastauksen.
Voitko kirjoittaa rehellisesti oman mielipiteesi ja onko teille annettu ohjeet mitä ei saa kirjoittaa?
Miksi toimittajien kirjoittama suomenkieli on usein varsin huonoa?
Miksi lehtijutut ovat nykyisin niin huonosti kirjoitettuja ja miksi niissä on niin pirusti asia- ja kielioppivirheitä? Toimittajat tuntuu olevan ammattikuntaa, jonka työn taso vain huononee ja huononee. Tietysti sen ymmärtää kun kyseessä on kuoleva ala, tuskinpa fiksut ja lahjakkaat sinne hakeutuvat....