Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidin muistisairaus pahenee nopeaa vauhtia

Vierailija
27.06.2021 |

Pelottaa jo se väistämätön sairauden vaihe, kun hän ei enää tunne meitä lapsia ja joutuu laitoshoitoon. Nytkin tuntuu pahalta, vastata samoihin kysymyksiin 5 minuutin välein ja seurata vierestä, kun yksinkertaiset perusjutut, esim. jauhojen mittaaminen pullataikinaan, eivät millään tunnu onnistuvan

Kommentit (158)

Vierailija
61/158 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko huuhaata, mutta luin jostakin että Alzheimer on oikeastaan diabetes 3. Hiilareiden lopettaminen saattaa auttaa kun aivot siirtyvät käymään keto-aineilla glugoosin sijasta.

Hauraan ikäihmisen kohdalla kannattaa välttää kovin radikaaleja ruokavaliomuutoksia mm. vajaaravitsemusriskinkin vuoksi ettei jouduta ojasta allikkoon. 

Nykytiedon mukaan Alzheimerin tautia ei voi estää tulemasta tai parantaa. Liikkeellä on kaikenlaista uskomustietoon perustuvaa väitettä, jotka kannattaa ohittaa sujuvasti ja etsiä näyttöön perustuvaa tietoa esim. Käypähoidosta ja Muistiliiton sivuilta.

Altzheimer voi kestää 3 vuotta tai 13 vuotta. Se myös ilmenee eri tavoin, koska aivojen osat kärsivät eri tavoin. Hyvin yksilöllinen tauti. Ruokavaliolla voi vaikuttaa taudin etenemiseen, mikä mainitaan sekä brosyyreissä että muistihoitajien kertoamana.

Voiko sillä todellakin vaikuttaa jo todetun Alzheimerin taudin etenemiseen? Jostain syystä mulle ei ole kyllä valunut tämä tieto, vaikka muistisairaan omainen olenkin. Olen kuullut ainoastaan ennaltaehkäisevästä ruokavaliosta, mutta sen mukaan omaiseni söi jo muutenkin ennen diagnoosiaan.

No, muistihoitaja puhui FINGER:istä. Googleta toki lisää. Sisältää elintapamuutoksia, joilla olisi tutkittuja vaikutuksia kognitiivisiin taitoihin. Eivät toki paranna, mutta elämänlaatu voi parantua.

Vierailija
62/158 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani ja toivon, että äitisi ja sinä sekä muut hänen läheisensä pystyvät edes jossain määrin elämään hyvää elämää tässäkin tilanteessa ja että saatte riittävää apua oikealla hetkellä. Muistisairaudet ovat sekä yleisiä, että monen kohdalla todella hirveitä sekä potilaalle että läheisille. Itse aion hankkia eutanasian itselleni jos osuu kohdalle. Valitettaa, ettei Suomessa voi sellaista saada oli tilanne millainen tahansa. Kärsimys ei jalosta ketään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/158 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko edunvalvonta jo päätetty? Viimeistään tuossa vaiheessa kannattaa miettiä tulevat käytännön asiat kuntoon.

Joo tää on totta! Meillä äidillä on edunvalvoja ja aivan ehdoton! Edunvalvoja saa sitten lopulta vaikka päättää, että kotona asuminen ei onnistu enää.

Ja ihan jo vaikka kauppa- ja laskunmaksuasiat sujuvat aika paljon helpommin.

T:aikaisemmin äidistään kertonut

Edunvalvoja ei muuten päätä tuota, että kotona asuminen ei luonnistu. Ehkä onnistuu johonkin yksityiseen paikkaan saamaan rahalla. Tosiasiassa lopullisen päätöksen tehostettuun palveluasumiseen pääsemisestä tekee sosiaalityöntekijä, joka kuuntelee hoitotahon suosituksia ja jopa sen muistisairaan omia mielipiteitä. Sosiaalityöntekijän kanssa kokoustettiin tilapäishoitopaikassa, mihin lääkäri passitti ja kotihoidon edustaja oli painottamassa tuolle sosiaalityöntekijälle, että ei pärjää kotona ja ehdottomasti löydettävä muistisairaalle sopiva paikka, eikä kysymykseen tule muutama lähellä oleva yksityinen paikka palvelusetelillä, koska tietyllä tapaa aktiivinen muistisairas ei sovellu sinne.

Vierailija
64/158 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani ja toivon, että äitisi ja sinä sekä muut hänen läheisensä pystyvät edes jossain määrin elämään hyvää elämää tässäkin tilanteessa ja että saatte riittävää apua oikealla hetkellä. Muistisairaudet ovat sekä yleisiä, että monen kohdalla todella hirveitä sekä potilaalle että läheisille. Itse aion hankkia eutanasian itselleni jos osuu kohdalle. Valitettaa, ettei Suomessa voi sellaista saada oli tilanne millainen tahansa. Kärsimys ei jalosta ketään.

Luin jostain, että itsemurhan tehneiden vanhuksien aivoista löytyy enemmän Alzheimeristä kertovia merkkejä kuin verrokkiryhmältä. Aika moni siis on samaa mieltä kuin sinä. Minunki omaiseni yritti itsemurhaa siinä vaiheessa, kun sairaus oli edennyt hänelle tärkeän rajan yli (pidätyskyky oli mennyt).

Itsekin olen paljon pohtinut, mitä tekisin jo sairastuisin. En haluaisi omaiseni kohtaloa, mutta haaste on päättää, koska elämä on niin kurjaa, ettei halua enää elää, mutta sairauden pitäisi kuitenkin siinä vaihessa olla vielä sellaisella tasolla, että kognitiivisesti pystyy tekemään itsemurhan. Oma omaiseni oli jo liian höperö onnistuakseen yrityksessään.

Vierailija
65/158 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko huuhaata, mutta luin jostakin että Alzheimer on oikeastaan diabetes 3. Hiilareiden lopettaminen saattaa auttaa kun aivot siirtyvät käymään keto-aineilla glugoosin sijasta.

Hauraan ikäihmisen kohdalla kannattaa välttää kovin radikaaleja ruokavaliomuutoksia mm. vajaaravitsemusriskinkin vuoksi ettei jouduta ojasta allikkoon. 

Nykytiedon mukaan Alzheimerin tautia ei voi estää tulemasta tai parantaa. Liikkeellä on kaikenlaista uskomustietoon perustuvaa väitettä, jotka kannattaa ohittaa sujuvasti ja etsiä näyttöön perustuvaa tietoa esim. Käypähoidosta ja Muistiliiton sivuilta.

Altzheimer voi kestää 3 vuotta tai 13 vuotta. Se myös ilmenee eri tavoin, koska aivojen osat kärsivät eri tavoin. Hyvin yksilöllinen tauti. Ruokavaliolla voi vaikuttaa taudin etenemiseen, mikä mainitaan sekä brosyyreissä että muistihoitajien kertoamana.

Voiko sillä todellakin vaikuttaa jo todetun Alzheimerin taudin etenemiseen? Jostain syystä mulle ei ole kyllä valunut tämä tieto, vaikka muistisairaan omainen olenkin. Olen kuullut ainoastaan ennaltaehkäisevästä ruokavaliosta, mutta sen mukaan omaiseni söi jo muutenkin ennen diagnoosiaan.

No, muistihoitaja puhui FINGER:istä. Googleta toki lisää. Sisältää elintapamuutoksia, joilla olisi tutkittuja vaikutuksia kognitiivisiin taitoihin. Eivät toki paranna, mutta elämänlaatu voi parantua.

Kiitos vinkistä. Googletin, mutta eipä tuolta löytynyt mitään, mitä olisin voinut omaiselleni ehdottaa, kun hän todellakin on jo muutenkin koko ikänsä syönyt kasviksia ja marjoja painottaen. Tällaista tämä omaisen elämä on, aina välillä nousee toivonkipinä, mutta ei niitä vippaskonsteja valitettavasti ole.

Vierailija
66/158 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkistä. Googletin, mutta eipä tuolta löytynyt mitään, mitä olisin voinut omaiselleni ehdottaa, kun hän todellakin on jo muutenkin koko ikänsä syönyt kasviksia ja marjoja painottaen. Tällaista tämä omaisen elämä on, aina välillä nousee toivonkipinä, mutta ei niitä vippaskonsteja valitettavasti ole.

Vippaskonsti on se, että elää niin, että muistisairaus jää nuolemaan näppejään, kun kuolo korjaa jo ennen alzheimeria.

Vierailija
67/158 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä haluaa hoitaa äidin itse. Sanoo, että niin kauan kuin äiti tuntee isän, voi hoitaa kotona.  Tänään muistelivat nuoruuttaan. Isä kertoi vähän intiimejäkin juttuja ensimmäisistä treffeistä ja seuraavista ja kolmansista .Näen vanhempani peruskysymysten äärellä . Olen se ensimmäinen lapsi, se joka on laitettu alulle  5 kk ennen häitä :D  Isä on sanonut minulle tosi monta kertaa sekä selvin päin että pienessä humalassa, että rakastaa äitiä, Sen huomaa ihan kaikesta. Minua surettaa paljon etten voi auttaa oikein mitenkään . Voimattomuus, ajoittainen epätoivo. Tämä on oikeasti järkyttävän vaikeaa.

-ap

Voit lohduttautua sillä, että kaikki me kuollaan joskus mutta äitisi sentään saa kokea olevansa rakastettu loppuun asti. Vaikka hän ei muuta enää ymmärtäisikään, ehkä hän kuitenkin ymmärtää ja tuntee olevansa rakastettu ja turvassa isäsi kanssa?

Vierailija
68/158 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä haluaa hoitaa äidin itse. Sanoo, että niin kauan kuin äiti tuntee isän, voi hoitaa kotona.  Tänään muistelivat nuoruuttaan. Isä kertoi vähän intiimejäkin juttuja ensimmäisistä treffeistä ja seuraavista ja kolmansista .Näen vanhempani peruskysymysten äärellä . Olen se ensimmäinen lapsi, se joka on laitettu alulle  5 kk ennen häitä :D  Isä on sanonut minulle tosi monta kertaa sekä selvin päin että pienessä humalassa, että rakastaa äitiä, Sen huomaa ihan kaikesta. Minua surettaa paljon etten voi auttaa oikein mitenkään . Voimattomuus, ajoittainen epätoivo. Tämä on oikeasti järkyttävän vaikeaa.

-ap

Voit lohduttautua sillä, että kaikki me kuollaan joskus mutta äitisi sentään saa kokea olevansa rakastettu loppuun asti. Vaikka hän ei muuta enää ymmärtäisikään, ehkä hän kuitenkin ymmärtää ja tuntee olevansa rakastettu ja turvassa isäsi kanssa?

Tilannepäivitystä: Sen olen huomannut, että aika positiivinen on ollut viime aikoina. Tiedän, että isällä on rankkaa mutta tämänhetkinen sairauden vaihe vaikuttaa aika lailla seesteiseltä kuitenkin. Vaikka äiti piilotteleekin ihan kaikki tavarat jonnekin vintin uumeniin. 

ap

Vierailija
69/158 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman äitini (87) Alzheimer diagnoosista on nyt 15 vuotta. Vielä hengissä ja asunut pari viimeistä vuotta hoivakodissa . Ruokavalion vaikutuksesta en osaa sanoa mutta mahdollisimman varhain aloitettu  lääkitys hidastaa taudin etenemistä. 

Vierailija
70/158 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua on. Elämä on.

Vierailija
71/158 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

HoitajaHoitaa kirjoitti:

Ei välttämättä kaikki joudu laitoshoitoon, paikkoja on vähän. Useat muistisairaat pärjää paremmin omassa, tutussa ympäristössä. Eikä ole kirkossa kuulutettu että hän teidät lapset unohtaisi. Onko muistitesti tehty, lääkitys? Kotihoidon ja omaisien tuella ja yhteistyöllä pärjää useat kotona. Lisäksi on monissa kunnissa esim päiväkeskus toimintaa sekä lyhytaikaista hoitojaksoa (esim 1 viikko ) laitoksessa jossa saa vaihtelua ja omaiset lepoa.

Tietyssä vaiheessa sairauden edetessä eivät enää pärjää kotona. Vain jos joku muu tauti tai onnettomuus vie hengen voi laitoshoidon välttää.

Vierailija
72/158 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika negatiivisen kuvan saa muistisairaudesta tämän keskustelun perusteella. Toki jos on vanha ihminen ja aggressiivinen muistisairaus niin varmasti kommentit pitävät ihan paikkansakin.

Oman äitini muistisairaus ei ole edennyt lainkaan kahteen vuoteen. Hän tosi joi/masenteli aivonsa Alzheimer-kuntoon, on nyt vasta 73v. Ei kuitenkaan pysty asumaan yksin pelkojen takia. Tämä onneksi poisti myös päihdeongelman: ryhmäkodissa ei saa käyttää alkoholia ja äitini ei tajua lähteä sitä itse hakemaan. Luulen, että äidin hyvän voinnin salaisuutena on se aikaisessa vaiheessa saatu palveluasumispaikka. Kotona hän oli lakannut peseytymästä ja syömästä, kieltäytyi insuliinista ja dosetti oli kuin joulukalenteri, osa otettu ja osa ei. Nyt on säännöllinen ruoka, pesu, lääkitys ja valvonta. Äiti vihaa sitä mutta voi loistavasti. Käyn kerran viikossa ja yhden viikonlopun kuussa äiti on meillä.

Asiat on parhaalla mahdollisella tolalla.

Vierailija
73/158 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko edunvalvonta jo päätetty? Viimeistään tuossa vaiheessa kannattaa miettiä tulevat käytännön asiat kuntoon.

Olkaa sitten todella harkitsevaisia sen asian suhteen, kenet nimitetään edunvalvojaksi tai edunvalvontavaltuutetuksi. Meillä veljeni vaimosta paljastui vallan ja rahanhimoinen despootti, joka kiusaa omaisia eikä suostu luopumaan tehtävästään. Jopa varastanut, mutta poliisi ei tutki resurssipulan takia "pikkurikoksia". Ottakaa mieluummin yleinen edunvalvoja tai nimittäkää tehtävään joku etäinen sukulainen tai ystävä, joka ei millään tavoin ole perimässä muistisairaan omaisuutta.

Ei missään nimessä pidä ottaa julkista/yleistä edunvalvojaa, ei koskaan eikä missään tilanteessa. Ovat virkamiehiä eivätkä ole kiinnostuneita edunvalvottavistaan ja yhdellä edunvalvojalla voi olla satoja edunvalvottavia.

Vierailija
74/158 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajankohtainen aihe minullekin.

Viime kesänä alkoi olla selviä muistioireita. Tänä kesänä ne on pahentuneet.

Jossain telkkariohjelmassa sanottiin, että muistisairas jatkaa sen tekemistä, mitä on aina tehnyt, vaikkei osaakaan. Äitini oli asiantuntijatyössä ja harrasti ompelemista. Nyt hän soittelee moneen paikkaan ja kyselee ja järjestelee asioita, vaikka pieleen menee. Esim verotukseen soitti ja pyysi lomakkeita, kun kotitalousvähennys muka toissavuodelta on hakematta. Hän haki sitä sitten ja tuli päätös, että on se haettu.

Sitten keksii kaikenlaisia sairaustiloja ja soittaa lääkäriin. Jopa meinannut tilata ambulanssia.

Öisin saattaa leikata lakanoitaan. Jos vaikka tullut pisutahra, leikkaa sen pois.

Tänään veti kaikki vuodevaatteensa lattialle. Pesuun kuulemma kaikki. Ovat muka litimärkiä. Eivät ole. Vähän oli hionnut. Hänellä on siis ihan vaippahousut ja vuoteessa vielä suojus ohivuodoille sekä petauspatjassa että paksummasta patjassa.

Nyt sitten menee koko päivä pestä ja kuivatella noita kaikkia.

Vierailija
75/158 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äiti 85v ja nykyään juuri tuo,että valehtelee.Mua haukkuu hoitajille ja toistenpäin.Esim hoitajat vieneet lääkkeet vaikka itse jemmannut ne jonnekkin.Kuvittelee naapureista kaikkea järjetöntä.Ruokahalu kadonnut ihan täysin,mutta silti kauppalista pitkä ;(.

Vierailija
76/158 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairaus on omaisten kannalta siitäkin inhottavaa, että joutuu tekemään tärkeitä päätöksiä sen muistisairaan asioissa.

Järkyttävää, kun kyseessä on oma vanhempi. Se, joka ennen oli tuki ja turva.

Vierailija
77/158 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alzheimeria sairastavan on vaikea saada eutanasiaa. Sveitsissä maksaa n. 10 000€.

Vierailija
78/158 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä mahtaa olla alzheimerintaudin perimmäinen syy.

Voisiko se olla virus. Sellaista on epäilty. Esim herpesvirus. Kun syy löydettäisiin, ehkä voitaisiin ehkäistä.

Vierailija
79/158 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni todettiin keskivaikea Alzheimer kesäkuussa. Noin puoli vuotta odotettiin pääsyä geriatrille ja sinä aikana hänen kuntonsa huononi todella paljon. Nyt on sit viimeinkin lääkitys. Eniten huolta aiheuttaa äidin hoitokielteisyys, hän ei halua ketään ulkopuolista kotiinsa. Nyt vielä pärjätään jotenkin kun minä katson perään mutta miten jatkossa... lääkäri yritti lohduttaa, että joskus muistisairas unohtaa vastustavansa kotihoidon palveluita.

Vierailija
80/158 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään nykyään käytössä oleva lääke (memantiini, kolinergit) ei hidasta muistisairauden etenemistä, voivat vain lievittää oireita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän