Suviseurat suositumpi kuin Ruisrock
Kirkollisten kesäjuhlien sesonki alkaa kesäkuun viimeisenä viikonloppuna.
Ensimmäisenä on Suomen Rauhanyhdistysten suviseurat pyhäjoella.
-Kun juhlat ovat melko keskeisellä paikalla Keski-Pohjanmaalla,matka on suhteellisen lyhyt niin etelästä kuin pohjoisesta.
Odotamme 80 000 kävijää, sanoo tiedotustoimikunnan puheenjohtaja Sanna Isopahkala. ( lähde; NIVALA-LEHTI)
Suomen suosituimpiin rockfestareihin lukeutuva Ruisrock keräsi viime vuonna 71000 kävijää. Provinssirockin kävijämäärä oli 42000.
Kommentit (101)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 10:49"]
Näissä asioissa ei ole mitään lakia
vl.lla vaikka niin väitetään.
Esim. ehkäisykielto ja synnytyspakko ei ole
totta.
Nämä asiat ovat jokaisen avioparin henkilökohtaisia asioita. Kukaan ei voi
pakottaa lisääntymään.
Meillä on siis tässä asiassa vapaus.
Me teemme omatunnon mukaan näissäkin asioissa.
Jos synnytys on henkeä uhkaava tai äidillä on joku muu vaiva tai sairaus esimerkkinä.
masennus tms. niin kyllä terveydelliset syyt on riittävä perustelu ehkäistä.
Tiedän ,että tämä on vaikea asia monelle vl.lle.
Mutta kyllä se omatunto ohjaa tässäkin asiassa.
Itse en kuitenkaan suosittele ehkäisemään.
Ja kannatan sitä ,että tästä asiasta kannattaa keskustella jonkun luotettavan vl.n kanssa ja näin pääsee itse eroon askarruttavista ajatuksista.
[/quote]
Jumaliste, ÄLÄ KÄYTÄ SITÄ ENTERIÄ RIVINVAIHTOON!
Suviseurojen kävijämäärään on laskettu varmaan lapsetkin mukaan? Eli niitä on varmasti puolet, joten ei ihan voi verrata. Pitää laskea vain aikuiset, jotka tulevat sinne täysin vapaaehtoisesti.
Samoin pitäisi kirkon jäseniksi laskea ainoastaan täysi-ikäiset, koska he ovat ainoita, jotka ovat itse valinneet jäsenyyden.
Oon ite lukioikäinen vl-tyttö, ja käyn suviseuroissa kavereiden vuoksi :) siellä näkee paljon tuttuja jotka esim asuu kauempana niin heitä ei sen vuoksi muuten näe kovin usein. Nykyään TODELLA monet nuoret käyvät siellä lähinnä sen tuttujen tapailun vuoksi, ei niinkään saarnoja kuunnellakseen! :D
Mun mielestä se on hyvä juttu että tulee uusia rennompia asenteita nuorempien sukupolvien mukana ja tää lahko muuttuu jonkuverran kokoajan.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:11"]Oon ite lukioikäinen vl-tyttö, ja käyn suviseuroissa kavereiden vuoksi :) siellä näkee paljon tuttuja jotka esim asuu kauempana niin heitä ei sen vuoksi muuten näe kovin usein. Nykyään TODELLA monet nuoret käyvät siellä lähinnä sen tuttujen tapailun vuoksi, ei niinkään saarnoja kuunnellakseen! :D
Mun mielestä se on hyvä juttu että tulee uusia rennompia asenteita nuorempien sukupolvien mukana ja tää lahko muuttuu jonkuverran kokoajan.
[/quote]Tätyy myöntää ,että vl.t ei sano tätä uskoa lahkoksi eikä tämä sitä ole. Viestisi ei ole sydämestään uskovaisen ihmisen kirjoitus.
Joten myönnä ettet ole vl.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:10"]Miksi te lestat muutatte näitä sääntöjänne koko ajan? Vaihtaako teidän Jumala mieltään aina silloin tällöin, kun sattuu joku asia tympimään? Kyllä ehkäisykielto ennen oli voimassa ja ihan kaikissa tapauksissa. Ei siinä äidin masennuksella tai sairastamisella ollut mitään tekemistä. Ainakin ennen teidän oppinne oli että jos äiti kuolee synnytykseen, hän pääsee suoraan taivaaseen. Jos äiti ehkäisee, hän joutuu kuoleman jälkeisessä elämässä synnyttämään kaikki hänelle "varatut" lapset hirveillä tuskilla. Onko tämä oppi nyt muuttunut?
Vieläkö järjästätte hoitokokouksia, joissa mummoja ja vaareja ahdistellaan kun ovat tehneet pahojaan? 80-luvulla niitä pidettiin jos mummo oli käynyt ostamassa leipää E-liikkeestä, se kun oli syntiä. Tiedän muutamankin mummon näiden hoitokokousten jälkeen kyyditetyn ambulanssilla sairaalaan.
Vieläkö teillä on voimissaan sääntö, että uskosta erotettua ei saa tervehtiä? Näinhän oli ainakin 70-luvulla. Uskosta erotettu oli suljettava kokonaan Jumalan lasten ulkopuolelle, sillä hän oli nyt maailmallinen ja matkalla helvettiin.
Vieläkö telkkari on kielletty siksi, että paholainen liikuttaa kuvia siellä? Saatanan sontaluukkuhan se teidän lempinimi oli telkalle.
Tuletteko seuroissa vielä ns. riemuun? Mummot kirkuu ja talloo toisiaan..."kiitetty, kiitetty Jeesus Kristus"...
Näitä riittää ja turha väittää, että ei ole totta. Sattumoisin kun olen melko läheltä tuota touhua seurannut. Tiedän, että netin aikakaudella lestojenkin maailmankuva on avartunut, eikä teillekään voi enää syöttää kaikkea mahdollista pajunköyttä, mutta tiedättekö liikkeenne sairaan ja pimeän menneisyyden? Ja jos tiedätte, niin miksi haluatte olla mukana moisessa liikkeessä, jossa ei ole järjen hiventäkään?
No, tuskin tähän kukaan vastaa...
[/quote]
Oon tuo 60 ja sen verran tiedän sanoa ku ite oon lesta, että hoitokokouksia ei enää pidetä, tosin jotkut ääriuskovaisimmat vanhemmat saattaa pitää saarnoja esim lestadiolaisuudesta eronneille lapsilleen. Ja tohon ekaan kysymykseen, uskon että se ei ole enää niin tiukkaa koska vuodet kuluu kokoajan ja kaikista vanhimmat ja ilkeimmät saarnamiehet jää pois virasta ja nuorten mukana tulee kokoajan vähän vapaamielisempiä ajattelu- ja toimintatapoja liikkeen sisään, ja se ei kyllä haittaa yhtään! Oon saanut sen käsityksen että nykyään monet nuoret äidit käyttää ehkäisyä, vaikkei vanhempi sukupolvi sitä hyväksykkään.
Se, suljetaanko "uskonsa kieltänyt" (en tykkää tosta sanonnasta) muiden ulkopuolelle, riippuu täysin ihmisistä.. jotkut on niin tiukkoja että ne oikeasti katkaisee välit heti kun taas toiset sitten ottaa asian maltillisemmin ja kunnioittaa päätöstä.
Ja juu, tv on yhä kielletty.. saatanan sontaluukku? Tuommoista lempinimeä en ole kyllä kuullut ennen, ompa melkonen :D varmaan sitä käytettiin joskus aika kauan aikaa sitten kun en oo kuullut.
En oo ite koskaan kuullu tai nähny että lestat tulit seuroissa "riemuun", luulin että se ois aina ollut joku helluntalaisten tai muiden uskontokuntien juttu? Ei ainakaan nykyään semmosta tapaa oo lestoilla.
Oli mielenkiintoista vastata kysymyksiin :) sen verran vielä sanon että itse aion erota lahkosta kunhan oon saanut kerättyä rohkeutta ja tukiverkkoja tarpeeksi, ehkäpä joskus parin vuoden päästä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:11"]Oon ite lukioikäinen vl-tyttö, ja käyn suviseuroissa kavereiden vuoksi :) siellä näkee paljon tuttuja jotka esim asuu kauempana niin heitä ei sen vuoksi muuten näe kovin usein. Nykyään TODELLA monet nuoret käyvät siellä lähinnä sen tuttujen tapailun vuoksi, ei niinkään saarnoja kuunnellakseen! :D
[/quote]Tätyy myöntää ,että vl.t ei sano tätä uskoa lahkoksi eikä tämä sitä ole. Viestisi ei ole sydämestään uskovaisen ihmisen kirjoitus.
[/quote]
Ja näinkö sitä Jumalan rakkautta ja armoa näytetään ihmisille?!? Vittu mitä tekopyhää paskaa!
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:11"]Oon ite lukioikäinen vl-tyttö, ja käyn suviseuroissa kavereiden vuoksi :) siellä näkee paljon tuttuja jotka esim asuu kauempana niin heitä ei sen vuoksi muuten näe kovin usein. Nykyään TODELLA monet nuoret käyvät siellä lähinnä sen tuttujen tapailun vuoksi, ei niinkään saarnoja kuunnellakseen! :D
[/quote]
En olekaan "sydämestäni vl", kuten viestissä 62 näkyy, haittaako tuo?
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:11"]Oon ite lukioikäinen vl-tyttö, ja käyn suviseuroissa kavereiden vuoksi :) siellä näkee paljon tuttuja jotka esim asuu kauempana niin heitä ei sen vuoksi muuten näe kovin usein. Nykyään TODELLA monet nuoret käyvät siellä lähinnä sen tuttujen tapailun vuoksi, ei niinkään saarnoja kuunnellakseen! :D
[/quote]
[/quote]No miksi sit sanot olevasi vl? Jumala katsoo sydämeen. Turhaa esittää olevansa vl jos sitä ei oikeasti ole.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 22:27"]Ruisrockissa kaikki kävijät ovat siellä suhteellisen oikeustoimikelpoisina ja itse päätöksen tehneinä. Suviseuroihin raahaan lapsetkin mukaan ja heitähän riittää.
[/quote]
Lapset kyllä odottavat kesässä eniten suviseuroja. Itse pienenä odotin myös, koska oli kiva nähdä kavereita, syödä jätskiä ja olla kentällä. Teltassa nukkuminen oli myös jännittävää. Suviseuroissa en ole käynyt moneen vuoteen, mutta kyllä ne herättävät edelleen lämpimiä muistoja. Siitä huolimatta, vaikka olen luopunut uskosta.
Miksi näitä pitää vertailla? Itse käyn molemmissa ja tykkään kummastakin. Ehkä uskonnollisissa tapahtumissa on parempi yhteishenki, mutta rock-festareilla parempi musiikki.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:11"]Oon ite lukioikäinen vl-tyttö, ja käyn suviseuroissa kavereiden vuoksi :) siellä näkee paljon tuttuja jotka esim asuu kauempana niin heitä ei sen vuoksi muuten näe kovin usein. Nykyään TODELLA monet nuoret käyvät siellä lähinnä sen tuttujen tapailun vuoksi, ei niinkään saarnoja kuunnellakseen! :D
[/quote]
[/quote]No miksi sit sanot olevasi vl? Jumala katsoo sydämeen. Turhaa esittää olevansa vl jos sitä ei oikeasti ole.
[/quote]
60, vaikutat fiksulta tytöltä. Tsemppiä ja jaksamista 65:n kaltaisten kanssa! Jos joskus päätät erota lahkosta, sinut otetaan kyllä avosylin vastaan tänne toiselle puolelle :)
[/quote]
[/quote]
Oletpa ilkeä ihminen. Häpeä!
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 22:27"]Ruisrockissa kaikki kävijät ovat siellä suhteellisen oikeustoimikelpoisina ja itse päätöksen tehneinä. Suviseuroihin raahaan lapsetkin mukaan ja heitähän riittää.
[/quote]
Lapset kyllä odottavat kesässä eniten suviseuroja. Itse pienenä odotin myös, koska oli kiva nähdä kavereita, syödä jätskiä ja olla kentällä. Teltassa nukkuminen oli myös jännittävää. Suviseuroissa en ole käynyt moneen vuoteen, mutta kyllä ne herättävät edelleen lämpimiä muistoja. Siitä huolimatta, vaikka olen luopunut uskosta.
[/quote]
Kyse olikin siitä, että ketä lasketaan tuohon määrään mukaan, ja ketkä mukaan lasketuista ovat alunperin vapaaehtoisesti lähteneet mukaan, eivätkä käy vain "koska äiti ja isi käskevät".
[/quote]
[/quote]
Ei Jumala välitä onko vl vai ei.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:50"]
Ei Jumala välitä onko vl vai ei.
[/quote]
Miksi tällaista on alapeukutettu? Teidän jumalanne tuntuu olevan aika kamala olento.
Kuinka moni perheellinen syntinen lähtisi festareille, jossa olisivat kaikki kaverisi ja sukulaisesi, lapsille turvallinen ympäristö, ruokapalvelut pelaisivat, kohtuullinen hinta majoittumisesta mutta ei pääsylippuja, isossa teltassa esiintyisivät hyvät bändit ja stand-up-koomikot? Saisi luvan kanssa hengailla viikonlopun ilman kotitöitä kavereiden ja heidän perheidensä kanssa. Jonot ruoka- ja juomatiskeille saattaisivat kyllä olla pitkät. Festareille tulisivat myös aikuiset lapsesi perheineen (ihan kuin muutkin sukulaisesi). Jos mummosi ei jaksaisi majoittua, hän tulisi päiväseltään linja-autolla käymään paikalla.
Jotenkin luulen että Suviseuroissakin on kyseessä enimmäkseen sosiaalinen tapahtuma eivätkä ainakaan nuoret ole siellä tankkaamassa Jumalan sanaa muuten kuin tavan vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:39"]
[/quote]
[/quote]
Kyse olikin siitä, että ketä lasketaan tuohon määrään mukaan, ja ketkä mukaan lasketuista ovat alunperin vapaaehtoisesti lähteneet mukaan, eivätkä käy vain "koska äiti ja isi käskevät".
[/quote]
No, oman kokemukseni mukaan ketään kavereistanikaan ei väkipakolla sinne raahattu. Meillä oli aina tosi kivaa ja kaikkia harmitti seurojen loppuminen. Minusta on sitä paitsi lapsellista alkaa vertailemaan näitä kävijämääriä. Aiheuttaa turhaa närkästystä monissa ihmisissä.
Eikä ne seurat ole sitä paitsi ilmaiset, koska omasta teltta-/asuntovaunupaikasta täytyy maksaa. En noita maksusummia ulkoa muista.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:26"][quote author="Vierailija"
time="27.06.2014 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo
11:11"]Oon ite lukioikäinen vl-tyttö, ja käyn suviseuroissa kavereiden vuoksi :) siellä näkee paljon tuttuja jotka esim asuu kauempana niin
heitä ei sen vuoksi muuten näe kovin usein. Nykyään TODELLA monet nuoret käyvät siellä lähinnä sen tuttujen tapailun vuoksi, ei
niinkään saarnoja kuunnellakseen! :D
[/quote]Tätyy myöntää ,että vl.t ei sano tätä
uskoa lahkoksi eikä tämä sitä ole. Viestisi ei ole sydämestään uskovaisen ihmisen kirjoitus
[/quo
En olekaan "sydämestäni vl", kuten viestissä 62 näkyy, haittaako tuo
[/quote]No miksi sit sanot olevasi vl? Jumala
katsoo sydämeen. Turhaa esittää olevansa vl jos sitä ei oikeasti ole
[/quote]
Oletpa ilkeä ihminen. Häpeä
[/quote][quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:48"][quote
author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:39"
[/quote]
[/quote]
Oletpa ilkeä ihminen. Häpeä!
[/quoteTotuus tekee monesti kipeää, mutta hyvä saada palautetta ,että tietää missä on menossa.
Monia nuoria maailma houkuttelee ja monet synnit piirittävät.
Uskomista ei kannata hävetä eikä yrittää muuttaa oman mieltymysten mukaiseksi.
Jumalan tahtoa kannattaa noudattaa joka asiassa.
Kannattaa uskoa omalle kohdalle evankeliumi. Se antaa voimia uskossa kilvoittelemiseen.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:39"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No, oman kokemukseni mukaan ketään kavereistanikaan ei väkipakolla sinne raahattu. Meillä oli aina tosi kivaa ja kaikkia harmitti seurojen loppuminen. Minusta on sitä paitsi lapsellista alkaa vertailemaan näitä kävijämääriä. Aiheuttaa turhaa närkästystä monissa ihmisissä.
Eikä ne seurat ole sitä paitsi ilmaiset, koska omasta teltta-/asuntovaunupaikasta täytyy maksaa. En noita maksusummia ulkoa muista.
[/quote]Jos Sinusta on lapsellista käviä määriä vertailla niin annappa palaute NIVALA-LEHDELLE, kiitos:).
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 10:18"]
Eikö se ole naisen alistamista, että hänet pakotetaan synnyttämään vaikka hän ei halua? Entä se sitten, että kun miestä haluttaa naisen on suostuttava yhdyntään ja mahdolliseen raskauteen? Nainen ei saa valita vaan mies päättää ja kaikki perustellaan vl-uskolla.
On useita tapauksia, joissa lääkäri on kertonut monen lapsen äidille, että seuraava synnytys aiheuttaa kuoleman. Siitä huolimatta äiti tulee raskaaksi ja seuraukset ovat surulliset.
Lisäksi tästä synnyttämispakosta aiheutuu valtavia mielenterveysongelmia koko perheelle ja vanhemmat lapset hoitavat pienempiä kun äiti makaa masentuneena sängyssä. Mitään ei uskalleta kyseenalaistaa kun lapset aivopestään pienestä pitäen pelkäämään Jumalan tuomiota.
Toki suurin osa vl:stä on kunnollista porukkaa, mutta kristillisistä yhteisöistä isot ongelmat ovat juuri noissa vl-piireissä.
Kannattaa lukea muitakin tutkimuksia kuin niitä vanhempien "kaikki on kuitattu"-kokouksia.
Ja solvaamisesta tässä ei ole kyse vaan pelkistä faktoista.
Eli vielä kerran; onko naisen velvollisuus synnyttää niin paljon kuin kroppa tai mieli kestää?
[/quote]
Etkö ole vielä ymmärtänyt, että jos uskovaisen kyseenalaistaa, on kyse solvaamisesta jne. Jos uskovainen kyseenalaistaa ei-uskovan, on kyse pyhästä käännytystyöstä, keskustelusta, Jumalan totuudesta tms.
Kaksinaismoralismia? You betcha! Tekopyhyyttä? Abso-fuckin'-lutely!