Mitä nykyään kampaaja tekee jos huomaa että tyttölapsi
ei haluaisi lyhyitä hiuksia mutta äiti on pakottamassa?
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:26"]
Saattaa olla ot, mutta luin juuri tytöstä jonka äiti leikkasi ristiselkään olevat hiukset korvien tasalle tytön mennessä yläasteelle, ilman mitään sen järkevämpää syytä. Voi tyttö rukkaa, sanon minä. Mikähän älynväläys sekin on ollut?
Olisi kiva saada tietää jonkun vastaavan tehneen äidin vastaus.
[/quote]
Olisi tosiaan kiva kuulla jonkun tuollaisen äidin tai äitipuolen kommentti.
Olen kirjoittanut tämän tänne aiemminkin, mutta eräs entinen työkaverinsa kertoi, että exänsä nykyinen oli leikannut tyttären pitkät hiukset itse joillain Fiskarsin saksilla lyhyiksi. Tyttö oli kylläkin ollu nuorempi, mutta kouluikäinen kuitenkin. Tyttö oli ollut todella surullinen asiasta ja samoin hänen äitinsäkin. Ihan käsittämätöntä.
Oikeasti. On normaalia käydä tasoittamassa pitkien hiuksien latvoja, jolloin ne pysyvät hyväkuntoisen näköisenä. Kuitenkaan kenelläkään ole oikeutta puuttua toisen ulkonäköön tuolla tavoin eli pätkäisenpä vyötärölle ulottuvat hiuksesi ihan lyhyiksi, koska haluan. Tuossakin tapauksessa tyttö siis luonnollisesti hoiti hiuksiaan itse eli se ei ollut mitenkään tuota äitipuolta rasittava asia.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:26"]
Saattaa olla ot, mutta luin juuri tytöstä jonka äiti leikkasi ristiselkään olevat hiukset korvien tasalle tytön mennessä yläasteelle, ilman mitään sen järkevämpää syytä. Voi tyttö rukkaa, sanon minä. Mikähän älynväläys sekin on ollut?
[/quote]No varmaankin se että minun kauneuskäsitykseni on erilainen, en näe pitkien hiusten olevan mitenkään tavoiteltavat. Itsellänikin on suurimman osan aikaa ollut lyhyet, jopa sänkitukka, jopa silloin kun ne vielä kasvoivat ja olisi periaatteessa voinut kasvattaa pidemmäksikin.
Pojillakin saa olla pitkät, tytöillä lyhyet ja ennen kaikkea vaihtelu virkistää, ja kelle sopii mikäkin. Säälin niitä jotka pitävät hampaat irvessä kiinni siitä että naisilla pitää olla pitkä tukka eivätkä ikinä uskalla mitään muuttaa, näitä kike elomaa ja riitta väisänen -kampauksia.
Ei voi olla naisellisuus ja itsetunto ja kauneus yksistä hiuksista kiinni, ja sitten onkin maailmanloppu jos ne hiukset menettää, kuten joillain käy. Itse voisin ajaa vaikkapa kaljuksi, ja iho-ongelmien vuoksi saatankin joutua vielä niin tekemään.
Harmittaa kieltämättä etten ole omaa lastani saanut kasvatettua niin ettei sitä hiirenhäntää vaalittaisi vähän liikaa jos ei takapuoleen ulottuvaa voisi välillä polkaksi uudistaa.
t. 9
[/quote]
Kyllä voi olla sellainen kauneuskäsitys, ja tytön itsetunto kiinni hiuksistakin. (Olipa hyvä, että otit näkemyksesi täällä puheeksi, niin pääsimme oikaisemaan sen ja kertomaan toisenlaisestakin vahvasta näkemyksestä.)
Ikävää ns. syyllistää kampaaja tilanteesta. Päätös ei todellakaan ole hänen.
Kyllä on asiat hyvin, jos traumat vedetään jostain hiusten tasoituksesta. Kyllä mun mielestä on ihan hyvä asia, jos tytöt jo pienenä opetetaan, että niitä hiuksia voi tasoittaa silloin tällöin ja vaikka vaihtaa sitä kampausta - kyllä ne kasvavat takaisin. Neuvottelemalla ja juttelemallahan nuo asiat järjestyy.
Jäänyt mieleen muutama vuosi sitten, kun yksi kolmikymppinen nainen sai aivan hysteerisen kohtauksen kun kampaaja oli lyhentänyt liikaa (so 2-3 cm) hänen hyvin pitkiä hiuksiaan. Hiukset ja elämä oli pilalla ja hän riehui asiasta aivan järkyttävällä tavalla, ja pitkään. Itse en huomannut hiuksissa mitään muutosta. Kullekinhan on eri asiat tärkeitä ja hyvä niin, mutta jäänyt mieleen vain tuo reaktio niin hyvin.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:26"]
[/quote]
Olisi tosiaan kiva kuulla jonkun tuollaisen äidin tai äitipuolen kommentti.
Olen kirjoittanut tämän tänne aiemminkin, mutta eräs entinen työkaverinsa kertoi, että exänsä nykyinen oli leikannut tyttären pitkät hiukset itse joillain Fiskarsin saksilla lyhyiksi. Tyttö oli kylläkin ollu nuorempi, mutta kouluikäinen kuitenkin. Tyttö oli ollut todella surullinen asiasta ja samoin hänen äitinsäkin. Ihan käsittämätöntä.
Oikeasti. On normaalia käydä tasoittamassa pitkien hiuksien latvoja, jolloin ne pysyvät hyväkuntoisen näköisenä. Kuitenkaan kenelläkään ole oikeutta puuttua toisen ulkonäköön tuolla tavoin eli pätkäisenpä vyötärölle ulottuvat hiuksesi ihan lyhyiksi, koska haluan. Tuossakin tapauksessa tyttö siis luonnollisesti hoiti hiuksiaan itse eli se ei ollut mitenkään tuota äitipuolta rasittava asia.
[/quote]
Minä tekisin ilmoituksen pahoinpitelystä.
Itse teen niin, että jos näen, että yli 10v ei selkeästi halua että leikataan (oli kumpaa sukupuolta tahansa) niin leikkaan vain vähän, sanoo äiti mitä tahansa, muuhun en suostu. Menköön muualle rääkkäämään kakaroitaan, minä en sellaisten ihmisten kolikoita tarvitse!
Jos vanhempi leikkaa vastentahtoisen lapsen pitkät hiukset ja muuttaa kampausta radikaalisti, viestittää hän lapselle, ettei tämän mielipiteillä ole väliä eikä lapsella ole itsemääräämisoikeuttakaan.
Silkkaa vallankäyttöä tuo vanhemman puolelta on. Tarkoitan tässä nyt siis sitä, että pitkät hiukset pätkäistään täysin lyhyiksi, vaikkei lapsi haluaisi. Ja vieläpä todennäköisesti niillä kodin keittiösaksilla.
Jos ne huonot latvat niin harmittavat, on eri asia tasoittaa viiden sentin verran kuin muuttaa kampaus täysin. Kyllähän kotiin saa ostettua vaikka pesun jälkeen suihkutettavaa hoitoainetta, mikäli pitkien hiusten selvittäminen on hankalaa.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 12:18"]
Kyllä on asiat hyvin, jos traumat vedetään jostain hiusten tasoituksesta. Kyllä mun mielestä on ihan hyvä asia, jos tytöt jo pienenä opetetaan, että niitä hiuksia voi tasoittaa silloin tällöin ja vaikka vaihtaa sitä kampausta - kyllä ne kasvavat takaisin. Neuvottelemalla ja juttelemallahan nuo asiat järjestyy.
[/quote]
Niin, hiusten tasoittaminen on täysin eri asia kuin kampauksen muuttaminen kokonaan. Käsittääkseni aloituksessa tarkoitettiin tilannetta, että pitkät hiukset leikataan lyhyiksi.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 12:18"]
Jäänyt mieleen muutama vuosi sitten, kun yksi kolmikymppinen nainen sai aivan hysteerisen kohtauksen kun kampaaja oli lyhentänyt liikaa (so 2-3 cm) hänen hyvin pitkiä hiuksiaan. Hiukset ja elämä oli pilalla ja hän riehui asiasta aivan järkyttävällä tavalla, ja pitkään. Itse en huomannut hiuksissa mitään muutosta. Kullekinhan on eri asiat tärkeitä ja hyvä niin, mutta jäänyt mieleen vain tuo reaktio niin hyvin.
[/quote]Joo niin, tuli mieleen nämä mallikilpailut telkkarissa, eikö ne vedä aivan hirveät kilarit niistä hiustenleikkuista, vaikka mallimaailmassakin varmaan kaivataan erityyppisiä kampauksia, ja noistakin lie punnittu tarkkaan kelle sopisi mitkäkin. Miltä tää maailma oikeasti näyttäisi kun kaikilla naisilla olisi samanlainen pitkä keskijakaustukka joka nykyisin on muotia?
Musta tuntuu että niitä hiustyylejä katsottiin säälivästi lapsuudessani 80-luvulla, ne olivat lestatukkia tai lapsi oli muutenkin laiminlyöty eikä sitä viety parturiin, ja kulki muutenkin likaisena ja teki kotona navettatyöt.
Nyt kaikki ovat jöröjukkia.
Jotenkin sääli että naiset itse väheksyvät ja haukkuvat lyhyitä hiuksia, ja sitten onkin jotenkin ruma ja kakkosluokan nainen, jos menettäisi ne hiuksensa syöpähoitojen tai pälvikaljun vuoksi, väliaikaisesti tai lopullisesti, tai yksinkertaisesti käyvät niin ohueksi että kalju alkaa paistaa, ja hiukkasen lyhyempi kampaus näyttää kivemmalta, eiväkä hiukset enää kasvakaan edes kunnolla polkkapituuteen, kuten vaikkapa minulla on tilanne.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 12:36"]
Joo niin, tuli mieleen nämä mallikilpailut telkkarissa, eikö ne vedä aivan hirveät kilarit niistä hiustenleikkuista, vaikka mallimaailmassakin varmaan kaivataan erityyppisiä kampauksia, ja noistakin lie punnittu tarkkaan kelle sopisi mitkäkin. Miltä tää maailma oikeasti näyttäisi kun kaikilla naisilla olisi samanlainen pitkä keskijakaustukka joka nykyisin on muotia?
Musta tuntuu että niitä hiustyylejä katsottiin säälivästi lapsuudessani 80-luvulla, ne olivat lestatukkia tai lapsi oli muutenkin laiminlyöty eikä sitä viety parturiin, ja kulki muutenkin likaisena ja teki kotona navettatyöt.
Nyt kaikki ovat jöröjukkia.
Jotenkin sääli että naiset itse väheksyvät ja haukkuvat lyhyitä hiuksia, ja sitten onkin jotenkin ruma ja kakkosluokan nainen, jos menettäisi ne hiuksensa syöpähoitojen tai pälvikaljun vuoksi, väliaikaisesti tai lopullisesti, tai yksinkertaisesti käyvät niin ohueksi että kalju alkaa paistaa, ja hiukkasen lyhyempi kampaus näyttää kivemmalta, eiväkä hiukset enää kasvakaan edes kunnolla polkkapituuteen, kuten vaikkapa minulla on tilanne.
[/quote]
Minusta jokainen pitäköön sellaisen hiustyylin kuin haluaa ja kokee itselleen sopivan. Myöskään lapsen hiuksia en menisi vasten hänen tahtoaan leikkauttamaan radikaalisti.
Kyllähän sekä pitkiä että lyhyitä hiuksia pitää leikkauttaa, hoitaa ja laittaa, että näyttävät hyviltä. Ainakin omista "jöröjukka"- tai "lesta"-hiuksistani käyn tasoituttamassa latvat ja ottamassa värikäsittelyn reilun parin kuukauden välein.
Lyhyetkin hiukset minulla on olleet. Niissä olikin sitten sellainen veikeä piirre, että heti mallistaan uloskasvaneena kampaus näytti epäsiistiltä. Lisäksi päälaella oleva pyörteinen tuli hyvin helposti esille. Muutenkin piikkisuoriin hiuksiini piti laittaa jos jonkinlaista muotoilutuotetta, että kampaus pysyi mallissaan.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:24"]Meillä tytöllä ne ohuet hiukset hipoivat jo vyötäröä, ja olivat melko kuivat latvoistaan.
Leikkasin väkisin jonkin verran, siis hiukset jäivät edelleen pitkiksi kaikilla mittareilla.
Arvatkaas itkeä pillittikö ja murjottiko 11v mulle pari päivää, valittaen kaikille mahdollisille että pilasin hänen tukkansa.
Jollei hän itse panisi niin kovasti hanttiin, niin pitäisin hänen hiuksensa korkeintaan polkkapituisena, näyttäisivät vähän tuuheammilta ja sopisi hänelle. Mutta kun ei niin ei.
[/quote]
Kuulostat ihan ilkeältä äitipuolelta.
[/quote]Siis jos leikkaan kuivahtaneet huonot latvat niistä ja ulottuvat sittenkin vielä lapaluiden alle? Siis annatteko tosiaan lastenne kasvattaa vaikka maahan asti, vaikka hoito käy jo tukan laadun vuoksi hankalaksi?