Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä nykyään kampaaja tekee jos huomaa että tyttölapsi

Vierailija
26.06.2014 |

ei haluaisi lyhyitä hiuksia mutta äiti on pakottamassa?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes tajunnut, että kampaajat voivat olla näin suurien moraalikysymysten äärellä töissään. Nyt ymmärrän kampaamohintoja.

Vierailija
2/31 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen niin kuin äiti sanoo. Ei lapsi omista hiuksistaan päätä vaan huoltaja joka hänet sinne tuo. Jos huomaan tällaisen ristiriitatilanteen yritän toki piristää lasta ja jutella miten lyhyet hiukset on kivat, esim. ei tule kuuma kesällä, ne kuivuu nopeasti, ja voihan niihin laittaa kaikkia kivoja pinnejä ja rusetteja tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos sillä tytöllä on oikeasti paha mieli ja käynti päättyy isoon itkuun?

Vierailija
4/31 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:07"]

Entä jos sillä tytöllä on oikeasti paha mieli ja käynti päättyy isoon itkuun?

[/quote]

Niin mitä sitten? Se on sen äidin asia kohdata se paha mieli ja lohdutella, hän sen hiusten leikkuupäätöksenkin on tehnyt. Kampaajalle se on loppujen lopuksi vain lyhyt hetki työpäivää kun siinä on se kiukutteleva tai itkuinen lapsi, ja sen jaksaa ihan hyvin, vaikka toki mielellään sitä aurinkoisia ja iloisia lapsiasiakkaita katselisikin jos valita saisi.

Vierailija
5/31 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan, että tytöt oppii jo pienenä, että ne hiukset kasvaa takaisin vaikka niitä lyhentäisi välillä. Ei kasva näitä nelikymppisiä prinsessoja, joille pitkä tukka (minkäkuntoinen tahansa, mutta kun se on ollut AINA ihanan pitkä) on jokin itseisarvo ja sitä hellitään kuin suurinta aarretta. 

Vierailija
6/31 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan äiti pakota lyhyttä tukkaa vasten lapsen omaa tahtoa? Kyllähän hyvä on latvoja siistiä ja säännöllisesti leikata, mutta miksi ei saisi olla pitkä tukka?

Meillä ihan toisinpäin. Rakastan tyttäreni paksua ja pitkää tukkaa, enkä haluaisi, että hän sen leikkaa. Annoin kuitenkin polkkatukkaan luvan, kun lapsi itse sitä kovasti halusi ja on jo 10v. Ei ole katunut :)

Mutta ei tuota päätöstä nyt kampaajalle kannata siirtää.

Vierailija
7/31 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi ei enää nykyaikana. Toista se oli 70-luvulla kun äitini pakotti lyhyeen poikatukkaan. En todellakaan sellaista ole pystynyt leikkauttamaan itselleni aikuisena. Lyhimmillään on ollut polkkatukka ja sen lyhyemmäksi ei tule.

Vierailija
8/31 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytöllä ne ohuet hiukset hipoivat jo vyötäröä, ja olivat melko kuivat latvoistaan. 

Leikkasin väkisin jonkin verran, siis hiukset jäivät edelleen pitkiksi kaikilla mittareilla.

Arvatkaas itkeä pillittikö ja murjottiko 11v mulle pari päivää, valittaen kaikille mahdollisille että pilasin hänen tukkansa.

Jollei hän itse panisi niin kovasti hanttiin, niin pitäisin hänen hiuksensa korkeintaan polkkapituisena, näyttäisivät vähän tuuheammilta ja sopisi hänelle. Mutta kun ei niin ei.

Vierailija
9/31 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla ot, mutta luin juuri tytöstä jonka äiti leikkasi ristiselkään olevat hiukset korvien tasalle tytön mennessä yläasteelle, ilman mitään sen järkevämpää syytä. Voi tyttö rukkaa, sanon minä. Mikähän älynväläys sekin on ollut?

Olisi kiva saada tietää jonkun vastaavan tehneen äidin vastaus.

Vierailija
10/31 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:26"]Saattaa olla ot, mutta luin juuri tytöstä jonka äiti leikkasi ristiselkään olevat hiukset korvien tasalle tytön mennessä yläasteelle, ilman mitään sen järkevämpää syytä. Voi tyttö rukkaa, sanon minä. Mikähän älynväläys sekin on ollut?

[/quote]

Vissiin ihan ilkeyttään :(

Vierailija
11/31 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sitten jos lapsella on "hiirenhäntä" mutta hän haluaa sen pitää? Ei ole todellakaan ok sanoa lapselle että tuo näyttää kauhealta, siinähän äiti haukkuu lastaan. Yksi kaverini puhui kerran myös kovaan ääneen kun pieni lapsensa oli samassa huoneessa ettei ton hiuksista tuu mitään ja lyhyeksi pitää laittaa yms. Ihan väärä asenne mun mielestä. Vaikka kuinka SINUN mielestä näyttäisi paremmalta leikattuna, niin ihan kaikkea tahtoa äiti ei voi saada läpi. Jos lapsi itkee hiustenleikkuuta niin en mä kyllä leikkaisi vaikka mitä olisin mieltä. Huoltaja voi ehkä päättää, mutta kyllä lapsillakin on omaan kehoon ja olemukseen oltava jotain päätösvaltaa. Latvojen siistimisen pitäisi riittää, miksi nyhtää ihan lyhyeksi? Ihan eri juttu jos lapsi haluaa itse lyhyet. Kyllä mä siihenkin suostuisin.

Vierailija
12/31 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:26"]

Saattaa olla ot, mutta luin juuri tytöstä jonka äiti leikkasi ristiselkään olevat hiukset korvien tasalle tytön mennessä yläasteelle, ilman mitään sen järkevämpää syytä. Voi tyttö rukkaa, sanon minä. Mikähän älynväläys sekin on ollut?

[/quote]No varmaankin se että minun kauneuskäsitykseni on erilainen, en näe pitkien hiusten olevan mitenkään tavoiteltavat. Itsellänikin on suurimman osan aikaa ollut lyhyet, jopa sänkitukka, jopa silloin kun ne vielä kasvoivat ja olisi periaatteessa voinut kasvattaa pidemmäksikin.

Pojillakin saa olla pitkät, tytöillä lyhyet ja ennen kaikkea vaihtelu virkistää, ja kelle sopii mikäkin. Säälin niitä jotka pitävät hampaat irvessä kiinni siitä että naisilla pitää olla pitkä tukka eivätkä ikinä uskalla mitään muuttaa, näitä kike elomaa ja riitta väisänen -kampauksia.

Ei voi olla naisellisuus ja itsetunto ja kauneus yksistä hiuksista kiinni, ja sitten onkin maailmanloppu jos ne hiukset menettää, kuten joillain käy. Itse voisin ajaa vaikkapa kaljuksi, ja iho-ongelmien vuoksi saatankin joutua vielä niin tekemään.

Harmittaa kieltämättä etten ole omaa lastani saanut kasvatettua niin ettei sitä hiirenhäntää vaalittaisi vähän liikaa jos ei takapuoleen ulottuvaa voisi välillä polkaksi uudistaa.

t. 9

Vierailija
13/31 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:17"]

No onneksi ei enää nykyaikana. Toista se oli 70-luvulla kun äitini pakotti lyhyeen poikatukkaan. En todellakaan sellaista ole pystynyt leikkauttamaan itselleni aikuisena. Lyhimmillään on ollut polkkatukka ja sen lyhyemmäksi ei tule.

[/quote]

Auts, mulle kävi ihan samoin. Kaiken lisäksi jouduin käyttämään isoveljen vanhoja vaatteita niin minähän olin ihan pojan näköinen. Epäilen että tuo oli yksi iso syy (ujouden lisäksi) miksi toiset tytöt syrjivät minua.

Vierailija
14/31 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen parturikampaaja ja mietin tuossa tilanteessa aina yksilönä, eli riippuen. Jotkut kollegoista sanoo että eivät ketään pakota tuoliin sillä siitä jää vain lapselle huono muisto eikä kampaajalle haluta enää toista kertaa, eikä pakolta edes aikuisiällä...Kyllä itse aina mainitsen jos äiti haluaa tyttölapselle lyhyen tukan ja 10v tyttö pysyä pitkässä tukassaan, että tyttö voi olla 19v katkera äidilleen ;) Tiedän liian monta tälläistä tapausta...Ihan pienet lapset ovat asia erikseen.

Vierailija
15/31 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:24"]Meillä tytöllä ne ohuet hiukset hipoivat jo vyötäröä, ja olivat melko kuivat latvoistaan. 

Leikkasin väkisin jonkin verran, siis hiukset jäivät edelleen pitkiksi kaikilla mittareilla.

Arvatkaas itkeä pillittikö ja murjottiko 11v mulle pari päivää, valittaen kaikille mahdollisille että pilasin hänen tukkansa.

Jollei hän itse panisi niin kovasti hanttiin, niin pitäisin hänen hiuksensa korkeintaan polkkapituisena, näyttäisivät vähän tuuheammilta ja sopisi hänelle. Mutta kun ei niin ei.

[/quote]

Kuulostat ihan ilkeältä äitipuolelta.

Vierailija
16/31 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 11:09"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:26"]

[/quote]No varmaankin se että minun kauneuskäsitykseni on erilainen, en näe pitkien hiusten olevan mitenkään tavoiteltavat. Itsellänikin on suurimman osan aikaa ollut lyhyet, jopa sänkitukka, jopa silloin kun ne vielä kasvoivat ja olisi periaatteessa voinut kasvattaa pidemmäksikin.

Pojillakin saa olla pitkät, tytöillä lyhyet ja ennen kaikkea vaihtelu virkistää, ja kelle sopii mikäkin. Säälin niitä jotka pitävät hampaat irvessä kiinni siitä että naisilla pitää olla pitkä tukka eivätkä ikinä uskalla mitään muuttaa, näitä kike elomaa ja riitta väisänen -kampauksia.

Ei voi olla naisellisuus ja itsetunto ja kauneus yksistä hiuksista kiinni, ja sitten onkin maailmanloppu jos ne hiukset menettää, kuten joillain käy. Itse voisin ajaa vaikkapa kaljuksi, ja iho-ongelmien vuoksi saatankin joutua vielä niin tekemään.

Harmittaa kieltämättä etten ole omaa lastani saanut kasvatettua niin ettei sitä hiirenhäntää vaalittaisi vähän liikaa jos ei takapuoleen ulottuvaa voisi välillä polkaksi uudistaa.

t. 9

[/quote]

Nimen omaan kyse olikin siitä, että tyttö (nyt jo aikuinen) ei missään nimessä olisi halunnut lyhyitä hiuksia. Ei kai siinä tapauksessa saa mennä nyrhimään, ainakaan niin radikaalisti? Vai ihan siksikö pitää leikata että tyttö ns. kasvattaisi naiseutensa muualle kuin hiuksiin, semmoista shokkihoitoa ja pakkoitsetuntoa?

Terv. kysymyksen kysyjä, jolla on pixie.

Vierailija
17/31 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä mitä nykyään kampaaja tekee jos huomaa että poikalapsi

ei haluaisi lyhyitä hiuksia mutta äiti on pakottamassa?

Vierailija
18/31 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 11:15"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:17"]

[/quote]

Auts, mulle kävi ihan samoin. Kaiken lisäksi jouduin käyttämään isoveljen vanhoja vaatteita niin minähän olin ihan pojan näköinen. Epäilen että tuo oli yksi iso syy (ujouden lisäksi) miksi toiset tytöt syrjivät minua.

[/quote]

Täällä vielä yksi 70-luvulla kynitty. Muistan vielä sen Hämeessä sijaitsevan pikkukaupungin kampaamonkin. Kampaajalla oli vielä jonkinlainen "ohennuskampa" eli siis sellainen, jolla revittiin hiuksia. Se tuntui ihan tukistamiselta. Tosiaankaan silloin ei leikattu mitään nättiä polkkatukkaa vaan lyhyt ja mahdollisimman ruma kynipää.

Äitini sitten kertoi aina myös juttua serkuistaan, joiden isä oli leikannut heidän pitkät vyötärölle ulottuneet hiuksensa ihan siileiksi kesän kunniaksi. Tämä varmaan tapahtunut joskus 60-luvulla. Yleensäkin lapsena puhuttiin aina, että hiukset "vahvistuvat" kun niitä leikkaa. Totta kai latvat näyttävät paremmilta kun niitä on leikattu, mutta oikeasti kai jotkut kuvittelivat (ainakin meille lapsille uskottelivat), että hiukset "vahvistuisivat" muutenkin.

Vierailija
19/31 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:09"]

Hyvä vaan, että tytöt oppii jo pienenä, että ne hiukset kasvaa takaisin vaikka niitä lyhentäisi välillä. Ei kasva näitä nelikymppisiä prinsessoja, joille pitkä tukka (minkäkuntoinen tahansa, mutta kun se on ollut AINA ihanan pitkä) on jokin itseisarvo ja sitä hellitään kuin suurinta aarretta. 

[/quote]

Miksei saisi olla? Ole hyvä ja arvostele vain sellaisten ihmisten toimintaa, jotka tekevät pahaa muille.

Vierailija
20/31 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:00"]

Teen niin kuin äiti sanoo. Ei lapsi omista hiuksistaan päätä vaan huoltaja joka hänet sinne tuo. Jos huomaan tällaisen ristiriitatilanteen yritän toki piristää lasta ja jutella miten lyhyet hiukset on kivat, esim. ei tule kuuma kesällä, ne kuivuu nopeasti, ja voihan niihin laittaa kaikkia kivoja pinnejä ja rusetteja tms.

[/quote]

Ei ole todellista. Tuossahan kajotaan jopa toisen ihmisoikeuksiin, omaan koskemattomuuteen ja loukkaamattomuuteen. Millaiset traumat sinä aiheutatkaan niille tytöille. Aivan kauheaa!