Nuoren yh-äidin ahdinko :(
En tiedä kenen puoleen kääntyisin sillä minulla ei juurikaan ole ystäviä ja perheeni kanssa en ole kovin läheinen. Haluan kuitenkin hieman purkaa sydäntäni sillä olen aivan loppu.
Olen siis nuori yh-äiti. Tyttäreni on 2 kuukauden ikäinen, elän hänen kanssaan kaksin sillä tyttäreni isä menehtyi puoli vuotta sitten auto-onnettomuudessa.
Asumme tyttäreni kanssa kerrostalossa joka on suoraan sanottuna maanpäällinen helvetti. Muutin tähän taloon asumaan hieman ennen synnytystä joten en ole ehtinyt asumaan tässä kauaa. Siksi myöskään naapurit eivät tiedä taustojani mutta ei kyllä hirveästi tee mieli niitä raottaakkaan.
Naapurini kirjaimellisesti haukkuvat minua vähän väliä. Kun tulin sairaalasta kotiin tyttäreni kanssa, eräs naapuri sanoi päin naamaa että noniin, yksi äpärä lisää tähän taloon. En sanonut mitään, menin vain äkkiä kotiin itkien. Vastaavanlaisia kommentteja satelee vähän väliä kun törmään naapureihini. En jaksa ottaa kommentteihin mitään kantaa, joskus olen sanonut että asiat eivät ole aivan niin kuin he luulevat, mutta turhaan, sama haukkuminen jatkuu.
Viimeinen pisara oli kun naapurini olivat tehneet minusta lastensuojeluilmoituksen. Tyttäreni kuulemma itkee yöt ja päivät enkä minä hoida häntä. Tämä ei todellakaan pidä paikkansa sillä tyttäreni on minulle elämääkin tärkeämpi enkä ikinä voisi laiminlyödä häntä.
Olen yrittänyt etsiä uutta asuntoa mutta asuntoja ei valitettavasti tipu taivaasta, etenkään kun minulla ei ole mitään akuuttia hätää. Eli en ole asunnoton tms. Tämä ei silti voi jatkua näinkään sillä en oikeasti uskalla mennä ulos tyttäreni kanssa koska pelkään törmääväni naapureihin enkä jaksa sitä jatuvaa haukkumista enää yhtään. Ainoa tapa lähteä ulos on se että yksinkertaisesti kuuntelen koska rappu on niin hiljainen ettei sielä ole ketään ja täytyy sanoa ettei se todellakaan ole mitään elämää.
Kommentit (58)
Ihme kiusaamista, huh!
Sano heille suorat sanat (ilman mitään asiatonta) ja kerro teidän tilanteesta. Muuten tuo tuskin loppuu :/
Hei, missä sinun itseluottamuksesi on?
Tuollaiset urpot pitää vain jättää huomioimatta. Jos joku aukoo päätään niin kulje ohi huomioimatta.
Tsemppiä!
Oletko vahva ihminen ollut ennen synnytystä? Esim että ei kiinnosta mitä muut ajattelee. Jos on ollut raskaus hormoonit saattaa olla vielä syy. Mutta jos olet ollut arka ja huonolla itse tunnolla varustettu niin sun täytyy alkaa vaan tsemppaa ittees siihen ettet välitä mitä muut sanoo. Itselläni oli todella huono itse tunto ennen mutta ei enään. Juuri tsemppaamalla itseäni itsetunto koheni huomattavasti. Nykyään ei kiinnosta yhtää mitä muut ajattelee ja sanon sanon aika nasevasti takas. Tai sitten en ota kuuleviin korviinikaan. Siitäkös ihmiset menee hämilleen. :)
Tarkoitin sitten kaikkea hyvää. Osanottoni myös puolison menetyksestä.
Nuorimies24
huh onpa kamalia naapureita! Yritä olla välittämättä heistä. En usko että tuollaislle kannattaa yrittää selostaa tai "puolustella" tilannettasii. Tsemppiä.
Voimia ja kaikkea hyvää teille!! Olette arvokkaita ja ihania, muistakaa se! <3
Ikävä tilanne kyllä :(. Minkä ikäinen olet ja jos haluat kertoa niin missä päin Suomea asut?
jos kirjoittamasi on totta niin huhhuh! Johan on sulle osunut pimahtaneet naapurit. Ainoa keino selvitä tuollaisesta on olla välittämättä. Itselläni on kokemusta naapurihelvetistä rivitalosta (naapurit haukkuivat haukkuivat meitä porukalla pihan kulmalla, tervehdyksiimme ei vastattu yms). Se oli todella raskasta aikaa, aivan kuin painajaisunta. Poismuuton jälkeen tuntui kuin olisi herännyt pahasta unesta. Sinäkin pääset vielä pois tuosta talosta, usko pois. Nyt olisi tärkeintää hakea apua omaan jaksamiseesi. Tilanteesi on tosi raskas jos lapsesi isä on kuollut kesken raskauden ja oma sukusi/perheesi ei auta.
Jos ls-ilmoitus on sinusta tehty, voisit pyytää vähän tukitoimia. Se ei tarkoita että olisit huono äiti, kyllä lastensuojelun ihmiset ymmärtävät tilanteesi kun kerrot millaista porukkaa naapurustossa on. Lapsen suojelemiseksi voit vaikka saada apua uuden asunnon hankintaan??
Oho, en olisi uskonut että näin moni ottaa kantaa tilanteeseeni, mutta kaunis kiitos teille :).
Aika moni näytti olevan sitä mieltä että naapureille pitäisi kertoa miten asiat on. Muuten ihan hyvä idea, mutta ei tosiaan tee mieli kertoa näille haukkujille yhtään mitään :(. Epäilen myös suuresti heidän kykyään osata suhtautua tilanteeseeni asianmukaisesti, siis jos siitä kertoisin heille.
Kannattaa etsiä uutta asuntoa, noin hullut naapurit voivat haukkua lastakin päin naamaa!
Pystyisitkö jättämään heille jonkun lapun/kirjeen jossa pyydät heitä lopettamaan asiattomat kommentit lapsestasi?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 09:18"]
Ikävä tilanne kyllä :(. Minkä ikäinen olet ja jos haluat kertoa niin missä päin Suomea asut?
[/quote] Olen 21-vuotias. En halua hirveän tarkasti sanoa, mutta sen verran voin sanoa että asun pääkaupunginseudulla :).
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 09:35"]
Pystyisitkö jättämään heille jonkun lapun/kirjeen jossa pyydät heitä lopettamaan asiattomat kommentit lapsestasi?
[/quote] Varmasti pystyisin mutta veikkaan että tietäisivät heti kuka lapun takana on ja se aiheuttaisi todennäköisesti vain lisää ongelmia :(.
Ikävä tilanne kun et edes ole mikään riehuva teiniäiti, tai ei kyllä kenenkään pitäisi joutua kuuntelemaan tuollaista!
Jos päädyt muuttamaan pois niin jätä heille edes kirje, ehkä he ymmärtävät kuinka säälittävää tuollainen käytös on aikuisilta ihmisiltä!
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 09:33"]
Kannattaa etsiä uutta asuntoa, noin hullut naapurit voivat haukkua lastakin päin naamaa!
[/quote] Olet oikeassa, siksi uusi asunto onkin hakusessa. En halua jäädä tähän mistään hinnasta asumaan, ihan jo siksi että ei tällainen ole ihmisen elämää :(.
Ihan hyvä, että lastensuojeluilmoitus on tehty, koska sitä kautta sinulla on hyvä mahdollisuus saada toinen asunto. Minä ainakin aikoinaan sain, kun kirjoittivat jonkun puollon kaupungin asuntoihin.
Todella kauheita naapureita, miten voikin olla tuollaisia? Kamalasti sinua on koeteltu, koita pitää itsestäsi huolta, ettet vaan masennu. Onnea vauvasta ja paljon voimia.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 09:40"]
Ikävä tilanne kun et edes ole mikään riehuva teiniäiti, tai ei kyllä kenenkään pitäisi joutua kuuntelemaan tuollaista!
Jos päädyt muuttamaan pois niin jätä heille edes kirje, ehkä he ymmärtävät kuinka säälittävää tuollainen käytös on aikuisilta ihmisiltä!
[/quote] No joo... Kaikista oudointahan tässä on se etten ole koskaan aiheuttanut mitään häiriötä, loukannut naapureitani tms, he vain ovat päättäneet syystä tai toisesta ottaa minut silmätikukseen :/.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 09:41"]
Ihan hyvä, että lastensuojeluilmoitus on tehty, koska sitä kautta sinulla on hyvä mahdollisuus saada toinen asunto. Minä ainakin aikoinaan sain, kun kirjoittivat jonkun puollon kaupungin asuntoihin.
Todella kauheita naapureita, miten voikin olla tuollaisia? Kamalasti sinua on koeteltu, koita pitää itsestäsi huolta, ettet vaan masennu. Onnea vauvasta ja paljon voimia.
[/quote] En olekkaan osannut ajatella tätä asiaa tuolta kantilta. Täytyykin heti tänään selvittää tätä asuntoasiaa. Kiitos sinulle! :)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 09:10"]Oletko vahva ihminen ollut ennen synnytystä? Esim että ei kiinnosta mitä muut ajattelee. Jos on ollut raskaus hormoonit saattaa olla vielä syy. Mutta jos olet ollut arka ja huonolla itse tunnolla varustettu niin sun täytyy alkaa vaan tsemppaa ittees siihen ettet välitä mitä muut sanoo. Itselläni oli todella huono itse tunto ennen mutta ei enään. Juuri tsemppaamalla itseäni itsetunto koheni huomattavasti. Nykyään ei kiinnosta yhtää mitä muut ajattelee ja sanon sanon aika nasevasti takas. Tai sitten en ota kuuleviin korviinikaan. Siitäkös ihmiset menee hämilleen. :)
Tarkoitin sitten kaikkea hyvää. Osanottoni myös puolison menetyksestä.
Nuorimies24
[/quote]Luit ajatukseni
M39
Voi luoja mitä urpoja naapureita! Nyt kyllä pamauttaisin suoraan miten asiat ovat sinulla, niin eiköhän naapurit hiljene.