tästedes en lähde mihinkään ilman puukkoa!!
Siis hemmetti sentään miksei jo lailla kielletä isojen koirien pitämistä "lemmikkeinä". Aiemmin tänään lähdin kävelylle vauvan ja taaperon kanssa kun vastaan tulee teiniikäinen tyttö ison saksanpaimenkoiran kanssa. Meidän kohdalla koira alkaa murisemaan ja haukkumaan siis ihan raivoissaan ja yrittää vetää itseään irti ! Sydän pomppas kurkkuun. Ja tällä koiralla oli vielä kuonokoppa tai mikälie päällä. Siis jos se olis vähänkin kovemmin riuhtunut niin olisi pöössyt irti enkä halua edes ajatella mitö olisi tehnyt jos olisi päässyt irti :/ tästlähin pidän teräasetta mukana enkä todellakaan epäröi käyttää sitä jos koira joskus juoksis kohti.
Kommentit (111)
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:49"][quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 21:36"]
Mieleltään terve koira ei hyökkää aggressiivisesti ihmistä kohtaan. Ja kyllä sinä olet tilanteen herra, ei koira. Käskytät koiran.
[/quote]
Niinpä niin. Mieleltään terve koira. Minua ei kylllä yhtään lohduttaisi se, että lastani purrut koira ei ollut mieleltään terve.
[/quote]
Miksi ihmeessä edes oletatte, että koira a) pääsisi hihnastaan irti tai b) irtipäästessään purisi lasta, vaikka olisi sille haukkunutkin?
[/quote]
Koska minun lapselleni on käynyt a) Koira pääsi hihnastaan irti ja b) puri lastani ranteeseen vaikka ei sille haukkunutkaan.
[/quote]
Ja ihan oikeastiko puri, ettei vain näykkäissyt? En mä ymmärrä miten se remmistä irrottautuminen edes tapahtuu, ei liene kumpikaan noista kovin yleistä, vaikka ikävä toki että noin kävi.
[/quote]
Isot koirat voi purra helposti reisiluun kahteen osaan, onko lapsellas vielä käsi?
Jos on niin näykkäs
Typerä ketju. Mutta näihinhän vastailee ääripäät.
Ei pelkkä rähinä ole vaarallista, mutta ymmärrän kyllä, että se voi joitakin pelottaa. Tytön olisi pitänyt pyytää anteeksi häiriötä. (Vai pyysikö peräti, mutta ap. ei hellitä koiravihastaan?)
Iso koira vaatii ison ja vahvan omistajan, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Älkää nyt ainakaan antako lastenne kuljettaa isoa koiraanne.
t. molemminpuoliseen haukkumiseen kyllästynyt isojen koirien vastuullinen omistaja
Surettaa ja ällistyttää kovasti tämä viime aikoina yhä yleistynyt koiraviha... useimmat ihmiset eivät tunnu tietävän mitään koirista. En missään nimessä hyväksy vaarallisten ja arvaamattomien koirien vapaanaoloa, olen pari kertaa itsekin joutunut lenkillä oman koirani kanssa hyvin pelottavaan tilanteeseen. Ja siis näissä tilanteissa pelon aiheuttaja on aina ollut vieras koira. MUTTA syy on aina ihmisessä, ja nimenomaan omistajassa. Koirat ovat eläimiä, niillä on eläimen vaistot ja niiden kesyyntymisestä on hirvittävän vähän aikaa: oikealla koulutuksella koirista tulee tasapainoisia lemmikkejä.. väärällä taas, nojaa. Näkyyhän sama ihmisistäkin, lapsuus ja kasvuympäristö määrittelevät meidätkin. Ja sitten vielä, koirat kommunikoivat haukkumalla, on iloista, ahdistunutta, pelokasta, malttamatonta, hermostunutta, yllättynyttä ja aggressiivista haukuntaa. Haukkuva koira ei läheskään aina pure. Useat koirat säntäävät mm. polkupyörien, lenkkeilijöiden ja jänisten perään sillä ne laukaisevat koirien saalistusvietin. Tämä on koirien luontaista käytöstä ja omistajien tehtävä on varmistaa, ettein kenellekään satu mitään.
Taas lisää syitä sille, miksi vieressäni löhöää kissa.
Taas lisää syitä miksi haluan olla koira
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 01:59"]
Isot koirat voi purra helposti reisiluun kahteen osaan, onko lapsellas vielä käsi?
Jos on niin näykkäs
[/quote]
Ei voi, koiran hampaat on ihan samanlaista luuta kuin reisiluukin ja paljon pienemmät. Siksi hampaat hajoaa huomattavasti ennen reisiluuta.
Jos ihoon jää jäljet, niin on purtu. Siis silloinkin jos ei edes olisi tarvittu tikkausta.
Purutilanteessa koiran saa itsepuolustuksena vaikka tappaa heti.
Koiranomistaja saa tuomion tilanteesta rikosoikeudessa yleisen syyttäjän ajamana syytteenä.
"useimmat ihmiset eivät tunnu tietävän mitään koirista"
useimpien ihmisten tehtävä ei ole tietää mitään koirista. omaan ja toisten elämään voi tuoda erilaisia riskitekijöitä mutta se ei ole järkevää eikä siitä voi syyttää riskin kohteeksi joutuvia etteivät ne ymmärrä riskeistä, joita ne eivät itse halua elämäänsä
Rauhottukaa arvon mammat, itse omistan remmirähjän koiran joka ei ole ikinä kuuna päivänä purrut lenkillä ketään vaikka olisi voinut, on arka koira ja pelkää lähestulkoon kaikkia, koska pikkulapset heitelleet kivillä ja repineet korvista yms kun koira on ollut omalla pihalla.
Ei pidä tuomita rähjäävää koiraa koska et tiedä onko rähjäämisen takana pelko vai vaisto.
Ei vaan kaikki isot koirat ole samanlaisia...
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 02:46"]
Rauhottukaa arvon mammat, itse omistan remmirähjän koiran joka ei ole ikinä kuuna päivänä purrut lenkillä ketään vaikka olisi voinut, on arka koira ja pelkää lähestulkoon kaikkia, koska pikkulapset heitelleet kivillä ja repineet korvista yms kun koira on ollut omalla pihalla.
Ei pidä tuomita rähjäävää koiraa koska et tiedä onko rähjäämisen takana pelko vai vaisto.
[/quote]
Ei tässä koiria tuomitakaan, vaan omistajat, jotka eivät osaa korjata tilannetta, ja levittelevät vastuutaan ympäriinsä, kunhan ei itse sitä tarvitse kantaa. Ohjaamisessasi on vikaa, jos rähjäävä koirasi olisi voinut ihmisiä purra lenkillä. Eikä kysymys ole vain siitä, purisiko koira vai ei. Koiraviha ei vähene yhdestäkään rähisevästä koirasta, joka päästetään puruetäisyydelle. Sinä olet nyt sitä edistänyt.
Ja jos oma pihasi on noin pikkulapsipitoinen, siellä ei arkaa koiraa voi pitää vahtimatta vieressä. Saisit sinä virheesi anteeksi, niitä sattuu kaikille ja kokemus opettaa. Mutta kokemuskaan ei opeta mitään järkevää, jos virheitään ei tunnusta.
Mieti miltä siitä koirasta tuntuu lenkillä - ei ole rentouttavaa elämää tuollainen sillekään. Ja hanki sille osaava kouluttaja, jos tästä maasta sellaisia löytyy. Jos ei löydy, minä voin vaihtaa hevosista koiriin.
[/quote]
En ole persreikä enkä pidä sua valehtelijanakaan kuulosti vaan niin omituiselta koko tapaus, lempeästä rodustakin kun on kysymys. Ikävää, että poikaasi purtiin, mutta kai tiedät, ettei koira olisi luultavastikaan purrut, ellei poika olisi juossut? Miten sitten ikinä irti pääsikään.
[/quote]
Siis herran tähden, pitäisikö lenkkeilijän tietää joka ikinen talo, jossa lenkkireitin varrella asuu koira ja ohittaa kävellen nuo talot YLEISTÄ TIETÄ pitkin?! Haloo nyt, ei tämä maailma koirien mukaan pyöri, vaan koiranomistajan on huolehdittava, ettei koira pääse aiheuttamaan vahinkoa oman kodin/pihan ulkopuolelle. On omistajan syy, jos koira pääsee irti, ei muiden tarvi lähtökohtaisesti varoa kaikkialla koiria, joita omistajat eivät osaa kouluttaa tai viitsi valvoa.
Pelottava asenne kirjoittajalla! T. Ison koiran omistaja itsekin
PS: Mikä tahansa koira voi purra ihmistä, rodusta viis. Poikkeus vahvistaa säännön...
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 00:25"]
Olen muuten nähnyt puistossa, siis kaupungissa, omistajan päästävän koiransa ajamaan rusakkoa. Eikä kyseessä ollut ajokoira vaan dobermanni tms, eikä ollut metsästysaika vaan keskikesä. Arvaatte varmaan, ettei jänis ollut pitkäikäinen. Samoin olen nähnyt omistajamiehen päästävän saksanpaimenkoiran irti jahtaamaan kissaa, joka oli omassa pihassaan. Isi ja viisi-kuusivuotiaat lapset kannustivat hauvaa jalkakäytävällä. Kissa ehti tällä kertaa liiterin alle.
[/quote]
Niin. Älykkyysosamäärää ei ikävä kyllä minkään viranomaisen toimesta testata koiria(kaan) hankittaessa.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 00:25"]
Olen muuten nähnyt puistossa, siis kaupungissa, omistajan päästävän koiransa ajamaan rusakkoa. Eikä kyseessä ollut ajokoira vaan dobermanni tms, eikä ollut metsästysaika vaan keskikesä. Arvaatte varmaan, ettei jänis ollut pitkäikäinen. Samoin olen nähnyt omistajamiehen päästävän saksanpaimenkoiran irti jahtaamaan kissaa, joka oli omassa pihassaan. Isi ja viisi-kuusivuotiaat lapset kannustivat hauvaa jalkakäytävällä. Kissa ehti tällä kertaa liiterin alle.
[/quote]
Niin. Älykkyysosamäärää ei ikävä kyllä minkään viranomaisen toimesta testata koiria(kaan) hankittaessa.
[/quote]
Niinpä. Mitä jos jommankumman koiran tielle olisikin osunut pikkulapsi, vanhus, pikkukoira tms. En edes halua ajatella mitä olisi tapahtunut. Pidän muuten ihmeenä, ettei kukaan koiranomistaja ole vielä pitänyt näkemiäni tapauksia hallusinaatioina tai itse keksiminäni, väittihän tälläkin palstalla yksi, ettei lastani purrut koira vaan minä itse.
Rauhotu hyvä ihminen. Sä et tarvitse kättä pidempää vaan yksinkertaisesti sanot koiralle, että seisahdupas siihen paikkaan. Kutsuiko koiran ulkoiluttaja koiran luokseen?
Nro 2, ja sekö auttaisi jos koira olisi päälle tulemassa?
Liian paljon liian vaativia koiria liian kyvyttömillä ihmisillä = hyökkäyksiä ja vammoja.
-Koiranomistaja
Mieleltään terve koira ei hyökkää aggressiivisesti ihmistä kohtaan. Ja kyllä sinä olet tilanteen herra, ei koira. Käskytät koiran.
Enpä ihmettele, jos olet pelästynyt, ei mikään kiva tilanne. :/ Koirat täytyy pitää ja ulkoiluttaa siten, että ne eivät häiritse tai pelottele muita.
Kuvauksesta tulee mieleeni, että koiralla on mahdollisesti ollut ns. kuonopanta, apuväline talutukseen, jonka avulla koira on helpompi hallita. Hyvä että sellaisen oli omistaja hoksannut hankkia.
Voi olla, että tuonrotuinen nuori (ja kouluttamaton, ehkä vähän huonolla hermorakenteella varustettu yksilö...) räyhää ihan epävarmuuttaan"pelottaville" asioille, kuten lastenvaunuille, eikä oikeasti ole kimppuun käymässä... Ei kyllä ole hyväksyttävää käytöstä silti missään nimessä.
jos ei ole joku cesar milan niin ei normaali ihminen tiedä miten koiraa kasvatetaan tai mikä on oikea toimenpide. useimmat eivät ole koskaan kouluttaneet koiraa.
jos koiran omistaja ei osaa pitää koiraa kurissa ilman että se pelottaa kanssaihmisiä niin minusta on oikeus tappaa koira siihen paikkaan
Miten ne koirat voisivat olla terveitä, kun omistajina on kaikenlaista häiriintynyttä hölmöläistä, jotka tarvitsevat aggressionsa välineeksi haukkuvan hurtan, jotta itse voivat esittää järjestyksen ihmistä taluttimen toisessa päässä? Ei se mitään tee...