Miten aloit epäillä maitoallergiaa
tai laktoosi-intoleranssia? Minkä ikäisenä se sinulla puhkesi. Voiko olla niin, että jokin maitotuote aiheuttaa oireita, ja toinen ei, vaikuttavatko määrät?
Lapsellani on ollut oirehdintaa ja siksi kyselen.
Kommentit (7)
Minä olen aikuinen joka ei ole vieläkään parantunut lehmänmaitoallergiasta. Koko ruoansulatusjärjestelmä suusta peräaukkoon joutuu koetukselle maitotuotteiden jälkeen. Suuhun pukkaa aftamaista näppylää, vatsakipua on enemmän kuin kestäisi ja loppupäässä peräreikäkin on punaiseksi lehahtanut ja sen iho on rikki. Maito aiheuttaa minulla muutenkin ihottumaa.
Vauvan saadessani vauva huusi kuin syötävä kun olin syönyt jotain hylatuotetta kylässä. Vauva oli kaarella ja pyllyreikä ja sen ympäristö eivät olleet kaunista katseltavaa vaikka ilmakylvetimme vauvaa ja voitelimme Bepanthenilla. Ihottuma alkoi laajenemaan kasvoillekin ja siitä päätin että lähdemme lasten allergialääkärille maksoi se mitä hyvänsä.
Hyvä niin koska saimme hyvät ohjeet sekä lehmänmaidottoman korvikkeen reseptin. Sitä jauhetta olemme nyt tarvinneet muun muassa vellien valmistuksessa.
Vauvalla epäilin sitä ensin, kun hän oli niin itkuinen. Myös ihottumaa oli poskissa. Kävimme lääkärissä pari kertaa, mutta aina sanottiin, että ei ole allergiaa, älä rupea maidottomalle ruokavaliolle (vauva siis täysimetyksellä).
Kymmenen kuukauden ikäiselle vauvalle kokeilin sitten ohjeen mukaan maistiaiseksi maitotuotteita, viiliä. Tuli heti nokkosihottuma.
Nyt lapsella yhä maitoallergia. Tulee todella voimakkaat oireet (välitön laaja-alainen nokkosrokko). Vuoden välein ollaan käyty sairaalassa maitoaltistuksessa, mutta allergia vaan jatkuu sitkeästi. Lapsi nyt nelivuotias. Ehkei se allergia sitten väistykään, vaikka niin olen koko ajan olettanut. :(
Helpompi ehkä jos kerrot miten lapsesi oireilee ja minkä ikäinen hän on. Laktoosi-intoleranssia epäilisin, jos pieree paljon ja valittelee vatsakipua. Se on helppo todeta, joten menisin lääkäriin. Jos se on lievä, saattaa voida syödä juustoja. Laktoosin pilkkoutumista hidastaa rasva, eli jos juo täysmaitoa, voi olla, ettei sille reagoi, mutta rasvattomalle reagoi, tai jos juo maitoa ja syö samalla tosi rasvasta ateriaa, ei välttämättä reagoi.
Meillä maitoallergiat ilmenneet jo ihan vauvana, toisella kakka oli limaista vihreää ripulia ja ihottumaa, hänellä oli paljon muitakin allergioita. Toinen oksensi maidon kaaressa, kun sitä kokeiltiin. Molemmat itkivät paljon öisin varsinkin, ja piereskelivät paljon. Toisella kakka oli myös löysää, mutta maito oli jotenkin paakkuuntunut valkoisiksi ryyneiksi kakkaan.
Vauvojen kehittymätön suolisto pilataan liian pienenä vieraalla maidolla, mikä herkistää loppu elämäksi. Suomalainen maito on muutenkin nykyään täyttä kuraa.
Lihoin lyhyessä ajassa viisi kiloa, nieluni turposi aina maitotuotteiden käytön jälkeen ja olo oli muutenkin todella hirveä ja väsynyt kellon ympäri. Verikokeissa löytyi maitoallergia ja maitotuotteiden pois jättämisen jälkeen paino putosi, vatsa ja iho voi hyvin sekä leposyke laski 100 -> 60. Ikää 26 v.
Mulla ei oo laktoosiintoleranssia, mutta ns tavallinen maito, homogenoitu ei sovi.
Se jämähtää suoleen ja saa aikaan hirveet vatsavaivat. Luomu sopii jotenkin, kun siinä ei oo rasvaa pilkottu, mutta huonosti sekin. Tilalta suoraan haettu maito ei tuota mitään ongelmia, koska siinä on kaikki, mitä maidossa kuuluu olla, entsyymit, jotka pilkkoo maidon rasvan ja normaali bakterikanta.
Kaupan maito ei ole maitoa ensinkään. Se on vaan valkoista litkua. Se maito on tuhottu kuumentamalla.
J-P
http://www.elinahytonen.fi/2013/03/murheita-maidosta/ Maito ei ole ihmisiä varten :/