IS: Tytöt eivät kypsy poikia aikaisemmin – uskomus on huuhaata, ja puhe kypsyydestä voi olla jopa vaarallista, sanoo asiantuntija
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000008064812.html
Mitäs mieltä äidit on. Pitääkö asiantuntijan lausunto paikkansa. Vai onko kyse pelkästä feminismistä.
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että asiasta puhutaan. Jostain syystä tuolla 'tytöt kypsyy poikia aiemmin' on usein puolusteltu sitä jos joku 17-vuotias tai parikymppinen seukkaa 13-vuotiaiden kanssa.
Niin on, mutta se on ollut jo kauan mennyttä aikaa.
Voitko kuvitella 18- vuotiaan pojan seurustelemassa nykyään 14- vuotiasn tytön kanssa ilman että:
1. Tytöstä tehdään lasu.
2. Pojasta tehdään rikosilmoitus.
3. Poikaa pidettäisiin tavattoman nolona.
????
Olen 20 vuotta opettanut 13-15-vuotiaita eli olen tuntenut heitä tuhansia. Kokemukseni mukaan tuossa iässä tytöt ovat selvästi kypsempiä. Pojat usein suorastaan taantuvat. Osa pojista on vielä ihan fyysisestikin pikkulapsia, kun taas tytöt ovat sukukypsiä.
Ysiluokkalaisten tyttöjen kanssa työskentely on yleensä usein jo vähän kuin aikuisten kanssa olisi. Tokikaan se ei tarkoita, että he psyykkisesti sellaisia olisivat, mutta ero poikiin on merkittävä.
Pojat kirivät toki. Lukiossa ero tasaantuu ja 20-vuotiaat tytöt ja pojat ovat samalla tasolla.
Näitä eroja ei tietenkään saisi käyttää hyväksikäytön perustelemiseen.
Muistan tämän omasta lapsuudestani. Se jäi todella lyhyeksi. Jo 12- vuotiaana isäni alkoi puhua pillereiden hankkimisesta sekä siitä, etten anna kenenkään panna itseäni paksuksi!
Siitä tuli ihan sellainen olo, että pitäisi jo harrastaa seksiä. Ensimmäisen kerran harrastinkin seksiä 13-vuotiaana yli 3-kymppisen miehen kanssa...:( Kun luulin, että on jo kiire, olen jotenkin kehityksestä jäljessä! Ikuiset traumat jäi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kyllä aina ajatellut että tämä tyttöjen varhaisempi kypsyminen koskee lähinnä murrosiän fyysisiä muutoksia. En niinkään kypsymistä psykologisella tasolla.
murrosikä tuo myös paljon muutoksia aivoihin, jotka tasottuu sitten yläasteen lopussa/lukiossa.
Miesten ja naisten aivot ovat erilaisia koko elämän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että asiasta puhutaan. Jostain syystä tuolla 'tytöt kypsyy poikia aiemmin' on usein puolusteltu sitä jos joku 17-vuotias tai parikymppinen seukkaa 13-vuotiaiden kanssa.
Niin on, mutta se on ollut jo kauan mennyttä aikaa.
Voitko kuvitella 18- vuotiaan pojan seurustelemassa nykyään 14- vuotiasn tytön kanssa ilman että:
1. Tytöstä tehdään lasu.
2. Pojasta tehdään rikosilmoitus.
3. Poikaa pidettäisiin tavattoman nolona.
????
Kukaan ei tee asialle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vihdoinkin joku sanoo tämän ääneen. Kyse on tosiaan aina ollut vain siitä, että yritetään oikeuttaa aikuisten miesten suhteet ja fantasiat alaikäisiin tyttöihin.
Kokemukseni mukaan tytöt ovat tietyissä sosiaalisuuden muodoissa poikia fiksumpia, mutta ei se tarkoita kypsyyttä, varsinkaan seksiin.
Juuri näin. Ja mitä tulee seksiin, niin tytöt itse asiassa kypsyvät siinä poikia HITAAMMIN. Siinä missä teinipojille ensimmäiset seksikokeilut ovat yleensä hauskaa ja jännittävää (mikä ei toki tarkoita että ne pojillekaan olisivat teininä vielä suositeltavia), ovat ne tytöille usein hyvinkin epämiellyttäviä ja usein niihin ryhdytään muista syistä kuin siitä, että tuntisi vielä halua itse seksiin. Moni nainen sanoo, ettei vielä parikymppisenäkään juuri nauttinut seksistä, siinä keskittyi enemmän poikaystävän miellyttämiseen eivätkä seksihalut olleet kovin suuret. Vasta kolmekymppisenä monet ovat alkaneet nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Olen 20 vuotta opettanut 13-15-vuotiaita eli olen tuntenut heitä tuhansia. Kokemukseni mukaan tuossa iässä tytöt ovat selvästi kypsempiä. Pojat usein suorastaan taantuvat. Osa pojista on vielä ihan fyysisestikin pikkulapsia, kun taas tytöt ovat sukukypsiä.
Ysiluokkalaisten tyttöjen kanssa työskentely on yleensä usein jo vähän kuin aikuisten kanssa olisi. Tokikaan se ei tarkoita, että he psyykkisesti sellaisia olisivat, mutta ero poikiin on merkittävä.
Pojat kirivät toki. Lukiossa ero tasaantuu ja 20-vuotiaat tytöt ja pojat ovat samalla tasolla.
Pojat ymmärtävät, että peruskoulussa ylisuorittamisesta ei ole hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kyllä aina ajatellut että tämä tyttöjen varhaisempi kypsyminen koskee lähinnä murrosiän fyysisiä muutoksia. En niinkään kypsymistä psykologisella tasolla.
Samoin. Tyttö on biologisesti ajateltuna sukukypsä jo 11-vuotiaana kun kuukautiset alkavat, mutta yksikään poika ei missään tilanteessa ole sukukypsä 11-vuotiaana.
En ole ikinä ajatellut että tällä kypsyyspuheella olisi tarkoitettu henkistä kypsymistä!
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin naiset eivät kypsy koskaan samalle tasolle miesten kanssa, sillä naisten moraalikehitys jää alemmalle tasolle.
Kyllä vain, senhän näkee siitäkin, että suurin osa henkirikoksista, pahoinpitelyistä, r*iskauksista, lasten hyväksikäytöistä, ihmiskaupasta jne on naisten tekosia...eiku....
Myös suojaikäraja on todella kyseenalaisen matala ei pelkästään globaalisti vaan myös Suomessa. Onko oikeasti miehissä jotenkin erityisen paljon pedofiilejä vai miksi ihmeessä 16-vuotiaalle - fyysisesti ja henkisesti täysin lapsen tasolla olevalle LAPSELLE annetaan päätäntävalta harrastaa seksiä aikuisen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihdoinkin joku sanoo tämän ääneen. Kyse on tosiaan aina ollut vain siitä, että yritetään oikeuttaa aikuisten miesten suhteet ja fantasiat alaikäisiin tyttöihin.
Kokemukseni mukaan tytöt ovat tietyissä sosiaalisuuden muodoissa poikia fiksumpia, mutta ei se tarkoita kypsyyttä, varsinkaan seksiin.
Juuri näin. Ja mitä tulee seksiin, niin tytöt itse asiassa kypsyvät siinä poikia HITAAMMIN. Siinä missä teinipojille ensimmäiset seksikokeilut ovat yleensä hauskaa ja jännittävää (mikä ei toki tarkoita että ne pojillekaan olisivat teininä vielä suositeltavia), ovat ne tytöille usein hyvinkin epämiellyttäviä ja usein niihin ryhdytään muista syistä kuin siitä, että tuntisi vielä halua itse seksiin. Moni nainen sanoo, ettei vielä parikymppisenäkään juuri nauttinut seksistä, siinä keskittyi enemmän poikaystävän miellyttämiseen eivätkä seksihalut olleet kovin suuret. Vasta kolmekymppisenä monet ovat alkaneet nauttia.
Ainakin omassa lähipiirissä naiset ovat nauttineet seksistä alle parikymppisinä.
Kieltämättä tuossa mentiin metsään jo pelkästään sen suhteen, että kaikki tytöt eivät ole samanlaisia ja kaikki pojat eivät myöskään ole samanlaisia. Itse olen tyttö ja olin kyllä helkkarin lapsi vielä yläasteella, ihmettelin vaan kun jotkut muut käy reiveissä ja tulee karvarajahousuissa kouluun (ysäri...). Mä leikin vielä barbeilla joskus silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Tyttö on biologisesti ajateltuna sukukypsä jo 11-vuotiaana kun kuukautiset alkavat, mutta yksikään poika ei missään tilanteessa ole sukukypsä 11-vuotiaana.
En ole ikinä ajatellut että tällä kypsyyspuheella olisi tarkoitettu henkistä kypsymistä!
Kyllähän se ensimmäinen siemensyöksy saattaa jo 11-vuotiaana tulla, joten ihan yhtälailla poikakin voi olla biologisesti sukukypsä jo silloin.
Eiköhän kyse ole siitä, että mukautuvalta ja rauhallisesti käyttäytyvältä lapselta vaaditaan sitä sun tätä, oli todellista kypsyyttä ja rahkeita tai ei. Tyttöjen ja hiljaisten poikien on vaikea saada nepsy-diagnoosejakaan, kun lto:n tai opettajan mielestä ei ole ongelmaa - lapsihan ei riehu. Pakka hajoaa vasta kotona. Hiljaista lasta on niin kiva ja helppo vastuuttaa ja aikuistaa, takavuosina myös painostettiin sietämään rajojen rikkomista - ei saanut valittaa, vaikka oli ihan pihalla ja tilanteet tuntuivat ahdistavilta. P*rseilevä lapsi tai nuori saa olla niin epäkypsä kuin sattuu olemaan ja elää juuri sitä kehitysvaihetta kuin oikeasti elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se ensimmäinen siemensyöksy saattaa jo 11-vuotiaana tulla, joten ihan yhtälailla poikakin voi olla biologisesti sukukypsä jo silloin.
Minulla ainakin lensi mällit jo 11-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä, että 11-vuotiaalla voi olla kuukautiset (kaikilla ei todellakaan ole) ja että hedelmöittyminen saattaa olla mahdollista, on vielä pitkä matka terveiden jälkeläisten synnyttämiseen normaalien riskien rajoissa. Näitä lapsiäitejä kuolee paljon kehitysmaissa. Itse asiassa vielä sellainen 18-vuotiaskin on suuremmassa riskissä saada raskauteen ja synnytykseen liittyviä komplikaatioita kuin yli 20-vuotias.
11-vuotiaan keho ei myöskään kestä yhdyntää, vaan se on vähintäänkin erittäin kivuliasta, pahimmassa tapauksesta siitä voi seurata hengenvaarallinen vamma. Lapsimorsiamia on kuollut hääyönä saamiinsa vammoihin.
Vierailija kirjoitti:
Myös suojaikäraja on todella kyseenalaisen matala ei pelkästään globaalisti vaan myös Suomessa. Onko oikeasti miehissä jotenkin erityisen paljon pedofiilejä vai miksi ihmeessä 16-vuotiaalle - fyysisesti ja henkisesti täysin lapsen tasolla olevalle LAPSELLE annetaan päätäntävalta harrastaa seksiä aikuisen kanssa?
Muissa EU maissa on suojaikäraja 14-16 joten ei 16 ole mitenkään erityisen matala. 16-vuotiaat tytöt ovat
yleensä fyysisesti naisen tasolla esim voivat tulla raskaaksi, eivät enää kasva pituutta ja lantio ei enää levene. Henkisesti he ovat jo niin kypsiä, että ovat vastuussa omista teoistaan. Pedofiilit ovat kiinnostuneita alle murrosikäisistä, joten he eivät ole kiinnostuneita 16-vuotiaista.
Miesten keksintöä, että tytöt kypsyvät nopeammin. On ollut tekosyy olla alaikäisen kanssa. Nythän se on rikollista.
Vierailija kirjoitti:
Unohdat näköjään kokonaan kiltttien ja rauhallisten poikien, sekä vilkkaiden ja kapinallisten tyttöjen olemassaolon.
Vai puhutko vain keskimääräisyyksistä?
Fiksut ja rauhalliset pojathan pärjää koulussa oikein hyvin - paremmin kuin vilkkaat tytöt.
Kyse on siis lähinnä siitä, että koulu on systeeminä parhaiten rauhallisia lapsia palveleva, ja luonnollisesti fiksut ja rauhalliset lapset pärjäävät siellä parhaiten.
Osa pojista ei pärjää, koska heiltä ei ole edes vaadittu hyvää käytöstä, tunnollisuutta ja taitoa rauhoittua, vaan on kasvatettu asenteella ”antaa riehua, pojat on tuollaisia”.
Tytöiltä taas useammin vaaditaan hyvää käytöstä ja tunnollisuutta eikä anneta riehua, joten tytöt osaavat sitten koulussakin paremmin opiskella.
Ihan samalla tavalla kuin ne synnynnäiseltä temperamentiltaan rauhalliset pojat.