Kannattaako opiskella oikeustiedettä?
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 20:59"]
Miksi lukemista pidetään usein niin kamalana asiana? Itse rakastan lukemista, olen opiskellut alaa joka vaati paljon lukemista. Minulle on helppoa kun jonkun asian voi selvittää lukemalla :) Jos olet "lukija" oikis voisi olla alasi
[/quote]
Minäkin olen lukija, mutta olen nyt lukenut muutamia kursseja julkisoikeutta ja se on VÄHÄN eri asia. Pänttääpä huviksesi tämän illan aikana julkisoikeuden ja yksityisoikeuden oikeudenalat.
[/quote]
Miksi illassa? Saa kai jakaa kuukauden joka päivälle?
[/quote]
No luuletko, että oikiksessa ehtii sisäistää kaiken sen tiedon jakamalla jonkun noinkin yksinkertaisen asian kuukauden eri päiville? Tulee uutta tietoa ja tuo on aika peruasia.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:06"]
Miksi lukemista pidetään usein niin kamalana asiana? Itse rakastan lukemista, olen opiskellut alaa joka vaati paljon lukemista. Minulle on helppoa kun jonkun asian voi selvittää lukemalla :) Jos olet "lukija" oikis voisi olla alasi
[/quote]
Minäkin olen lukija, mutta olen nyt lukenut muutamia kursseja julkisoikeutta ja se on VÄHÄN eri asia. Pänttääpä huviksesi tämän illan aikana julkisoikeuden ja yksityisoikeuden oikeudenalat.
[/quote]
[/quote]
No luuletko, että oikiksessa ehtii sisäistää kaiken sen tiedon jakamalla jonkun noinkin yksinkertaisen asian kuukauden eri päiville? Tulee uutta tietoa ja tuo on aika peruasia.
[/quote]
Nuo julkisoikeuden oikeudenalat olivat yksi sivu minun pääsykoekirjastani ja kirja oli 250 sivua. Ja ne piti osata. Kuten kaikki muutkin sivut kirjassa. Ei ole aikaa päntätä päivätolkulla yhtä sivua.
Palkka on hyvä ja työllistyminen samoin mutta opiskelu on rankkaa ja yksitoikkoista pykälien pänttäämistä ja työpäivät pitkiä ja kiireisiä. Se on kova ala, ei sovi kaikille.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:06"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Nuo julkisoikeuden oikeudenalat olivat yksi sivu minun pääsykoekirjastani ja kirja oli 250 sivua. Ja ne piti osata. Kuten kaikki muutkin sivut kirjassa. Ei ole aikaa päntätä päivätolkulla yhtä sivua.
[/quote]
Ketäänhän tuo ei voi oikeasti kiinnostaa, ja siksi kai sinäkin onnistuit ne pänttäämään. Eikö ole mukavampi opetella ulkoa asioita, joihin ei ole tunnesidettä? Työ ja huvit erikseen.
Kannattaa siinä mielessä, että työllistyminen on ihan hyvää, palkka yleensä keskivertoa parempi, työn sisältö monesti haastavaa ja mielenkiintoista jne. Mutta oikis ja lakimiehen ammatti eivät sovi kaikille (kuten ei mikään muukaan ala), joten ap:tä tuntematta on mahdoton sanoa, kannattaako hänen hakeutua alalle. Yleensä hyvissä juristeissa on mielestäni seuraavia piirteitä:
– tarkkuus
– kyky erottaa olennainen epäolennaisesta
– kyky ilmaista itsensä selkeästi sekä suullisesti että etenkin kirjallisesti
– hyvä argumentointikyky
– tietty luovuus ja nopeaälyisyys
Jos ap:tä on kehuttu yllä olevista ominaisuuksista, niin oikeustieteellinen voisi olla ihan hyvä vaihtoehto.
Joillekin tuo lukeminen on ilmeisesti silti tosi helppoa. Esim. mun kämppis opiskeli oikeustiedettä ja biletti monena päivänä viikossa, silti valmistui ihan ajoissa.
Jos katsoo miten pitkälle esim. Urho Kekkonen, Tarja Halonen ja Sauli Niinistö ovat päässeet, niin kyllä oikeustieteen opiskelu kannattaa.
Jos ala kiinnostaa, kannattaa ehdottomasti pyrkiä opiskelemaan. Minulle sanottiin aikoinaan, että juristi voi olla kaikkea muuta paitsi lääkäri tai pappi:) pitää paikkansa periaatteessa aika hyvin.
Kyllä fiksu ja ahkera pääsee uralla eteenpäin, vaikkei olisi suhteita. Verkostoidu yliopistossa ja mene vaihtoon.
T. Tätijuristi
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 20:54"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 19:59"]Kannattaa lääkiksen jälkeen eniten. Työllisyys on ymmärtääkseni lähes täydellistä, ja työpaikkoja on koko maassa.
[/quote]
Vahvistavatko muut tämän näkemyksen?
[/quote]
En vahvista, ainakaan Varsinais-Suomessa. Alkaa jo ärsyttää, kun aina toitotetaan, että teidän alalla sitä ei ole työttömyyttä. Kyllä sitä on ja monet valmistuneet tai valmistumassa olevat työskentelevät ihan eri alalla, koska lakimiesharjoittelijan tai avustavan lakimiehen paikkoja ei yksinkertaisesti ole.
[/quote]
Työskentelevät kuitenkin...
[/quote]
Kannattaako juristin uraa harkita, jos ei ole mitään hyödynnettäviä suhteita alalla? Vähän outo kysymys ehkä, mutta toivottavasti joku tajuaa, mitä ajan takaa.
t. lukiolainen 16v