Miehen ex ei suostu että 9v kulkisi jatkossa tapaamismatkat yksin bussilla
vaikka lapsi kehitystasoltaan siihen kykenisi mitä ilmeisimmin ja tämä käytäntö säästäisi meiltä tosi paljon sekä aikaa että rahaa. Eksä kummiskin vetoaa viralliseen sopimukseen jossa sanotaa että etä vastaa kulkjetuksista - tarkottaako tämä siis kirjaimellisesti sitä että etän pitää itse sekä hakea että tuoda lapsi? Välimatka n 300 km. Jos asiaan haluaa muutosta niin mitä kautta se pitäisi tehdä? Paitsi lastenvalvoja, mutta jos osapuolet ei ole yhtä mieltä. miten helposti joku käräjäoikeus lähtee tällasia muuttamaan? Vai onko mieheni vaan "tuomituu" kuskaamaan sitä lasta jatkossakin ees taas kun se on kerran sopimuksessa sovittu?
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 20:50"]
Mitähän nämä kitkerät exät sitten keksivät elämänsä sisällöksi, kun lapset niin isoja, että ei voi heidän kauttaan yrittää manipuloida.
[/quote]Kuulostaa niin tutulta, voi voi sinua ihmisrukka. Millä sen saisi taottua päähäsi, etteivät kaikki ajattele yhtä pahansuovasti kuin sinä. Me muut emme yritä jatkuvasti mainipuloida toisia ihmisiä. Projisoit omia ajattelutapojasi muihin ihmisiin.
Katsos, usko tai älä, on meitä vanhempia, jotka aidosti ajattelemme lasten parasta. Emme ole kitkeriä ollenkaan. Vai sekö juuri sinua harmittaa?
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 23:39"]
"Miehen ex ei suostu että 9v kulkisi jatkossa tapaamismatkat yksin bussilla
vaikka lapsi kehitystasoltaan siihen kykenisi mitä ilmeisimmin ja tämä käytäntö säästäisi meiltä tosi paljon sekä aikaa että rahaa"
Eihän kysymys ole ex:stä tai lapsen kehitystasosta, vaan Matkahuolto ja VR eivät pysty tarjoamaan lapselle turvallista matkaa (esim. onnettomuuden sattuessa) koska heiltä puuttuu "lapsi yksin"- palvelu, eikä ylimääräistä henkilökuntaa lasta varten ole. Mainitsemasi matka on pitkä jopa aikuiselle, saati lapselle. Kuka ottaa vastuun, jos jotain tapahtuu? Muiden matkustajan kohdalla vastuun kantajana on yritys ja vakuutukset. Pieni lapsi on oman onnensa nojassa.
Finnair lienee ainoa palvelun tarjoaja, jos lapsella on saattaja ja noutaja sovittu etukäteen, lappu kaulaan ja lapsen turvallisuudesta ja hyvinvoinnista vastaa lentoyhtiö ja ylimääräinen henkilökunta lasta varten.
Luulen, että vaikka ex ja lapsi suostuisi yksin matkusteluun, niin kielteisen päätöksen tekevät matkahuolto tai VR, silloin kun ollaan ostamassa lippua, näin ainakin oli muutama vuosi sitten kun pienempi sisar olisi halunnut matkustaa mummolaan isosiskonsa kanssa.
[/quote]
Minkä ikäiset lapset voivat matkustaa yksin bussilla?
Yksin matkustava lapsi on aina huoltajan vastuulla. Lapsi voi matkustaa yksin, kun pärjää matkalla ilman saattajaa.
ExpressBussilla ja Koiviston Auto -yhtymällä yksin matkustaville lapsille on tarjolla Matkapassi. Matkapassiin merkitään lapsen nimi sekä saattajan ja vastaanottajan yhteystiedot. Matkapassin saa veloituksetta mukaansa Matkahuollosta lipunoston yhteydessä.
Matkahuollon sivuilta kopsattua. Missään ei sanota että ei voisi matkustaa tietyn ikäinen yksin.
Etävanhemmat, matkustakaa te välillä lapsianne katsomaan. Sen sijaan, että pistätte lapsen matkustamaan puolestanne.
On liian pitkä matka lapselle mennä yksin. Busseissa voi matkustaa ketä vain ja kuskille ei kuulu vastuu
Minä olen ollut nytxä enkä koskaan vaatisi moista.
törkeitä itsekkäiät ihmisiä jotka koetta tehdä lapsista isomåia ja aikuisempia kuin lapset ovatkaan. Busseissa matkustaa kaikenlaisia pervoja. Muistan yläasteellakin kun joku tyydytti itseään bussissa, oli vastenmielistä istua viereisellä penkkirivillä Ajatteleppa jos joku pervo houkuttelee sun lapsesi johonkin sieltä bussista, otatko vastuun siitä ettei tarvitse viedä ja tuoda lasta.Kantakaa vastuu lapsistanne, eivät ne ikuisesti oo liian pieniä. pitäis lailla kieltää kaikku uusioperheet jotka ajattelee vaan itseään ja toisen lapset on pelkkä riesa.
Olisiko mahdollista että reitti kuljettaisiin isän/äidin/muun tutun aikuisen kanssa ensin muutamaan kertaan, jotta lapsi oppisi tuntemaan maisemat, tietäisi kauanko matka kestää, pitääkö bussia/junaa vaihtaa jossain kohtaa, vaihtuuko kuski kesken matkan, miten matka maksetaan (ellei lippua osteta etukäteen), ja missä pitää jäädä pois? Oma mummolani oli aikoinaan noin 50km päässä lapsuudenkodistani ja kuljin 7-vuotiaasta asti matkan yksin bussilla, kun äiti oli vain kerran reitin näyttänyt. Olin tehnyt itselleni muistiinpanoja maisemista; siwa, kukkakauppa, prisma, hieno keltainen talo, liikenneympyrä, kirkko jne, joita sitten seurailin parilla ekalla matkalla yksin matkatessani. Kirkon jälkeen piti painaa nappia ja mummu odotti pysäkillä.
Matkustin muuten ensimmäistä kertaa lentokoneella ollessani 9-vuotias. 1000km matka, yksin, en koskaan aikaisemmin ollut lentänyt. Koin itseni tosi isoksi tytöksi, muistan lukeneeni aku ankkaa kuin joku hieno nainen sanomalehtiä :p
Junalla matkustelimme perheeni kanssa ehkä kerran kahdessa vuodessa, max 100km matkoja. Kuitenkin 10 tai 11-vuotiaana matkustimme saman ikäisen kaverini kanssa junalla hänen mummulaansa 800km päähän kahdestaan. Ja viikon päästä takaisin. Ja siitä päätellen että tässä kirjoittelen, ihan hyvin selvittiin.
On sitä ennenkin lapset yksin matkustelleet pitkiäkin matkoja, mutta toki jokainen lapsi on yksilö, eikä esim junaan voi siksi laittaa ikärajaa. Kannattaisi ehkä myös kysyä lapsen mielipidettä, että onko kivempi että isi hakee ja tuo, vai tahtoisiko hän tulla junalla/bussilla (joista muuten mielestäni juna on helpompi, kun voi sanoa että sitten pitää jäädä pois kun tulee kuulutus 'seuraavana tampere' kuin bussi jossa pitää vain maisemista osata päätellä missä mennään). Ja sitten voisi tosiaan tuota yhdessä busseilua kokeilla. Ja jos onnistuu, niin alkuun toiseen suuntaan kulkisi julkisilla ja toiseen suuntaan kyydillä.?
N:o 25, mikä on bussiemäntä, jonka tehtäviin kuuluu viihdyttää yksin matkustavaa lasta? Semmoisia ehkä oli 50-luvulla, tai ehkä sekoitat bussin lentokoneeseen, joissa tosiaan on järjestelmä yksin matkustavia lapsia varten.
Täällä ihan sama tilanne. Miehen tytär täytti keväällä 9v ja matkaa on 100km. Junalla pääsis nopeammin tuon välin kun autolla, mutta kun ei voi lasta laittaa yksin sinne miehen exän mielestä. Oon koittanu miestä suostutella puhumaan järkee exälleen. Miehellä pitkät työpäivät niin vk lopuksi jos ottaa tytön niin perjantaina menee myöhään jos joutuu töiden jälkee eka tulla kotiin käymään suihkussa ja vielä lähtee tyttö hakemaan.
Jos on sovittu, että etä hoitaa kuljetukset, niin sitten hoitaa. Harva asuu aseman vieressä eli lähinvanhemman pitäisi kuitenkin hakea lapsi sieltä tai sitten etä maksaa taksikyydin.
Meillä ei oo exiä ja nyxiä, mutta en suostuis laittaan lasta yksin junaan.
Suositus, mutta ei laki, on että alle 12-vuotiaat ei kulkisi yksin. Osa firmoista ei otakaan tuota nuorempia. Minä olin ns. ikäisiäni henkisesti kehittyneempi ja minut laitettiin menemään mummolaan 10-vuotiaana 350 km. Menettelihän se, mutta oli ikäviä tyyppejä bussissa, jotka möykkäsivät, joten pelotti. Paljon joukkoliikennettä käyttävänä perjantaisin on silloin tällöin varsinkin junassa juoppoja, joten miettikää myös tätä. Ei niitä aina ole, mutta joskus on montakin.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 18:38"]
Meillä ei oo exiä ja nyxiä, mutta en suostuis laittaan lasta yksin junaan.
[/quote]
Juu, en minäkään. 300km on todella pitkä aika olla lapselle yksin.
Lapsista tulee pitää huolta. Et itsekään antaisi omien lapsiesi kulkea tuollaisia matkoja ilman huoltajaa. Ymmärtänet asian, jos itse saat lapsia, joista välität ja kannat huolta.
Meillä exän nyxä oli myös sitä mieltä, että 9v voi kulkea junalla 200 km matkan. Laittoivat siis lapsen junaan ja soittivat minulle, koska juna on perillä. Kerroin iloisesti, että hieno juttu, mutta olen siihen aikaan itse vielä 100 km päässä (on sovittu, että isäviikonloppuna lapsi palautetaan klo 18.00 - 19.00 välillä ja juna oli perillä jo klo 16.30). Kukaan ei siten ollut lasta vastassa ja hän jatkoi matkaa pääteasemalle, josta exä hänet kävi noutamassa ja toi kotiin. Sen jälkeen lapsi on haettu ja palautettu.
Sinulla on asenneongelma miehesi lasta kohtaan. Puhut että miehesi on tuomittu kun hänellä on edellisestä liitosta lapsi jota saa tavata ja käytät lapsesta nimitystä SITÄ lasta. Kuulostaa että nämä kuljetukset ovat enemmänkin ongelma sinulle kuin isälle ja lapselle. Vaikka matka on pitkä niin se ei ole mahdoton matka isän ajaa, se on myös kahden keskistä aikaa lapselle ja isälle. Aika menee niin nopeasti että kohta miehelläsi on aikuistuva nuori ja nuorella omat menot ja kiireet eikä hän ehdi häiritsemään sinua.
Muuta asennettasi äläkä yritä tulla miehesi ja hänen lapsensa tapaamisten väliin.
OT, itse kysyin lähiäitinä täysin samaa asiaa täältä hetki sitten, ja sain täystuomion, että olen kusipää ylihuolehtiva äiti, joka yrittää vaan hankaloittaa lapsensa ja isän suhdetta. Kun siis itse epäröin laittaa vaatimuksesta itkevää ja jännittävää 8v lasta yksin matkalle.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 18:48"]
Meillä exän nyxä oli myös sitä mieltä, että 9v voi kulkea junalla 200 km matkan. Laittoivat siis lapsen junaan ja soittivat minulle, koska juna on perillä. Kerroin iloisesti, että hieno juttu, mutta olen siihen aikaan itse vielä 100 km päässä (on sovittu, että isäviikonloppuna lapsi palautetaan klo 18.00 - 19.00 välillä ja juna oli perillä jo klo 16.30). Kukaan ei siten ollut lasta vastassa ja hän jatkoi matkaa pääteasemalle, josta exä hänet kävi noutamassa ja toi kotiin. Sen jälkeen lapsi on haettu ja palautettu.
[/quote]
toisinsanoen pompottelit itse lasta :( aika kamalaa lapselle!!! teitte molemmat aikuiset mielestäni väärin...
ja oma 8-vuotiaani ei todellakaan uskaltaisi/kykenisi matkustamaan noin pitkää matkaa yksin, en usko että vuosi lisää toisi uskallusta NIIIIIIIIIn paljon lisää että uskaltaisin laittaa matkaan itsekseen, ehei.
Sei ei sitten miehen auta kuin majoittua lapsen kotikaupunkiin viikonlopuksi jos tapaamisajat muuten käy raskaiksi??
Joo paapokaa niitä pikku ipanoita ja exien ipanoita vaan 18v asti. Itse kuljin 8 vuotiaana jo ihan hyvin bussimatkat. Kysykää lapselta onko sille ookoo ettei pelota se yksin olo. Ja onhan sillä varmaan puhelin.
"Miehen ex ei suostu että 9v kulkisi jatkossa tapaamismatkat yksin bussilla
vaikka lapsi kehitystasoltaan siihen kykenisi mitä ilmeisimmin ja tämä käytäntö säästäisi meiltä tosi paljon sekä aikaa että rahaa"
Eihän kysymys ole ex:stä tai lapsen kehitystasosta, vaan Matkahuolto ja VR eivät pysty tarjoamaan lapselle turvallista matkaa (esim. onnettomuuden sattuessa) koska heiltä puuttuu "lapsi yksin"- palvelu, eikä ylimääräistä henkilökuntaa lasta varten ole. Mainitsemasi matka on pitkä jopa aikuiselle, saati lapselle. Kuka ottaa vastuun, jos jotain tapahtuu? Muiden matkustajan kohdalla vastuun kantajana on yritys ja vakuutukset. Pieni lapsi on oman onnensa nojassa.
Finnair lienee ainoa palvelun tarjoaja, jos lapsella on saattaja ja noutaja sovittu etukäteen, lappu kaulaan ja lapsen turvallisuudesta ja hyvinvoinnista vastaa lentoyhtiö ja ylimääräinen henkilökunta lasta varten.
Luulen, että vaikka ex ja lapsi suostuisi yksin matkusteluun, niin kielteisen päätöksen tekevät matkahuolto tai VR, silloin kun ollaan ostamassa lippua, näin ainakin oli muutama vuosi sitten kun pienempi sisar olisi halunnut matkustaa mummolaan isosiskonsa kanssa.