Ystäväni laihtui ja muuttui inhottavaksi!
Paras kaverini pyysi multa tukea laihdutukseen viime vuoden lopulla. Tein hänelle treeniohjelman ja ruokavalioon ehdotuksia ja kalorilaskuja. Sanoin, että tarjoan pidennetyn viikonloppuloman kun vaaka näyttää -30kg. Asutaan kaukana toisistamme, mutta soiteltiin paljon ja tsemppasin ja tuin viestin ja facebookissa. -30kg saavutettiin ja innoissani varasin meille matkan heinäkuulle Pariisiin.
Vietimme juhannuksen yhdessä. Ystäväni on upean näköinen, terve ja hyvinvoiva. Harmikseni myös muuttunut ihan mulkuksi. Aivan itseään täynnä ja leuhka. Ei osallistunut mihinkään, ruuanlaittoon, jälkien siivoukseen, saunan lämmitykseen yms. Vaihtoi kymmeniä asuja ja makoili tuolissaan. Kaiken hupuksi meni miesten kanssa saunaan ja esitteli vartaloaan ja käski miesten arvostella kouluarvosanoin.. (no nyt jo ehkä naurattaa..). Istui ja kiehnäsi miesten sylissä ja esitti jotain ihmeellistä prinsessan roolia.
Mitä tapahtui ystävälleni?? Onko tää lopullista vai joku laihtumiseen liittyvä vaihe.. Mitä meidän reissusta tulee, en tasan kestä häntä tuollaisena.
Kommentit (48)
Kiitos vastauksistanne. Toivon todella että on ohimenevä vaihe. Ymmärrän, että on tyytyväinen uuteen ulkonäköönsä ja tykkää vaihdella asuja javähän esitelläkin itseään. Mutta kaikki muu käytös oli kyllä kummallista, en ollut tuntea ystävääni. Olin kai vähän myötähäpeissänikinv vielä. Mieheni käski kanssa ottaa huumorilla, jos tuo tuosta pahemmaksi muuttuu niin lupasi tulla mun kanssa juttelemaan hänelle. Hekin läheisiä ovat aina olleet.
Tää on se, mitä tapahtuu yllättävän usein kun laihdutetaan monta kymmentä kiloa. Aletaan leuhkaksi, saadaan ehkä vähän enemmän vastakkaisen sukupuolen huomiota kadulla niin heti luullaan, että "nytpä olen koko kaveriporukan viehkein" jne jne. Kusi nousee päähän ja seuraava vaihe on sitten, että sen sijaan että tsemppaisi muita ylipainoisia, niin alkaa parjaamaan heitä, haukkuu laiskoiksi, huonoiksi jne jne ja näkee että vain ja ainoastaan itse on voinut "kovalla työllä" saavuttaa tällaiset tulokset..
Ap, mua hieman kummeksutti jo aloitus, että sinä olet ollut aika antelias tai liiankin kiltti hänelle. Teit ensin treeniohjelman, tuit häntä ja nyt ilmeisimmin maksat hänen matkansakin. Kuinka yleisesti maksatte matkoja toisillenne? Onko ystävän käytös ollut kuitenkin vastavuoroista joissain muissa asioissa sinun suhteesi?
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 14:19"]
Laihtuminen ennakoi usein eroa. Meillä on miehen kanssa sisäpiirivitsi, että kun rouva alkaa laihtumaan tosissaan ja painoa lähtee oikeasti, niin sitten on ero tulossa. Ja niinhän se usein onkin... Viimeksi eräs ystäväni (painoi noin 100kg) alkoi yhtäkkiä laihduttamaan ja mun mies heti heitti ohimennen, että jaahas, kesään mennessä on ero. Meinasin tukehtua pullaansa, kun avautui 3kk myöhemmin ja 25kg hoikempana, että ovat eroamassa. Samoin veljeni avovaimo alkoi yhtäkkiä treenata ja laihduttamaan... tadaa, muutaman kuukauden päästä halusi erota.
Itse laihduin 20kg ennen eroa eksästä. En myönnä, että liittyisi toisiinsa, mutta jotenkin vaan aloin laihtumaan silloin talvella ja toukokuussa ilmoitin erosta 10 vuoden suhteesta.
[/quote]
Tää on muuten niiiiin totta! Muutama vuosi sitten mä laihdutin reilut 20 kg ja pitkä parisuhde ajautui ihan hirveään kriisiin. Mekin oikeastaan erottiin hetkeksi. Yhdessä siitä kuitenkin selvittiin ja nyt on ihana rakas lapsikin. Suhde lopulta vain vahvistui.
Jotenkin mä ymmärrän ap:n kaveria. Kun itse olin ylipainoinen niin itseluottamus oli maan raossa. Kun sitten laihduin niin aloinkin näyttämään ihan hyvältä ja saamaan pitkästä aikaa miesten huomiota osakseni esim. salilla. Kyllä siinä alkoi pissa nousemaan päähän kun todella komeat miehet rupesivat flirttailemaan.
Melkein sanoisin ap että kannattaa antaa aikaa kaverillesi, en hylkäisi ystävää tuon perusteella. Laihduttamisesta on vain vähän aikaa, hän varmaan löytää uuden tasapainon elämäänsä. Tuo miesten mielipiteiden kysyminen kropastaan kertoo minusta syvästä itseluottamuksen puutteesta. Ylipainon aiheuttamien henkisten haavojen parantuminen voi viedä vuosia.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 14:27"]Ap, mua hieman kummeksutti jo aloitus, että sinä olet ollut aika antelias tai liiankin kiltti hänelle. Teit ensin treeniohjelman, tuit häntä ja nyt ilmeisimmin maksat hänen matkansakin. Kuinka yleisesti maksatte matkoja toisillenne? Onko ystävän käytös ollut kuitenkin vastavuoroista joissain muissa asioissa sinun suhteesi?
[/quote]
Ollaan oltu parhaat kaverit 5 vuotiaasta asti. Elämä vienyt meitä ympäri suomea. On tukenut mua aina kun olen apua tarvinnut, erot, läheisen kuolema yms. Meillä on aina ollut tapana, että tsempataan toisiamme ja annetaan palkinnot jos onnistutaan :D Monet kylpylä- ja laivareissut tehty toisillemme palkkioina jostain. Nyt ajattelin että on niin iso juttu tää laihdutus et lähdetään pariisiin. (ei ollut mikään sikakallis matka 4pv).
Mutta tää käytös tuli mulle ihan märkänä rättinä päin naamaa.
miten ei kateuskorttia ole vielä nostettu esiin :D
mutta joo. tiedän kyllä itsekin tapauksia, joilla laihtumisen myötä noussut pissi päähän. toisaalta tiedän myös tapauksia joilla ei ole noussut.
tuo ero hurjan laihtumisen jälkeen on aika loogista, mikäli puolisokin ei ole laihtunut. yhteinen tekeminen voi vähentyä kun entisen sohvalla löhöilyn sijaan toinen juokseekin lenkillä ja jumpissa. toisaalta pulleaksi jäänyt voi myös kokea itsensä toista huonommaksi.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 14:27"]Ap, mua hieman kummeksutti jo aloitus, että sinä olet ollut aika antelias tai liiankin kiltti hänelle. Teit ensin treeniohjelman, tuit häntä ja nyt ilmeisimmin maksat hänen matkansakin. Kuinka yleisesti maksatte matkoja toisillenne? Onko ystävän käytös ollut kuitenkin vastavuoroista joissain muissa asioissa sinun suhteesi?
[/quote]
Ollaan oltu parhaat kaverit 5 vuotiaasta asti. Elämä vienyt meitä ympäri suomea. On tukenut mua aina kun olen apua tarvinnut, erot, läheisen kuolema yms. Meillä on aina ollut tapana, että tsempataan toisiamme ja annetaan palkinnot jos onnistutaan :D Monet kylpylä- ja laivareissut tehty toisillemme palkkioina jostain. Nyt ajattelin että on niin iso juttu tää laihdutus et lähdetään pariisiin. (ei ollut mikään sikakallis matka 4pv).
Mutta tää käytös tuli mulle ihan märkänä rättinä päin naamaa.
[/quote]
Todennäköisesti vielä märempi rätti läiskähtää naamaasi siellä Pariisissa, kun ystäväsi hekumoi sikäläisten miesten huomion keskipisteenä mieluummin kuin sinun seurassasi. Voi hyvin olla, että kyseessä on vaihe, joka menee ohi, mutta jotkut ihmiset oikeasti muuttuvat todella itserakkaiksi k-päiksi laihduttuaan ja ihan pysyvästi. Kannattaa vähän aikaa seurata kumpaan kastiin ystäväsi kuuluu.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 14:37"]
tuo ero hurjan laihtumisen jälkeen on aika loogista, mikäli puolisokin ei ole laihtunut. yhteinen tekeminen voi vähentyä kun entisen sohvalla löhöilyn sijaan toinen juokseekin lenkillä ja jumpissa. toisaalta pulleaksi jäänyt voi myös kokea itsensä toista huonommaksi.
[/quote]
Ja jos alkaa oikeasti pitämään itsestään huolta eli juurikin esim. liikkumaan yms, niin siinä muuttuu myös ajattelumaailma, alkaa helposti myös sitten ärsyttämään se sohvaperuna, joka vetää sipsejä eikä huolehdi itsestään.
Harvemmin sitä suhdetta aloitetaankaan täysin erilaisen ihmisen kanssa kuin mitä itse on, joten hankala sitä on jatkaakaan, jos toinen muuttuu jotenkin radikaalisti.
Ei tietenkään aina näin, poikkeus vahvistaa säännön tässäkin tapauksessa.
Te kaikki, jotka moititte ystäviänne, jotka ovat selviytyneet voittajana rankasta laihdutuskuurista, ette taida ymmärtää mistä kaikesta laihduttamisessa on kysymys. Ei se ole vain kilojen pudottamista, siis fyysistä, vaan siihen liittyy voimaksa psyykkinen muutos monellakin tavalla. Ensinnäkin sielu tulee selvästi jälkijunassa. Monella hoikistuneella on edelleen pitkän aikaa vielä pullukan sielu eikä hän hahmota fyysisiä rajojaan. Ylipainoisella on usein heikko itsetunto ja hyväksyntää hakiessaan hän on normaalikokoisten ystäviensä nöyrä palvelija ja juoksutyttö, joka aina joutuu työntämään omat toiveensa ja tarpeensä syrjään. Nyt kun ulkomuoto alkaa olla samaa kaliiberia kuin ystävilläkin, niin tietysti hän myös alkaa käyttäytyä samalla tavalla kuin ystävänsä ovat käyttäytyneet koko ajan. Mutta ystävätpä eivät voikaan hyväksyä ystävän muuttunutta ulkomuotoa ja vahvistunutta itsetuntoa, vaan kitisevät kateellisena, miten ystävästä on muka tullut ilkeä ym. Katsokaapa ystävät peiliin ja kysykää itseltänne, miten kohtelitte ystäväänne silloin kun hän hän oli ylipainoinen. Vastatkaa kerrankin rehellisesti!
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 13:37"]
Jos on laihtunut -30kg, niin se iho usein tulee jälkijunassa, joten löysää nahkaa varmasti riittää ja rinnat ovat todennäköisesti ajokoiran korvat. Mutta hienoa toki, että onnistui laihduttamaan.
[/quote].
ei välttämättä! ap kertoi tehneensä ystävälleen treeniohjelman. nuori ihminen ja treenannut laihduttaessaan, löysä nahka ei silloin mikään itsestäänselvyys.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 14:42"]
Te kaikki, jotka moititte ystäviänne, jotka ovat selviytyneet voittajana rankasta laihdutuskuurista, ette taida ymmärtää mistä kaikesta laihduttamisessa on kysymys. Ei se ole vain kilojen pudottamista, siis fyysistä, vaan siihen liittyy voimaksa psyykkinen muutos monellakin tavalla. Ensinnäkin sielu tulee selvästi jälkijunassa. Monella hoikistuneella on edelleen pitkän aikaa vielä pullukan sielu eikä hän hahmota fyysisiä rajojaan. Ylipainoisella on usein heikko itsetunto ja hyväksyntää hakiessaan hän on normaalikokoisten ystäviensä nöyrä palvelija ja juoksutyttö, joka aina joutuu työntämään omat toiveensa ja tarpeensä syrjään. Nyt kun ulkomuoto alkaa olla samaa kaliiberia kuin ystävilläkin, niin tietysti hän myös alkaa käyttäytyä samalla tavalla kuin ystävänsä ovat käyttäytyneet koko ajan. Mutta ystävätpä eivät voikaan hyväksyä ystävän muuttunutta ulkomuotoa ja vahvistunutta itsetuntoa, vaan kitisevät kateellisena, miten ystävästä on muka tullut ilkeä ym. Katsokaapa ystävät peiliin ja kysykää itseltänne, miten kohtelitte ystäväänne silloin kun hän hän oli ylipainoinen. Vastatkaa kerrankin rehellisesti!
[/quote]Minäpä vastaan rehellisesti. En ole ikinä valinnut ystäviäni ulkonäön perusteella vaan aina ollut ihmisten parissa, joista pidän. Lähipiiriini on siis aina kuulunut hoikkia ja lihavia, pitkiä ja pätkiä, punapäitä ja blondeja jne jne jne. Miehissä on ollut ihan sama homma, mun miehet on aina olleet ulkonäöltään ihan erilaisia. Ei mua oikeasti kiinnosta ihmisen ulkonäkö, mua kiinnostaa se luonne. Mun yksikään hoikka ystävä ei ole kusipää, ei myöskään lihava.
Laihduttamisessa ja raitistuvassa alkohilistissa on jotain samaa. Ihminen muuttuu, mutta ympäristö ei osaa muuttua mukana. Kun raitistunut alkoholisti alkaa taas ottaa vastuuta perheen asioista, puoliso kokee sen liikavarpaille tallomisena ja suunnistaa suorinta tietä tuomarin puheille. Ei muista enää, kuinka usein rukoili puolisoa jättämään viinan. Sama tapahtuu usein, kun puoliso laihtuu. Ja samalla tavalla puoliso myös aktiivisesti unohtaa liikakiloista naljailut. Taas tulee asiaa tuomarin pakeille. "Koskaan et muuttua saa..."
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 14:42"]
[/quote]
Väärin! Minä kohtelen kaikkia ystäviäni samanarvoisesti ja näin tekevät myös ystäväni. Minä en työnnä omia tarpeitani syrjään, vaan osaan sanoa YSTÄVILLENI ei. Minä olen ylipainoinen ja todella huonolla itsetunnolla varustettu ja ymmärrän täysin tuon, että painonpudotus on muutakin kuin fyysistä.
Silti fakta on se, että joskus se psyyke ei kestä sitä painonpudotusta ja lopputulos on ap:n kuvailema ystävänsä, joka selkeästi on henkisesti hyvin raakile tuon muutoksen jäljiltä. Silti se ei muuta sitä, että hän on kusipäinen nykymuodossaan.
Ap:n kannalta toivon, että kyseessä on hetkellinen vaihe, mutta voi hyvin olla pysyväkin olomuoto.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 14:48"]
Laihduttamisessa ja raitistuvassa alkohilistissa on jotain samaa. Ihminen muuttuu, mutta ympäristö ei osaa muuttua mukana.
[/quote]
Totta. Yllättävän usein myös raitistuneista alkoholisteista tulee ihmisiä, jotka tuomitsevat kaikki ihmiset, jotka juovat edes sen yhden saunakaljan silloin tällöin, jotka tuovat koko ajan esiin alkoholin pahoja piirteitä, jotka ovat tuomitsemassa alkoholistiksi jokaisen, joka ei ole absolutisti.
Pirun raskasta tuokin.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 14:33"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 14:19"]
Laihtuminen ennakoi usein eroa. Meillä on miehen kanssa sisäpiirivitsi, että kun rouva alkaa laihtumaan tosissaan ja painoa lähtee oikeasti, niin sitten on ero tulossa. Ja niinhän se usein onkin... Viimeksi eräs ystäväni (painoi noin 100kg) alkoi yhtäkkiä laihduttamaan ja mun mies heti heitti ohimennen, että jaahas, kesään mennessä on ero. Meinasin tukehtua pullaansa, kun avautui 3kk myöhemmin ja 25kg hoikempana, että ovat eroamassa. Samoin veljeni avovaimo alkoi yhtäkkiä treenata ja laihduttamaan... tadaa, muutaman kuukauden päästä halusi erota.
Itse laihduin 20kg ennen eroa eksästä. En myönnä, että liittyisi toisiinsa, mutta jotenkin vaan aloin laihtumaan silloin talvella ja toukokuussa ilmoitin erosta 10 vuoden suhteesta.
[/quote]
Tää on muuten niiiiin totta! Muutama vuosi sitten mä laihdutin reilut 20 kg ja pitkä parisuhde ajautui ihan hirveään kriisiin. Mekin oikeastaan erottiin hetkeksi. Yhdessä siitä kuitenkin selvittiin ja nyt on ihana rakas lapsikin. Suhde lopulta vain vahvistui.
Jotenkin mä ymmärrän ap:n kaveria. Kun itse olin ylipainoinen niin itseluottamus oli maan raossa. Kun sitten laihduin niin aloinkin näyttämään ihan hyvältä ja saamaan pitkästä aikaa miesten huomiota osakseni esim. salilla. Kyllä siinä alkoi pissa nousemaan päähän kun todella komeat miehet rupesivat flirttailemaan.
Melkein sanoisin ap että kannattaa antaa aikaa kaverillesi, en hylkäisi ystävää tuon perusteella. Laihduttamisesta on vain vähän aikaa, hän varmaan löytää uuden tasapainon elämäänsä. Tuo miesten mielipiteiden kysyminen kropastaan kertoo minusta syvästä itseluottamuksen puutteesta. Ylipainon aiheuttamien henkisten haavojen parantuminen voi viedä vuosia.
[/quote]
Siis onko joillekin miehiltä saatu huomio noin tärkeää? Miten voi olla noin pinnallisia aikuisia ihmisiä.
Eli pysytään läskinä, niin ollaan niin mukavia ja suvaitsevaisia ;)
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 14:57"]
Siis onko joillekin miehiltä saatu huomio noin tärkeää? Miten voi olla noin pinnallisia aikuisia ihmisiä.
[/quote]
Huono itsetunto saa tekemään tyhmiä asioita.
Kerroin tuolla ihan alussa jo, että mun ex-ystävä alkoi jopa iskeä mun miestäni. Kertoi jopa ihan avoimesti, että mieheni on niin hyvännäköinen ettei hän ymmärrä miksi on mun kanssa, koska olen niin lihavakin (mulla n. 15kg ylipainoa, oli itse asiassa 25kg, kun aloin seurustella mieheni kanssa..). Hän ei kykene laihduttuaan enää ymmärtämään, että jotkut katsovat muutakin kuin vain ulkonäköä ja ennen kaikkea muutakin kuin vaakaa.
Eikä kannata ainakaan hoikkien kaveri olla :2
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 14:48"]
Laihduttamisessa ja raitistuvassa alkohilistissa on jotain samaa. Ihminen muuttuu, mutta ympäristö ei osaa muuttua mukana.
[/quote]
Totta. Yllättävän usein myös raitistuneista alkoholisteista tulee ihmisiä, jotka tuomitsevat kaikki ihmiset, jotka juovat edes sen yhden saunakaljan silloin tällöin, jotka tuovat koko ajan esiin alkoholin pahoja piirteitä, jotka ovat tuomitsemassa alkoholistiksi jokaisen, joka ei ole absolutisti.
Pirun raskasta tuokin.
[/quote]
Samallalailla laihduttajista tulee usein niitä kärkkäimmin ylipainoisten haukkujia.