Nainen: Suostuisitko käyttämään huntua?
Keskustelimme eilen illalla ystävieni kanssa siitä että miten hyvin meillä on asiat täällä länsimaissa ettei miehet pistä meitä piiloon huntujen alle. Mitä mieltä, voisitko verhoutua huntuun tai burkhaan? Minä voisin ainoastaan omasta tahdosta ja jos olisi huono hiuspäivä. Yksikään mies ei saisi minua käyttämään sellaista vaikka mikä olisi!
Kommentit (24)
Toisaalta en pukeudu minihameisiin ja tissitoppeihinkaan mieheni toivomuksesta-
En miesten tai uskonnon vaatimuksesta, en ikinä, enkä varsinkaan burkhaan. Jotai huntumaista huivia voisin käyttää jos ei huvita laittaa hiuksia tai muutenkin tarvitsisi päähinettä.
En missään olosuhteissa suostuisi siihen, että joutuisin olemaan "näkymätön" yhteiskunnassa. Että en saisi omilla kasvoillani näkyä kadulla, työpaikalla tai missä tahansa. Kuinka moni mies suostuisi kulkemaan 24/7 päästä varpaisiin peitettynä "musta jätesäkki" päällä, vain silmämunat leikatuista aukoista kiiluen?
En pukeutuisi burkhaan mutta huivia voisin kyllä pitää. Aika moni täällä ei tajua, että pukeutuu jo nyt kulttuurissa vallitsevalla tavalla. Ihan sama asia se on noilla, se on vallitseva tapa heidän kulttuurissaan.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 13:29"]
Keskustelimme eilen illalla ystävieni kanssa siitä että miten hyvin meillä on asiat täällä länsimaissa ettei miehet pistä meitä piiloon huntujen alle. Mitä mieltä, voisitko verhoutua huntuun tai burkhaan? Minä voisin ainoastaan omasta tahdosta ja jos olisi huono hiuspäivä. Yksikään mies ei saisi minua käyttämään sellaista vaikka mikä olisi!
[/quote]
Joskus kun huono hius/naama/vartalopäivä,oikein toivon että voisin verhoutua kaapuun ja huntuun. En kuitenkaan tekisi niin miellyttääkseni jotain toista(en osaa esimerkiksi kuvitella meneväni naimisiin muslimin kanssa.) Eli joo voisin käyttää,mutta vain omasta tahdostani :)
Jos itse haluaisin niin laittaisin kyllä päähäni jonkun peittävän. Olen miettinyt, että haluaisin kulkea niqabissa, jos olisin muslimi. Mutta nimenomaan omasta vapaasta tahdosta, en siksi että "niin nyt vaan kuuluu tehdä" koska sitäkin toitotetaan, että huivi on jokaisen oma päätös.
Huivia voisin käyttää jos kokisin sen vapaaehtoisena ja omaa elämänlaatua parantavana. Käytän usein ihmisten ilmoilla pipoa kun en jaksa hiuksia laittaa. Semmoista niskan taakse solmittavaa huivimallia, mutta kuitenkin niin että saisin kulkea myös ilman sitä. (Vertaa esim. kaulakoruun missä on risti)
Aikamoista yleistämistä tollanen ajattelu, että miesten vaatimuksesta musliminaiset peittää päänsä tai kasvonsa. Kyllä monet musliminaiset saa itse nuorena päättää, haluavatko aloittaa hunnun käytön.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 13:53"]
Aikamoista yleistämistä tollanen ajattelu, että miesten vaatimuksesta musliminaiset peittää päänsä tai kasvonsa. Kyllä monet musliminaiset saa itse nuorena päättää, haluavatko aloittaa hunnun käytön.
[/quote]
Eihän tässä sanottu,että naiset tekevät niin miesten vaatimuksesta.Ainakin minä luin vastauksista,että huntu on ok,jos sitä pidetään omasta tahdosta.
Mä en suostu muutenkaan pukeutumaan ulkopuolisten määräysten mukaan, vaan haluan päättää itse. Ainoastaan töissä pidän "univormua", sekin käytännön syistä. Eli en pitäisi huivia, en tykkää muutenkaan kaulahuiveista, hiuspannoista, koruista tms. asustesörsselistä. En kylläkään pidä myöskään minihameita, korkokenkiä tai tissipaitoja.
Muut ihmiset saa pukeutua miten tahtovat, esim. siskoni on pitänyt huntua (hijabia) asuessaan muslimimaassa, vaikka ko. maassa ei ole mitään huntupakkoa. Vaaleat hiukset peitettynä ei kuitenkaan herättänyt niin paljon huomiota, eikä automaattisesti pidetty ja kohdeltu turistina (osasi maan kielen hyvin).
En suostu! Onneksi miehenikään ei perusta huiveista!
T. muslimi
Toivoisin, etten suostuisi, enkä koe nytkään pukeutuvani kulttuurin vaatimusten mukaan, sillä minulla on melko omintakeinen tyyli, mutta tottakai tietyt kulttuuriset koodit siitä, miten tässä ja tuossa asemassa oleva tämänikäinen ja kokoinen ihminen pukeutuu, ohjaavat minuakin.
Ennen kuin suureen ääneen kohkaa siitä, mihin minä en ikinä suostuisi kannattaa kuitenkin lukea Margaret Attwoodin takavuosina kirjoittama kirj "Orjattaresi", jossa kuvataan aika nätisti, miten vähän kerrallaan, harmittomantuntuisilla muutoksilla totalitarismiin ja pukeutumisenkaltaisia ja rajumpia pakotteita asettavaan yhteiskuntaan voidaan siirtyä aivan "tavallisista" lähtökohdista.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 13:53"]Aikamoista yleistämistä tollanen ajattelu, että miesten vaatimuksesta musliminaiset peittää päänsä tai kasvonsa. Kyllä monet musliminaiset saa itse nuorena päättää, haluavatko aloittaa hunnun käytön.
[/quote]
niin mutta vaikeuksia tulee viimeistään siinä vaiheessa kun huivin käytön haluaa lopettaa.
En suostuisi. En häissä, enkä muutenkaan. Huivia voisin pitää ja välillä pidänkin, mutta enimmäkseen auringonpistosta välttääkseni en peittääkseni ihanaa tukkaani.
Huntu on häissä. Muslimeilla on huivi.
Voisin pitää aina silloin kun en jaksaisi panostaa ulkonäköön :) mutta jonkun toisen pyynnöstä, vastoin omaa tahtoani - en todellakaan.
Vain avoautolla kruisaillessa ja suurten aurinkolasien kanssa ja sillain löysästi kiedottuna. En koskaan vartavasten rumentaisi itseäni käyttämällä tiukkaa päänmyötäistä huivia. Minulla on oikeus näyttää hyvältä, jos joku ei sitä kestä vetäkööt itse säkin päähänsä.
Näin kerran ulkomailla ravintolassa kun erään seurueen arabimies ei antanut naisensa riisua sitä suun edessä olevaa kangasta, joten nainen joutui syödä sen alta! Muut seurueen naiset saivat sentään paljastaa kasvonsa ja syödä. Arvatkaa ahdistiko nähdä tuollaista?
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 14:46"]
Huntu on häissä. Muslimeilla on huivi.
[/quote]
Peittävä kangas kuitenkin mikälie
En pukeutuisi mihinkään jonkun toisen käskystä, mutta jos jostain syystä haluaisin itse piileskellä niin miksi ei.