Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko herkkäunisella oikeus nukkua rauhassa?

Vierailija
27.06.2021 |

Tilanne siis lyhyesti tämä: herään kesken unien pieniinkiin ääniin enkä saa sinä yönä uudelleen enää unta vaikka heräisin klo 2 yöllä. Tämä ei ole ennen ollut ongelma, koska meillä on todella hiljainen koti eikä edes satunnaiset ohi ajavat autot kuulu sisälle.

Viime vuosina puoliso on kuitenkin alkanut kuorsaamaan ja käymään yöllä vessassa. Näihin herään vaikka olisi korvatulpat ja erilliset runkopatjat, aistin unen läpi kun hän kävelee huoneessa ja herään enkä enää nukahda. Unilääkkeitäkin olen kokeillut pariakin erilaista eikä ne tähän auta. Ja jos vain saisin nukkua hiljaisuudessa niin nukkuisin hyvin läpi yön eli en kärsi unettomuudesta sinänsä.

Erotako tässä pitää jotta saa nukkua? Puoliso ei suostu nukkumaan olohuoneessa, itse suostuisin mutta se ei auta koska makuuhuoneesta kuljetaan olohuoneen läpi vessaan.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyisitkö nukkumaan niin, että kuuntelisit äänikirjaa koko yön nappikuulokkeilla? Tai musiikkia tms.? Eli kuulisit katkeamattomasti jotain ääntä?

En pysty, siihen en ole koskaan pystynyt, vaikka olisin kuinka väsynyt niin kaikki hurinatkin estää nukkumisen saati musiikit tai vastaavat. Ap

Vierailija
22/29 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtoja:

- mies lääkäriin: leikkaus-, laihdutus- ym.toimenpiteet

- erilliset makuuhuoneet

- erilliset asunnot

- kärsit seuraavat 30 v. ja kun miehestä aika jättää pääset vihdoin nukkumaan keskeytymättömät hiljaiset yöunet

Itse valitsisin vaihtoehdot nro 2 + 1. Jos mies ei suostu nroon 1 eli ei halua tehdä mitään asialle koska ongelma on hänen mielestään sinun niin harkitsisin vakavasti eroa miehen välinpitämättömyyden takia. Oikeasti hyvä mies olisi huolissaan sinun yöunistasi ja jaksamisestasi.

Siis mihin leikkaukseen mies voisi mennä? Ap

https://www.kaypahoito.fi/sll25239

Leikkaus voi auttaa jos kyseessä on anatominen ongelma, katso sivulta myös muut hoitotoimenpiteet. Tai siis tämänhän pitäisi olla miehen vastuulla selvittää omat terveysasiansa.

En ole miestä mihinkään leikkaukseen käskemässä, menee jos itse haluaa, olin vain utelias mikä leikkaus on kyseessä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja ihan yhtäläiset oikeudet miehellä on nukkua rauhassa omassa sängyssään. Jos sinä olet herkkäuninen niin se on sinun ongelma jonka voit ratkoa parhaaksi näkemälläsi tavalla polkematta muiden oikeuksia.

Vierailija
24/29 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja ihan yhtäläiset oikeudet miehellä on nukkua rauhassa omassa sängyssään. Jos sinä olet herkkäuninen niin se on sinun ongelma jonka voit ratkoa parhaaksi näkemälläsi tavalla polkematta muiden oikeuksia.

Nukkuisikin rauhassa mutta kun juoksee vessassa. Ap

Vierailija
25/29 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttavaperheessä vastaava ongelma ratkaistiin tosiaan sen isomman asunnon hankkimisella. Peheessä vaimo herkkäuninen ja mies kuorsaa ja tekee vuorotyörä.

Heille loustava ratkaisu on nykyinen 2-kerroksinen rivitalohuoneisto jossa molemmissa kerroksissa on makuuhuoneet. Saavat nukkua rauhassa ja vuorotyötä tekevänkin on helppo nukkua päivällä omassa rauhassa.

Veikkaan, että ap kuulisi äänet toisestakin kerroksesta 😂

Vierailija
26/29 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja puoliso on siis sitä mieltä että parisuhteessa kuuluu nukkua yhdessä ja jos nukumme eri huoneissa niin ”mitään yhteistä ja parisuhdetta ei käytännössä sitten ole”. Tarkoittaa siis sillä sanoa kai että hänelle on hyvin tärkeää nukkua yhdessä. Emme ole mitään nuoria enää vaan 45+ -ikäisiä molemmat joten luulisi että voi erilläänkin jo nukkua mutta hänestä ei. Ap

Siinä tapauksessa ero on ainoa ratkaisu. Älä ota mitään lääkitystä jos vaan millään muulla keinolla voit nukkua ilman, se heikentää elämänlaatua liikaa.

Vierailija
27/29 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melun ja häiriön aiheuttaja siirtyy muualle nukkumaan. Hän on se joka rikkoo toisen yörauhaa. Tollo.

Vierailija
28/29 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukkuisikin rauhassa mutta kun juoksee vessassa. Ap

Eikö miehellä ole oikeutta käydä vessassa?

Vierailija
29/29 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asian voi toki nähdä näinkin. Itse olen vähän sitä mieltä, että parisuhteessa toisen tahtomattaan ristiksi saamat ongelmat on aika yhteisiä ja ne pitäisi yhdessä ratkoa, ja tuollainen asenne olisi omiaan saamaan minut miettimään eroa - miksi olla noin itsekkään ihmisen kanssa? Hyvät yöunet on niin keskeinen hyvinvointiin vaikuttava tekijä, että kyllä ne pitäisi kaikilla mahdollisilla keinoilla pyrkiä molemmille takaamaan. Jos naisen olkkariin siirtyminen ei auta, mutta miehen auttaa, niin sitten sinne olohuoneeseen pitäisi järjestää hyvä sänky, kunnon pimennysverhot - tai mitä ikinä se sitten vaatisikaan, että mies voi nukkua siellä hyvin.

Meillä mies lihoi avioliiton aikana, ja alkoi kuorsaamaan kovaa. Viimeiseen 5 vuoteen en pystynyt kunnolla nukkumaan kun olimme samassa makuuhuoneessa. Isompaan asuntoon ei ollut varaa, olkkariin siirtyminen ei auttanut kun ääni oli niin voimakas. Sitä eivät estäneet korvatulpat eikä mikään. Parvekkeella nukuin kesät, talvella siellä alkoi tulla vilu. Mies ei koskaan nähnyt tarpeellisena tehdä asialle mitään (laihduttaa, käydä lääkärissä tms), sillä ongelma oli kuulemma minun. 

Ero auttoi kyllä :) Itse olen siihen ratkaisuun hyvin tyytyväinen, vasta yksin asuessa tajusin miten paljon olin joustanut ja kärsinyt miehen asenteen takia, joka toki näkyi muissakin asioissa. Mies ei ollut yhtä tyytyväinen ratkaisuun.