Onko herkkäunisella oikeus nukkua rauhassa?
Tilanne siis lyhyesti tämä: herään kesken unien pieniinkiin ääniin enkä saa sinä yönä uudelleen enää unta vaikka heräisin klo 2 yöllä. Tämä ei ole ennen ollut ongelma, koska meillä on todella hiljainen koti eikä edes satunnaiset ohi ajavat autot kuulu sisälle.
Viime vuosina puoliso on kuitenkin alkanut kuorsaamaan ja käymään yöllä vessassa. Näihin herään vaikka olisi korvatulpat ja erilliset runkopatjat, aistin unen läpi kun hän kävelee huoneessa ja herään enkä enää nukahda. Unilääkkeitäkin olen kokeillut pariakin erilaista eikä ne tähän auta. Ja jos vain saisin nukkua hiljaisuudessa niin nukkuisin hyvin läpi yön eli en kärsi unettomuudesta sinänsä.
Erotako tässä pitää jotta saa nukkua? Puoliso ei suostu nukkumaan olohuoneessa, itse suostuisin mutta se ei auta koska makuuhuoneesta kuljetaan olohuoneen läpi vessaan.
Kommentit (29)
Jos meinaatte jatkaa, tarvitsette isomman asunnon, jossa erilliset Makuuhuoneet. Se, että yrität häätää puolison olohuoneeseen on törkeää.
Vierailija kirjoitti:
Onko erilliset vuoteet saman huoneen eri reunoilla kokeiltu?
Joo on kokeiltu vetää sängyt erilleen, herään siihen kun hän liikkuu huoneessa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos meinaatte jatkaa, tarvitsette isomman asunnon, jossa erilliset Makuuhuoneet. Se, että yrität häätää puolison olohuoneeseen on törkeää.
En yritä häätää häntä mihinkään enkä ole tarkoituksella törkeä, ihan nätisti olen hänelle puhunut siitä että herään hänen vessassakäynteihin. Mutta en enää jaksa töissä jos en saa nukkua. Ap
Mun tuttavaperheessä vastaava ongelma ratkaistiin tosiaan sen isomman asunnon hankkimisella. Peheessä vaimo herkkäuninen ja mies kuorsaa ja tekee vuorotyörä.
Heille loustava ratkaisu on nykyinen 2-kerroksinen rivitalohuoneisto jossa molemmissa kerroksissa on makuuhuoneet. Saavat nukkua rauhassa ja vuorotyötä tekevänkin on helppo nukkua päivällä omassa rauhassa.
Ja puoliso on siis sitä mieltä että parisuhteessa kuuluu nukkua yhdessä ja jos nukumme eri huoneissa niin ”mitään yhteistä ja parisuhdetta ei käytännössä sitten ole”. Tarkoittaa siis sillä sanoa kai että hänelle on hyvin tärkeää nukkua yhdessä. Emme ole mitään nuoria enää vaan 45+ -ikäisiä molemmat joten luulisi että voi erilläänkin jo nukkua mutta hänestä ei. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavaperheessä vastaava ongelma ratkaistiin tosiaan sen isomman asunnon hankkimisella. Peheessä vaimo herkkäuninen ja mies kuorsaa ja tekee vuorotyörä.
Heille loustava ratkaisu on nykyinen 2-kerroksinen rivitalohuoneisto jossa molemmissa kerroksissa on makuuhuoneet. Saavat nukkua rauhassa ja vuorotyötä tekevänkin on helppo nukkua päivällä omassa rauhassa.
Ei meillä valitettavasti ole sellaiseen varaa näillä asuntojen hinnoilla. Hyvä neuvo tosin muuten kyllä. Ap
Jos joku näin herkkäuninen on päässyt herkkäunisuudestaan eroon niin otan vastaan mielelläni ohjeita miten. Ap
Minä olen samanlainen. Olemme koko avioliiton (45 vuotta) nukkuneet eri huoneissa juuri tuon takia. Ennen nukkumaan menoa ja taas aamulla loikoilemme isossa parisängyssä, sitten toinen lähtee omaan makuuhuoneeseensa, joka on mahdollisimman kaukana toisesta. Yölliset vessareissut lisääntyvät iän myötä, kuorsamme molemmat ja olemme herkkäunisia, ja minä en saa herättyäni enää unta. Meillä on avioliitto toiminut juuri tämän vuoksi hyvin. Olemme levänneitä yön jälkeen. Ja se seksielämä on vilkasta, vieläkin.
Meillä on ratkaisuna yöpotta! Mies lirittelee siihen hiljaa yön aikana, ei kävele, vaan potta on sängyn vieressä. Aamulla tyhjentää vaivihkaa sen. Se on kannellinen pikkuämpäri, niin ei haise eikä kaatuessaan sotke.
Vaihtoehtoja:
- mies lääkäriin: leikkaus-, laihdutus- ym.toimenpiteet
- erilliset makuuhuoneet
- erilliset asunnot
- kärsit seuraavat 30 v. ja kun miehestä aika jättää pääset vihdoin nukkumaan keskeytymättömät hiljaiset yöunet
Itse valitsisin vaihtoehdot nro 2 + 1. Jos mies ei suostu nroon 1 eli ei halua tehdä mitään asialle koska ongelma on hänen mielestään sinun niin harkitsisin vakavasti eroa miehen välinpitämättömyyden takia. Oikeasti hyvä mies olisi huolissaan sinun yöunistasi ja jaksamisestasi.
Iän myötä tuo herkkäunisuus vain pahenee. Mä en nuorempana herännyt vaikka seinät olis kaatunut. Nyt vaihdevuosien kynnyksellä tuntuu, että höyhenen putoaminenkin herättää, eikä toivoakaan, että pariin tuntiin sais unta uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtoja:
- erilliset makuuhuoneet
- erilliset asunnot
- kärsit seuraavat 30 v. ja kun miehestä aika jättää pääset vihdoin nukkumaan keskeytymättömät hiljaiset yöunetItse valitsisin vaihtoehdot nro 2 + 1. Jos mies ei suostu nroon 1 eli ei halua tehdä mitään asialle koska ongelma on hänen mielestään sinun niin harkitsisin vakavasti eroa miehen välinpitämättömyyden takia. Oikeasti hyvä mies olisi huolissaan sinun yöunistasi ja jaksamisestasi.
Siis mihin leikkaukseen mies voisi mennä? Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ratkaisuna yöpotta! Mies lirittelee siihen hiljaa yön aikana, ei kävele, vaan potta on sängyn vieressä. Aamulla tyhjentää vaivihkaa sen. Se on kannellinen pikkuämpäri, niin ei haise eikä kaatuessaan sotke.
Miten olet saanut miehen suostumaan potalle?
Menkää molemmat hakemaan uniklinkalta apua ongelmiinne, sinä haet apua herkkäunisuuteesi ja mies kuorsaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olet saanut miehen suostumaan potalle?
Hän itse sitä ehdotti. Seisoo ja pitää pikkuämpäriä kädessään ja lirittelee siihen. Ei itsekään herää niin paljon, kun ei tarvitse kävellä vessaan ja takaisin.
Joo, omat lapset oppi kanssa nopeasti potalle! Olen varmaan pottaguru!
Mieheni kävi 2 kertaa kuorsausleikkauksessa. Ei auttanut. Kuorsaus oli vain jonkin aikaa kimeämpää. Nykyään jälleen normaalia matalaa kuorsausta.
Nukumme erillään, mutta jos joskus nukumme samassa huoneessa käytän kuppikuulosuojaimia. Epämukavat hieman kyllä. Lisäksi otan illalla ketipinor 25 mg ja opamoxia 2 kpl 15 milligramman tablettia.
Meillä erilliset makuuhuoneet toimivat kuorsaaminen suhteen hyvin. Olen kuitenkin erittäin herkkäuninen, ja kaikki aistihäiriöt (valot, tuoksut, kuumuus ja äänet) karkoittavat hyvän unen.
Koska asun kerrostalossa, nukun käytännössä hyvin vain mökillä, jossa on vain luonnon ääniä. Harkitsen vakavasti muuttoa rauhallisemmille asuinalueelle. En tiedä, voiko tuosta aistiherkkyydestä päästä enää koskaan eroon. Vaiva tuntuu vain pahenevan iän myötä. N51.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtoja:
- erilliset makuuhuoneet
- erilliset asunnot
- kärsit seuraavat 30 v. ja kun miehestä aika jättää pääset vihdoin nukkumaan keskeytymättömät hiljaiset yöunetItse valitsisin vaihtoehdot nro 2 + 1. Jos mies ei suostu nroon 1 eli ei halua tehdä mitään asialle koska ongelma on hänen mielestään sinun niin harkitsisin vakavasti eroa miehen välinpitämättömyyden takia. Oikeasti hyvä mies olisi huolissaan sinun yöunistasi ja jaksamisestasi.
Siis mihin leikkaukseen mies voisi mennä? Ap
https://www.kaypahoito.fi/sll25239
Leikkaus voi auttaa jos kyseessä on anatominen ongelma, katso sivulta myös muut hoitotoimenpiteet. Tai siis tämänhän pitäisi olla miehen vastuulla selvittää omat terveysasiansa.
Pystyisitkö nukkumaan niin, että kuuntelisit äänikirjaa koko yön nappikuulokkeilla? Tai musiikkia tms.? Eli kuulisit katkeamattomasti jotain ääntä?
Onko erilliset vuoteet saman huoneen eri reunoilla kokeiltu?