Ruokamenoista taas. Palsta mukaan 4-5 henkinen perhe
pitäisi pystyä ruokkimaan muutamalla satasella.
Haimme asuntolainaa juuri ja pankin laskennan mukaan 5-henkisen perheen ruokamenot on yli 900€/kk.
Toki joku voi pärjätä vähemmälläkin, mutta älkää syyllistykö jos itse ette pärjää.
Kommentit (108)
Minä käytän ruokaan 400 -600 e kk. Kaksi kouluikäistä ja minä. Kieltämättä ilman miestä tulee halvemmaksi :-D
Meillä 2 aikuista ja 2 pientä lasta. Ruokaan (sis. Vaipat, pesuaineet, markettikosmetiikka yms.) N. 500e/kk.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 09:55"]Ihminen tarvitsee proteiinia 1g/painokilo.
Itse en vain kertakaikkiaan ymmärrä että miten sen saa täyttymään jos ruokaan menee 100€/kk/hlö. Proteiini nyt vain yksi esimerkki, toki muu sisältö on yhtä tärkeää. Miten riittävä ja laadukas rasva?
Itse leivotut sämpylät, kaali, porkkana jne. eivät ikävä kyllä riitä jos haluaa syödä monipuolisesti ja terveellisesti välttäen ylenpalttista hiilarimättöä.
[/quote]
100 eurolla kuussa ei voi syödä kuin hiilarimoskaa. Itse syön runsaasti rasvaa, proteiinia ja kasviksia ja ruokalasku yhdeltä hengeltä on noin 500€/kk. Mielelläni kuitenkin investoin terveyteeni.
Meitä on kaksi aikuista ja alle kouluikäinen. Ruokakauppaan menee noin 1000 kuukaudessa. Nyt saattaa mennä vähemmän kun ei enää haeta joka viikko Stokkan herkkuosastolta salaatteja ja muita ihanuuksia, niihin yleensä meni 100 € kerta.
Meillä 5v ja 5kk lapset,isä,äiti,kaksi pientä koiraa.Syömme kaikki ruoat itse tehtynä ja laadusta tinkimättä kotona(kasviksia,hedelmiä,rahkaa ja lihaa kuluu paljon).
Ruoat,vaipat,hyg.tuotteet yms (ei vaatteet,apteekki jne) kuukaudessa helposti yli 1000€. Vaikka asioimme myös aina niin edullisessa Lidlissä!:) Että ei tuo 900 niin pieleen menneeltä arviolta kuulosta..
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 12:04"]Minä laitoin joskus tänne kauppalistani ja ihmettelin mikä meni pieleen, kun emme pärjää niin vähällä kuin täällä väitetään. Selväksi tuli, että lohi pitää vaihtaa kalapuikkohin, amerikansalaatti on ihan liian kallista (mitähän nyt kun olemme siirtyneet ruukkusalaattiin) ja karjalanpiirakat on kallista roskaruokaa. Hedelmiä ei saa ostaa, jos kilohinta on yli euron. Laita kauppalistalle perunaa ja kaalia. Määristä kertoo se, että 400 g jauhelihaa pitää hyvin riittää 4-5 henkiselle perheelle kahteen eri ruokaan ja vielä suvulle vierasateriaksi.
[/quote]
juu. Olen huomannut että moni perhe pärjää 400g jauhelihalla koko viikon :) mä ja lapseni ollaan suursyömäreitä kun tuosta määrästä tehty soosi riittää hädintuskin kahdeksi päiväksi.
Aika paljon kyllä vaikuttaa minkä ikäisiä lapset on ja sukupuoli. Urheilevat teinipojat syövät huomattavasti enemmän kuin esim. 3v. Meillä 6henkinen perhe, jossa 4 tyttöä ikähaarukalla 9v-17v ja meillä menee noin 800€-1000€/kk sisältäen pesuaineet ja hygienia. Mielestäni syödään hyvin ja suht terveellisesti, eikä hirveesti tarvitse kaupassa miettiä mitä ostaa. Tosin vaaleeta kalaa ei raaski usein ostaa ja se on sääli koskakaikki tykätään siitä, mutta suomessa hinta on niin kallis
Me saatiin kehuja viimeksi pankin lainahakemuksista. Neuvottelija sanoi, että suurimmalla osalla ei ole juuri mitään todellista käsitystä kuluistaan. Ja iso osa arvioi kulutuksensa ihan alakanttiin, näkee heti, että käsitys omasta taloudesta ei ole ihan realistinen...
Pankki käyttää kuitenkin ihan kulutustutkimuksia lähteenään ja luotan niihin enemmän kuin av:hen keskimäärin. Vaikka pankki tietysti laskee maksukykyä sillä tavalla, että siinä on mieluummin vähän varaa, kuin että mennään liian tiukoille.
Joku av-mamma pystyy varmaan pitämään ruokakulut pieninä, isommalla vaivalla. Suurin osa ihmisistä ei, vaikka mitä väitettäisiin. Ihan joka asiassa säästäminen kun ei ole jokaisen prioriteetti, eikä tarvitse olla, jos tulot on kohtalaiset.
Mut ei ehkä kantsi laittaa lainahakemukseen, että 5-henkinen perhe käyttää ruokamenoihin kuussa 400 e. Sitä ei vaan keskimäärin uskota.
Noniin täsä nyt kaikille, jotka valittaa ettå halvalla syödään vaan hiilarimoskaa tai kerran päivässä.
Meitä on toistaiseksi vain kaksi henkeä. Olemme erittäin aktiivisia, minä treenaan vähintään 2h päivä, mies käy 5 kertaa viikossa salilla, lenkittää koirat ja käy lähes päivittäin pelaamassa tennistä/uimassa/frisbeegolfaamassa.
Syömme viisi kertaa päivässä: kaksi lämmintä ruokaa, aamupala, iltapala ja välipala. Emme syö juurikaan hiilarimössöä.
Aamu/väli/iltapaloiksi syömme rahkaa marjojen kanssa tai teemme rahkasta smoothien. Mies syö välillä ruisleipää kananmunan ja juuston kera. Lämmin ruoka koostuu aina lihasta ja kasviksista. Esimerkiksi eilen teimme jauheliha-kukkakaalilaatikkoa (mausteita ja kananmunaa ko aineksien lisäksi) ja vielä salaattia kylkeen. Kasviksia syömme lähes kilon per nenä päivässä. Kerran kaksi viikossa teemme riisiä tai nyt kesällä uusia perunoita. Hyvät rasvat saamme oliivi- ja avokadoöljystä.
Maitoa mies vetää litran päivässä ja kahviakin menee aika reilusti.
Viikossa ruokaan menee 50€, eli pärjäämme hyvin satasella henki kuukaudessa.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 11:51"]
Keskiverto-ostovoiman mukaan pankki kai tuon laskee. Tai sen yhteiskunnallisen odotuksen mukaan, ei tämä yhteiskunta toimi niin että kaikki vaan säästää eikä kuluta mitään.
[/quote]
Itseasiassa toimii ja paremmin kuin nyt
Minä laitoin joskus tänne kauppalistani ja ihmettelin mikä meni pieleen, kun emme pärjää niin vähällä kuin täällä väitetään. Selväksi tuli, että lohi pitää vaihtaa kalapuikkohin, amerikansalaatti on ihan liian kallista (mitähän nyt kun olemme siirtyneet ruukkusalaattiin) ja karjalanpiirakat on kallista roskaruokaa. Hedelmiä ei saa ostaa, jos kilohinta on yli euron. Laita kauppalistalle perunaa ja kaalia. Määristä kertoo se, että 400 g jauhelihaa pitää hyvin riittää 4-5 henkiselle perheelle kahteen eri ruokaan ja vielä suvulle vierasateriaksi.
Itse olen lukenut mahdollisimman paljon säästövinkkejä netistä ja niiden avulla saanut karsittua ruokamenot ihan minimiin. Nykyään menee tosi vähän rahaa ruokaan verrattuna aikaisempaan. Niin ja kannattaa käskeä lapsia syömään mahdollisimman paljon koulussa niin siinä säästää jo paljon rahaa!
Näillä sivuilla on ainakin ollut hyviä vinkkejä:
http://mentoristi.blogspot.fi/2014/06/sata-saastovinkkia.html
Lidlissämme on tällä hetkellä kananmunat 10kpl 1,09 euroa. Robinhoodista sai alkuviikosta 30 munaa hintaan 2,50e. Ostin samantien 60 munaa kun ostomäärää ei oltu rajoitettu. Edullista proteiinia.
Prismassa oli tänään naudan 10% jauheliha 5,50euroa kilo. Ostin useamman kilon ja pakastin ne.
Marjat kerään ja kasvatan itse. Mansikkaa laitan pakastimeen n. 20kg, mustikkaa 3 ämpärillistä + kaikki muut marjat. En osta muita kuin mansikat.
Lidlistä saa usein broileria 8-10e/kilo. Ostan paljon kerralla. Kasviksetkin on siellä edullisempia kuin muualla. Meille ostetaan vain ns. edullisia kauden kasviksia.
5 henkinen perhe, ruoka/hygienia/ 2kissanruokakulut reilu 700e kuukaudessa. Lisäksi syö 3 hoitolasta.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 13:49"]
Noniin täsä nyt kaikille, jotka valittaa ettå halvalla syödään vaan hiilarimoskaa tai kerran päivässä.
Meitä on toistaiseksi vain kaksi henkeä. Olemme erittäin aktiivisia, minä treenaan vähintään 2h päivä, mies käy 5 kertaa viikossa salilla, lenkittää koirat ja käy lähes päivittäin pelaamassa tennistä/uimassa/frisbeegolfaamassa.
Syömme viisi kertaa päivässä: kaksi lämmintä ruokaa, aamupala, iltapala ja välipala. Emme syö juurikaan hiilarimössöä.
Aamu/väli/iltapaloiksi syömme rahkaa marjojen kanssa tai teemme rahkasta smoothien. Mies syö välillä ruisleipää kananmunan ja juuston kera. Lämmin ruoka koostuu aina lihasta ja kasviksista. Esimerkiksi eilen teimme jauheliha-kukkakaalilaatikkoa (mausteita ja kananmunaa ko aineksien lisäksi) ja vielä salaattia kylkeen. Kasviksia syömme lähes kilon per nenä päivässä. Kerran kaksi viikossa teemme riisiä tai nyt kesällä uusia perunoita. Hyvät rasvat saamme oliivi- ja avokadoöljystä.
Maitoa mies vetää litran päivässä ja kahviakin menee aika reilusti.
Viikossa ruokaan menee 50€, eli pärjäämme hyvin satasella henki kuukaudessa.
[/quote]
Hmm. Laskin hieman.....
- 2x7x smoothie jossa 50g mustikoita/annos (tosi vähän) = 1400g (ulkomainen pakastemustikka, rainbow tai vastaava) 14€
- rahkaa 2x7x purkki = 14 x 0,50€ = 7€
- maitoa 7 litraa = 7€
- kahvia 1 pkt/vko = 3€
- 2 pss reissumiestä on 8-10 palaa 1,40€
- 2x7 kg kasviksia - jos keskihinta on 2€/kilo (porkkana, lanttu, sipuli, tomaatti, kurkku) yhteensä 28€
- lihaa 100g/pvä/hlö jauheliha = n 14€ tai broileri/ possu n 10€ ka 12€/vko
- 14 kpl kananmunia 3.50€
- joku halpis arkijuusto 400g n 3€
- paketti riisiä tai pari kiloa perunoita 2€
Mun laskujen mukaan tuosta tuli jo 83 euroa.... Ja tuossa käytännössä vasta 1 ateria + aamu ja iltapala - toinen lämmin ateria puuttuu täysin...
[/quote]
Et kyllä tiedä mitä ruoka maksaa, kun useimmat hinnat laskussasi päin persettä. Osa alakanttiin ja osa reippaasti yläkanttiin. Käy siellä kaupassa katsomassa ja tule pätemään vasta sitten.
[/quote]
Kaikkia hintoja en muista ulkoa mutta mulla on kuitti vieressä. Mikäs tuossa oli pielessä?
[/quote]
No ainakin kananmunat, halvimmillaan saa 1,59e 10/kpl, juustoa saa 750g noin 4e, kilo riisiä maksaa halvimmillaan 1,29e, 7 l maitoa ei maksa 7e vaan noin 5,60e, jauhelihaa saa noin 2,40e 400g. Mutta jos kaiken pitää olla viimeisen päälle hienoa, niin sitten ei riitä mitkään rahat.
[/quote]
Se on ihan sama, mitä te niistä senteistä väännätte, kun missään tapauksessa tämä liikunnallinen pari ei sillä rahalla saa ruokiaan, millä luulevat. Omien laskemiensakaan mukaan.
[/quote]
Joo'o... Mua ihmetyttää kanssa, että missä tilalla kananmunia myydään halvemmalla kuin kaupassa. Olen moneltakin tilalta ostanut, ja vaikka mistä suoramyynneistä, mutta hinta on aina ollut korkeampi kuin kaupassa. :o
[/quote]
En ole tänne vielä aiemmin kommentoinut, mutta nyt on pakko. Kaikilla tiloilla, joissa minä olen ostoksia tehnyt (ihan mistä tahansa tuotteesta) hinnat ovat halvempia kuin kaupassa. Kananmunat on säännönmukaisesti 3€/ 30 kpl kenno, luomumunat 8€/30 kpl kenno, joskus saa 2.luokkaa 6€/ 30kpl/kenno. Juurekset esim. 50 senttiä kilo ja maito navetasta 50 senttiä litra.
[/quote]
Meillä tuossa lähimmässä maatilapuodissa on vain muutama kenno munia per viikko myynnissä: 6kpl 2€, 10 kpl 3,50€. Raaskin ostaa niitä ehkä kerran vuodessa....
Ostaisin mielelläni kaiken ruuan tiloilta - lihan, kasvikset ja munat suoraan tuottajilta mutta vetävät "luksustuotehinnat" peliin ja veloittavat vähintään tuplahinnan.... Kadehdin kavereita kun kuulin että maksoivat Pohjanmaalla peuran lihasta 3€/kilo kokonaisena ruhona - me maksoimme 15€/kilo.... tämä tosin oli vain 1/3 kaupan hinnasta mutta silti törkeää vedätystä.
78
Meillä 4 hengen perhe ja yhdellä erikoisruokavalio. Meillä ruokaan menee n.1000 euroa kuussa eikä tämä summa sisällä mitään muuta kuin pelkät ruuat, ei siis mitään hygieniatuotteita eikä edes herkkuja. Miten ihmeessä samankokoisessa perheessä voi mennä ruokaan JA hygieniatarvikkeisiin vaan esim. puolet tuosta summasta mitä meillä menee??
Meillä tuossa lähimmässä maatilapuodissa on vain muutama kenno munia per viikko myynnissä: 6kpl 2€, 10 kpl 3,50€. Raaskin ostaa niitä ehkä kerran vuodessa....
Ostaisin mielelläni kaiken ruuan tiloilta - lihan, kasvikset ja munat suoraan tuottajilta mutta vetävät "luksustuotehinnat" peliin ja veloittavat vähintään tuplahinnan.... Kadehdin kavereita kun kuulin että maksoivat Pohjanmaalla peuran lihasta 3€/kilo kokonaisena ruhona - me maksoimme 15€/kilo.... tämä tosin oli vain 1/3 kaupan hinnasta mutta silti törkeää vedätystä.
78
Ohoh, uskomatonta rahastusta! Täällä maalla kelpaa asustella, on lyhyempi matka tiloille kuin kauppaan ja ruokapiiristä sitten loput. On myös marja- ja sienimetsät kävelymatkan päässä. Luonto ja kukkaro kiittävät!
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 18:18"]Meillä 4 hengen perhe ja yhdellä erikoisruokavalio. Meillä ruokaan menee n.1000 euroa kuussa eikä tämä summa sisällä mitään muuta kuin pelkät ruuat, ei siis mitään hygieniatuotteita eikä edes herkkuja. Miten ihmeessä samankokoisessa perheessä voi mennä ruokaan JA hygieniatarvikkeisiin vaan esim. puolet tuosta summasta mitä meillä menee??
[/quote]
No ei voikaan, tämä keskustelu on aivan täyttä av-mamman päiväunilöpinää.
Ja hillitkää niitä kilometrin pituisia lainauksia, kiitos.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 18:30"]
78
Ohoh, uskomatonta rahastusta! Täällä maalla kelpaa asustella, on lyhyempi matka tiloille kuin kauppaan ja ruokapiiristä sitten loput. On myös marja- ja sienimetsät kävelymatkan päässä. Luonto ja kukkaro kiittävät!
[/quote]
Saat olla tosi kiitollinen!! Onneksi meilläkin sentään on tämä oma piha mistä saa marjat mustikoita myöten ja ystävä joka kerää aina liikaa marjoja ja sieniä - maksan mielummin hänen tyttärilleen 5€/litra kuin kauppaan!
Viimeksi vitutti kun en ole vuosiin ostanut Suomessa rakastamiani kirsikoita: litrahinta 19€!! Kun perheen päiväbudjetti on 20-25€ niin jää kirsikat ostamatta. Enkä ostanut vieläkään kun hinta on laskenut 8 euroon...
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 13:03"]
Me saatiin kehuja viimeksi pankin lainahakemuksista. Neuvottelija sanoi, että suurimmalla osalla ei ole juuri mitään todellista käsitystä kuluistaan. Ja iso osa arvioi kulutuksensa ihan alakanttiin, näkee heti, että käsitys omasta taloudesta ei ole ihan realistinen...
Pankki käyttää kuitenkin ihan kulutustutkimuksia lähteenään ja luotan niihin enemmän kuin av:hen keskimäärin. Vaikka pankki tietysti laskee maksukykyä sillä tavalla, että siinä on mieluummin vähän varaa, kuin että mennään liian tiukoille.
Joku av-mamma pystyy varmaan pitämään ruokakulut pieninä, isommalla vaivalla. Suurin osa ihmisistä ei, vaikka mitä väitettäisiin. Ihan joka asiassa säästäminen kun ei ole jokaisen prioriteetti, eikä tarvitse olla, jos tulot on kohtalaiset.
Mut ei ehkä kantsi laittaa lainahakemukseen, että 5-henkinen perhe käyttää ruokamenoihin kuussa 400 e. Sitä ei vaan keskimäärin uskota.
[/quote]
63....!
Mitkä ne pankin kertomat/ arvioimat/ kuluttajatutkimuksen mukaiset kulut ovat?
Minua kiinnostaa, sillä meillä ei rahat riitä...
vaikka tehdään kotona ja lähiruokaa..hyödynnetään tarjouksia yms.
Kaksi teini-ikäistä lähtevät treeneihin suoraan koulusta. Joutuvat ostamaan jonkun välipalan tai ruoan siinä välissä. Kouluun ei voi pakata eväitä muhimaan koko päiväksi.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:38"]Meillä nelihenkinen perhe ja ruokakauppaan menee 600-800 euroa/kk. Toki en metsästä tarjouksia, vaikka Lidlissä käynkin, välillä saatetaan ostaa tiskiltä patonkia ja herkkuja, käydään pari kertaa kuussa syömässä ravintolassa/kahviloissa jne. Kyllä tuosta summasta pystyy helposti satasen tai kaksi säästämään, jos vain viitsii.
Mutta jos tulee vieraita, niin ihan aina kauppalasku tuplaantuu.
Meillä on kaksi isoruokaista, alakoululaista poikaa, jotka oikeasti syövät enemmän kuin monen muun lapset. Ihan todistetusti. Lisäksi ostamme laktoosittomia tuotteita ja muitakin erikoistuotteita allergioiden vuoksi.
[/quote]
Aika pienellä silti pärjäät. Meillä aika samanlainen perhe, mutta vielä lisäksi diabeetikko. Joten kaikki maitotuotteetkin pitää olla runsasproteiinisia. Proteiini hidastaa sokereita. Eikä voida pahemmin perunaa käyttää. Kaikki viimeisen päälle täysjyvää. Makaronilaatikkokin maksaa jo 8€ kun pitää laittaa 400g täysjyväpastaa ja 600g hyvää jauhelihaa, profiil maitoa ja 4 munaa. Eikä siitä riitä kuin yhdelle aterialle ja seuraavalle päivälle minulle lounas. 1200-1400 on meillä kauppalaskut kuukaudessa. Siinä on kyllä hygieniatarpeet mukana.