Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (19977)

Vierailija
18021/19977 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat laiskistuneet ja pulskistuneet hyvinvoinnin lisääntyessä. Ei sitä jaksa lähteä töitä hakemaan, on sitten vanha tai nuori.

Vierailija
18022/19977 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me kaikki ikääntyneet olla samanlaisia. Puolustan aina työttömäksi jääneitä ihmisiä typeriltä kommenteilta, jotka ovat tyyliin "Kyllä töitä löytyy kun vain yrittää". Ikäluokassamme on seassa varsinaisia puusilmiä, mutta sellaisia he olivat jo nuorina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
18023/19977 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonnii, "Näin suuri osa palkastasi menee edeltäjiesi eläkkeisiin"

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005325719.html

Vierailija
18024/19977 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ns. suureen ikäluokkaan kuuluvana maksettiin koulutukset ihan oppikoulusta (4lk) lähtien itse. Jotkut vähävaraiset saattoivat olla ns. "vapaaoppilaita".  samoin kirjat ja kouluruokailut maksettiin ennen kuin tuli peruskoulu. Lukiossa kaikki maksettiin itse.  Kaikki ei saanut opintotukea, joka sekin pääosin oli valtion takaamaa opintolainaa. Itse jouduin ottamaan pankkilainaa, koska vanhempien tulot huomioitiin opintolainassakin, eli sitäkään ei saanut jos tietyt kriteerit eivät täyttyneet. Vanhempani olivat ihan keskituloisia. Yleisesti asumistukia, toimeentulotukea ym. tukia ei saanut opiskeluaikana. Käytiin töissä ja tienattiin opintorahat itse. Asuttiin usein kimppakämpissä tai oppilaitoksen asuntoloissa.  Eläkkeet alkoivat karttumaan vasta, kun täytti 23 vuotta. Asuntolainan korko meillä ensiasuntoon oli 8,5%. Kavereillamme 16%. Ei silloinkaan kouluttamattomana päässyt mihinkään "hyvään ammattiin". Ylennyksiä saatiin varmaan ihan samoin perustein kuin nykyäänkin. Mielestäni on hienoa, että nykyään opiskelu on taloudellisesti helpompaa, samoin kuin mahdolliset tuet eri elämäntilanteissa. Ei kuitenkaan kannata arvostella mitään suuria ikäluokkia tai muitakaan. Jokaisella ikäluokalla on varmaan ollut omat haasteensa ja tulee jatkossakin olemaan

Vierailija
18025/19977 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkemaksut menevät nykyisille eläkeläisille"

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html

Vierailija
18026/19977 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

4000 bruttopalkalla eläkemaksu on 3432 euroa vuodessa, kyllä sillä ulkomaanmatkan saisi.

Vierailija
18027/19977 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja"

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005331680.html

Vierailija
18028/19977 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomi on matkalla kohti konkurssia"

"Tuloerot"

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005165696.html

Vierailija
18029/19977 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"1940- ja 1950-lukujen suurista ikäluokista tuli" kultainen sukupolvi"

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005160933.html

Vierailija
18030/19977 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan tampiot eivät siis halua eläkettä itselleen, kun sen aika koittaa? Eivät halua maksaa niitä. Itsepähän ammutte itseänne jalkaan. Meistä kaikista tulee vanhuksia.

Vierailija
18031/19977 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän ns. suureen ikäluokkaan kuuluvana maksettiin koulutukset ihan oppikoulusta (4lk) lähtien itse. Jotkut vähävaraiset saattoivat olla ns. "vapaaoppilaita".  samoin kirjat ja kouluruokailut maksettiin ennen kuin tuli peruskoulu. Lukiossa kaikki maksettiin itse.  Kaikki ei saanut opintotukea, joka sekin pääosin oli valtion takaamaa opintolainaa. Itse jouduin ottamaan pankkilainaa, koska vanhempien tulot huomioitiin opintolainassakin, eli sitäkään ei saanut jos tietyt kriteerit eivät täyttyneet. Vanhempani olivat ihan keskituloisia. Yleisesti asumistukia, toimeentulotukea ym. tukia ei saanut opiskeluaikana. Käytiin töissä ja tienattiin opintorahat itse. Asuttiin usein kimppakämpissä tai oppilaitoksen asuntoloissa.  Eläkkeet alkoivat karttumaan vasta, kun täytti 23 vuotta. Asuntolainan korko meillä ensiasuntoon oli 8,5%. Kavereillamme 16%. Ei silloinkaan kouluttamattomana päässyt mihinkään "hyvään ammattiin". Ylennyksiä saatiin varmaan ihan samoin perustein kuin nykyäänkin. Mielestäni on hienoa, että nykyään opiskelu on taloudellisesti helpompaa, samoin kuin mahdolliset tuet eri elämäntilanteissa. Ei kuitenkaan kannata arvostella mitään suuria ikäluokkia tai muitakaan. Jokaisella ikäluokalla on varmaan ollut omat haasteensa ja tulee jatkossakin olemaan

Nykyiset nuoremmat ikäluokat opetettu elämään kaikenmaailman tuilla ja avustuksilla, eikä välttämättä mitään tarvitse tehdä. Tähän sitten tultu, valtiolla velkaa pilvin pimein ja melkoinen talouskriisi päällä. Niih nyt niitä avustuksia pitää vissiin lopettaa, ai ai sentään. Mitä järkeä soimata suuria ikäluokkia?

Vierailija
18032/19977 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, ja kun ei tee kortille töitä, ei maksa mitään. hassua. kansalaistottelemattomuuden piikkiin vaan. vasemmistolta opittu kikka. en tottele, en maksa veroja, enkä muitakaan maksuja. voin kyllä nostella kaikkia tukia. 

Vierailija
18033/19977 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukahan noille pienille ikäluokille sitten aikanaa maksaa eläkkeet, kun itse eivät halua? Liittyvät sitten aikanaan Itä-Euroopan kerjäyselinkeinonharjoittajiin!

Vierailija
18034/19977 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakituisten irtisanomista helpotetaan. Työmarkkinatukitöitä 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä lisätään ja toimeentulotukeen tulee työvastuu.

Lapsikorotukset poistetaan eli työmarkkinatuki 580 netto, omistusasuntoon ei saa asumistukea ja yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

Jos myyt asunnon niin kela saa verottajalta tiedot asunnon myyntihinnasta ja tilillä saa olla 10000 jotta saa vuokra-asuntoon asumistukea.

Eikö se ole ihan oikein, että

A) yhteiskunta ei tukena maksa kenenkään asuntolainaa muodossa taikka toisessa,

B) ensin käytetään elämiseen omat säästöt, ennen kuin ollaan avustuksia vailla.

Vierailija
18035/19977 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset nuoremmat ikäluokat opetettu elämään kaikenmaailman tuilla ja avustuksilla, eikä välttämättä mitään tarvitse tehdä. Tähän sitten tultu, valtiolla velkaa pilvin pimein ja melkoinen talouskriisi päällä. Niih nyt niitä avustuksia pitää vissiin lopettaa, ai ai sentään. Mitä järkeä soimata suuria ikäluokkia?

Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia.

https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/keskielake-1-845-euroa-kuukaudessa…

Ansiosidonnaista maksetaan 1,8 miljardia.

https://www.tyj.fi/tilastot/

Vierailija
18036/19977 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan tampiot eivät siis halua eläkettä itselleen, kun sen aika koittaa? Eivät halua maksaa niitä. Itsepähän ammutte itseänne jalkaan. Meistä kaikista tulee vanhuksia.

"Eläkemaksut palkasta menevät nyt eläkkeellä oleville"

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html

Vierailija
18037/19977 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän oikein hyvin nuoremman sukupolven vitutuksen kun pitää maksaa nykyisille eläkeläisille verojen kaltaisia maksuja kohtuutomasti.

Olen syntynyt v. 1963. Muutin pois lapsuudenkodista kun olin lukion 2. luokalla (en jaksanut alkoholisoitunutta isääni). Siivosin 6 pvä viikossa yhden yrityksen tiloja noin 6 vuotta, asuin tänä aikana kimppakämpissä, joissa oli yhteinen wc, ei tullut edes lämmintä vettä keittiön tapaiseen nurkkaan. Puu lämmitys. Opiskelin ammatin lukion jälkeen.

Nyt on noin 5 vuotta vielä töitä, sitten pääsisin eläkkeelle. Olen ollut kokonaan työttömänä noin 3 vuotta elämäni aikana. Myös niitä työkkärin "halpistöitä" olen tehnyt noin 2 vuotta.

Mitä minun pitäisi tehdä teidän nuorten mielestä, että voisin eläkkeestäni nauttia hyvällä omallatunnolla? Olisiko ok, että teen 5 vuotta töitä ja eutanasia heti sen jälkeen, etten jää teitä rasittamaan?

Ikävä kyllä tekin vanhenette jossakin vaiheessa.

Vierailija
18038/19977 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hyvä, että nuo omakotitalot on rikkailla eläkeläisillä.

Nimittäin kiinteistöveroon suunnitellaan isoa korotusta.

https://www.tivi.fi/uutiset/karu-arvio-asunnonomistajille-perati-40-pro…

Vierailija
18039/19977 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma isäni on suuria ikäluokkia ja jäi eläkkeelle valtion hommista 58-vuotiaana. Siis 58-vuotiaana! Se on ihan uskomatonta. Minun pitäisi olla töissä 68-vuotiaaksi ja väitän, että raskaammissa hommissa. Eipä sillä, isäni on mukava mies, mutta silti tässä on mielestäni aika tavalla epäoikeudenmukainen asetelma. 

Moni ei ymmärrä kuinka heikoilla kantimilla suomen eläkelupaus on.

Nykyään virallisetkaan tahot eivät puhu muusta, kuin eläkeLUPAUKSESTA, nimittäin jos eläkkeiden periminen työnantajilta (suurin osa) ja työntekijöiltä lopetettaisiin kuin seinään, niin eläkkeitä olisi varaa maksaa noin neljä (4) vuotta. Sen jälkeen kassa on tyhjä.

Eli sodan käyneet saivat eläkettä (ihan oikein), vaikka he eivät sitä maksaneet työaikanaan, kuin aivan lopussa. Suuret ikäluokat rahoittivat omilla eläkemaksuillaan aikaisemman sukupolven eläkkeet.

Nyt nykyään työssäolevat rahoittavat suurien ikäluokkien eläkkeet ja maksavat paljon korkeampia eläkemaksuja (työnantajat mukaan luettuna).

Lisäksi eläkeikää on nostettu koko ajan ja monelta alalta on poistettu kokonaan alhaiset eläkeiät.

Sekään ei riitä. Eläkeikää tullaan vielä korottamaan ja maksuja nostamaan. Toimettomille ulkomaalaisillekin pitää jatkossa maksaa ns. takuueläke, vaikka eivät ole ikinä töitä tehneet, vaan käyttäneet lähinnä lääkäripalveluita ja sosiaalitukia.

70-luvulla syntyneet saavat vielä jotain eläkkeitä, kun ehkä joskus he eläkkeelle pääsevät (heille on tullut eläkeiän nostot, eläke lasketaan vasta 23v. jälkeen tehdystä työstä ja sitten vielä joku leikkuri heillä, joka syö kertyvää eläkettä koko ajan.

80, 90 ja 00 syntyneet tuskin saavat muuta, kuin jotain pientä takuueläkettä, vaikka muuta on lupailtu.

Ehkä maksetaan kuvainnollisesti kertyneen työeläkkeen suuruista summaa, mutta se sitten tullaan verottamaan kokonaan pois. Heidän eläkeikänsä tulee lopulta olemaan about 70v.

Systeemin ymmärtäminen lähtee siitä, että ymmärtää, että kenenkää "omaa" eläkettä ei ole säilötty tai sijoitettu mihinkään, vaan ne rahat on jo käytetty. Eletään melkein kädestä suuhun (vain 4 vuoden puskuri).

Vierailija
18040/19977 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://imgur.com/a/upRQ1W0

Suuret ikäluokat käyttävät enemmän sosiaaliavustuksia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan