Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (19799)

Vierailija
941/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatan kuvitella, mutta jotenkin tuntuu että jopa isovanhempieni sotasukupolvi oli ymmärtävämpää ja mukavampaa kuin lapsensa, eli suuret ikäluokat. Ehkä se ylimielisyys on tullut helpon materian mukana. Asuntolainan söi inflaatio ja kansakoulupohjalla pääsi etenemään johtajan hommiin.

Sota-ajan eläneet ymmärsikin että kaikki ei mene niin kuin haluaisi, eikä se ole omista valinnoista kiinni.

Mutta nämä sodan jälkeen syntyneet ovat saaneet kaiken helpolla ja kuvittelevat sen olevan omaa ansiotaan.

Kylläpä se oli niin helppoa! Huoneen ja keittiön omakotitalossa (?), mökissä meitä asui vanhemmat ja 10 lasta ja se oli aivan normi lapsiluku 1950-luvulla. Eipä ollut mukavuuksia ja lapset osallistuivat mökin töihin aivan pienestä. Kaikilla ei ollut edes kenkiä, isällä satunnaisia tienestejä pikkutilan töiden lisäksi metsätöissä, soiden kuivatuksessa, rakennuksilla ja ts missä milloinkin.

Tiedän, että aloitus on provo, mutta suututtaa tällaiset ärsyttämis-mielessä tehdyt aloitukset. Sodan jälkeen elettiin vielä tosi niukasti, isät olivat sodan traumoista kärsiviä hermoraunioita. Useamman kerran hän ajoi koko katraan humalapäissään ulos ja turvaa haettiin naapureista. Ja tiedän, että oma tarinani (suuret ikäluokat) ei ole ainutlaatuinen. 

Totta kai teillä on omat traumanne ja hankaluutenne, mutta ei se tarkoita sitä, että uusilla sukupolvilla ei olisi omia kirouksiaan. Pidätte kovaa meteliä noista vaikeuksista ja kurjuudesta, mutta samalla ignooraatte täysin sen, että ehkäpä se kaikki on jättänyt teihin jälkenne, jotka olette huomaamattanne periyttäneet omille lapsillenne? Ei toki läheskään aina samassa muodossa, jossa olette sen itse kokeneet, vaan jossakin uudessa muodossa. Jos asia on yhä noin arka, sitä ei selvästikään ole käsitelty (mikä on tyypillistä, horjuvaa mielenterveyttähän pidettiin aika tabuna asiana koko 90-lukukin, vasta joskus 2010-luvulla (lievien) mielenterveysongelmien stigma on alkanut hiljalleen hälventyä.

Töitä oli jokaiselle, joka halusi tehdä. Jos vain osallistui, sai osallisuuden kokemuksia. Tuokin on asia, jonka koette vain omasta näkökulmastanne, mutta et osoita minkäänlaista ymmärrystä tai empatiaa työttömyyttä kohtaan.

t. en ole AP, mutta allekirjoitan kyllä aloituksen ydinviestin, ihan saman huomion olen tehnyt monista suurten ikäluokkien edustajista

Vierailija
942/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä aloituksia putkahtelee tasaisin väliajoin.

Minulle tulee aina ekana mieleen, miksi olet niin katkera?

Omille vanhemmille?

En koskaan ajatellut eläkeläisiä ja heidän tulojaan nuorena ja töissä ollessani.

Eikä ystävänikään. Ei ollut minulta pois heidän eläkkeensä.

Oma eläke ikä 65,7 valtion hommissa. Ja jipii eläke melkein tuhat euroa kk.

Ei vanhempien perintöä, ei mökkiä, 15 v auto.

Mutta jos pahaa oloasi helpottaa haukkua meitä eläkeläisiä, niin antaa palaa.

Olen onnellinen, että lapsillani on työtä, puolisot, autot, asuntovelkaa ja koiria.

Matkustelevat, syövät ulkona, shoppailevat.

Eivät kadehdi minua, enkä minä heitä.

Terveisin 69 kadehdittava eläkeläinen

Etkö sinä omahyväinen boomeri osaa lukea? Täällä on sanottu monta kertaa mistä katkeruus kumpuaa. No kerrataan vielä: junailitte itsellenne hyvät eläkkeet jota pääsitte nostamaan nuorena. Ja tänä teitte muiden kustannuksella.

Epäilen ettei kukaan tällä palstalla roikkuva ole ollut päättämässä omista eläkkeistään sen enempää kuin devalvaatioista tai Suomen pankin koroista ja jos onkin niin yksin hän ei ole sitä pystynyt tekemään.

Kuvitteletteko te meidän muodostaneen jonkun hemmetin salaliiton a'la QAnon?

Kysyin ja olen kysynyt aiemminkin näissä lähes viikottaisissa katkeruuskokoontumisissa mitä te meiltä haluatte ?

Totuuskomissiota, anteeksipyyntöä ( mistä ? ), toverituomioistuinta ?

Aika hyvin tämänkin ketjun kielenkäytöstä käy ilmi monelle boomerille ominainen asenne nykyajan nuoria aikuisia kohtaan. Kyllä te olette sankareita, ja nykynuoret kiittämättömiä laiskureita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ”suuret ikäluokat” rakensi tämän maan hyvinvoinnin sotien jälkeen. Maa oli tuhottu, siirtoväki luovutetuilta alueilta piti asuttaa ja kohtuuttomat sotakorvaukset piti maksaa. Sen kaiken teki ”suuret ikäluokat”. Ei ihme, että moni heistä kummeksuu sosiaalietuuksilla eläviä kotona makoilevia vikisijöitä.

Töitä oli tehtävä, mitä vaan koska ei ollut toimeentulotukea ja kaikkia nykyisiä tulonsiirtoja. Äitiysloma oli vielä 1960-luvulla 5 viikkoa, 1970-luvulla 3 kuukautta. Ei ollut vanhempainvapaita tai hoitovapaita. Työtä piti kaikkien tehdä, pienillä,palkoilla. 1950 ja 1960 luku olivat yleistä niukkuuden jakamista ja köyhyyttä, osin vielä 1970-luku öljykriiseineen. Ei ole ollut helppoa suurilla ikäluokillakaan, vaikeudet vaan ovat olleet toisenlaisia kuin nyt ja tulevaisuudessa.

Arvaa oma tilasi, anna arvo toisellekin - sanoo sananlasku

Ei stana tätä sankarieeposta taas. Sotakorvaukset maksettiin pois jo vuonna 1952 jolloin vanhimmat boomerit olivat 7v. Väitätkö todella, että he asiis maksoivat sotakorvaukset? Ilmankos koette olevanne oikeutettuja eläkekusetukseen kun pystytte itsellenne valehtelemaan tällaisen mytologian.

Tätä minäkin ihmettelen. Boomerien vanhemmat olivat sankareita, itse boomerit ovat tulleet valmiiseen pöytään ja melko pienellä vaivalla saaneet aivan tuhottoman elintason.

Kalevala ja tuntematon sotilas kertovat itseasiassa boomereista. Väinämöinen oli boomerien päämies. Boomereita oli mukana myös 30-vuotisessa sodassa ja he toivat perunan Suomeen ja loivat mahtavaa mainetta maallemme. Hakkaa päälle boomeri! Vähemmän mainittu seikka on että suomalainen boomeri Risto Koistinen löysi Amerikan.

boomerit keksi saunan, kun toimistohommissa tuli hiki, samoin ksylitolin, kännykän, Saabin ja peruskoulun. 

Vierailija
944/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisellä pumpulissa ja yltäkylläisyydessä kasvaneilla kolmenkymmenen ikävuoden molemmin puolin (25 - 35 -vuotiailla) olevilla ei ole oikein minkäänlaista motivaatiota rakentaa parempaa elämää itselleen. Perintöjä vain odotellaan, ja työkyvyttömyyseläkkeelle pääsystä haaveillaan. Toista oli sodan käyneillä ja heidän jälkikasvullaan.

Omat vanhempani ja appivanhempani ovat marssineet töihin, tehneet töitä ja nauttivat nyt eläkkeitään. Itsellänikin on ollut kohtalaisesti hyvää onnea mukana auttamassa omaa ahkeruutta, joten en ole työttömänä lojunut itsekään, mutta eivät asiat ole olleet ollenkaan niin yksinkertaisia.

Huomaan tuossa suurten ikäluokkien sukupolvessa sellaista itsestäänselvyyksinä asioiden pitämistä, keskustelukulttuurin surkeutta (oletuksiin takertuminen) ja paljon kaikenlaisia ilmeisesti sotatraumaisten vanhempien ongelmien seurauksena tullutta mielenterveysongelmaa, jotka kyllä mahdollistavat työssä raatamisen, mutta muuten on kanssakäymisessä vaikeaa, etenkin heti, jos poistutaan sieltä omien oletusten mukavuusalueelta.

Esimerkiksi monet nykymaailman ilmiöt kyllä älyllisellä tasolla tunnistetaan, mutta itsensä niistä ulkoistetaan ihan huolettomasti.

Tunnevammasuutta paljon........

Vierailija
945/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon jää kyllä tyhjiä asuntoja joita ei saa myytyä eikä vuokrattua.

Vierailija
946/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omille vanhemmille?

En koskaan ajatellut eläkeläisiä ja heidän tulojaan nuorena ja töissä ollessani.

Olen onnellinen, että lapsillani on työtä, puolisot, autot, asuntovelkaa ja koiria.

Etkö sinä omahyväinen boomeri osaa lukea? Täällä on sanottu monta kertaa mistä katkeruus kumpuaa. No kerrataan vielä: junailitte itsellenne hyvät eläkkeet jota pääsitte nostamaan nuorena. Ja tänä teitte muiden kustannuksella.

Epäilen ettei kukaan tällä palstalla roikkuva ole ollut päättämässä omista eläkkeistään sen enempää kuin devalvaatioista tai Suomen pankin koroista ja jos onkin niin yksin hän ei ole sitä pystynyt tekemään.

Kysyin ja olen kysynyt aiemminkin näissä lähes viikottaisissa katkeruuskokoontumisissa mitä te meiltä haluatte ?

Aika hyvin tämänkin ketjun kielenkäytöstä käy ilmi monelle boomerille ominainen asenne nykyajan nuoria aikuisia kohtaan. Kyllä te olette sankareita, ja nykynuoret kiittämättömiä laiskureita.

Harva aikuinen kuitenkaan ajattelee noin mustavalkoisesti. Sehän  on ajattelutapana ennemminkin vain joillekin kiukutteleville teineille ominaista. (kuten esim. tuolle ap:lle joka tämän nyt tässä ketjussa aloitti)

Vierailija
947/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omille vanhemmille?

Paskan länkyttämisen ja sankarinarratiivin lopetus, ainakin lähipiirissä.

Vierailija
948/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omille vanhemmille?

Häh ? Minä kysyin mitä te haluatte , en puhunut mitään kenenkään luonteenlaadusta. Ja kysyn edelleen, koska mua v*tuttaa tää toistuva kilpailu kenellä on tai oli asiat huonommin.

Ja anteeksi kielenkäyttö.

Vierailija
949/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käykäähän ihmiset katsomassa Yle Areenasta mitä mm. asunnottomuus  ja työttömyys oli silloin 60 ja 70-luvuilla. Tällaista se "kultalusikkasukupolven" elämä monella silloin oli. Areenasta löytyy paljon hyviä dokumentteja joilla kurkata menneesseen. Suosittelen.  https://areena.yle.fi/1-50149216 

No niin,  siinä oli kyllä tosi valaiseva pätkä ihan kaikille näille nykykiukuttelijoille!

Ketään siinä esiintyneitä ihmisiä ei ainakaan voi syyttää mistään 'nykyolojen kurjuudesta'!

Hyvä dokumentti,kertakaikkiaan. (kiitos ihan vinkistä!)

Jos Suomi on jotain tehnyt oikein, se on se, että asumisesta pidetään huolta, vaikka muista asioista olisikin riitaa.

Vakinainen, kohtuutasoinen asuinpaikka on varmasti ylivoimaisesti tärkein asia pitää huoli siitä että arkiset asiat yleensäkin ottaen voisi hoitua kohtuullisen sujuvasti. Moni ei varmasti  kykene ymmärtämään, miten vaikeaksi asiat muuttuvat, jos asuminen onkin jotain asuntovaunu-metsän-reunalla -tyyppistä irrallaan olemista. Se tekee myös kaikenlaiset työllistymiseen tai oman elinkeinon aikaansaamiseen liittyvät toimet todella vaikeaksi.

Uskoisin että eroavaisuuksistaan huolimatta Suomessa poliittinen oikea ja vasen laita saattaisivat olla sentään asumisen osalta suurin piirtein yhtä mieltä tästä asiasta. Tokihan ongelmaksi tulee se että asumisen hintaa muutetaan ylöspäin, ja se johtaa riitoihin, pitäisi pystyä jäädyttämään asumisen taso (ja siihen liittyvä hinnoittelu) jollain tavoin, jotta jatkuvaa turhaa muuttopainetta ei tehtäisi.

Vierailija
950/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ”suuret ikäluokat” rakensi tämän maan hyvinvoinnin sotien jälkeen. Maa oli tuhottu, siirtoväki luovutetuilta alueilta piti asuttaa ja kohtuuttomat sotakorvaukset piti maksaa. Sen kaiken teki ”suuret ikäluokat”. Ei ihme, että moni heistä kummeksuu sosiaalietuuksilla eläviä kotona makoilevia vikisijöitä.

Töitä oli tehtävä, mitä vaan koska ei ollut toimeentulotukea ja kaikkia nykyisiä tulonsiirtoja. Äitiysloma oli vielä 1960-luvulla 5 viikkoa, 1970-luvulla 3 kuukautta. Ei ollut vanhempainvapaita tai hoitovapaita. Työtä piti kaikkien tehdä, pienillä,palkoilla. 1950 ja 1960 luku olivat yleistä niukkuuden jakamista ja köyhyyttä, osin vielä 1970-luku öljykriiseineen. Ei ole ollut helppoa suurilla ikäluokillakaan, vaikeudet vaan ovat olleet toisenlaisia kuin nyt ja tulevaisuudessa.

Ei stana tätä sankarieeposta taas. Sotakorvaukset maksettiin pois jo vuonna 1952 jolloin vanhimmat boomerit olivat 7v. Väitätkö todella, että he asiis maksoivat sotakorvaukset? Ilmankos koette olevanne oikeutettuja eläkekusetukseen kun pystytte itsellenne valehtelemaan tällaisen mytologian.

Tätä minäkin ihmettelen. Boomerien vanhemmat olivat sankareita, itse boomerit ovat tulleet valmiiseen pöytään ja melko pienellä vaivalla saaneet aivan tuhottoman elintason.

Kalevala ja tuntematon sotilas kertovat itseasiassa boomereista. Väinämöinen oli boomerien päämies. Boomereita oli mukana myös 30-vuotisessa sodassa ja he toivat perunan Suomeen ja loivat mahtavaa mainetta maallemme. Hakkaa päälle boomeri! Vähemmän mainittu seikka on että suomalainen boomeri Risto Koistinen löysi Amerikan.

boomerit keksi saunan, kun toimistohommissa tuli hiki, samoin ksylitolin, kännykän, Saabin ja peruskoulun. 

Sauna taitaa kyllä Suomessa olla jopa 'boomereitakin' vanhempi keksintö.

Vierailija
951/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käykäähän ihmiset katsomassa Yle Areenasta mitä mm. asunnottomuus  ja työttömyys oli silloin 60 ja 70-luvuilla. Tällaista se "kultalusikkasukupolven" elämä monella silloin oli. Areenasta löytyy paljon hyviä dokumentteja joilla kurkata menneesseen. Suosittelen.  https://areena.yle.fi/1-50149216 

No niin,  siinä oli kyllä tosi valaiseva pätkä ihan kaikille näille nykykiukuttelijoille!

Ketään siinä esiintyneitä ihmisiä ei ainakaan voi syyttää mistään 'nykyolojen kurjuudesta'!

Jos Suomi on jotain tehnyt oikein, se on se, että asumisesta pidetään huolta, vaikka muista asioista olisikin riitaa.

Vakinainen, kohtuutasoinen asuinpaikka on varmasti ylivoimaisesti tärkein asia pitää huoli siitä että arkiset asiat yleensäkin ottaen voisi hoitua kohtuullisen sujuvasti. Moni ei varmasti  kykene ymmärtämään, miten vaikeaksi asiat muuttuvat, jos asuminen onkin jotain asuntovaunu-metsän-reunalla -tyyppistä irrallaan olemista. Se tekee myös kaikenlaiset työllistymiseen tai oman elinkeinon aikaansaamiseen liittyvät toimet todella vaikeaksi.

Uskoisin että eroavaisuuksistaan huolimatta Suomessa poliittinen oikea ja vasen laita saattaisivat olla sentään asumisen osalta suurin piirtein yhtä mieltä tästä asiasta. Tokihan ongelmaksi tulee se että asumisen hintaa muutetaan ylöspäin, ja se johtaa riitoihin, pitäisi pystyä jäädyttämään asumisen taso (ja siihen liittyvä hinnoittelu) jollain tavoin, jotta jatkuvaa turhaa muuttopainetta ei tehtäisi.

Helsingissä on hoitajapula kun meidän kaupungissa 1000 työtöntä hoitajaa. Helsinki on hinnoitellut asumisen liian kalliiksi.

Vierailija
952/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt pitäisi nuorten ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaaa antamaan arvoa meille sotien jälkeen syntyneille. 

Ketkä maksoivat sotakorvaukset, usein palkatta varsinaisen työajan jälkeen?

Ketkä rakensivat hyvinvointivaltion?

Ketkä raatoivat pitkää päivää ja viikkoa teidän hyvinvointinne eteen?

Mutta kun teille nuorille ei mikään tunnu riittävän. Aina on työ liian raskasta, ei jakseta opiskella kun pitää bilettää, rahat loppu kun opintotuet on ryypätty. Listaa voisi jatkaa loputtomiin...

Jonkun pitäisi ottaa nykykakaroita niskasta kiinni ja laittaa muutamaksi kuukaudeksi kunnon töihin, niin oppisivat elämään ihmisiksi. Minäkin sain aikoinaan 13 vuotiaana kesälomalla juurikkaiden harventamisesta 150 markkaa kuukaudessa eli noin 25 euroa. Olisiko teistä tähän?!? Minä luulen ja tiedän että ei olisi!!!

Vierailija
953/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on hoitajapula kun meidän kaupungissa 1000 työtöntä hoitajaa. Helsinki on hinnoitellut asumisen liian kalliiksi.

Helsingissä eläkeläiset jää ilman hoitajia.

Vierailija
954/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Pikku Ironisti' kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sauna taitaa kyllä Suomessa olla jopa 'boomereitakin' vanhempi keksintö.

Boomerit luulee niin ... (tosikko etkö tajunnut vitsiä)

Vierailija
955/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omille vanhemmille?

Paskan länkyttämisen ja sankarinarratiivin lopetus, ainakin lähipiirissä.

Okei, konkretiaa kiitos ! Kannattaisiko ottaa se lähipiiri puhutteluun sen sijaan, että syytät useampaa vuosiluokkaa ? Ymmärrän kyllä vertaistuen, yhdessä syyllistäminen on kivaa.

Vierailija
956/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin sain aikoinaan 13 vuotiaana kesälomalla juurikkaiden harventamisesta 150 markkaa kuukaudessa eli noin 25 euroa.

OK Boomer.

Vierailija
957/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, minkäs teet, päättäjät ja poliitikot haluaa kansalta rahaa asumisen hinnan muodossa, ja ei voi äänestää asumisen hinnan alentamisen puolesta.

Asuminen ja kiinteistömarkkinat yleensäkin on kymmenien miljardien suuruinen rahapotti, jonka kimpussa on monet poliitikot ja säätiöt ja vakuutusyhtiöt ja kaikki jotka kynnelle kykenee jotka haluaa rahastaa tulonsa naapurin taskusta asumisen hinnalla.

Kun kaikki tekee näin, se on yksi osa sitä toimintaa, joka lopulta ajaa mm. vienti-investoinnit Suomessa alas.   Kun asuntokuplaa puhalletaan jatkuvasti ylöspäin, se on kustannus joka tuhoaa työpaikat. Vaikea edes puhua palkkatyöpaikoista, kun samaan aikaan ei suostuta hoitamaan kotimaan kustannuksia alaspäin.

Tätä samaa pelleilyä on jatkettu vuosikaudet, päättäjät ei asialle suostu tekemään mitään, puheita on aina parin kolmen vuoden välein lyhyen hetken, mutta sitten ne aina vaiennetaan.

Asunnoissa oleva rahapotti on myös velkapotti, joka pitää sopivalla tahdilla voida maksaa takaisin, eli asumisen hinnan muuttaminen alaspäin suunnitelmallisesti ei voi olla mikään kovin nopeasti tapahtuva asia. Ja kun se ei voi tapahtua nopeasti, sinä aikana ehtii jo poliitikot vaihtumaan, ja sama ralli alkaa taas alusta.

Vierailija
958/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin  70-luvun alussa, 14-vuotiaana sokerijuurikaspellolla kitkemässä.

Palkka laskettiin  silloin 1 penni/kitketty metri. (majoitus oli aitassa talon puolesta ja ruuankn sieltä  kyllä sai)

Vierailija
959/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka käytätte ahkerasti sanaa "boomer", ette taida tietää edes mitä se merkitsee ja milloin ja kenestä sitä käytetään. Sitäpaitsi on jo vanhentunut sanonta muutenkin muualla maailmassa.

Vierailija
960/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä noin uskoo ne, joilla on kapea elämänkokemusta. En ylestäisi. Ainoa ero minun nuoruuden ja nykysukupolven välillä on tuet. Kukaan ei silloin saanut asumistukea eli kimppakömpät oli tavallisia asumismuoto nuorilla aikuisilla. Eikä sosiaalitukea. Moni teki silloin " paskaduuneja paskapalkalla". Joka ikinen ystäväni on ollut siivooja jossaina vaiheessa. Ja suurin osa mansikkamaalla kesätöissä yms. Sosiaalitukea ei haettu, vaikka siihen olisis ollut oikeus. Mentiin takaisin kotiin asumaan.

Tämän kommentin alapeukkumäärä osoittaa, että nykypolvi ei oikeasti tajua, että ennen otettiin vastaan niitä paskatöitä. Tuo viesti kuvaa kenties vielä vanhempaa aikaa kuin minun elämäni, mutta itse olen syntynyt 70-luvulla ja olen myös ollut mansikkamaalla töissä ja siivoushommissa samaten useana vuonna. Sama juttu kavereilla.

Nykyajan nuoret ei edes hae noihin töihin, koska jäävät ennemmin tuelle makaamaan. Ylipäätään tämä kulttuuri on muuttunut täysin. Vielä 20-30 vuotta sitten oli hieno homma, kun sai tehdä sitä p-työtäkin ja tienata omaa rahaa. Nykyään tämä älypuhelin-sukupolvi pitää täysin hyväksyttävänä, että jäädään makaamaan tulonsiiroilla, jos ei löydy tarpeeksi fantsua ja mukavaa työtä.

T: 70-luvulla syntynyt puumeri

Etkö huomannut, että viime vuonna marjatiloille ei huolittu suomalaisia, vaan haluttiin ulkomaalaisia.

Niille saatiin kätevästi kaupatrua heikkotasoinen majoitus tilalla ja he olivat yötä päivää käytettävissä, jos vaikka hallaverkkoa tarvittaisiin.

Me boomereiden lapset oltiin 80-luvulla noilla marjatiloilla töissä ja yövyttiin entisissä navetoissa. Saniteettitilat oli mitä oli, suihkuja ei välttämättä joka paikassa ollut. Viljelijä vei sitten lava-autolla koko porukan vaikka uimaan päivän päätteeksi.

Nykyään työsuojelu kulkee kieltämässä niitä oloja, mutta silloin ei ainakaan omia vanhempia kiinnostanut, miten lapsilla mansikkatilalla menee. Jos nyt isäntä vähän pepusta puristelikin eikä suihkuun päässyt, niin mitä sitten. Tienaamaan meidät laitettiin ja vanhemmat oli kotona tyytyväisiä, kun teini on pois jaloista.

Mutta joo, nykyään ei suomalaisia sinne oteta, kun sieltähän lähtisi homeiselta patjalta navetan lattialta heti puhelu työsuojelupiiriin.