Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (19905)
Tuttava mies on kaupassa töissä, tekee 40 tuntia viikossa töitä, palkka 2400 brutto, vuorolisät on jo tuossa palkassa, työ on vakituinen, ei saanut pankista asuntolainaa, täytyy säästää ensin tilille iso summa rahaa tai hommata puoliso millä vakituinen työpaikka, työtön puoliso ei käy.
Suomessa on 1,6 miljoonaa eläkeläistä, heidän asuntonsa tulevat jäämään loma-asunnoksi perijöille, edes vuokralaisia ei riitä.
Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä.
Lisäksi lehdessä oli, että kaupan alalta irtisanotaan 25000 seuraavan 10 vuoden sisällä. Lisäksi loppuu valtava määrä työpaikkoja palvelualalta.
Vierailija kirjoitti:
Tuttava mies on kaupassa töissä, tekee 40 tuntia viikossa töitä, palkka 2400 brutto, vuorolisät on jo tuossa palkassa, työ on vakituinen, ei saanut pankista asuntolainaa, täytyy säästää ensin tilille iso summa rahaa tai hommata puoliso millä vakituinen työpaikka, työtön puoliso ei käy.
Suomessa on 1,6 miljoonaa eläkeläistä, heidän asuntonsa tulevat jäämään loma-asunnoksi perijöille, edes vuokralaisia ei riitä.
Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä.Lisäksi lehdessä oli, että kaupan alalta irtisanotaan 25000 seuraavan 10 vuoden sisällä. Lisäksi loppuu valtava määrä työpaikkoja palvelualalta.
Ja mitkä on Valtion suunnitelmat, poistaa vuorolisät eli kun nyt saa 40 viikkotunnilla 1600 netto niin tuosta palkasta lähtisi 200-300 pois. Leikata sosiaaliturvaa, 4 hengen perhe saa tällä hetkellä 2200 netto ja tuossa on lapsilisät laskettu mukaan ja vuokra-asunto, porrastaa ansiosidonnainen, 2 lapsen äiti saa ansiosidonnaista 800, ilman 2 lapsikorotusta ansiosidonnainen 660.
Asuntojen hintaromahdus on Suomessa enemmän kuin varmaa. Kaupan alalta ja palvelualalta työpaikat pois, kun ihmisillä ei ole enää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä.Lisäksi lehdessä oli, että kaupan alalta irtisanotaan 25000 seuraavan 10 vuoden sisällä. Lisäksi loppuu valtava määrä työpaikkoja palvelualalta.
Ja mitkä on Valtion suunnitelmat, poistaa vuorolisät eli kun nyt saa 40 viikkotunnilla 1600 netto niin tuosta palkasta lähtisi 200-300 pois. Leikata sosiaaliturvaa, 4 hengen perhe saa tällä hetkellä 2200 netto ja tuossa on lapsilisät laskettu mukaan ja vuokra-asunto, porrastaa ansiosidonnainen, 2 lapsen äiti saa ansiosidonnaista 800, ilman 2 lapsikorotusta ansiosidonnainen 660.
Asuntojen hintaromahdus on Suomessa enemmän kuin varmaa. Kaupan alalta ja palvelualalta työpaikat pois, kun ihmisillä ei ole enää rahaa.
Suuret ikäluokat 75-vuotiaita, vielä he ovat asiakkaina, 10 vuoden päästä moni yritys on loppunut. Perheillä on pakko olla auto mikä tarkoittaa että ei käydä parturissa, ei osteta vaatteita kaupoista, ei käydä ravintoloissa.
Linja-autot kulkee huonosti ja kaupunki vähentää vuoroja huonon taloustilanteen vuoksi. 100 000 asukkaan kaupungissa ei ole ruokien kotiinkuljetusta kaupoilla eli jos ei ole autoa raahaat ruoat neljälle hengelle kävellen kaupasta kotiin, jo 2 pyörää varastettu eikä vanhoista pyöristä saa vakuutuksesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Saatan kuvitella, mutta jotenkin tuntuu että jopa isovanhempieni sotasukupolvi oli ymmärtävämpää ja mukavampaa kuin lapsensa, eli suuret ikäluokat. Ehkä se ylimielisyys on tullut helpon materian mukana. Asuntolainan söi inflaatio ja kansakoulupohjalla pääsi etenemään johtajan hommiin.
Tuo sodan käynyt sukupolvi antoi lastenlapsilleen paljon rakkautta. He itse kasvoivat niin kovassa ympäristössä. Kun itse olin aikuisiän kynnyksellä, isoisäni vaikutti toisinaan pettyneeltä minuun. Olin liian pehmeä. Ei ollut voimaa metsätyöhön, ei kampeamaan isoa kiveä järvenpohjasta mökin uimapaikassa. Mutta kertaakaan isoisä ei maininnut asiasta. Sanoi vaan, että opiskele, kun sinulla on päätä.
Sotien jälkeen syntyneet suuret ikäluokat eivät eläneet väärin. Mutta he tosiaan huomaavat erot nykyajan erot varsin valikoiden. He korostavat omia tiukkoja vuosiaan aloittaessaan työelämässä. Ja kuinka nykyistä luksusta, kännyköitä ja halpoja kaukomaan lomalentoja ei ollut. Huomaamatta jää kuinka aiemmin saattoi vaatimattomallakin koulutuksella saada helposti paikan tehtaaseen töihin ja maksaa palkalla omakotitalon, kesämökin ja auton.
Eläkeläinen..juuri sinä ! Sinä elät minun rahoillani! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen mun ja lasteni leipää syö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työtä tekevälle on aina töitä." Sekin sanonta on nykyään hevonpaskaa. Helppoa se on sanoa niille joilla on hyvä tilanne ja pitkä ura CV:ssä alalla jolla töitä on.
Mikähän tuo CV on ? Meillä ei ollut WC, oli vain ulko huussi, jouluomenat, tuulipuku päällä, keskikoulu alla, niillä me loimme vaurautemme.
Ja säästymällä eläkemaksuista nuorempien kustannuksella.
Säästäminen kannattaa aina.
Tietysti, mutta konstikos se on tehdä toisten kustannuksella. Se halpamaista ja opportunistista.
Et kuitenkaan itse pysty, ruikutat pelkästään kuukaudesta toiseen samaa virttä. Mikään ei muutu, uskoisit jo,
Kun puhkaiset narsistin eläkekusetus putken niin samaa tekstiä alkaa valua kuten vedenpaisumuksessa.En minä haluakaan maksattaa elämääni nuorempien sukupolvien kustannuksella. Haluan tulla toimeen omillani. Yritän juuri lasten eteen hyrtää enkä pistää lapsiani minun elättäjäkseni kuten te.
Laita vielä ne samat lorut joita olet tänne laittanut....copy- pastella käy nopeasti. Lapsesi kiittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatan kuvitella, mutta jotenkin tuntuu että jopa isovanhempieni sotasukupolvi oli ymmärtävämpää ja mukavampaa kuin lapsensa, eli suuret ikäluokat. Ehkä se ylimielisyys on tullut helpon materian mukana. Asuntolainan söi inflaatio ja kansakoulupohjalla pääsi etenemään johtajan hommiin.
Tuo sodan käynyt sukupolvi antoi lastenlapsilleen paljon rakkautta. He itse kasvoivat niin kovassa ympäristössä. Kun itse olin aikuisiän kynnyksellä, isoisäni vaikutti toisinaan pettyneeltä minuun. Olin liian pehmeä. Ei ollut voimaa metsätyöhön, ei kampeamaan isoa kiveä järvenpohjasta mökin uimapaikassa. Mutta kertaakaan isoisä ei maininnut asiasta. Sanoi vaan, että opiskele, kun sinulla on päätä.
Sotien jälkeen syntyneet suuret ikäluokat eivät eläneet väärin. Mutta he tosiaan huomaavat erot nykyajan erot varsin valikoiden. He korostavat omia tiukkoja vuosiaan aloittaessaan työelämässä. Ja kuinka nykyistä luksusta, kännyköitä ja halpoja kaukomaan lomalentoja ei ollut. Huomaamatta jää kuinka aiemmin saattoi vaatimattomallakin koulutuksella saada helposti paikan tehtaaseen töihin ja maksaa palkalla omakotitalon, kesämökin ja auton.
Miehen pitää rakentaa talo, saada poika ja kirjoittaa kirja niin häntä voidaan kutsua mieheksi,
Timo Harakka Teatterikoulun omaisuuden tuhoaminen tammikuussa 1987 n. 24.000 markan arvosta.
<<En minä haluakaan maksattaa elämääni nuorempien sukupolvien kustannuksella. Haluan tulla toimeen omillani. Yritän juuri lasten eteen hyrtää enkä pistää lapsiani minun elättäjäkseni kuten te.>>
Et mahda mitään kun eläkejärjestelmää joudutaan muuttamaan, lapsesi joutuvat sinut elättämään,
Vierailija kirjoitti:
<<En minä haluakaan maksattaa elämääni nuorempien sukupolvien kustannuksella. Haluan tulla toimeen omillani. Yritän juuri lasten eteen hyrtää enkä pistää lapsiani minun elättäjäkseni kuten te.>>
Et mahda mitään kun eläkejärjestelmää joudutaan muuttamaan, lapsesi joutuvat sinut elättämään,
Lapset elättävät nyt jo eläkeläiset. Palkkojen eläkemaksuista suurin osa menee nyt eläkkeellä oleville. Joku ihmettelikin miksi hänelle on kertynyt niin vähän eläkettä vaikka eläkemaksut palkasta on suuret.
Ei pidä paikkaansa.
Kun valmistuttiin kauppaopistosta, sanoi eräs opettaja, että meidän on erittäin hankala löytää töitä, koska suuret ikäluokat ja työtä tarvitsevia ja hakevia on paljon. Piti todella paikkansa. Sai laukata työnantajien puheilla jatkuvasti. 1970-luvulla ei ollut nykyisiä tapoja jättää työhakemus jonnekin rekryyn, josta tekijöitä tarvitsevat niitä käyvät lukemassa. Jokainen hakemus piti kirjoittaa erikseen ja yhtä monta sarjaa todistusjäljennöksiä piti tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset elättävät nyt jo eläkeläiset. Palkkojen eläkemaksuista suurin osa menee nyt eläkkeellä oleville. Joku ihmettelikin miksi hänelle on kertynyt niin vähän eläkettä vaikka eläkemaksut palkasta on suuret.
Niinpä, sille ei yksittäinen ihminen mahda mitään kun eläkeläiset eivät ymmärrä kuolla ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, sille ei yksittäinen ihminen mahda mitään kun eläkeläiset eivät ymmärrä kuolla ajoissa.
Ongelma on, että eläkkeet ovat liian suuret. 10 vuoden sisällä tämä näkyy yritysten loppumisena, kun nuoremmat sukupolvet on köyhempiä eikä eläkeläisten tilalle tule asiakkaita. Asuntovelkaiset menevät ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Näin tietenkin se menee teknisesti. Laskennallisesti kuitenkin maksamisen ja tulevan eläkkeen suhde on 1:1. Jo tämä suhde vaatii 8% palkasta joka kk. Suuret ikäluokat maksoivat vain 1:5. Käytännössä
siis vapaamatkustajia ja todella kaukana siitä marttyytimytologiasta .
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen..juuri sinä ! Sinä elät minun rahoillani! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työtä tekevälle on aina töitä." Sekin sanonta on nykyään hevonpaskaa. Helppoa se on sanoa niille joilla on hyvä tilanne ja pitkä ura CV:ssä alalla jolla töitä on.
Mikähän tuo CV on ? Meillä ei ollut WC, oli vain ulko huussi, jouluomenat, tuulipuku päällä, keskikoulu alla, niillä me loimme vaurautemme.
Ja säästymällä eläkemaksuista nuorempien kustannuksella.
Säästäminen kannattaa aina.
Tietysti, mutta konstikos se on tehdä toisten kustannuksella. Se halpamaista ja opportunistista.
Et kuitenkaan itse pysty, ruikutat pelkästään kuukaudesta toiseen samaa virttä. Mikään ei muutu, uskoisit jo,
Kun puhkaiset narsistin eläkekusetus putken niin samaa tekstiä alkaa valua kuten vedenpaisumuksessa.En minä haluakaan maksattaa elämääni nuorempien sukupolvien kustannuksella. Haluan tulla toimeen omillani. Yritän juuri lasten eteen hyrtää enkä pistää lapsiani minun elättäjäkseni kuten te.
Laita vielä ne samat lorut joita olet tänne laittanut....copy- pastella käy nopeasti. Lapsesi kiittävät.
Hyvä on.. saamasi pitää
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/suvituuli/20053-itsekkaat-suuret-ikalu…
Minä vuonna synnyit? Katso, kuulutko voittajien vai häviäjien sukupolveen https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005160933.html
Suuret ikäluokat ovat historian onnenpossu ikäluokka. Se one and only pullamössöporukka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin Euroopan Unionin puolustajat esittävät mielellään tilastoja, kuinka Unionin jäsenyyden aikana elintaso on kasvanut 30 vuodessa huimasti. Jos väittämäsi on totta, oli suuri virhe liittyä Euroopan Unioniin, koska ennen sitä "saattoi vaatimattomallakin koulutuksella saada helposti paikan tehtaaseen töihin ja maksaa palkalla omakotitalon, kesämökin ja auton" kuten totesit. Esität siis, että elintaso ja työllisyys on romahtanut EU -jäsenyyden myötä. Sitten sopiikin ihmetellä, miksi nuoret eivät halua erota Euroopan Unionista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on, että eläkkeet ovat liian suuret. 10 vuoden sisällä tämä näkyy yritysten loppumisena, kun nuoremmat sukupolvet on köyhempiä eikä eläkeläisten tilalle tule asiakkaita. Asuntovelkaiset menevät ulosottoon.
Niinhän ne eläkkeet on, liian isoja siis. Juuri kävin katsomassa tulevan eläkkeeni. Vuodesta 1980 olen ollut työelämässä ja siinä välillä muutaman vuoden lasten kanssa kotona. Työelämää takana pitkästi yli 30v ja edessä vielä 4v. Eläke siis 1041e/kk. En ymmärrä mihin tuon kaiken saan kulumaan. Täytyy varmaan alkaa säästämään tuosta liian suuresta eläkkeestä.
ja täytyy vielä sen verran sanoa, että en ole ollenkkaan se huonoiten palkattu, vaan aika tavallista palkkaa olen nauttinut.
Kaupan alalla, siivousalalla, toimistotyössä ei saa edes pankista lainaa, jos ei ole isoa summaa tilillä säästössä rahaa. Lisäksi osa tekee työmarkkinatukityötä, nollasopimuksia. Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä. Perikunnan asuntoja ei saa myytyä tulevaisuudessa. Osa vuokralla asuvista tosin perii asunnon.