Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (19903)

Vierailija
3801/19903 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asioilla on perspektiiviä kirjoitti:

A.A kirjoitti:

Mitäpä sinä hyödyt vanhempien arvostelusta , vähättelystä ?Syytätkö heitä omasta kurjuudestasi ? Mitäs jos sivistäisit itseäsi ja ottaisit ohjaat omiin kätösiin , kun olet niin erinomainen.Nyt on aika ottaa vastuu itsestään ja onnestaan , kadehtimatta toisten elettyä elämää.

Tästä tematiikasta olen jo kirjoittanut, jossa olen kertonut vaikuttimeni. Kyse on puhtaasti periaatteellinen ja kokonaisuuteen liittyvää.

Puhtaasti kokonaisuutena olet nettosaaja, vaikka se ei kaikki konkretisoidu pullottamaan lompakkoosi.  Saat niin paljon enemmän kuin edeltävät sukupolvet.  Joten periaatteesi liittyy ikään,  siihen että on iäkkäämpiä ihmisiä rikastumisesi tiellä.  Voisit tehdä aloitteen, että vaikkapa halutessaan ei tarvitse maksaa eläkemaksua lainkaan, eikä myöskään vastaanota sitten aikanaan sitä jälkimmäisen sukupolven osin kustantamaa yleistä eläke-etuutta, vaan huolehtii elannostaan vanhanakin.  Osaat varmasti laskea olisiko tämä kannattava ratkaisu itsellesi. Yhteiskunnallisia näkökohtia et varmasti osaa arvioida vaikka käytät sanaa kokonaisuus.  Periaatteellisuus kun on se helpoin osa.  Seuraavaksi varmaan esität ettet periaatteesta maksa veroja koska muutkin niistä hyötyy.  Joku kolmannen maailman kehitysmaa olisi ehkä ihannepaikkasi.

Haista jo paska. Kehtaatkin vihjata boomerien jääneen jotain vaille. Suomen miehistä muuten vain neljä prosenttia oli etulinjassa 1944. Boomereilla oli siis 'sotien jälkeen' melko ehjä ja hyvinvoiva perhe verrattuna niihin rikkirevittyihin jotka tulivat sieltä takaisin. Kaikki eivät olleet yhtä vahvoja kuin kouluttajana vuodesta 1943 etulinjan takana toimineen Väinö Linnan kaveri Viljam Pylkäs. Enemmistö boomerien vanhemmista ei koskaan ollut vakavissa paikoissa sodissa. Suomen armeijassa vaarallisissa tehtävissä 1939-1945 palveli miehistä alle neljännes.

Nyt meni jo hävyttömäksi, kuinka edes kehtaat vähätellä yhtäkään sotaveteraania. Suosittelen lukemaan esim. Irja Wendischin kirjaa "Me sotilaiden lapset." Eikä siinä kirjassa tehdä jakoa, missä taisteluissa on ollut, onko ollut etulinjassa, vai missä. "Eloonjääneiden miesten traumat eivät hävinneet koskaan, ja monet miehet siirsivät traumojaan seuraavallekin sukupolvelle." Näin Wendisch. Että sellainen lapsuus hyvin monella suuren ikäluokan lapsella, siitä on karuja kertomuksia tuossa kirjassa.

Oma isäni oli kovimmissa taisteluissa, mm. Tali-Ihantalassa. Noin hullua en ole vielä ennen lukenutkaan, että vain etulinjassa olleet olisivat kärsineet, ja muut tulleet mieleltään ehjinä takaisin. Mistä noin järkyttävän vääriä käsityksiä olet itseesi imenyt? Oikein prosenttilukujakin olet kaivanut todistaaksesi jotakin.

Mistähän hatusta noita lukuja on vedetty ja että boomerilla oli melko ehjä ja hyvinvoiva perhe?

Ei sitä kutsuta hyvinvoinniksi,

että melkein joka perheestä joku sukulaispoika kaatui tai vähintään haavottui tai traumatisoitui, vakavasti,puhumattakaan että kysymyksessä oli perheen isä.

Ei kande ottaa kantaa sellaisiin asioihin josta ei tiedä yhtään mitään.

Vierailija
3802/19903 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkuu vinkuu ja luulee että kellään on sympatiaa vinkujalle.

Eilen taisin tavata tollasen vanhoja mollaavan.

Oli prkl saanut kesäduunin mansikan myyjänä. Moista hapannaamaa saa etsiä suurennuslasilla. En toiste osta siltä tilalta jos omistajat pitävät tollaisia hapannaamoja töissä

Ja sitte ihmettelet mikset nuorena tyyppinä saa työtä. Ihmettele vaan

Eipä se sympatia elätä. Jos sympatian mukaan maksettaisiin, niin arvaa saisitteko eläkkeitä? Suurten ikäluokkien sympatiapisteet on pahasti miinuksella.

Meissä on kaikenlaisia tietenkin, mutta nuorten ihmisten pitäisi ehdottomasti opetella olemaan ystävällisiä ja kohteliaita silloin, kun ovat työssä ja varsinkin jos ovat asiakaspalvelussa.  Se on asiakaspalvelijan ihan aa ja oo, koska ei työnantaja palkkaa toista kertaa, jos saa huonoa palautetta työntekijöistään.  Omasta tulevaisuudesta on kyse.  Ei se asiakaspalvelussa oleminen aina niin herkkua ole kenellekään, tulee vastaan kaikenlaista, mutta on vaan osattava pitää se kohtelias ja ystävällinen asenne.  Liike-elämä on asiakkaista riippuvainen, joten se vaatii myös kohteliasta käytöstä asiakkaaseen nähden.

Kukaan ei tule kauppaan, jos siellä palvelee ynseä hapannaama, joten siinä saa kauppias pistää joko pillit pussiin, jos itse on se hapansilakka, tai sitten antaa lähdöt ynseälle työntekijälleen.  

Itse olin asiakaspalvelussa koko työhistoriani, ja kyllä eläkeläiset oli niitä kaikkein ystävällisimpiä asiakkaita.  En moiti nuoriakaan, mutta jos jotain ikävää joku aiheutti, niin ei ne koskaan eläkeikäisiä olleet.  

Juuri näin, kaikissa töissä joissa joudutaan ihmisten kanssa tekemiseen, se ystävällinen ja kohtelias käytös on tärkeää, todellakin. Nythän tämä on huomattu jo mm Lidlissä. Kaikki nuoret kassat toivottavat ystävällisesti hyvää päivän jatkoa.

Sitten jos olet lääkärillä, ja lääkäri on ystävällinen ja mukava, tulee itsekin hyvälle tuulelle, niin sehän on jo melkein puolet hoitoa.Itse ole ollut kerran lääkärillä, joka ihan oikeasti alkoi soimaamaan minua, että puhun liikaa, ainoastaan hän saa puhua.Alkoi oikein itkettämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3803/19903 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ole niin, että nikorantaahot ja co tuhlaavat koko nuoren sukupolven tulevaisuuden. Ensiksi huumeilla ja sitten vielä törkeästi veromarkkoja tuhlaten kun ei nuo haut Espanjasta ja oikeudenkäynnit ja vakilassaolot ihan ilmaisia ole.

Siinäpä se, tuoneet suuria määriä huumeitaja diilerit jopa koulujen lähistöllä kaupustelleet ja houkutelleet lapsia aineisiin.

Kiva kuitenkin, että meidän koulaiset kertovat aikuisille.

Vierailija
3804/19903 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kuulun varmaan tuhon paheelliseen ryhmään. Töitä tein 43 vuotta ja eläkettä saan 1400 euroa kuukaudessa miinus verot. Sillä pärjään niukasti eläen, jos ei mitään kallista tavaraa säry niin, että joutuu uuden ostamaan. Asun haja-asutusalueella pienessä rivitalon kaksiossa. Niitä on myytävänä hintaan 39 000 euroa naapurissa. Tuskin edes mene kaupaksi tuolla hinnalla, ei tänne kukaan halua muuttaa.

Yhteiskunnan tukia en saa, en edes asuntotukea vai mikä se on nimeltään. Sairaanhoitopalveluita saan yhteiskunnalta ja niistä olen kovin kiitollinen, vaikka joskus tekee tiukkaa maksaa nekin laskut (tiedän ovat vain osa todellisista kuluista). Jatkossa tietysti jos en siististi koe armollista äkkikuolemaa, saan ehkä kotihoitajan käymään tai sellaisen kameravalvonnan, mitä nyt suunnitellaan. Kalliiksi tulen teille. Anteeksi.

Hyvä juttu sinulla, kiitos,äläkä anteeksi pyytele.Ymmärrän sarkasmin.

Tässä ketjussa on se vikana, että jos jostain kirjoittaa muusta kuin eläkekusetuksesta niin se sivuutetaan, eikä noteerata lainkaan. On huomattu.

Kuka jaksaa ikäryhmähullujen kusetusjuttuja?

Kuka jaksaa maksaa eläkeläisten ansaitsemattomia eläkkeitä?

Vierailija
3805/19903 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A.A kirjoitti:

Mitäpä sinä hyödyt vanhempien arvostelusta , vähättelystä ?Syytätkö heitä omasta kurjuudestasi ? Mitäs jos sivistäisit itseäsi ja ottaisit ohjaat omiin kätösiin , kun olet niin erinomainen.Nyt on aika ottaa vastuu itsestään ja onnestaan , kadehtimatta toisten elettyä elämää.

Tästä tematiikasta olen jo kirjoittanut, jossa olen kertonut vaikuttimeni. Kyse on puhtaasti periaatteellinen ja kokonaisuuteen liittyvää.

Puhtaasti kokonaisuutena olet nettosaaja, vaikka se ei kaikki konkretisoidu pullottamaan lompakkoosi.  Saat niin paljon enemmän kuin edeltävät sukupolvet.  Joten periaatteesi liittyy ikään,  siihen että on iäkkäämpiä ihmisiä rikastumisesi tiellä.  Voisit tehdä aloitteen, että vaikkapa halutessaan ei tarvitse maksaa eläkemaksua lainkaan, eikä myöskään vastaanota sitten aikanaan sitä jälkimmäisen sukupolven osin kustantamaa yleistä eläke-etuutta, vaan huolehtii elannostaan vanhanakin.  Osaat varmasti laskea olisiko tämä kannattava ratkaisu itsellesi. Yhteiskunnallisia näkökohtia et varmasti osaa arvioida vaikka käytät sanaa kokonaisuus.  Periaatteellisuus kun on se helpoin osa.  Seuraavaksi varmaan esität ettet periaatteesta maksa veroja koska muutkin niistä hyötyy.  Joku kolmannen maailman kehitysmaa olisi ehkä ihannepaikkasi.

Haista jo paska. Kehtaatkin vihjata boomerien jääneen jotain vaille. Suomen miehistä muuten vain neljä prosenttia oli etulinjassa 1944. Boomereilla oli siis 'sotien jälkeen' melko ehjä ja hyvinvoiva perhe verrattuna niihin rikkirevittyihin jotka tulivat sieltä takaisin. Kaikki eivät olleet yhtä vahvoja kuin kouluttajana vuodesta 1943 etulinjan takana toimineen Väinö Linnan kaveri Viljam Pylkäs. Enemmistö boomerien vanhemmista ei koskaan ollut vakavissa paikoissa sodissa. Suomen armeijassa vaarallisissa tehtävissä 1939-1945 palveli miehistä alle neljännes.

Nyt meni jo hävyttömäksi, kuinka edes kehtaat vähätellä yhtäkään sotaveteraania. Suosittelen lukemaan esim. Irja Wendischin kirjaa "Me sotilaiden lapset." Eikä siinä kirjassa tehdä jakoa, missä taisteluissa on ollut, onko ollut etulinjassa, vai missä. "Eloonjääneiden miesten traumat eivät hävinneet koskaan, ja monet miehet siirsivät traumojaan seuraavallekin sukupolvelle." Näin Wendisch. Että sellainen lapsuus hyvin monella suuren ikäluokan lapsella, siitä on karuja kertomuksia tuossa kirjassa.

Oma isäni oli kovimmissa taisteluissa, mm. Tali-Ihantalassa. Noin hullua en ole vielä ennen lukenutkaan, että vain etulinjassa olleet olisivat kärsineet, ja muut tulleet mieleltään ehjinä takaisin. Mistä noin järkyttävän vääriä käsityksiä olet itseesi imenyt? Oikein prosenttilukujakin olet kaivanut todistaaksesi jotakin.

Olihan siinä iso ero palveliko vaikkapa kiväärijoukkueessa vai huoltojoukkueessa. Siinä missä sodan aikana pahimmillaan koko kiväärijoukkueen jokainen mies poistui komppanian muonavahvuudesta, kaatumisen tai haavoittumisen myötä, saattoi huollosta näin tapahtua vain parille miehelle. Toisin sanoen kesällä 41 sotansa aloittaneesta 38 kiväärijoukkueen miehestä saattoi jäljellä olla syksyllä 44 enää 0. Esim Väinö Linna menetti sodan alussa yhdessä keskityksessä koko ryhmänsä, ollen ainut tilanteesta selvinnyt.

Etulinjatehtävissä tappioprosentit olivat käsittämättömän kovat. Tämänkin vuoksi rintamaveteraanit itse perustivat ensin rintamamies-järjestön erotuksena kaikista veteraaneista. Rintamamiehet itse kokivat olleensa niin paljon kovemmissa paikoissa kuin vaikkapa juuri mainittu huolto, sotilaspoliisit yms. Jo tykkimiehet olivat paljon paremmassa turvassa. Hyökkäystehtävissä ei ollut lainkaan tavatonta, että puolet miehistä kaatui tai haavoittui parin tunnin aikana.

Jossain vaiheessa järjestöt kyllä yhdistyivät. Kuolinilmoituksissa vielä rintamiessymboli on käytössä sotaveteraanin kuollessa.

En ole sama henkilö joka tämän aiheen otti esille, mutta mikä siinä niin "järkyttävästi" oli väärin ja hullua tätä taustaa varten?

Vierailija
3806/19903 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

He tajuavat liiankin hyvin sen mitä naivit teinit eivät kun vasta joskus 30v päästä. MUISTAKAA TÄMÄ TEKSTI SITTEN!

Vierailija
3807/19903 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyskorvauksia leikataan koko ajan, vaikka töitä ei ole, joten todellakaan ei tarvitse eläkeläisistä välittää. Jokainen siivoaa oman kotinsa ja hoitaa itse itsensä. Ei ole meidän nuorempien ongelma miten eläkeläiset pärjäävät. Valitettavasti tässä yhteiskunnassa pärjäävät lähitulevaisuudessa vain ne, jotka ovat fyysisesti siinä kunnossa, että pystyvät itse hoitamaan itsensä, edes raha ei enää auta fyysisesti huonommassa kunnossa olevaa eikä ainakaan kiinteistöomaisuus.

Vierailija
3808/19903 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keski-ikäinen eikä ole vielä ollut ikinä palkallista kesälomaa. Työkkäri laittoi kesäksi töihin, pitääkö minun nyt hakea sairaslomaa jotta saan olla lomalla lasteni kanssa nyt kun on kouluista kesäloma?

3809/19903 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on niin naurettava kuin olla ja voi.

Oletteko tulleet ajatelleeksi, kuka näitä tehtailee?

oikeesti!

Aloittajalla on vihanhallinta ongelma suuria ikäluokkia kohtaan, vihalla ei ole oikeaa kohdetta ehkä lapsena kaltoinkohdeltu suuriin ikäluokkiin kuuluvien vanhempien taholta. Vaatisi pitkän terapian tai tilanne pahenee.

Vierailija
3810/19903 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitto mun likka rakensi mökkinsä ja ruoppasi rantansa ihan omilla rahoillaan. Tontti oli multa saatu. Mutta kun on töissä saa pallkaa, oletteko kuulleet? Osti muuten likka asunnonkin ukkosa kanssa, vielä siitä on velkaa, mutta hiljakseen makselevat.

Paljonko on velkaa?

Nuo ihmiset ovat harvinaisuus ja kaupan alalta ja palvelualalta lähtee paljon työpaikkoja.

Nykyään työpaikoissa tehdään paljon töitä palkkatuella ja työmarkkinatuella, aina otetaan uusi tilalle, koska valtio maksaa tuota palkkatukea, ei tarvitse kaupungin tai yrittäjän maksaa kuin pieni osa palkasta ja valtio loput. Mutta tuota palkkatukea saa vain tietyn aikaa, 6 kuukautta, sitten uusi työntekijä tilalle.

Muistathan lisätä listaan vielä kerrostalojen purkamisen. Sekin aika lähenee.

Se riippuu perikunnista. Moni Helsingissä asuva perii joko kerrostalo osakkeen tai omakotitalon toisesta kaupungista, se vähän riippuu haluaako perikunta maksaa 400 euron yhtiövastiketta perintökämpästä tai sitten omakotitalon sähkölämmityksen. Omakotitalossa täytyy peruslämpö pitää päällä eikä välttämättä viitsi lämmittää takkaa, jos joutuu ajelemaan Helsingistä useamman tunnin.

Valitettavasti vuokralaisia ja ostajia ei riitä, työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä eikä kaikki saa lainaa, lisäksi osa on jo ostanut oman kämpän, perikunnan asunto tulee toiseksi asunnoksi.

Meidän kaupungissa on jo nyt 2000-luvulla rakennettuja omakotitaloja tyhjillään kun omistajilla loppui meidän kaupungista työt ja ovat ostaneet asunnon toisesta kaupungista, missä ovat nyt töissä. Ei ole vaan meidän kaupungissa ihmisiä, joilla olisi rahaa ostaa noita asuntoja, kun täytyisi olla vakituinen työpaikka.

On se kumma, kun työtkin kasaantuu samoille ihmisille, niin että on varaa jättää myymätön omakotitalo jälkeensä ja ostaa uusi asunto toisesta kaupungista, kun toisilla ei ole ensimmäistäkään asuntoa saati töitä.

Vierailija
3811/19903 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini on syntynyt -50 kolmelapsiseen perheeseen. Molemmat vanhempansa olivat koulutettuja ja ihan hyvätuloisia, erittäin sivistyneitä ihmisiä.

Isovanhempani auttoivat ja tukivat omia lapsiaan kaikessa niin kauan kuin olivat hyvässä kunnossa ja elossa. Aika muhkean perinnönkin jättivät jälkikasvulleen.

Vasta viime vuosina on käynyt ilmi, mitä kaikkea isovanhempani ovatkaan turvanneet omille lapsilleen. Äitini ja hänen sisaruksensa ovat saaneet isot rahoitukset asumiseen ja opintoihin. Lisäksi isovanhemmat hoitivat usein meitä lapsenlapsia ja käytännössä enoni lapset viettivät mummulassa kaikki kesät. Isovanhemmat ovat myös mm. pelastaneet enoni tilanteessa, jossa hän teki konkurssin, antaneet ennakkoperinnön äidilleni asunnonhankintaa varten tämän ensimmäisen avoeron jälkeen ja vaikka mitä. En edes tiedä kaikkea.

Kun isovanhempani olivat elämänsä ehtoopuolella, me lapsenlapset ja kotihoito hoidimme pääosan kaikesta. Tätini hoiti myös jonkin verran asioita, mutta oma äitini ja enoni osasivat vain arvostella ja räksyttää. Kun kotihoito ei tee sitä ja tätä...

Koko minun, sisarusteni ja serkkujeni nuoruuden ajan vanhempamme ovat korostaneet meille oikein marttyyreina, kuinka ovat kaiken tehneet ja hankkineet ihan itse. Suoranaisesti siis valehdelleet. Minulle, sisaruksilleni ja serkuilleni ei ole meidän vanhemmilta apua tai tukea herunut sen jälkeen, kun 18 täytimme. Meidän elämä ei heitä kiinnosta, paitsi arvostella ja piikitellä pitää. Apua ovat kinuamassa milloin mihinkin, kun eivät itse viitsi tai jaksa tehdä. Eno vaimoineen vähän aikaa sitten uhriutui, kun pitää varmaan toinen kesämökki myydä pois. Omat vanhempani kriiseilevät, että pitääkö se ihan maksullinen siivooja tilata, kun ei oikein itse viitsisi 160 neliön taloa itse siivota. Ja sehän ei tule kuuloonkaan, että pienempään asuntoonkin voisi vaihtaa. Aivan hirvittävä loukkaus heitä kohtaan, että pitäisi talosta luopua (sijaitsee halutulla alueella ja menisi helposti kaupaksi) . Minua ja siskoa syyllistetään kun ei ehditä heidän pihatöitä hoitaa.

Tismalleen sama kokemus. Oma äitini, 50-luvulla syntynyt myöskin, sai kaiken. Ei tarvinut opintolainaa, pappa betalar. Tuli parin viimeisen vuosikymmenen sisään kesämökki ja talo, perintöveroja ei maksanut kun sai siihen (laittoman) avustuksen sukulaiselta. Nyt hassaa kaiken isovanhempien perinnön ja huoltamattomat mökit jää aikanaan homeisena minulle. Tämähän on oma syyni, mitäs en vuorotyön, pienten lasten ja oman kodin hoitamisen ohella hoida rakennuksia, joita en saa edes käyttää (se kesämökki järven rannalla, ei saa lomailla mutta työt pitäisi tehdä).

Itsellänihän oli kymmenien tuhansien opintolainat, pätkätyöt jne. Taloudellinen avustus pyöreä nolla, fyysistä apua en ole saanut koskaan, edes vaikean raskauden loppumetreillä sillä itse pitää tehdä kaikki kuten hänkin on tehnyt. Aikoinaan esimerkiksi hoidatti meidät lapset mummoloissa kesäisin, me pidetään miehen kanssa vuositolkulla lomat eri aikaan jotta saadaan pieni koululainen hoidettua. Ja minä olen kuulemma saanut kaiken helpolla, kun nykyään ajat on niin eri. Työelämästä nyt ei tarvitse mainitakaan, miten eri tahti nykyään on.

Itseäni kaivelee kuinka isä myi viisi sukupolvea suvussa kulkeneen metsän pois. Itse kaavailin sille vielä parempaa metsänhoitosuunnitelmaa ja lapsilleni lisäturvaa. Omana elinaikanakin siitä olisi vielä saanut päätehakkuun tehdyksi . Kuinka kuvaavaa on, että juuri viidestä sukupolvesta se varakkain boomer myi metsän, kun edeltävät köyhät sukupolvet sitä hoitivat ja vaalivat , sekä siirsivät eteenpäin. Siinä on jotain symboolista.

Toivottavasti käyttää kaiken myydyn omaksi hyväkseen, ja törsää kaiken eikä jätä katkeralke lapselleen yhtään mitään. Olisi tosiaan viisainta. Mehän itse kukin elämme vain kerran.

On tosiaan eri maata kuin esivanhempamme ja minä. Ei ole sattumaa, että se on juuri boomer, joka itsekkäästi pisti suvun metsän sileäksi.

Jos tuo metsä oli suvun, ei sun isäs olis voinut sitä myydä. Mutta kun omaansa myi, mikäpä siinä, omistamallaan omaisuudella saa tehdä just niin kuin itseään huvittaa.Oikein teki.No tottakai 400 euron eläkadetyyppiä vituttaa.

Suvun metsä tarkoitti tässä, että se on kulkenut suvussa ja nyt isä myi sen sitten pois. Ei se suvun isossa merkityksessä yhteisomistuksessa ollut. Saa tehdä niin, kuten olisi muutkin sukupolvet saaneet, mutta he ajattelivat tuleviakin sukupolvia, mikä on boomerille mahdotonta. Esimerkkinä hyvä ja kuvaava. Tuo asiaan perspektiiviä. Ps silti minua periaatteellisesti enemmän vitúttaa eläkekusetus, jota sitten joudun makselemaan sen 400e kuussa. Vaikea ymmärtää sitä mielen akrobaattitemppua, jolla käännätte sen itsellenne jotenkin oikeutetuksi. " minä hiihdin kouluun ja osallistuin isäni munissa sotiin, kyllä minulla prkle on oikeus ottaa lapsilta, kun olen ne itse tehnytkin"

Ajatella, olet oppinut jo ihan uuden sanan”perspektiivi”, Et huomannut sarkasmia kun mainitsin suvun metsästä. Minkäs sille voi,kun on lusikalla anettu, eivoi kauhalla vaatia

Kohta ei riitä muille edes teelusikalla jaettavaa, kun toiset on kauhoneet sopan itselleen.

Vierailija
3812/19903 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitto mun likka rakensi mökkinsä ja ruoppasi rantansa ihan omilla rahoillaan. Tontti oli multa saatu. Mutta kun on töissä saa pallkaa, oletteko kuulleet? Osti muuten likka asunnonkin ukkosa kanssa, vielä siitä on velkaa, mutta hiljakseen makselevat.

Paljonko on velkaa?

Nuo ihmiset ovat harvinaisuus ja kaupan alalta ja palvelualalta lähtee paljon työpaikkoja.

Nykyään työpaikoissa tehdään paljon töitä palkkatuella ja työmarkkinatuella, aina otetaan uusi tilalle, koska valtio maksaa tuota palkkatukea, ei tarvitse kaupungin tai yrittäjän maksaa kuin pieni osa palkasta ja valtio loput. Mutta tuota palkkatukea saa vain tietyn aikaa, 6 kuukautta, sitten uusi työntekijä tilalle.

Muistathan lisätä listaan vielä kerrostalojen purkamisen. Sekin aika lähenee.

Se riippuu perikunnista. Moni Helsingissä asuva perii joko kerrostalo osakkeen tai omakotitalon toisesta kaupungista, se vähän riippuu haluaako perikunta maksaa 400 euron yhtiövastiketta perintökämpästä tai sitten omakotitalon sähkölämmityksen. Omakotitalossa täytyy peruslämpö pitää päällä eikä välttämättä viitsi lämmittää takkaa, jos joutuu ajelemaan Helsingistä useamman tunnin.

Valitettavasti vuokralaisia ja ostajia ei riitä, työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä eikä kaikki saa lainaa, lisäksi osa on jo ostanut oman kämpän, perikunnan asunto tulee toiseksi asunnoksi.

Meidän kaupungissa on jo nyt 2000-luvulla rakennettuja omakotitaloja tyhjillään kun omistajilla loppui meidän kaupungista työt ja ovat ostaneet asunnon toisesta kaupungista, missä ovat nyt töissä. Ei ole vaan meidän kaupungissa ihmisiä, joilla olisi rahaa ostaa noita asuntoja, kun täytyisi olla vakituinen työpaikka.

On se kumma, kun työtkin kasaantuu samoille ihmisille, niin että on varaa jättää myymätön omakotitalo jälkeensä ja ostaa uusi asunto toisesta kaupungista, kun toisilla ei ole ensimmäistäkään asuntoa saati töitä.

Töihin palkataan työpaikan vaihtajia, ei pitkäaikaistyöttömiä.

Juu, siellä on hieno 200 neliön omakotitalo tyhjillään. Eikä ole ainoa.

Vierailija
3813/19903 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaika on sellaista, ettei kukaan näytä tajuavan mistään mitään.

T. 60-luvulla syntynyt

Vierailija
3814/19903 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkera Liisa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oikeesti!

Aloittajalla on vihanhallinta ongelma suuria ikäluokkia kohtaan, vihalla ei ole oikeaa kohdetta ehkä lapsena kaltoinkohdeltu suuriin ikäluokkiin kuuluvien vanhempien taholta. Vaatisi pitkän terapian tai tilanne pahenee.

En ole ap, mutta luulen että moni eläkeläinenkin vielä masentuu, kun alkavat maksaa 1000 euron eläkkeellä kotinsa siivouksesta. Kaupunkien ja kuntien palveluihin ei kuulu kodin siivousta esim. 1258 euron eläkkeellä joudut ostamaan kodin siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä, mitä isompi koti sitä kalliimpaa on siivouspalvelut. 1257 tai pienemmällä eläkkeellä joudut myös ostamaan kotisi siivouksen, mutta voit saada palveluseteleitä joilla saa alennusta.

Vierailija
3815/19903 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noin minä sanoin äidilleni kuusikymmentä vuotta sitten, kun hän patisteli säästämään rahaa pankkiin, kesätyöhankkeistani!

Vierailija
3816/19903 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kuulun varmaan tuhon paheelliseen ryhmään. Töitä tein 43 vuotta ja eläkettä saan 1400 euroa kuukaudessa miinus verot. Sillä pärjään niukasti eläen, jos ei mitään kallista tavaraa säry niin, että joutuu uuden ostamaan. Asun haja-asutusalueella pienessä rivitalon kaksiossa. Niitä on myytävänä hintaan 39 000 euroa naapurissa. Tuskin edes mene kaupaksi tuolla hinnalla, ei tänne kukaan halua muuttaa.

Yhteiskunnan tukia en saa, en edes asuntotukea vai mikä se on nimeltään. Sairaanhoitopalveluita saan yhteiskunnalta ja niistä olen kovin kiitollinen, vaikka joskus tekee tiukkaa maksaa nekin laskut (tiedän ovat vain osa todellisista kuluista). Jatkossa tietysti jos en siististi koe armollista äkkikuolemaa, saan ehkä kotihoitajan käymään tai sellaisen kameravalvonnan, mitä nyt suunnitellaan. Kalliiksi tulen teille. Anteeksi.

Jos sinulla on velaton asunto-osake kuten oletan ja todennäköisesti edullinen vastike, olet jo hyvässä asemassa. Jos 1400 euron eläke ei silloin riitä, muussa rahankäytössäsi täytyy olla jotain vikaa.[/quote

Minulla on suunnilleen sama eläke, vähän päälle tonni nettona. Hyvin tulen toimeen kun hyvätuloinen mies elättää. Ja voitteko kuvitella, jos hän kuolla kupsahtaa saisinko lisäksi hänen perujaan jonkun perhe- eläkkeen? En tiedä, toivottavasti.Olen kuullut että jotkut saavat kun mies kuolee. Kauheeta kuitenkin jos saan, tehän tuutte hirmu kateellisiksi, ja saan viel haukut päälle.Apua.

Tämä on kaiken huippu, eläkeläisboomerikusettaja- muikkeli elää miehensä siivellä, ja ahneena odottelee vaan lisää eläkettä.Ei mitään rajaa!!

Vierailija
3817/19903 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahkera Liisa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oikeesti!

En ole ap, mutta luulen että moni eläkeläinenkin vielä masentuu, kun alkavat maksaa 1000 euron eläkkeellä kotinsa siivouksesta. Kaupunkien ja kuntien palveluihin ei kuulu kodin siivousta esim. 1258 euron eläkkeellä joudut ostamaan kodin siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä, mitä isompi koti sitä kalliimpaa on siivouspalvelut. 1257 tai pienemmällä eläkkeellä joudut myös ostamaan kotisi siivouksen, mutta voit saada palveluseteleitä joilla saa alennusta.

Eläkeläiselle riittää kaksio, se on ihan oma vika, jos asuu omakotitalossa ja siivous maksaa enemmän.

Vierailija
3818/19903 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä anopilla ei ole ajokorttia, jos hänen puolisolleen sattuu jotain niin en tiedä miten kulkee mökilleen, kun meillä nuoremmilla ei ole vakituisia työpaikkoja niin ei voida kuskata häntä. Ja anopilla on vain yksi lapsi.

No, ehkä vielä joskus tulee se kuuluisa työvoimapula.

Vierailija
3819/19903 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahkera Liisa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oikeesti!

Itse pystyy siivoamaan kunnolla, oikein viimeisen päälle oman kodin.

Siivota voi monella tavalla, toiset käyttää enemmän aikaa ja siivoaa oikein perusteellisesti.

Toiset siivoaa oman kotinsa sutaisemalla vähän sinnepäin.

Opiskelijana olin niin innostunut omasta kodista, että siivosin kaikki lauantait kaksiota 14 tuntia putkeen.

Vierailija
3820/19903 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahkera Liisa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oikeesti!

Itse pystyy siivoamaan kunnolla, oikein viimeisen päälle oman kodin.

Siivota voi monella tavalla, toiset käyttää enemmän aikaa ja siivoaa oikein perusteellisesti.

Toiset siivoaa oman kotinsa sutaisemalla vähän sinnepäin.

Opiskelijana olin niin innostunut omasta kodista, että siivosin kaikki lauantait kaksiota 14 tuntia putkeen.

Kun tulee sairauksia, voi tapahtua niin, ettei pysty itse siivoamaan. Jos näkö huononee, ei näekään, milloin pitäisi siivota. Dementiassa ei huomaa, että pitäisi siivota. Jos liikuntakyky huononee, ei pysty siivoamaan.